Jump to content

Villsvina har skaffet seg vaktbikkje!


oddemannen

Recommended Posts

Alle som har jaktet Villsvin noen gang vet godt at de dyrene er veldig intelligente.

 

Jeg som har blitt lurt av de svina så mange ganger at jeg har mistet tellingen vet også dette veldig godt. Men nå har jeg blitt vitne til noe som jeg syntes er veldig merkelig. Nå har de jammen meg skaffet seg kjæledyr! Kanskje sender de ut “bikkja” si for å sjekke at alt er klart på åteplassen før de kommer selv. Hadde dette skjedd en gang skulle jeg avslått det som en ren tilfeldighet, men nå som dette har skjedd gang på gang, begynner jeg å lure litt på hva som skjer. Har aldrig hørt om at de dyra går sammen før. Kanskje noen av dere som leser har lignende erfaringer? I så fall er det veldig spennende å høre litt om det.

Sjekk bildene fra siste tur, og døm selv :-) .

Link to comment
Share on other sites

Tøff symbiose (eller tilfeldighet?)! At både gris og rev er smart er det ingen tvil om. Jeg har heller ikke hørt om gris/rev-symbiose før, men det er slett ikke så forunderlig om det er tilfeldigheter heller.

Reven drar nytte av svina ved at de graver fram og jager fram bugs, mark og mus. Svina kan dra nytte av reven som varsler. Reven er jo også en omnivor som kan nytte seg av fóringen til villsvina, og fóringsplassene tiltrekker seg smågnagere. Ikke unaturlig at de ferdes sammen, og da kan jo slike halvsymbioser oppstå. Arti at du har fått det "dokumentert" på bilde.

Link to comment
Share on other sites

Tøff symbiose (eller tilfeldighet?)!

 

Økologisk dirgresjon:

Tviler for at dette kan kalles en symbiose, da forholdet er for distansert og trolig over kortere tidsrom, men det er i alle fall en mutualisitsk interaksjon. Man ser mange lignende forhold mellom diverse skoglevende antiloper og trelevende aper i Afrika.

Link to comment
Share on other sites

Vil bare legge til at av 990 bilder finnes ingen bilder av reven alene. Hver eneste gang reven syntes på bilde var den sammen med Villsvin. Jeg gleder meg til å komme ned igjen neste gang å se om de fremdeles går sammen. Etter min mening er Villsvin både smartere og har bedre luktesans en reven. Så jeg lurer veldig på hva de eventuellt skull få ut av en slik symbiose.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...