Jump to content

valmet kombi


PederR

Recommended Posts

hallo

hvordan er Valmet kombiene egentlig til brukt og presisjon

har en jeg kan få tak i men det jeg mangler er et løp i 223-12/76 løp. er hovedsaklig det jeg lurer på hvordan de løpa er i presisjon.

de to kalibra som er mest aktuelle for meg er 223 eller 222 rem. og kombien vil bli mest brukt til revjakt

Link to comment
Share on other sites

Er det en 212/412?

Jeg har en tikka 512 (som er samme våpen, bare nyere og billigere) i 7x57R. Den har god presisjon med enkelte patroner. 3-skuddserier mellom 30 og 50 mm. Avtrekket er selvfølgelig ikke som på ei boltrifle, litt langt, men det er ikke så tungt (etter justering).

 

Viss du skal ha kikkertsikte på den anbefaler jeg å kjøpe en kolbe med justerbar høyde. Eller så kan du kan selvfølgelig teipe noe på toppen. Jeg bytter ofte mellom kombiløpet med kikkertsikte og hagleløpet uten optikk, og da gidder jeg ikke teipe for hver gang.

 

Våpenet er foresten litt tyngre enn mange andre kombier.

Link to comment
Share on other sites

Du bør prøve ulike typer ammo. Min 412 i 222/12-76 går bra med alt jeg har foret den med. Aller best har 60 grn NP vært. Presisjonen er bedre enn i mange andre kombier, det er min erfaring...

 

Skal du jakte rådyr bør du satse på litt tyngre kuler rundt 60 grn, 223'en også!

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Har en Valmet 412S 12/76- 222. Den har en utrolig fin presisjon. På innskyting ligger alle tre skuddene normalt i bunnen på en ølboks. det kan av og til se ut som bare to skudd, men da er det altså to skudd i samme hull. børsa treffer med alt den får, bare skytteren trykker riktig av. Brukes bla på rype om vinteren med kikkert Scandinavian Leupold Vari 3 1,75- 6 x 32.

Cal. 222 anbefales, men skal du skyte småvilt, er det ikke lett å finne en kjøppatron som duger. Det meste er laget for å ta ut skadedyr, og river opp viltet vel brutalt. Norma, Lapus og S og B har patroner som kan fungere til småvilt.

Link to comment
Share on other sites

Har hatt en 412 kombi, med hagle og dobbeltrifleløp til. Mitt inntrykk er:

+ Veldig høy kvalitet, samler bra nesten uansett ammo, tåler juling så det holder.

- tung og litt klumpete sak synes jeg. Jeg fikk aldri noen god feeling med Valmeten, som nå heter Finn.

 

Det er for øvrig en eldre modell som heter 212, som det visstnok er vankskelig å finne løp til. 412 og 512 går visstnok om hverandre. Sjekk modellnr før du kjøper altså, og sjekk med importøren at du får det du vil ha til.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...