Jump to content

Synspunkter på pakke?


wabbit

Recommended Posts

VXI med 50mm diameter på objektivet er bare vas. I tilolegg får du noe unøyaktege justeringer av høyde/bredde. Liten vits med stort objektiv når lysegenskapene er så pass marginale. Da ville jeg heller sett etter en VXII med noe mindre diameter på objektivet.

 

Har du råd kjøper du deg en Zeiss Classic 2,5 - 10 x 50 til 5990,- på XXL. (eventuelt 1,5 - 6 x 42).

 

Av leupold har jeg VXII 3-9 x 40, VXII 3-9 x 33efr, VXII 4-12 x 40OA, VXIII 3,5 - 10 x 50.

 

Jeg jakter greit hjort midt på natta med VXIII 3,5 - 10 x 50, men denne er betraktelig dårligere i svakt lys enn Zeiss Classic 2,5 - 10 x 50 som jeg også har (dog ikke montert på "nattrifla" enda).

 

VXII 3-9 x 40 er et solid og dugende allround sikte. Det er også de to andre VXII siktene jeg har, men for min del er disse montert på rimfire-våpen. Leupold er solide sikter med bra garanti,- men ikke de beste i mørket. Jeg klarer meg dog med VXIII 3,5 - 10 x 50 fortsatt, sammen med en håndkikkert av type Nikon Monarch 8,5 x 56 som har betydelig bedre optikk enn på kikkertsiktet jeg bruker.

 

Leupold optikk kan du bestille rimelig og meget trygt fra www.theopticzone.com mye rimeligere enn veiledende i Norge.

Link to comment
Share on other sites

  • 8 months later...

Hei igjen.

Vekker opp en gammel tråd...

 

Dette våpenet - er det et skikkelig bra og presist våpen?

Forstår det slik at løpet er fritt-liggende. Er dette våpenet rust-fritt?

Presisjonen? Det er jo presisjon og at det er et "bruksjern" som er viktig.... like før jeg evt. kjøper dette.

 

 

Hva mener dere? Hva er viktig - og er dette våpenet presist nok til småviltjakt på litt avstander ?

 

p.f.t.

-J.

Link to comment
Share on other sites

Jeg hadde en KM77RP Mk-II i .30-06 i 14 år. Dette er forgjengeren til Hawkeye-modellene, låskassen er identisk. Mine erfaringer:

- Min rifle hadde tungt, men rent avtrekk. Dette er forbedret på Hawkeye. Vil du forbedre ytterligere kan du sette i et Timney-avtrekk.

- Min hadde den opprinnelige "padleåre" stokken som jeg likte, de nye har Hogue stokk som folk lest liker bedre.

- Det varierer om løpet er frittliggende, men en børsemaker bedder og frilegger for noen hundrelapper.

- Alle Ruger-våpen som har K i modellnummeret er rustfrie.

- Presisjonen er svært bra, min hold seg innefor innertieren. Tar forbehold om at a) det finnes ikke to rifler som oppfører seg 100% likt, men M77 er i utgangspunktet presis, og b) hvilken presisjon du oppnår er avhengig av at du finner riktig ammunisjon til din rifle.

- Riflen er et skikkelig bruksjern. Konstruksjonen er basert på Pre-64 Winchester Model 70 og på enkelte punkter forbedret, bl.a. er ejektoren mer solid. Andre egenskaper som er verdt å trekke frem er Mauser-ekstraktor, kontrollert mating, svært god trepunkts sikring som låser hevarm og tennstift, integrerte kikkertbaser i låskassen og kikkertringer i stål inkludert i prisen. Ruger sitt montasjesystem er svært solid og stabilt.

 

Grunnen til at jeg skiftet den ut var ganske enkelt at jeg etter hvert ønsket meg en systemrifle, og så dukket det opp en Blaser til riktig pris...

Jeg har ingen betenkeligheter med å anbefale denne riflen.

Link to comment
Share on other sites

Takk for svar. Har funnet en grei pris på dette våpenet, men er dog usikker på kikkerten. Skal høre om det er bedre at de får noen lapper til og så blir kikkerten bra også.

 

Godt å høre at disse våpnene er presise (dog med rett ammo og god nok skytter). Da blir det nok et slikt våpen på meg.

 

Igjen - takk.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...