Jump to content

kal 20 vs 12


knutmstien

Recommended Posts

hei!

jeg satt i går og søkte litt att og fram på nettet etter litt data på kaliber 20 vs 12,fant lite på nettet og her inne,kan ha oversett noe(beklager ny tråd vis svaret alerede ligger her),men fant ikke noe tilfredstillende svar.

jeg har nå bestilt med en drilling av type blaser d99, haglen er av kaliber 20-76.

jeg røska fram en kaliber 12/60patron og en 20/60 patron av patronsammlingen min for og gjøre en sammenligning av størrelsene,kaliber 20 pattis'en er jo vesentlig mindre,så jeg lurer på hvor mye mindre *effektiv* den er vs 12'ern.

noen som har en viss anelse på dette og kan gi meg ett clue :wink::?:har aldri skutt med 20 før.

hagla skal brukes på alt av fugl og hare og lignende kansje rådyr og med hagla(vis 20 er kraftig nåkk til det).

 

takker for svar

 

mvh knut på stien

Link to comment
Share on other sites

20/76 tilsvarer omtrent en 12/70. Brukte 20/76 i mange år i en Merkel på hare og storfugle jakt kan ikke si jeg merket forskjell fra 12/70 eller 12/76. Annet enn mer behaglig vekt :D Nå er det caliber 16 jeg bruker. Den legger nok ned rådyr også på hold fra 25m og ned noe jeg mener er langt nok med de fleste hagle calibere.

Link to comment
Share on other sites

Det eneste som teller er antall hagl og hastighet, skyter du med en 32 grams patron i en kaliber 20 så vil det ikke være noe forskjell fra en 32 grams patron i en kaliber 12. Og du kommer nok ikke til å ha noen problemer med å skyte rådyr med d99, bruker selv 28 grams med 3`er haggel til rådyr og har ikke hatt noen problemer med det, selv om vannvittig mange mener at rådyr er så hardskutte at man må ha 12/89 og buck shot for å ta livet av de. Slapp av 20 funker mer enn bra!

Link to comment
Share on other sites

Jaktpatroner i 20/70 har gjerne fra 28 til 32 gram hagl, mens 20/76 gjerne har fra 32 til 35 gram. Har jakta mye med 20 selv, og gjør det fortsatt. Har prøvd forskjellige ladninger opp gjennom åra, og kommer til samme resultat hver gang. TREFFER jeg så detter det. Bruker nå Kent Impact Tungsten 20/70 med 30 gram #3. Haglene kommer like fort ut av en 20 som 12, og hvis man skyter skikkelig, tror jeg det er knekkende likegyldig om det er 28 eller 35 gram. Det viktige er vel og huske på at hagla er et kortholdsvåpen :wink:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...