Jump to content

Langhold i troms?


LoveBunny

Recommended Posts

Hei jeger en 26 år gammel mann som er på leting etter en fast makker her i tromsø området.

Jeg driver med langholdsskyting og ønsker å komme i kontakt med en person som i allefall har noe erfaring med denne type skyting.

Om du ikke er noe ekspert på avstandsbedømmelse eller korrigering av vind er ikke det det store problemet, det stiller jeg meg gjerne til disposisjon for hjelpe med. Men jeg håper du har egen rifle og noe erfaring med bruk av spotter-kikkert. Hvis du vet om noen egnede områder der man kan skyte ut til 8-900 meter hadde det vært supert, da jeg ikke er alt for godt kjent her.

 

Personlig har jeg erfaring innenfor skarpskyttertjeneste fra forsvaret og ønsker å vedlikeholde ferdighetene, men må innrømme at det er litt kjedelig å drive med dette alene.

 

Hvis det er noen som kjenner seg igjen i beskrivelsen så vær snill å send en mail så kan man i allefall ta en prat:

 

Mvh

Ole

 

olenilsen@live.com

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 121
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Sånn er det når dere skal flytte til usentrale steder uten ordentlige skytebaner :winke1:

Vurderte og dra på skytebanene i dag, men det blåser småjævler og regner litt.

Skal se om det ikke e bedre i morra, har jo fått den nye hastighetsmåleren så det klør litt i fingran nu etter og dra og teste litt... 8) .

Link to comment
Share on other sites

Hehehe,ja du kan så si herr Olsen !

Men jeg er igang og fikser jeg nå så ser ut som det blir tilgang på ihvertfall en bane her i indre delen av Troms. Men jobber videre for og få tilgang på flere baner :)

Skal ikke se bort ifra at jeg kommer og plager deg om litt herr Olsen,bare en fly bilett unna det. Og masse våpen transport da selvsagt.. Savner Halkavarre her jeg sitter ;)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Da ser det ut som at man finner en løsning på bruk av bane for lengere hold. Det er ikke endelig spikret enda men ville bare informere om at gode ting er kanskje i ferd med og skje på langholds fronten i troms :) Så da håper jeg folk fortsatt er interessert og vil være med.

Link to comment
Share on other sites

Ja det er nok millitære baner jeg prøver og ordne med,men det skulle ikke være noe negativt vil jeg tro :)

Det går litt treigt ifra min side om dagen siden jeg er mye hjemme i pappa permisjon,men håper at mye er gjort innen utgangen av denne måneden.

Da vil vi trenge litt Hardox som vi kan henge opp som gonger men jeg skal høre med Mål-ko om det finnes noe rester og oppdrive,ellers snakket du barerobert om at du kanskje kunne skaffe noe?

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Det skal du ikke se bort ifra,for de fleste millitære baner har mobile SAAB mål etc for lengere hold. Men er en annen sak og få lov til og låne dette. Men jeg skal forhøre meg,så det er gjort. Bakdelen da er at det er litt jobb og rigge til banen for litt skyting og det kan komme til og koste oss penger for og få låne.

 

Fordelen med egne gonger er at vi kan legge opp til at vi kun låner område og skyte på og er selvforsynt på andre måter. Bør nok allikevel tenke på og ta ned gonger etter bruk så man ikke risikerer at de blir skutt i filler av tungt millitært skyts.

Link to comment
Share on other sites

gebirgsjager: Når vi kommer oss igang så er det bare og komme og se på og evt prøve et av våpnene mine så du får prøvd deg før du velger og kjøpe eget våpen. Alltid greit og gjøre seg et inntrykk først.

 

Så følg bare med her inne,kommer til og poste om videre fremdrift kontinuerlig.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Vi trenger helt klart selvanvisere og gonger/stativer. Og ikke minst mennesker som vil engasjere seg :) Selv om utstyr og ferdigheter vil variere ifra deltaker til deltaker så spiller ikke det noen rolle. Hver enkelt ser hva man vil legge i dette med langholds skyting og vi er nok alle ute etter det samme,nettopp det og treffe gongen ;)

 

barerobert: Jeg ser på muligheter for og ta meg en tur til Tromsø for og treffe på deg og slå av en prat,så plutselig skjer det :) Evt er det mange sørover i fylket evt Nordland så kan vi få til et møte med de som er interessert der nede også. Det viktigste er og komme igang !

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Bør nok allikevel tenke på og ta ned gonger etter bruk så man ikke risikerer at de blir skutt i filler av tungt millitært skyts.

 

Et stalltips der:

Snekre noen diskre stativ, påfør egnet farge og la stå.

Legg gongene rett på bakken under.

 

Ta kostnaden med å kjøpe impregnerte pæler og 2x4" tverrligger så dere får et standarisert/modulært skivestativ.

Kjøp spikerslag for pansring eller stikk innom blikkenslager og få klipt til noen 30x100cm m 90 grader bøy og 10x100cm plater 0,7 eller tykkere av galvanisert stål og gi dette punktvis sterkere pansring med spikerslag.

 

1 trestativ koster ca 200-250kr + pansring kr 250 kr og varighet er ca 2 år (3 helger uten pansring). Man kan jo selvfølgelig bygge i stål, men det er vilt mye dyrere.

 

Uansett hva som måtte ryke er det en 1,5m bit som byttes. Trengs det punktvis sterkere pansring gjøres dette enkelt med et spikerslag som koster ca kr 20.

 

Det vil vel koste ca en tusing per stålmål (inkl plate) dere setter opp, men fordelen er soleklart at logistikken blir ursimpel når det bare er snakk om å løfte opp plata fra bakken.

 

Mtp på hvor mye dere legger i riflene er dette en beskjeden kostnad.

Link to comment
Share on other sites

Roe: Takk for gode tips :)

Helt klart verdt og gjøre det skikkelig med en gang,så blir utgiften over en tid mindre en om man skal reparere stativene hele tiden. Samt den frustrasjonen det kan være når gongen faller ned etter få skudd !

 

Jeg må også sette meg inn i hvordan man kan organisere oss som fks i en klubb så vi er under ordnede former. Dette gjør det lettere og samarbeide med forsvaret om lån av baner samt staten/politiet hvis man får tilgang på utmark som vi kan benytte.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Er det noen som i disse travle sommer dagene har tenkt og lyst til og skyte på en tilgjengelig bane ? Kan godt tenke meg og bli med da jeg ikke er for godt kjent med muligheten her i troms riktig enda.

 

Når det kommer til oppdatering på langholds bane så har jeg ikke fått noe endelig svar enda,men holder folket her inne oppdatert fortløpende.

Link to comment
Share on other sites

Jeg må prøve å få skutt opp snart i alle fall. Jeg har ikke vært på bane i år, men kommer hjem fra havet i morgen og satser på å få tatt det da. Hvor i det indre troms er du?

Torsdag eller fredag stabler jeg kone og barn i bilen og kjører til Rostadmo men etter helgen har jeg fri til å dra hvor det måtte passe. Rifla har jeg på siden av jernhesten :)

Link to comment
Share on other sites

Hvordan går det med tilgangen til militære baner? Jeg begynner å lure på hvor man kan få skutt. De fleste som eier skytebaner i Tromsø er sure gamlinger eller folk som ikke deler... Er kjedelig å måtte kjøre helt til bardu (hvor man ihvertfall er ønsket) bare for å skyte...

Link to comment
Share on other sites

Vel,jeg har vært i kontakt med skytebane forvalter her oppe men ting tar tid. Så jeg er spent på hva som blir det endelige utfallet. Jeg forstår deg godt,jeg ønsker også å få skutt oftere. Og jeg har skjønnt det sånn at det er ikke bare dra på en bane og skyte nødvendigvis heller. Nå tar jeg gjerne en tur til fjells også for og få skutt så det er alltid et alternativ inntil videre.

Link to comment
Share on other sites

Siden vi ikke har klart og stable på beina noe organisert langholds skyting her enda,så vil jeg passe på og innvitere dere til og komme på et uformelt langholds treff i Finnmark helgen 21-22 juli. Det er lagt opp til en sosial helg med skyte trening og selv om det er et stykke og kjøre så håper jeg noen her inne kan være interessert. Om ønskelig så kan rom på befals kasserne på Porsangmoen ordnes for helgen til 200kr natten. Da er det bare og ta kontakt med meg evt så skal vi få ordnet dette. Vi håper på såpass bra vær at vi kan grille litt og gjøre det hele om mulig enda mere sosialt. Vi blir et pent knippe mennesker med forskjellig ferdighets nivå,så her er alle velkommen til og prøve. Her kan det både læres noe og læres bort noe vil jeg tro !

 

Litt mer om sammlingen den 21-22 juli kan leses på forumet under: viewtopic.php?f=43&t=21740&start=80 (nederst på side 3)

 

Jeg vil presisere at dette er en sosial sammling for og skyte for treningens skyld og bli bedre kjent med mennesker i miljøet her i nord.

Skytingen vil foregå på skytebanen ved Gairasmoen i Porsanger.

Link to comment
Share on other sites

På Salangdalens Skytterlag sin eiendom er det nå hengt opp en gong på 562 m og en gong på 326 m. Ikke så veldi langt hold,men langt nokk til å begynne med. Men det er ikke lov før uvedkommende eller ikkemedlemmer å skyte dær. Så skal man dit å skyte,må et medlem av Salangsdalens Skytterlag være sammens med deg/dere.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Skjer det noe her angående Mauken? Vi er flere fra Storfjord og omegn som har interesse for å teste rifla på litt lengre hold. Skal undersøke litt her i Storfjord på Brenna hva slags lengder vi har på blinkene osv. 2 nye felt-baner er nettopp bygd men husker ikke jelt lengden.

 

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk 2

Link to comment
Share on other sites

Jeg får skrive noen ord rundt dette med Mauken etc. Jeg jobber hele tiden for og finne en god løsning når det kommer til langholds bane.Nå i disse tider er det ferie og da står saken litt stille,så jeg har bevisst ikke skrevet noe mer før jeg har noe konkret og komme med da jeg syntes det er den beste løsningen.

 

En av utfordringene er at Troms er stort og siden langholds skytterne er spredt i hele fylket så er det gjerne slik at alle vil være nærmest sitt eget tilholds sted. Per nå har jeg sett mest på Mauken og Blåtind da disse kanskje har mest potensiale og er mest tilrette lagt for skyting på lengere hold. Baksiden av medaljen er at forsvaret styrer over skytefeltene og da blir det hele en litt mer offisiell affære.

 

Så,jeg skal jobbe mer med dette når ferien er over og mennesker kommer tilbake på jobb. Da forventer jeg og få noe mer svar og dele med dere. Hold gjerne forumet varmt og snakk med andre mennesker som kan være interessert i dette så kanskje vi kan bli et lite men godt langholds miljø her i Troms også :-)

 

Jeg for min del kan fint komme og skyte i Storfjord og Bjørkebakk om det blir åpent for "langholds" skyting. Var nylig i Finnmark og stablet igang en sammling sammen med de som holder på der og det var kjempe bra. Er interessert som dere sikkert forstår i og få miljøet i gang :-)

 

John Olav

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

En liten kort oppdatering om langhold i Troms:

 

1) Tilgang til millitært skyte felt,ref Mauken har nå kommet frem til at det kreves sambands vakt opp imot flytårnet i Bardufoss. Det betinger at opplært personell må utføre denne jobben. Jeg vil prøve og få til en avtale rundt dette og i det minste kunne holde litt større langholds sammlinger og "stevner" i skyte feltet om vi får tillatelsen.

 

2) Har fått tilgang på en sivil skytebane i indre troms,og jobber nå for og komme i kontakt med grunn eiere slik at skog etc kan ryddes og muligheter for en trenings bane/sammlings bane for langholds skyting kan oppstå. Dette er litt jobb og der må jeg nok jobbe igjennom vinter/vår for og komme i mål.

 

Så er spørsmålet. I disse jakt tider hvor vi alle er travelt opptatt,så må jeg spørre om interessen her inne fortsatt er genuin og om noen her kan tenke seg og stille opp og hjelpe med og dra igang dette? Alene så tar ting tid og vi er nok flere som ønsker og ha tilbudet der helst igår !

Hører gjerne ifra dere :)

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
  • 2 weeks later...

Her har ikke jeg fulgt med og sett at det har kommet svar.. :oops:

 

Min tanke nå er og vente til elg jakta er over for og så starte opp med og rydde unna den fauna som må ryddes unna. Så ligger det ann til og bli trening igjennom vinteren til tross for litt dårlig skyte lys en periode.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ikke fått ryddet noe skog der enda siden elg jakta ikke er ferdig i området. Men avstander på 6-700m skal være fullt oppnåelig uten større inngrep, om ikke mer. Det er noe jeg må se litt mer på da man får ryddet litt og sett skikkelig på området. Det finnes potensiale for 1000-1500m hold der, men da må man skyte over elva.

 

Skal ha meg en samtale med forsvaret igjen over helga for og se om man ikke kan få tilgang til skytefelt allikevel. Kan ikke gi seg selv om man møter litt utfordringer :)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hørte aldri noe mer ifra deg t-trim,så jeg regner med at er uaktuellt og gå noe mer inn på denne langholds banen?

Først kommende lørdag så har jeg planlagt og skyte litt på Kirkesdal bana og teste ut litt ammo,om formen er stigende.(Omgangs sjuke er noe herk..) Nå er det ikke brøytet inn der,men er det andre medlemmer som kunne tenke seg og skyte så er det jo bare og hive seg iveien :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...