Jump to content

2 jakt raser under samme tak


2ny

Recommended Posts

Nysnøen kom plutselig, og satte min 6 mnd spetsvalp på altfor store prøvelser i helga.

 

Er det nå man skulle hatt en annen rase og fortsatt jakten? Jeg tenker på hamilton.

 

Noen som har erfaring med f.eks Hamilton/spets? Går de fint sammen, og hvordan legger dere jaktdagene opp med tanke på å få brukt mest av de begge :)

 

Evt andre raser + andre raser, fyr løs..

 

Er bare foreløpig på tenkestadiet da....

 

EdiT: Skogsfugl idag - hare/rev i fremtiden :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en beagle og en strihåra vorsteh, hanner. To vidt forskjellige hunder, beaglen er så lat og bedagelig som fy mens vorstehren er lynkjapp og hyper.

Syntes det fungerer veldig bra, men noen utfordringer er det såklart. Kan ikke ha med begge på samme sykkeltur, da tror jeg beaglen hadde dødd på seg relativt fort eller han andre hadde kjeda seg veldig. Jaktmessig fungerer det veldig bra når man har en del tid til rådighet. Beaglen brukes hovedsakelig på rådyr så det passer fint å la terrenget hvile noen dager mellom slippene, og da er det vorstehrens tur til å brukes.

 

Trives med dette "oppsettet" og det gjør så jeg kan jakte med hund på alle de artene jeg måtte ønske.

Så, har man tid og mulighet er forskjellige hunderaser med forskjellig bruksområde helt herlig i mine øyne.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har hatt to raser med forskjellig egenskaper, en stillende hund og en drivende. Det har jeg ikke lenger. Det er nemlig én ting du absolutt bør ta med i betraktning - to hunder med forskjellig jaktsett krever omtrnet dobbelt så mye av din tid. Med mindre du har masse tid til hundene, anbefaler jeg i så fall å skaffe deg to hunder du kan bruke og trene samtidig. Hvis ikke, vil du alltid føle at hundene ikke får nok trening, og det betyr at hundene neppe vil få sjansen til å bli såpass gode som de kanskje har potensiale til.

Link to comment
Share on other sites

to hunder med forskjellig jaktsett krever omtrnet dobbelt så mye av din tid. Med mindre du har masse tid til hundene, anbefaler jeg i så fall å skaffe deg to hunder du kan bruke og trene samtidig. Hvis ikke, vil du alltid føle at hundene ikke får nok trening, og det betyr at hundene neppe vil få sjansen til å bli såpass gode som de kanskje har potensiale til.

 

Godt poeng.

 

Pr idag kjører jeg til ei jaktkoie og blir borte hele helga. Med spets og f.eks hamilton, kunne man satt av halve dagen til hver eller hver sin dag (en på lørdag, en på søndag) - eller er det utopi?

Men hvordan man enn vrir og vender på det - det blir halvarten så mye skogstid på begge :?

 

Jaja, i freeemtiden engang kanskje.

Link to comment
Share on other sites

Deler argumentasjonen til Truls, få tak i bikkjer som kan samjakte på det meste. For min del dekker mine raser mitt behov nesten hele året.

 

Har laika og støver, den ene er bare "valp" (øst-laika'n er snart 10 mnd) men skal love deg at den blir brukt sammens med støveren på rev, gaupe og bjørn. Hvis jeg ikke har jaktet elg/rådyr har den også blitt med støvern på harejakt også:-) (men ser for meg en del unødig slitasje på en hund som jakter hare under elgjakta...)

Link to comment
Share on other sites

.....men haredrev med østlaika er jo dritgøy da! :twisted:

 

Så lenge det varer.... forresten hva er så gøy med et haredrev med laika?

De er milevis etter haren og holder helt kjeft, (rimelig kjedelig på post da?) etter kort stund gir de seg enten fordi det ligger i rasen eller at de ikke finner ut av sporet.

Erter sikkert på meg mange laika-fans her, (har laika selv pluss at jeg jakter sammens med 3-4 andre laikar jevnt og trutt, så jeg har en viss erfaring med laika) men de er jo praktisk talt udugelig på hare etter mitt skjønn.

 

Hvis det er artig fordi det er din egen bikkje som jager hare er jo den en god nok årsak det, (all hundejakt er jo morro!) men det er jo mange raser som bla. som vorsterh, settere osv som jager/skremmer ut en hare i ny og ne, men å ta hele øst-laika som rase og si at haredrev er dritgøy finner jeg litt rart.

Link to comment
Share on other sites

du får nok litt mere utbytte ta spetsen din når den blir litt eldre, bare det ikke bli for mye løs snø, da går det sakte, men pass på å ikke kjør han helt tom når han/hun er såpass ung, artig å se det tasler under ei skjørtegran å ut kommer en røding å tar letteste veien i snørik skog :mrgreen:

 

men jeg vurderer en støver sjøl jeg til revjakt, men tanken om at det blir mindre slipp på spetsen utover vinteren til båndtvangen setter inn er stadig i bakhode,men men jeg må vel sikkert bare prøve, men ikke før jeg sitter igjenn med bare 1 spets

Link to comment
Share on other sites

du får nok litt mere utbytte ta spetsen din når den blir litt eldre, bare det ikke bli for mye løs snø, da går det sakte,

 

Er akkurat det som har skjedd - for mye snø og vi blir hjemme. Snø, ikke spor på bakken og ho har enda ikke lært seg å finne fugl i veden.

 

Meen, nå skulle man hatt støver, og fortsatt å peisa på, for der er det lenge til stopp.

Tanken bak er å strekke jakta lengre for meg.

Blir nok tidligst å lete etter valp vinteren 2012, da er spetsen nesten 2 år :)

 

Hamilton er tenkt, innspill på dunker også (mimrer tilbake 20 år :) )

 

OT er no broblem her - jeg lufter tamker. bare gjør det samme.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har 2 raser og 3 bikkjer under samme tak.

1 laika og 2 bassetter. Egentlig burde jeg ha 2 laikaer og 1 bassett, men den ene bassetten jager litt kleint. Men godt nok til å få lov til å leve og økh har satt ned foten for flere hunder.

Laikaen bruker jeg til elg, mår og gaupe og bassettene til rådyr, rev og hjort. Alle sammen går kjempe fint sammen og står i samme hundegård til vanlig.

 

Jeg er i utgangspunktet Elgjeger og det er der jeg bruker meste parten av tiden min, noe bassettene kan lide litt under i starten av sesongen. Men noen ganger blir man fort ferdig med elgjakta og andre ganger tar ting lengre tid. Så det er ikke noe fasit på hvem som får mest tid på skauen med far.

Og det er vel hevet over en hver tvil at de kanskje kunne vært bedre jakthunder hvis jeg bare hadde benyttet meg av en hund og en rase. Men jeg koser meg med bikkjene og synes det å kunne variere er noe av kosen med lang jaktsesong.

Jeg låner gjerne bort hunder til kompiser som trenger bikkjer og sånn sett så får de som regel ganske mye tid på skauen og jakt.

Synes kobinasjonen laika og basseter er overtruffen. Alltid noe å jakte på med bikkjene fra 20.august og til snøen setter en stopper for morroa. Er ikke sikker på at økh er enig, men det får så være :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Det er ikke noget problem med flere racer. Det som kan være et problem er kønnet. Har 5 hunde, tysk jagtterrier og strihåret vorsteh. Noen af de kan gå i samme hundegård, andre kan kun være sammen når jeg er til stede. Ofte er det tisper der er de værste, selvfølgelig :D. Havde jeg været dig så havde jeg købt en hvalp af modsatte køn af din spits.

Hvis du har en god kontakt med / kontrol over din hund får du ikke nogen problemer med en ny hvalp i huset, det kan jeg garenterer dig!

Link to comment
Share on other sites

Beklager litt off-topic trådstarter. Men jeg vil gjerne benytte meg av muligheten til å svare på Truls sin kommentar.

 

Stusser litt over signaturen din, Melvin. :wink: Urban soss med laika. Sånne er det ikke mange av.

 

Nope, men laika er på vei til å bli den nye statushunden Truls :mrgreen:

Snart vil du ikke se en eneste Engelssetter i holmekollen. Bare laikaer så langt øyet rekker.

 

Her har du en liten godbit fra forrige gang jeg var på ulleren

viewtopic.php?f=7&t=19288&start=0&hilit=laika+p%C3%A5+ullern

 

Og velkommen til forumet Von erbs :D

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...