Jump to content

22 Kaliber Magnum til småvilt??


Kaptein K

Recommended Posts

Kaliberet er lovleg etter dagens reglar. Det er nok å tilrå at du nyttar ekspanderande kuler. Min kjenskap til kaliberet i praktisk jakt er på ryper, då med heilmantel. Verknaden og presisjonen var god på alle hald til over 100 meter. Eg vil sjå den tiuren som overlever eit godt treff med dette kaliberet og eigna kule. Lukke til.

 

mvh Lindu

Link to comment
Share on other sites

Hei,

Har en liten diskusjon med en jaktkompis ang dette med 22 Mag på toppjakt. Er det et kaliber som kan brukes på Toppjakt? Eller er det for liten anslagskraft? Finner ikke noe info om dette på nett.

 

Håper noen har litt info ang dette 8)

 

Kaliberet er lovlig til tiur og kan brukes til toppjakt. Sniker du deg inn på hold under hundre meter og er god til å skyte,ja da holder det,men det er jaggu bare såvidt :D

Link to comment
Share on other sites

Har aldri skutt fugl med .22WMR, men har etter hvert fått en del erfaring med kaliberet på rev. For mitt vedkommende utgjør det utelukkende positive opplevelser. Som andre skriver; holdes skuddholdene moderate, og kulene er av egna kvalitet, så bør kaliberet være helt greit til storfugl.

Link to comment
Share on other sites

Rambo her inne har ei Sako Quad i .22 WMR, og når me var på skytebanen sist, så samla den forbausende bra. Like bra samling som eg hadde med min .17 HMR / CZ452.. Så med ok kule, kan du nok strekke deg fint ut til 100 meters merket og vel så det, dersom dusten bak rifla gjer jobben.. :)

Har ellers ingen erfaring med tiur, veit at den er hardskutt men kula plassert riktig, så burde det holde..

Link to comment
Share on other sites

Mener det tidligere iallefall,var et krav om anslagsenergi på 30kgm på 100m..må man ikke opp i 22Hornet da?Ville uansett ikke skutt Tiur med den puslingen på mer enn 40-50m,helst ikke i det hele tatt..Vet de brukte 22lr på både Rev og Rådyr før i tida,men grøsser ved tanken på hvor mange dyr som løp videre og aldrig ble funnet :(

Link to comment
Share on other sites

Vel Cameron, er nok ikke helt enig med deg der. 22wmr er en liten rakker som kan rive godt. Om man legger til grunn en BC på 0,15 har min børse med 582m/s 440J ved pipa og 247J på 100m. Kilde til dette, norma.cc.

Jeg prøver alltid å holde meg under 100m, uansett hva jeg skyter, da kula dupper ganske mye etter 100.

Forresten, noen som vet om patroner med spisse kuler?

Link to comment
Share on other sites

på hvor langt hold har dere skutt inn på med 22wmr ? har just kjøpt meg en CZ455 22wmr og ikke skutt den inn enda. tenkte på 100m men er usikker på hvor krum kulebane den har med feks v max og federal premium (30gr HP ) samt maximag og fedral champion (40gr FMJ)

ble anbefalt å teste hvilke av de som går best i mitt gevær så fikk med ei eske av hver.

skyter dere inn på nytt for hver type ammo eller får dere nok samling til å kunne forlegge sikte ?

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Bryter litt med trådstarter og jeg skal ikke rakke ned på 22 mag. men skal du anskaffe deg rifle nå hadde jeg valgt en 222 eller 223 så har du mye mere og gå på og med mantel hvis du tenker toppjakt så funker det meget bra ,ett stort pluss på smått vilt er flat kulebane og du kan strekke avstanden betraktelig. Beklager avsporing . :D

Link to comment
Share on other sites

33 grs V-Max som jeg bruker til rev. Mulig den blir litt tøff på vilt som skal gnages

Hvem produsere disse? blir det ofte utgangshull?

 

Remington lader en utgave de kaller AccuTip-V. Har kun hatt et par gjennomskytninger på rev, men har ikke mer enn 15-20 rev med denne kula.

Link to comment
Share on other sites

Har du noen erfaring med cci 40 grs HP maxi-mag? Denne går brukbart i rifla mi.

Like god i stopping power på rev? blir det mer gjennomskyting tror du?

 

Ja, brukte faktisk denne kula første sesongen jeg jaktet rev med WMRen. Skjøt 7 stk, og her er entydigheten like klar som med 33 grs V-Max hva gjelder gjennomskyting. Fortegnet er imidlertid motsatt: Gjennomskyting er mer regel enn unntak. Synes også knall-og-fall effekten er større med den lille 33 grs kula.

 

Til mine erfaringer må det legges til at jeg har åte på 45 meter. Det kan godt hende at erfaringsmaterialet hadde vært anderledes dersom skuddholdene hadde vært andre.

 

Litt OT til selve tråden, men relevant for WMR: Har skutt en del rev med .222 Rem og 6x45 også. Nesten utelukkende med V-Max. Dersom skuddavstanden hadde vært +/- 100 meter, hadde jeg ikke tvilt på å velge en av disse(eller liknende), men på det korte holdet jeg har i dag, synes jeg faktisk WMR med 33 grs V-Max er skremmende bra. Ikke minst i kraft av større andel knall og fall. Siden både .222 Rem og 6x45 nesten bestandig gav gjennomskyting, og tidvis noe fluktstrekning, antar jeg at det finnes en sammenheng mellom knall og fall og gjennomskyting. Ingen saliggjørende fasit dette - kun egne erfaringer.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...