Jump to content

Vin til finnbiff?


rypert

Recommended Posts

Skal invitere venner på finnbiff til helga, men trenger tips til en passende vin. Er sikker på det er flere her inne som har førsteklasses kjennskap til hva jeg bør velge. Kom gjerne med navn på vin for enkelhets skyld. (Har gått på en smell før etter å ha gått på polet for å handle "en god vin fra Rhone", og blir stående å velge mellom ørten merker..)

 

På forhånd takk for tips.

Link to comment
Share on other sites

Helt enig med Dunkerante.

 

Anbefaler en god barbera, gjerne Barbera D`Alba fra Renato Ratti (det er bilde av en ca 17-1800-talls soldat på flasken så den er enkel å finne på polet). Baroloene synes jeg er litt for bløte til at de passer sammen med rein.

 

 

Barolovin bløt??? Det er vel den siste benevnelsen eg ville ha hekta på vin laga av nebbiolodruer. Men enig i at litt røffe barberaviner går fint til rein.

 

Eit tips frå polets bestillingslister: Sjekk ut black eller gold label av Barbera d`Asti fra Cascina Desderi i Piemonte. Yummi...

Link to comment
Share on other sites

Vi er vel enige i at en Barbera er mindre bløt enn en Barolo håper jeg? :)

 

Jeg synes for øvrig at italienske viner passer svært godt sammen med mye vilt. Skulle jeg generalisere ville jeg si at Nord-Italia generelt synes å ha et "smaksbilde" hvor reinen passer spesielt godt inn. De er jo veldig flinke til å benytte vilt som råvarer der selv der nede.

Link to comment
Share on other sites

Villa Antinori. Alle som ikke kjenner denne vinen, bør absolutt prøve den. Den er som Toyota Land Cruiser - sikker, trygg, smakfull, bunnsolid og god fremdrift. Koster rundt hundrelappen, og er vel (etter min smak) noe av det aller beste kjøpet man kan gjøre i den klassen.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...