Jump to content

Fordeler / ulemper med N530 kontra N130 i 45/70 ?


Gamle Erik

Recommended Posts

Etter å ha kjøpt meg en "Bamsebrems" ( Marlin 1895 SBL ) i kaliber 45/70 skal jeg igang med lading til denne for trening og jakt. Kommer antagelig til å bruke kuler rundt 400grs, feks Remington's 405 SP. Denne kula koster ca 3,50/stk ved kjøp av 1000 stk hos Midway.

 

zoom_1895sbl.jpg

 

233724.jpg

 

http://www.midwaynorge.com/apps/eproductpage.exe/showproduct?SaleItemID=233724

 

Alternativet er vel Clarry Haglunds blyluler i samme vekt. I Vihtavuori sine ladetabeller ser jeg at de bla anbefaler disse bla annet disse to kruttsortene. I N530 er oppgitt startladning 49,5 grs, maks 55 grs. Vet også at mange bruker N130 kruttet og dette er vel det vanligste valget av disse to.

 

På amerikanske forum leser jag at de lader denne kula fra Remington for hastigheter fra 1600-1900fot/sek i Marlin 1895. Fabrikkammoen fra Remington klokker inn på ca 1330fot/sek ...

 

Pga av prisforskjellen på N530 og N130, kunne jeg tenkt meg å teste N530 da listeprisen hos Landrø er kr 200NOK billigere for N530. Har ingen erfaringer med N5 serien så jeg lurte på om de som hadde testet / brukt denne serien fra Vihtavuori kunne fortelle meg om fordeler / ulemper med dette kruttet. Bør jeg feks bruke magnumhetter ?

Børsa var så morsom å skyte med at jeg regner med at det blir kanskje 1-2 tusen skudd i året.

Kommer nok til å lade litt med Sveitser 2 også for morro skyld :lol:

 

Takknemlig for tips og erfaringer med disse kruttsortene .

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...