Jump to content

Turbrød/Islandsbrød


Mr.Polar

Recommended Posts

Dette brødet lagde min tante til meg da jeg var 12 år.(hun er fra Island)

Å enda den dag i dag så kjenner jeg den deilige smaken av nybakt brød med brunost på når jeg tenker på det.

Å siden dette brødet har ubegrenset holdbarhet vil dette være supert til oss markafolk :)

Jeg baker bestandig brød som jeg tar med på ukesturer osv. Dette siden hjembakt brød har mye mer mettningsgrad enn alt kjøpbrød som er i handel.

Det som kanskje er litt ulempe her er at dette skal bakes i 2-liters melkekartonger. Men et smart hode her kan vel kanske finne en annen løsning på det :D ?

 

1 kg sammalt grov rug.

800 gr sammalt fin rug.

5 dl hvetemel.

2 1/2 ts salt.

3 dl honning.

1 pk gjær(tørr el fersk)

1 1/2 liter skummet melk eller

1 1/2 liter kaldt vann.

 

Dette arbeides sammen. Så tar du 2 liters melkekartonger-denne oppskrift holder til 3 stykker- Del deigen i 3 like store stykker,og brødene formes så lang som kartongene. Så legger du et brød i hvær kartong. Å taper igjen,og ha gjerne hyssing rundt i tillegg.

Brødene stekes i 12 timer på litt over 100 grader..ikke bruk varmluft. Kun over og undervarme.

Som sakt dette brødet har ubegrenset holdbarhet hvis det oppbevares svalt/kjørlig.

Velbekomme :)

Link to comment
Share on other sites

Er veldig spent på dette brødet!

Du kan prøve denne lenken, der har de former på "ca. 2 liter" som på bildet. De blir ikke så kvadratiske som en 2l melkekartong men kanskje et alternativ? Et kjapt googlesøk brakte meg til bakeverdenens motstykke til hjemmelading.no :mrgreen:

22-30_M.jpg

 

Skitt bakst!

 

JJ

 

Edit 1: Er det så at du er ute etter en helt tett bakeform så beklager jeg at jeg kom med et aldri så lite bomskudd...

 

Edit 2: Husker fortsatt litt av engelsken fra skoledagene og googlet "bread pan with lid".

 

Mener å huske det fra da jeg bodde i Canada.

Du får masse treff på utenlandske sider som denne med brødformer som ser sånn ut. Håper dette kan rette opp alle feila fra tidligere i dag...

yhst-60311661257484_2129_2255627376

Link to comment
Share on other sites

Hvordan vil det gå å rulle deigen til pølser og bruke bakepapir som "pølseskinn", vil vel kunne gi noe av samme resultat som en melkekartong?

 

Kan gå,men brødet hever seg jo. Da vil det bli litt såm en spiraloff.

Jeg sjeket di formene som en bruker under tipset om..absolutt aktuell,men FY for en pris det var på dem :cry:

 

Jeg får pønske ut noe annet.. :)

Jeg er av den kreative typen :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Nå står brødet i ovnen,å er færdig om 1 time. Jeg gleder meg :D

Måtte ringe min tante i går å få tips ang brødformene.

Hun brukte vanlige former,men la et lokk av aluminiumsfolie åver dem(3-lag),å så tapet hun med grå pakketape. Slik at formen ble hermetisk tett. Jeg hadde ikke slik grå pakketape,men blank M3 tape,ala pakketape bare mer solid..den funket supert. Å ikke smeltet den i ovnen heller ved 100 grader :mrgreen:

Så nå gjenstår det bare å vente..vente og vente..

Link to comment
Share on other sites

Har selv en oppskrift på Islandsk rugbrød.

Bring gjerne oppskriften.

 

Det enkeleste er ofte det beste:

Baker ikke sjøl, og slett ikke brød, men madammen gjør det. Hun baker flere slags brød, men fellesnevneren er at brødene har en litt kompakt konsistens.

 

Så jeg kjøper med meg billigkneip fra COOP/Xtra (NOK 6,-) eller fra RIMI/First Price (NOK 5,50). Brødene kappes i maskinen i butikken, pakkes i dobbel brødpose i butikken. Smaker ikke sagflis slik noen mener. Legger heller litt mer kroner i godt kjøttpålegg.

Da har jeg brød til turen, og det tiloversblivne legges ut til rådyr eller fugler. Det kan jeg ikke gjøre med madammen brød, Fikk hun vite det ville hun nok ikke bli nådig.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...