Jump to content

Brno mod 1


Gillen

Recommended Posts

Hallo folkens.

Ny i forumet. Her var det mange interessante tema !

Har pløyd meg gjennom diverse innlegg, inkludert om salonggevær. Har selv en Brno mod 1, som stort sett i de siste åra har fått stå i fred i skapet. Men nå blir det nok en forandring på det..

 

Har lagt merke til at de fleste har spørsmål om Brno mod 2 eller cz, ikke så mange ang. mod 1. Noen grunn til det, eks. at det ikke er så mange av disse i omløp ?? Hva med kvaliteten i forhold til andre Brno/Cz modeller ??

 

Hilsen Gillen

Link to comment
Share on other sites

Hei, og velkommen til forumet !

Skal prøve etter beste evne å svare deg ang. Brno Mod. 1: Dette er en eldre modell, forgjenger til Mod. 2, som igjen er videreutviklet og etter hvert har skiftet navn til Cz-452. Jeg skal ikke si helt sikkert hvor lenge den var i produksjon. Den ble en tid produsert parallellt med Mod. 2, vi snakker da om 50-tallet (jeg har selv en Mod. 2E fra 1957), kanskje tidlig 60-tall. Alle Brno-våpen er stemplet med tosifret produksjonsår på venstre side av løpet.

Teknisk sett er den nært i slekt med Mod. 2/Cz-452, og den står ikke på noen som helst måte tilbake i kvalitet sammenlignet med disse. Den er også fra en tid da produksjonen jevnt over holdt høyere nivå på finish og tilpasninger enn den gjør i dag. Hvis den du har er godt tatt vare på kan du glede deg over en nydelig salongrifle.

Link to comment
Share on other sites

Takk for informativt svar !

Kjøpte våpenet i 95 hos Våpensøylen og det finnes ikke en rustflekk ! (Mulig jeg har vært litt for ivrig med løpspussen, -forstår det slik at det er best med litt "belegg" i løpet.)

Har fjernet den gamle lakken med flott resultat.

 

Hilsen Gillen

Link to comment
Share on other sites

Jeg har også en Brno mod 1, kjøpte samtidig med Gillen i 95 :wink: Har aldri pusset løpet, kun oljet stokken og stålet/sluttstykket. Plettfri børse!

 

Testet den på 100 m banen i dag. Beste samling var på 29mm med vanlig cci ammo (3 skudd). Vet at elley subsonic går bedre enn cci i min børse så det er nok mulig å stjele noen mm til..

Link to comment
Share on other sites

BRNO Mod 1 ja, vær klar over at disse er verdt en god del mer enn dagens CS utgaver.

Kvaliteten skal være svært høy på BRNO sine våpen (obs, ikke alt som heter BRNO har samler verdi (ennå).

 

For den som leser engelsk, er ett besøk hos Rimfire central ett must (http://www.rimfirecentral.com/forums/index.php). Og for den som ønsker å vite litt mer om bakgrunnen for sine BRNO/CZ rifler, kan man kansje begynne her:

http://www.rimfirecentral.com/forums/showthread.php?t=213522

Verdt å merke seg at slike rifler over dammen (og down under) går for i fra overkant av 500 til 1500$ for ekstremt fine eksemplarer med boks og det hele. Om der er ett marked i Norge er en annen sak, men originale BRNO rifler (helst før 68?) er etterspurt rundt om i verden.

 

Så uansett må en være klar over at en pen Mod 1/2/3/4/5 (husker ikke alle numrene) egentlig er betydelig mere verdt enn det noen 22lr med CZ merke på seg koster over disk i dag. Ikke forveksl Mod 2 med Med senere mod 2 med tilleggs benevnelser (som t.d. E).

Link to comment
Share on other sites

Og husk att mod 1 har stålkasse og ikke støpt som på nyere modeller.

Nå har vel ingen av de gamle BRNOene noe annet enn stållåsekasser? Kom ikke de først da CZ ble privatisert? (rundt 90 tallet ett sted, da modellen ble endret til den mere lønsomme å produsere CZ 452?).

 

Om jeg ikke husker feil, så bygger vel CZ452 på BRNO Model 5? (info fra en av tekstene på Rimfire Central).

 

Forøvrig er vel alle rifler bygget opp til 76, bygget av originale BRNO deler (selv om endel av de er satt sammen hos CZ fra ca 72).

 

Uansett skal det være tilnærmet BRNO kvalitet også på rifler bygget i sin helhet hos CZ, opp til privatiseringen (jeg husker ikke modellbetagnelsene på når endringene skjedde, men de finner man på Rimfirecentral).

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror ikke noen av BRNO/CZ' salongriflekassene er støpt. Det ville i så tilfelle være en dyrere produksjonsmetode en å maskinere en rund aksling som er utgansspunkt for låskassene. Mye annet, f eks hevarm, avtrekker etc er imidlertid støpt.

 

Etter 1968 har kvaliteten, særlig tilpasninger, toleranser og finish variert enormt opp igjennom årene fram til dagens CZ-modeller, (fra engang på 90-tallet?) Noe har vært riktig bra, noe skikkelig dårlig rett og slett!

I dag mener jeg toleranser og finish er mye bedre en mye av det i perioden 68-noenognitti!

 

Det beste for de som liker godt håndtverk er å lete etter en brukt og ikke mishandlet modell fra før 1968, her kan en komme over virkelig flotte BRNO våpen!

Link to comment
Share on other sites

Takk for interessante tilbakemeldinger !

Har ikke rifla her nå, men mener å huske at serienummeret er rundt 23000. Mener også å huske at Søilen fortalte at rifla stammet fra den tjekkiske hæren, hvor han hadde fått kjøpt opp en del ubrukte eksemplarer.

I alle tilfelle, ikke noe problem med lungeskudd på ei humle !

 

Med Brno-hilsen

Gillen

Link to comment
Share on other sites

  • 7 years later...
På 20.11.2010 den 22.11, vingemutteren skrev:

BRNO Mod 1 ja, vær klar over at disse er verdt en god del mer enn dagens CS utgaver.

Kvaliteten skal være svært høy på BRNO sine våpen (obs, ikke alt som heter BRNO har samler verdi (ennå).

 

For den som leser engelsk, er ett besøk hos Rimfire central ett must (http://www.rimfirecentral.com/forums/index.php). Og for den som ønsker å vite litt mer om bakgrunnen for sine BRNO/CZ rifler, kan man kansje begynne her:

http://www.rimfirecentral.com/forums/showthread.php?t=213522

Verdt å merke seg at slike rifler over dammen (og down under) går for i fra overkant av 500 til 1500$ for ekstremt fine eksemplarer med boks og det hele. Om der er ett marked i Norge er en annen sak, men originale BRNO rifler (helst før 68?) er etterspurt rundt om i verden.

 

Så uansett må en være klar over at en pen Mod 1/2/3/4/5 (husker ikke alle numrene) egentlig er betydelig mere verdt enn det noen 22lr med CZ merke på seg koster over disk i dag. Ikke forveksl Mod 2 med Med senere mod 2 med tilleggs benevnelser (som t.d. E).

Ang. "gamle" BRNOer, se over..

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...