Jump to content

9mm kuler på Revolver ladninger?


Glenn Are

Recommended Posts

eg gikk til innkjøp av en S&W 586-4 6" løp 357 mag

 

kjempe fornøyd og har skutt litt forskjellige fabrikk ammoer, er fin å stabil føler jeg selv på alle hittil.

 

Har begynt å lade så smått selv og har fått til en kjempe fin kombinasjon på magnum ladingene:

 

Gjelder 357 magnum:

 

Sierra 125gr JHP Kule/ Strengt talt så er jo det en dyr kule men går stabilt.

Vihtavouri N340/ 10gr i forhold til ladebokens N350 så er N340 også brukbart føler jeg.

Magtech hylser/ Fine i min ladeprese, standard Lee Classic Turret.

 

Det som er hovedsaken, jeg solgte min 9mm her nå, og sitter igjen med ett lass av kuler på 9mm, siden den måler nøyaktig 9,02mm og .357 magnum måler 9,07-9,09mm så er det ikke noe fare å lade på, men hvordan blir presisjonen? Siden kammer trykket vil bli litt mindre pga kule størrelsen? :roll:

 

Noen erfaringer på dette? :oops:

Link to comment
Share on other sites

Kommer an på hva din 357 magnum måler.

Er den trangere i løpet enn nominelt, er det lite i veien for god presisjon.

Er løpet mer normalt, vil du muligens slite, spesielt med blykuler.

Jeg har inntrykk av at mantlede kuler er mer tolerante mht. underdimensjon, så da kan underdimensjon funke..

Dårlig styring ut av hylse/tønnehals og skjevt inn i overgangskonen gir heller ikke de beste forutsetningene.

Jeg vil m.a.o. anta at den kombinasjonen du nevner ikke er så gunstig, så jeg tror det er større sjanse for at det ikke blir så bra enn at det blir det, ihvertfall i teorien.

Funker det, så funker det.

Her må du prøve deg frem for å finne fasit.

Personlig hadde jeg ikke giddet å prøve, men heller solgt eller byttet bort kulene og kjøpt noe med større forutsetninger for å lykkes.

Link to comment
Share on other sites

Kjenner en skytter som konsekvent lader 38special med .356 belagte kuler. Han har ei trang pipe, og ladeverktøy som passer. Tror ikke han har målt sylinderhalser, men .356" kuler i .357" cylinder gir no ikke elendig presisjon uansett.

 

Du kommer muligens til å støte på problemer før patronene er ferdige, dier for 38 special er ofte ikke trange nok til å gi godt hold på kuler under .357 i diameter. f.eks gir LEE-die mine dårlig hold på partizan .38-prosjektiler, de måler ca .356.

 

Om problemet med kulehold oppstår med ditt verktøt må du nesten finne ut selv, men to mulige triks fo å komme seg rundt det er:

1- å sette ekspanderen i drillen, og slipe den forsiktig ned med litt smergelpapir.

2- å måle seg frem til en hylsetype som har litt tjukkere vegge enn andre, og bruke bare den til underdimensjonerte uler.

Link to comment
Share on other sites

Jeg bruker Haendler & Naterman TMJ-HP 9mm kuler i mine 38 spes. ladninger.

Mener disse er 125 gr, .356.

Presisjonen er upåklagelig, og jeg bruker disse til Revolverfelt.

Tidligere brukte jeg 9mm Partizan kuler, tror disse var 124 gr., noe som også fungerte bra.

 

Det jeg måtte gjøre for å få dette til, er å bruke en 9mm size-, og krympe-die, tror begge er fra LEE.

Size-dien for å få hylsemunningen trang nok til å holde på kulene.

Krympe-dien for å få tapert krymp, siden disse kulene ikke har krymperille som man kan legge en rullekrymp i.

Krutt-trakten jeg bruker på Dillon 550 pressa er slipt ned ørelite-grann, men om dette er nødvendig for å få dette til, vet jeg ikke.

 

Ladningen jeg bruker er 4,9 Gr. Vit. N-320, med en patronlengde på 37,2mm.

 

 

Mvh Komla

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
  • 1 month later...

Forresten ladet opp denne kombinasjonen som nevnt i første post helt uten problemer, bruker mitt.38/.357 ladesett på LEE pressa mi, og har ingen problemer med issetting eller krymp har ikke gjort noe annet enn å fin justere.

 

Presisjonen er heller ikke noe å si på, testet ut en 50 skudd serie på 25 meter, bilde av resultatet:

 

Foto0109.jpg

 

8)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Om ikke bildet var feil så har du nok mye å hente :lol:

 

Har en Manurhin MR73 i .357 mag. Der måler pipa ikke mer enn .354 og tønna .358. En kombinasjon som ikke taler for presisjon, men som alikevel leverer bra presisjon. Er lenge siden jeg har skutt noe seriøst, men brukte da en lett Lee-kule beregnet for 9mm. Var sånne microriller som det flytende fettet la seg i. Ladningen mener jeg var på 3,5 grain N310 i .38 specialhylser. Den kombinasjonen holdt 10-eren.

 

35 VRM

 

edit: skriveleif

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...