Jump to content

Langhold i troms?


LoveBunny

Recommended Posts

  • Replies 121
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

  • 3 weeks later...
Jobbet på Tromsø lufthavn i sommer, hadde det ikke vært for mangel på bakgrunn og alt sammen så hadde det vært en knall langholdsbane 8)

 

 

John-A

Spørs om du ikke hadde fått litt trøbbel med å få rifla gjennom sikkerhetskontrollen i hovedporten også. Er vel bare hagle som er godkjent å ha inne på flyplassen.

Link to comment
Share on other sites

600m på Bardufoss er dessverre ikke godkjent lenger pga nye krav til sikker bakgrunn.

 

Når det gjelder gonger er det mulig å bestille hos f.eks Norsk Stål i Harstad. 12mm Hardox 450 el 500 skal holde bra, bør være skåret med vann for å ikke svekke kantene. De tar en pris for selve platen (kvm-pris) + kapp- og borrepris. Om det er flere som går sammen om å kjøpe seg en eller flere gong(er) hver lar det seg nok gjøre å få seg en kvalitetsgong til tålelig pris for flere.

 

Det finnes mange baner i Troms/nordre Nordland der man kan skyte langhold på godkjente baner - det er bare det at de er i militære skytefelt. Det er denne type baner i Blåtind, Mauken, Setermoen, Sørlia, Ramsundodden og Bjerkvik. Hvor glad Forsvaret er i å låne dem ut til sivilt bruk vites ikke. Men det finnes baner som egner seg som er innenfor akseptabel kjøreavstand for de fleste om man får låne dem.

Link to comment
Share on other sites

har du sjekket pris på gonger? tro hvem man må kontakte i forsvare for å benytte banene demmes? var på elgjakt i mauken for 2 år siden å der går det ann å skyte langholdt. verre med tilatelse.vet at skytterlaget hadde oppskyting til elgprøven og jaktfelt stevne der i høst som jeg var med på.å det var på en lørdag. men om skytterlaget har avtale med forsvaret siden dem begge bruker banen som ikke er godkjent oss øvre målselv skytterlag.

Link to comment
Share on other sites

har du sjekket pris på gonger?

Du finner Norsk Stål her: http://www.norskstaal.no/kontakt/salgskontor/ Prisen for 12mm Hardox 450 gong på 25X25cm ser ut til å være ca 700,- + kapping av platen. 40X40cm ca 1800,- + kapping.

 

tro hvem man må kontakte i forsvare for å benytte banene demmes?

Du må vel høre med øvingsfeltoffiseren. Mange skytterlag har gjerne egne avtaler om bruk av enkelte baner i skytefeltene ifm treningene de gjennomfører, og et utvidet lån ifm konkurranser når det er behov for det (f.eks feltskyting i DFS). Hvordan Forsvaret stiller seg til at en privatperson låner aner jeg ikke. Trolig enklest om et skytterlagsmedlem låner bane som del av organisert trening i regi av skytterlaget.

Link to comment
Share on other sites

har du sjekket pris på gonger?

Du finner Norsk Stål her: http://www.norskstaal.no/kontakt/salgskontor/ Prisen for 12mm Hardox 450 gong på 25X25cm ser ut til å være ca 700,- + kapping av platen. 40X40cm ca 1800,- + kapping.

 

hmmm vurderer sterkt å låse inn stålet jeg har liggende. Skar ut 12 gonger av den ene plata, har 3 plater igjen 8)

 

John-A

Link to comment
Share on other sites

Om du hadde en 12mm Hardox 450 på 1,5X2,5m (stdstørrelse på plate) du har kappet gongene ut av så koster den i dag ca 42000,- hos Norsk Stål. Jeg tror nok jeg hadde låst de 3 gongene du har igjen inn i våpensafen om jeg var deg ja :mrgreen: Kan bli en dyr affære å erstatte dem :shock:

Link to comment
Share on other sites

Fikk tak i Stål fra ei kanonstilling. Pansering rundt kanontårnet/svingkransen. Fikk til 12 gonger fra 15cmx20cm til 40x40, ut av ei plate. Har igjen 3 plater å skjære ut av.

Usikker på kvaliteten, men tviler sterkt på at dem brukte vanlig grøtstål. Blir ikke merke av 6,5x55 på 300 meter. Kun rose i lakken. Skal prøve med 308 NM på 100 meter for å se hva som skjer.

Men stålet blir i allefall gjemt ;-)

 

John-A

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...
  • 2 weeks later...

Heisan; det er 10-12 kilometer fra Sjøvegan til skytebanen på Bjørkebakken. Og nei, det er vel bare meg som skyter på noe mere enn 200 meter heromkring. Banen på Bjørkebakken er unik, ved at det er mulig å skyte helt ut til 800 meter, og ved at det går skogsbilvei parallellt med gongene hele veien.

 

Det er jo greit når det trengs litt orangemaling i ny og ne. At banen ligger skjermet for vind - og med sola i ryggen - gjør den til en av de bedre jeg har besøkt.

Link to comment
Share on other sites

Banen på Bjørkebakken er unik, ved at det er mulig å skyte helt ut til 800 meter, og ved at det går skogsbilvei parallellt med gongene hele veien.

 

Du får poste her når du planlegg noe skyting.

Helst en lørdag eller søndag.

 

Mvh

royerr

Link to comment
Share on other sites

Der var vi igjen;

 

Jeg var på banen(Bjørkebakken - Dyrøy) i går, og satte opp gong på 700 meter. Har nå gonger på 2-3-4-5 og 700 meter. Må hugge ned et tre eller to for den på 600, og jeg målte meg ut plass for den på 800 meter - noe det akkurat var plass til før hogstfeltet tok slutt.

Jeg har 20 ganger 20 cm gonger ut tom. 500 meter, og 40 ganger 40 cm derfra.

 

Geografi på banen:

Fra standplass (med en bunnsolid skytebenk) er det helt slett ut til 500 meter. Derfra er det 35 grader stigning ut til 800 meter gongen. Og mulig å kjøre frem til alle gongene etter skogsbilvei. Denne seiler opp som en av de beste(og eneste?) sivile banene i Troms vil jeg tro, hvor en kan skyte så langt.

 

Om det er interesse kan jeg arrangere skyting ei helg - kanskje med egg-500, plinking for ungene og slikt. Skal snakke med grunneier og skytterlagssjef først. Send meg gjerne en PM med mobil/mailadr. så får jeg lodde stemningen, og gi tilbakemelding om det blir noe av.

Link to comment
Share on other sites

 

Om det er interesse kan jeg arrangere skyting ei helg - kanskje med egg-500, plinking for ungene og slikt. Skal snakke med grunneier og skytterlagssjef først. Send meg gjerne en PM med mobil/mailadr. så får jeg lodde stemningen, og gi tilbakemelding om det blir noe av.

 

Ja helt klart intresse for en helg. Vi kan sikkert bidra med noen kr. til skytterlage for låne av banen.

La oss si 100kr per deltaker. Så blir skytterlage litt mer medgjørlig ska du se.

 

Mvh

royerr

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...
  • 5 months later...

Ser det er veldig lenge siden noen har skrevet noe her og jeg lurer da på om det finnes noen aktive på langholds fronten i troms om dagen? Jeg melder min interesse siden jeg blir og flytte ned til indre troms ifra Finnmark nå til våren. Og her oppe har jeg vært bortskjemt med tilgang på gode langholds baner både millitært og sivilt,så jeg håper det finnes et godt alternativ i troms hvor man kan treffe hyggelige mennesker og skyte på litt hold. Kan ikke tenke meg et liv uten litt langholds skyting og resultater som fører til et "gong" ;)

 

Venter i spenning på og se hva som finnes av langholds entusiaster i troms :)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Finnes det ingen som holder på med litt langholds skyting evt benk skyting i Troms? Er interessert i og komme i kontakt med folk som enten holder på eller har et ønske om og kunne trene og holde på med skyting på lengere hold. Om man må gå i bresjen for og skape et miljø for skyteformen så er jeg heller ikke fremmed for det. Gi lyd :)

Link to comment
Share on other sites

Siden jeg bor bare 15-20 min unna skytebanen i bjørkebakken, å har iallefall en, muligens to kompiser som kan tenke seg å prøve seg på litt lengere hold, går det vel an å prøve å planlegge ei lita samling i løpet av vår/forsommeren her?

 

Sent from my HTC Legend using Tapatalk 2

Link to comment
Share on other sites

Se der,det var liv :)

Du har stål liggende ja,det er bra.Åssen er det med baner i troms generelt som egner seg for skyting på lengere hold? Er man noen interesserte sjeler så burde det ikke være noe problem og opprette en egen klubb som meldes inn i en overordnet organisasjon om det ikke finnes en klubb for denne typen skyting i troms.

 

Sender deg en pm,så håper vi flere kan melde sin interesse her :)

Link to comment
Share on other sites

Enda flere som melder sin interesse,kjempe bra :) Nå er ikke jeg over kjent i troms,men jeg er ikke fremmed for og reise litt for og oppnå dette. Litt plinking med 22lr på litt avstand er ikke feil,men hva slags avstander snakker vi om for grovere kalibre på bjørkebakken? Og hvor ligger bjørkebakken?

Link to comment
Share on other sites

Regner med at de som melder interesse i troms bor rundt i hele fylket. Men ser ikke på det som en hindring, da jeg for min del kan sette meg i bilen og kjøre noen mil for og få et miljø :)

 

Hva slags våpen og kaliber har dere som er interessert her nå? Og hva er lange hold for den enkelte?

Link to comment
Share on other sites

Var vel nevnt tidligere i tråden ang. Bjørkebakken hold ut til 6-800m? Bjørkebakken ligger i Dyrøy kommune, ca midt mellom sørreisa og sjøvegan, eller midt mellom tromsø og harstad ;-)

 

Ang. egne kaliber og formeninger om hva langt hold er, har jeg .22 .223 og .30-06

 

Langt hold, eller lengere hold et for meg utover ca 250m, som jeg har tilgjengelig på priv. "skytebane"

Sent from my HTC Legend using Tapatalk 2

Link to comment
Share on other sites

Jeg skal forhøre meg litt rundt Mauken/Blåtind når jeg kommer ned på Skjold. Bruker Halkavarre skytefelt her oppe med disp fra forsvaret så burde ikke være umulig i troms heller :)

 

Kan man skyte opp til 800m på Bjørkebakk skytebane så er det også et godt alternativ.

Det finnes muligheter,man må bare ta tak i dem ;) Sammler vi oss om det så går det enda lettere.

Link to comment
Share on other sites

Banen på Bjørkebakken er unik, ved at det er mulig å skyte helt ut til 800 meter, og ved at det går skogsbilvei parallellt med gongene hele veien.

 

.

 

Har ikke målt selv, men regner med Urmann vet hva han snakker om her :)

Å det gjør jo uansett ikke noe å ha tilgang til flere baner.

 

Vi får prøve å møtes en dag å prate litt om de forskjellige mulighetene.

 

Tore

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...