Jump to content

MOA vs MIL & yards på Zeiss Conquest


Retr0

Recommended Posts

Vil starte en tråd for å selv få en bedre oversikt over kulebane og PCB. Også teknisk forberedelse til langholdskyting, som også kan være til hjelp for andre som sliter med det samme.

 

Har gått til innkjøp av ei Tikka T3 Super Varmint i .223 med Zeiss Conquest 6,5-20x50, denne er i 1/4 " per 100 yards.

 

Jeg holder på å knoter med å få satt opp kulebanetabeller på denne...

Sliter veldig med å forstå MOA og hvordan jeg skal omgjøre det til MIL og bruke meter benevnelser, ettersom det er dette PCB bruker.

Den har klikk verdier fra 0 - 18. Dette vil vel si 18 MOA = 5,24 MIL per runde. Kan skrus 2,5 runder tror jeg.

Finner mer om det matematiske her: viewtopic.php?f=43&t=389

Korriger meg der jeg misforstår eller gjør feil.

 

Har målene som trengs for å lage en kulebanetabell, og forhåpentligvis funker/stemmer dette i terrenget:

- Lengden fra midten på løp til midten på kikkertsikte er: 10 mm(løp radius) + 3mm (mellomrom mellom sikte og løp) + 27,5mm = 40,5 mm

- Kulen jeg vil starte med, er Fiocchi FMJ, (55 gr, 5.664mm, 3.564 gram - 55grain) Den gir ca 1000 m/s i min rifle

- Ballistic Coeficcient (Bc) er: 0.343

 

Jeg plotter da inn følgende i PCB: (klikk på bildene for å forstørre dem)

760447.jpeg

 

Og får følgende tabell:

 

760439.jpeg

 

Jeg har ikke fått testet ut hvordan dette stemmer da enda, men skal ut om ikke altfor lenge..

Papp blinker med hvite felt stiftet på en trefjøle på 100 og 200 meter vil nok funke bra. Om ikke andre forslag? :wink:

 

Jeg må for tiden telle klikk ettersom det er en MOA kikkert. Jeg har skutt den inn på 100 m, og skrudd av tårnene og satt dem til 0 på streken. Men når jeg da skal opp til 150, 200, 250, 300 og 350 meter og følge PCB, så må jeg telle antall klikk, det samme må jeg gjøre når jeg skal ned igjen til 100 og 0.

Vil egentlig ha det slik at jeg har tårn som er nullstillt på 100, der jeg bare skrur til tallet 2, som da vil si denne kulen er nå kompansert til å gå midt i på 200 meter. Det samme på 3,5 på da 350 meter.. osv. Må jeg da teipe og tusje som Roe gjorde, evt. duracoate? Har ikke lyst til å gjøre det så avansert heller, merkelig det ikke skal gå an å få det slik rett i fra produsenten.. Er det noen andre enkle måter dere vet om?

 

Bruker dere fokusen i bakre del av siktet noe? Jeg har Butler Creek over denne som gjør det litt stress under skyting, når jeg skal skru på denne.. Jeg syntes paralakse justeringen i venstre side er veldig god til å få et klart bilde. Men bare lurer, ettersom jeg ikke helt har fattet poenget med denne justeringen bak. Har det noe og si med at kornet blir sterkere i fargene, mørkere på ulike hold, ettersom denne blir justert?

Link to comment
Share on other sites

Jeg gjør det anerledes.

Bruker ikke PCB har aldri fått det til å stemme i praksis bruker heller JBM Ballistics http://www.jbmballistics.com/cgi-bin/jbmtraj-5.1.cgi

Da får jeg tabellen ut 1/4 MOA og jeg bare vrir det antall MOA jeg skall, og det pleier å stemme.

Den BC på den kula må være feil bc på 3,43 kan ikke stemme, begynn å ladd sjøl så du kan bruke 75/77/80 gr kuler det passer den kombinasjonen mye bedre

Link to comment
Share on other sites

Fokusen bak skal du stille en gang for alle når du kjøper kikkerten. du skal fokusere på retikkelet IKKE på bildet av verden utenfor - gjør dette mens du sikter mot himmelen eller noe enkelt, langt unna.

MOA-mil betraktningene dine falt jeg av på, om ingen forklarer deg, skal jeg studere nærmere hva du skriver., sorry, Generelt, før du har full forståelse - VELG EN TING: klikk, moa eller mil. velger du noe som ikke står på kikkerten din må du tape.

Det er her mil-mil kikkerter skinner, for klikk = 1/10 mil og en kan glemme moa fortest mulig. JEg ville tapa om kikkerten i mil og glemt... (eller faktisk, det jeg har gjort, kvitta meg med den, og kjøpt en som ikke krever matematikk forå bruke)

 

Alle ballistikk programmer jeg har prøvd (mange) gir samme svar om en gir samme input.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Takker for gode svar :)

Frister veldig og begynne å lade sjøl, men må spares og leses før det prosjektet startes på :)

 

Det er nok som du sier M67, enklere og få tak i en kikkert som allerede har dette i behold, MIL retikkel og MIL tårn. Men nå er det nå slik at dette er en god kikkert som kostet en slant. Så jeg skal da klare meg fint med klikk. Er nå "bare" 223, så holdene blir ikke for dryge uansett. Men til en evt. langholdsrigg skal jeg absolutt ta dette i betraktning ;)

 

Skal forøvrig klikk opp og til siden stemme i ballistikk programmer, uavhengig om det er 1/4 " eller cm klikk som benyttes. Så lenge en oppgir riktig mm per klikk/100 meter i programmet(er jo bare og gjøre om tommer til mm mener jeg)?

Link to comment
Share on other sites

Skal forøvrig klikk opp og til siden stemme i ballistikk programmer, uavhengig om det er 1/4 " eller cm klikk som benyttes. Så lenge en oppgir riktig mm per klikk/100 meter i programmet(er jo bare og gjøre om tommer til mm mener jeg)?

Det skal stemme og gjør det om du gjør det riktig. Blir det helt feil har du gjort noe feil, selv om det ikke ser slik ut. JEg har rota mange ganger, men alltid har det vist seg at det var jeg som hadde lagt inn noe rart, eller klikka feil. Derfor må det være ENKELT å klikke riktig - jeg kan IKKE tenke og skyte samtidig.

Ikke alle kuler som har riktig oppgitt BC, det er en vanlig feil mellom teori og praksis. Og ofte har en målt hastighet feil, ved feil temp. eller antatt for mye.

 

Skriv opp alt du gjør, eller husker du feil og pøser ut 50 skudd 4m for høyt, fordi du huska klikkene til 1000m, ikke 500. Bommer du, så er det en grunn, stopp og tenk, ikke bare skyt.

Skriv opp alt du gjør

 

Hvis det er en god kikkert som kostet en slant, så får du sikkert bra med penger for den :wink:

 

Skal du rote mye på langt hold (Tikkan er vel 1:8") lad selv, bruk lange kuler, osv. min .223 funker som snus på 800m.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Skal du rote mye på langt hold (Tikkan er vel 1:8") lad selv, bruk lange kuler, osv. min .223 funker som snus på 800m.

:shock: Må prøves en gang. Men hvordan i **** klarer du å stabilisere kulen ut så langt, må ha mange klikk og litt av en kikkert tenker jeg?

 

stille 6,5x55: Takk for ypperlig info :)

 

Jeg må bare ut i felten gutta! Eneste muligheten for å få sjekket om teoriene stemmer, og ta det fra der.

Skal starte og føre logg, videoene til Roe er veldig innspirerende og viser hvordan det skal gjøres :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

:roll: nei-nei-nei... ikke rot det til mer nå!

 

1/4 moa er så nære en 1/4" @ 100 yards at du kan drite i forskjellen. De skriver 1/4" på kikkerten for at kanerene skal klare å begripe det...

 

 

K

Haha! Skal ikke være lett det her! Neste gang bestiller jeg siktekorn i plastikk!

Link to comment
Share on other sites

Må prøves en gang. Men hvordan i **** klarer du å stabilisere kulen ut så langt, må ha mange klikk og litt av en kikkert tenker jeg?

JEG gjør ingenting, er kula stabil når den kommer ut av løpet så er den stabil til den treffer noe (med noen få mer eller mindre berømte unntak)

Er ikke noe særlig spesielt med kikkerten, til 800m er det 78-80 klikk. @500 er det 37klikk og i stille vær kan en brukbar skytter sette alle kulene på en fotball omtrent, med litt flaks og en god dag - på en håndball. Tipper du klarer det uten problemer med T3en.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Tenkte jeg skulle kjøpe en Conquest med target ratt selv, men slo det fra meg pga den sære merkinga i tillegg til at skruinga har motsatt retning av hva jeg er vant med. Tårnet har inndeling for hver 1/4 tomme, men har tallmerking for hver hele tomme. Er vel nok annet å konsentrere seg om både ved jakt og på bane uten at en må drive med multiplikasjon og addisjon for å holde rede på antall klikk. Synd i grunnen for ellers virka kikkerten og optikken svært grei i forhold til prisen.

Link to comment
Share on other sites

Kan bare takke og bukke :D

Klør i fingrene etter og komme meg ut å knalle av nå :twisted:

 

Tenkte jeg skulle kjøpe en Conquest med target ratt selv, men slo det fra meg pga den sære merkinga i tillegg til at skruinga har motsatt retning av hva jeg er vant med. Tårnet har inndeling for hver 1/4 tomme, men har tallmerking for hver hele tomme. Er vel nok annet å konsentrere seg om både ved jakt og på bane uten at en må drive med multiplikasjon og addisjon for å holde rede på antall klikk. Synd i grunnen for ellers virka kikkerten og optikken svært grei i forhold til prisen.

Kunne ikke sagt det bedre selv, burde tenkt meg om 2 ganger, men men. Ser SuB og NF er gode alternativer da... :)

Link to comment
Share on other sites

:roll: nei-nei-nei... ikke rot det til mer nå!

 

1/4 moa er så nære en 1/4" @ 100 yards at du kan drite i forskjellen. De skriver 1/4" på kikkerten for at kanerene skal klare å begripe det...

 

 

K

 

Den er god. :oops: Men takk for oppklaringen, det var jeg ikke klar over. Lærer noe hver dag.

Link to comment
Share on other sites

Tårnet har inndeling for hver 1/4 tomme, men har tallmerking for hver hele tomme

Poenget er:

På akkurat 100 yards er det tilfeldigvis som du sier.... men et klikk 1/4moa PÅ ALLE AVSTANDER!

 

Når skyter du egentlig på 100 yards? Eneste 100yd bane jeg har vært på er Vegusdal Skytterlag sin "100m" bane. Det er da komplett uinteressant hvor mye et klikk er på 100 yards.

Skal du ha en tommelfingerregel til korreksjoner bruker du 1moa = 3cm på 100m, 1moa = X/100 * 3cm på Xm - det virker fint, går bare litt sakte, og gir noen bommer fordi du regna feil i farta

 

Kikkerten virker fint, men til løpende korreksjoner er den litt tungvint for en som ikke automatisk tenker i yards og tommer, du må drive å mulitiplisere med 3, og det blir køddent når det ikke er hele 100m lenger.

Til basik skyting og justering for avstand er det jo bare å skru de klikkene som står i tabellen og ferdig med det.

 

 

 

 

 

Hvert år står 7000 elgjegere OG standplassledere og grubler over dette halve sommeren, "var det ikke 1/4" på 100m", "nei 1/4moa på 100m", tilogmed på 300m: "et klikk er jo 1/4".... :roll: "og det 30 klikk opp til 500m med superdupermagnumen min, det er 25cm, så jeg holder 25cm over på 500m" (den diskusjonen gav jeg opp),

Å gud jeg er lei av det, og 99% av forvirringen skyldes at folk som IKKE skjønner det "forklarer" det feil i ørten versjoner.

Og sidenhan som forklarer det feil har vært i Skytterlaget lenger enn han som forklarer det riktig OG HAR SKJØNT DET, så hører man på han som IKKE har skjønt det - og neste år er det enda verre..

Om noen tror at jeg mener at en kan holde kjeft om ting en ikke skjønner noe av - ja så er det riktig :wink:

 

K

Link to comment
Share on other sites

Har en sånn kikkert selv. Er enig i at det er tungvindt med merkingen på tårna. 1/4 moa på 100 yards i klikkene og merking for hver hele moa er tungvindt når man tenker mil og meter, eller egentlig cm og avstand i mitt tilfelle siden retikellet mitt er duplex og ikke mill. Derfor lager jeg meg skytekort som lært av dyktige Roe og teller klikk i forhold til avstand. Derfor har jeg bestilt nye tårn fra Kenton Industries som er merket med antall klikk for hver 5. klikk.

 

Dersom man ønsker det og bruker kun en ladning så kan man bestille tårn som er merket med avstand f eks 100 200 250 300 osv men dette stemmer jo kun med den en spesiell ladning bestemt på forhånd.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

du må sende meg melding på hvordan den/dem fungere i praksis.hadde tenkt å bestille wind/dropp til leopolden min men har vert greit å høre om noen som har kjøpt og erfaring med handling fra dem.om hvordan det stemmer med alle verdier man legger inn.å hvor langt ut den er merket til.har en 6.5x55 som jeg tenkte har vore gøy å kunne skutt til 1000 meter eller mere.har 243 klikk til disposisjon.selv om det bare er 7,3mm pr klikk.har et sånn spørsmål ute på langhold.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...