Jump to content

Sabatti Dobbelrifle


Litago

Recommended Posts

Noen som har kjenskap til Sabatti sine DobbeltRifler?

vet disse er rimelig billige iforhold til Merkel og Krieghoff

med en pris på Classic 24000Kr of Safari 28000kr

 

Er dette bare søppel eller er det faktisk noe og ha på?

de er jo rimelig billige sikkert av en grunn?

noen som kan si?

Link to comment
Share on other sites

Skrives side opp og side ned om Sabatti DR på både accuratereloading og nitroexpress. Dommen på disse riflene virker å være litt delt, da noen har fått rifler som går godt, mens andre sliter litt. Med andre ord kan det virke som de er lit ujevne med tanke på samskyting, men at man tross allt får mye dobbelrifle for pengene. Spesielt i tunge safari kalibre blir jo Sabatti godt under halv pris i forhold til alternativene.

 

Når det gjelder "standard kaliber" er det faktisk en test i siste nummer av svenske Jakt på en Sabatti DR i 8x57irs. Konklusjonen er vel at man får det man betaler for med tanke på både materialvalg og samskyting. Virker som det er greit å få tak i disse over grensen og til en hyggeligere pris enn hva Litago oppgir som norske priser. Walther Borg hadde tilbud på Sabatti DR 8x57irs med singeltrigger til 18000 sek for ikke så lenge siden, under navnet "MacLord dubbelstudsare".

 

 

Skal ha meg en DR selv, men står personelig over Sabatti, da det virker som litt gambling om man får et godt produkt eller ikke. Men man vet vel aldri hva som skjer etter å ha montert en kikkert på en kvalitets DR heller mtp samskyting...

Link to comment
Share on other sites

THS jeg er ikke helt enig med deg

man får mye "rifle" for prisen

og det skal altid gå og oppgradere en rifle

så klart gjør man smart i og være skeptisk

men får man et produkt som funker 100% så er man veldig heldig til den

prisen

men om man er skeptisk så kan man spare pengene og

spare til det nest billigste som er Chapuis som koster fra 36 tusen og man finner jo noen brukt til under den prisen ligger en ute på finn.no for 28750kr med ejektor

så det har litt med tålmodighet om man vil vente og spare

for min del kommer jeg nok til og spare til Chapuis

da jeg har veldig lite penger og må spare

så vil jeg nok kjøpe sikkert 8) men har man råd til og gamble

så kan Sabatti være kult det 8)

Link to comment
Share on other sites

Jeg må si at denne CLASSIC_BIG_FIVE_big.jpg virkelig ser interessant ut. Hvis den prisen som er forespeilet her stemmer så........

 

Men erfaringsmessig så får man jo som regel alltid hva man betaler for....

 

Alikevel så..... Vet noen om det finnes et eksemplar til beskuelse her i landet?

 

Den blir jo kamret i min favorittpatron også...

 

Får ta en teskje 204 og roe nervene!!!

Link to comment
Share on other sites

jeg skulle likt og vite prisen selv Rino :wink:

jeg er ikke så sikker på dobbelrifle med en avtrekker for begge løp

som classic'en har mens denne har jo 2 avtrekkere

måtte jeg spørre hva som er din favoritt patron?

 

jeg ser at rifla kommer i 450 / 400 N.E.

er dette den samme som 450-400 Nitro Express 3"?

eller hva er forskjellen :?:

Link to comment
Share on other sites

.450/.400 er den korrekte betegnelsen. Den fikk man i to lengder: 3" og 3 1/4" Sistnevnte med lavest trykk, og litt tynnere hylser.

.450/.400 3" er også omtalt som .400 Jeffery i gammel litteratur.

 

Engelskmennene setter morhylsa til patronen først i betegnelsen, deretter kulekaliberet, altså motsatt av hva vi gjør i dag: eks. .338-06 og .30-338 hvor kulekaliberet står først.

 

Det skal ikke være lett med disse gamle kreasjonene :wink:

 

Sabatti er også omtalt her: http://www.nitroexpress.com

 

Gå inn under Double Rifles, så finner dere tråden om Sabatti. For de som er interessert i dobbelrifler er dette SELVE nettsiden! 8)

Link to comment
Share on other sites

Jeg bruker i dag ei boltrifle i 458 Lott (450 Watts tidligere) som storviltjakt/chargestoper, men jeg har alltid hatt 450 Nitro Express som min absolutte favoritt blant storviltpatroner. (Grunnen til at jeg ikke har og bruker større dobbeltrifle enn 9,3 i dag er rett og slett at det koster penger å kjøpe ei til!) Hva dette kommer av vet jeg ikke men i løpet av årene har jeg sikkert blitt farget av at jeg har hatt anledning til å både skyte en del, samt jakte med 450 Nitro Express - samt at en av mine absolutt favorittforfattere brukte kaliberet i sine glansdager. Jeg tror også jeg sa noe om hvorfor i en artikkel om "grøvere patroner" her på Kammeret.

 

Nei Litago, 450-400 NE er ikke samme patronen som 450 Nitro. Den er derimot laget av 450 patronens hylse, "necket ned" til .400 kaliber. 450-400 NE er i ytelse ikke langt fra ærværdige 375H&H. Altså en utmerket all round patron med potensiale til å felle ALT vilt. 450 Nitro Express er kraftigere og skyter kuler i .458 kaliber

 

Det kan nevnes at Franz Rosenberg brukte 450-400 NE på sin safari i Kenya på begynnelsen av 1900 tallet og nedla et imponerende antall vilt med sin Jeffery. Jeg vil anbefale deg å lese hans bok ”Storviltjakt i Britisk Østafrika”! Rosenberg.jpg

 

Og ei dobbeltrifle SKAL ha to avtrekkere! Basta!!!

Link to comment
Share on other sites

Nope!!! Den er ikke stygg.

Men hvis du kun har skutt 308 eller 6,5 kan den virke eller være kraftig. Men den er IKKE stygg!

 

Litt om Afrika-kalibre

Neste kategori av patroner er de forskjellige .416.

 

522212.jpg

 

Disse riflene er heller ikke vanskelig å håndtere, men de krever en del mer trening. Jeg har til nå ikke brukt veldig mye tid med de forskjellige 416, men de er etter min mening av de ”tyngste” kalibrene som kan benyttes med kikkertsikte. De har med dette mulighet til å kunne brukes på litt lengre hold og gir stor effekt på tungt vilt men er ikke å kunne betraktes som virkelige ”chargestoppers”. Sammen med kalibrene i 9,3 og 375-klassen er de likevel kanskje de beste kalibrene for en ”klient” med backup av en profesjonell jeger.

Link to comment
Share on other sites

For å si det slik. 416 Rigby er svindyre å kjøpe. 416 Rem er en del rimeligere.. Du må nok regne doble prisen og kanskje vel så det med Rigby. I forhold til 9,3n.

 

Jeg vil også si at det er smart og lønnsomt å lade selv hvis du har eller skal skaffe et "grovkaliber". Det trengs masse trening og i alle fall jeg ville bli ruinert om jeg skulle trent med kjøpeammo.

Link to comment
Share on other sites

Og ei dobbeltrifle SKAL ha to avtrekkere! Basta!!!

Ikke at jeg er uenig med deg Rino, men som en kuriositet leste jeg her om dagen at både John Taylor og James Sutherland sverget til singeltrigger på sine dobbeltrifler. Selv trodde jeg dette med singeltrigger var en relativt ny trend på dobbeltrifler, men disse karene må vel regnes å tilhøre den gammle skolen. Det som er viktig er vel om singeltriggeren er rekyloperert eller om den er mekanisk selektiv? Skjønt det er vel mange rekyloppererte hagler som feilfritt skyter mye mer skudd enn noen dobbeltrifle..

Link to comment
Share on other sites

Du har lest litt om Taylors forkjærlighet for Westley Richards single-trigger du også?

 

Nå skal det sies at han kun ønsket denne konstruksjonen fra dem dersom han skulle ha singel-trigger, og da kun på elefantjakt med helmantel.

Etter jakt på f.eks. Bøffel så var alternativet med en soft og solid i hvert sitt løp praktisk, og da må man kunne velge løp lettvindt, dvs to avtrekkere. Når ting skjer raskt er det lettere å huske hvilken avtrekker som har hvilken kule, enn hvilken posisjon på løpsvelger man skal bruke.

 

Når det er sagt, så er et driftssikkert våpen langt å foretrekke når man skal jakte farlig vilt. Alternativet dersom man får klikk eller ikke får skutt er ikke speiselt hyggelig å tenke på... Derfor var, og er, nok de fleste skeptiske til mer leamikk enn nødvendig, slik som singeltriggere.. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Ja, det er vel ingen som har sagt de har vært usikre på hva DIN mening er Rino? Selv synes jeg mitt og ikke minst Kiwi´s inlegg var passende i et sidespor om singel vs dobbel trigger.

 

 

Jeg mener forøvrig at biler skal være svart :wink:

Link to comment
Share on other sites

Jeg har tilbrakt noen timer på Nitro Express, Double Gun Journal og andre egnede fora. Ett spørsmål jeg ikke har sett noe godt svar på er hvorfor alle dobbelrifler, særlig sideliggere, har så skrå kolber. Jeg kan forstå det på på elefantbørser der det kan være aktuelt med raske skudd på veldig kort hold, og dermed motbakke. Til alt annet bruk vil det etter min begrensede erfaring være egnet med rettere kolber, som oppfører seg mer sivilisert i møtet med mitt følsomme kinn. Men som med mangt annet ser det ut som andre har skjønt noe jeg ikke har oppfattet. Så til dere DR-entusiaster, kom igjen nå, selg inn til meg ideen om de skrå kolbers fortreffelighet.

Link to comment
Share on other sites

Tja, en årsak er at det om mulig er det mest klassiske våpenet som er i bruk i dag: At stokkformen derfor henger igjen fra den tiden hvor våpenet ble laget, og deutelukkende var laget for åpne sikter, og det med lite kinnkontakt? Se på mauserklonene fra samme tid. 9,3x57 og 62 riflene som skremte vettet av hele forrige generasjon, og fikk nordens jegere til å frykte alt over 8mm. De har jo like lave/bratte stokker?;)

 

Jeg for min del ser ikke poenget med så lav stokk som mange dobbeltrifler leveres med i dag, så jeg fikk tak i ei med rettere nyklassisk stokk;)

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
  • 1 month later...

Det er nok ingen som lagerfører denne i Norge. Det er i hele tatt kun J&F som i noen grad lagerfører B5 våpen her til lands.

 

Dette er et utrolig smalt marked, så de må spesialbestilles. Regn noe leveringstid..

 

Selv har jeg planer om en ny dobbeltrifle i .450/.400 nå som min .470 er solgt.. :)

 

Det blir ikke en Sabatti, ingen Krieghoff, Merkel, Chapuis eller Heym. Den er CNC-frest men sluttilpasset for hånd. Den er laget etter modell av de gamle dobbeltriflene fra 1880 årene, med praktfull balanse og vekten mellom hendene.

Den kommer ikke fra London heller!

 

Er det noen som klarer å gjette hvem som lager den?

 

Vedkommende lager den også i ærverdige .450NE , så de siste dagene har jeg vaklet litt i troen på .410 kaliberet...

Link to comment
Share on other sites

Nei. Sånt vil jeg ikke ha..

 

Vedkommende har vært børsemaker hos Rigby & Co London. Har startet opp for seg selv med sine egne modeller. Han er ganske "ukjent" for de fleste foreløpig, men jeg regner med at han vil klare å skape seg sitt eget navn etterhvert!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...