Jump to content

MADMADS Whisky og Whiskey samling.


MADMADS

Recommended Posts

Da eg ikke samler på patroner og slike ting, har jeg opp gjennom åren fått meg en "god" Whisky og Whiskey samling. I utgangaspunktet mener eg at all whisky og whyskey er god, men at noen er mye bedre enn andre. Syenes det er viktig å ha flere typer som man kan sitte å kose seg med, enn å sitte å sippe bare på en favoritt. I det siste synes eg at det har blitt litt mye snobberi hos en del av Whisky/Whiskey produsentene, med ulike spesial tappinger, fra ulike lagerbygninger (der en eller annen konge pisset/la en kabel, og dette gir en royal smakstilsetning), årganger, etc.

Synes at det har også blitt litt tendenser til "Whiskynazisme", der bare Skotsk Singel Malt er den ene "rene" Whisky som kan drikkes. Alt annet er "unterwhisky", og ikke verd å drikke.

Eg setter selv pris på ulike Whiskyer og Whiskeyer.

Synes at i alle samlinger bør man ha noe Amrikansk og Irsk Whiskey.

Må inrømme at eg har sans for de Skotske Whiskyene, og da helst Islay, men det finnes mye annet godt.

Min samling er komt ette egne kjøp, og av børsdagspresanger fra gode venner som alltid prøver å kjøpe noe som eg ikke har. Har også vært heldig med at eg har slekninger som ofte e på "tur", med bestillingsliste fra meg.

 

Har lagt ved noen kommentarer.

 

Merke - årgang

 

Dimple 15år BL :mrgreen::D

 

VAT 69

 

Aberlour 12 år SM :D

 

Ardbeg 10 år SM :D:D

 

Balvenie Doublewood 12år SM :D

 

Balvenie 10 år SM :mrgreen::mrgreen:

 

Balvenie 15 år Singel Barrel :mrgreen::mrgreen::mrgreen::mrgreen::mrgreen::mrgreen:

 

Bowmore 12 år SM :mrgreen:

 

Bunnahabhain darach úr SM

 

Caol Ila 12 år SM :D

 

Chivas Regal BL 12år :)

 

Cragganmore 12 år SM

 

Dalwhinnie 15 år SM :mrgreen::mrgreen::mrgreen::mrgreen:

 

Famous Grouse

 

Famous Grouse Gold Reserve :D

 

Black Grouse :D

 

Snow Grouse :roll:

 

Johnnie Walker Red Label

 

Johnnie Walker Black Label

 

Johnnie Walker Green Labell 15år (pure malt) :D:D

 

Glenfiddich 12år SM

 

Glenfiddich Solera Reserve15år SM :D:D:D

 

Glengoyne 12 år Sm Cask Strength (57.2%) :shock::shock::mrgreen::mrgreen:

 

Glenlivet 18 år SM :mrgreen::mrgreen::mrgreen::mrgreen::mrgreen::mrgreen:

 

Glenlivet 15 år SM :mrgreen::mrgreen::mrgreen::mrgreen::mrgreen:

 

Glenlivet 12 år SM :D:mrgreen::mrgreen:

 

Glenmorangie 10år SM :D

 

Highland Park 12 år SM :D:D

 

Highland Eagel BL :?

 

Ledaig SM :roll:

 

Lagavulin Single Malt 16 Years Old :mrgreen::mrgreen::mrgreen::mrgreen: (ny)

 

Laphroaig 10 år SM :D

 

Laphroaig Quarter Cask SM :mrgreen::mrgreen:

 

Macallan Elegancia 1991 SM :mrgreen::mrgreen:

 

Macallan Elegancia 12 år SM :D:D:D

 

Oban 14 SM :mrgreen::mrgreen::mrgreen: (ny 22.05.11)

 

Scapa 14 år SM :mrgreen::mrgreen::mrgreen:

 

Singleton 12 SM :D

 

Smokehead SM :roll:

 

Talisker 10år SM :D:D:D:mrgreen:

 

The Arran 10 år SM (ny)

 

Bushmills Malt 10 år Whiskey SM :D

 

Old Dublin Whiskey

 

Jamison Whiskey

 

Jack Daniel Tennesse Whiskey :D

 

Jim Beam :mrgreen:

 

Lord Calvert Canadian Whisky

 

 

Nye kommer, andre forsvinner.

:mrgreen::wink:

MADMADS

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Da eg ikke samler på patroner og slike ting, har jeg opp gjennom åren fått meg en "god" Whisky og Whiskey samling. I utgangaspunktet mener eg at all whisky og whyskey er god, men at noen er mye bedre enn andre.

MADMADS

Et inkluderende og godt utsagn der. Ja, selv enkelte maiswhiskeyer kan være gode, synes jeg.

 

Av 'blended' whisky setter mange (i England/Scottland) pris på Famous Grouse, har jeg forstått.

 

Ser at du ikke har 'motemerket' Springbank i samlingen din. Polet har den i hyllene sine.

Bruce Springsteen drikker den har han opplyst, uten at det behøver bety at den whiskyen er bedre enn andre merker.

Link to comment
Share on other sites

Hehe, fin samling.

Har dessverre ikke "patroner" å avse som du mangler men "tomhylser" kan du få :-D

 

JJ

 

Har selv produsert en del "tomhylser" i sammarbeid med gode Whiskykammerater.

 

Syntes at det er best å dele disse godene med gode venner,

og til helegen skal eg arrangere "Børsdaghjortemiddag" for gode venner, er eg heldig får eg noe fine "glassflasker" med godt innhold. :wink::mrgreen:

 

Regner med ny oppdatert liste over helgen. :shock::mrgreen:

 

eller på ønskeliste/prioriteringslisten min står det:

 

Oban

 

Lagavulin

 

Jim Beam

 

Thullamore Dew (har nettopp godt tom, en whisky Irene selv drikker mye av)

 

+ + + + mange til.

 

MADMADS

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Det er det som er så fascinerende med whisk(e)y på lik linje med våpen, kalibre, biler, musikk - lista er lang.

Man kan synes godt om det meste men man finner nok sine favoritter eller preferanser. Uten at det utelukker at man godt kan nyte en Famous Grouse selv om man foretrekker noe helt annet. Eller å kjøpe seg revolver til feltbruk selv om lidenskapen er langholdsskyting.

Kan anbefale Oban og Lagavulin, Jim Beam er ikke noen højdare for min del men har absolutt noe å levere.

 

JJ

Link to comment
Share on other sites

Har god "erfaring" med Oban og Lagavulin, så det erikke nye dråper for meg, men Oban er eg tom for,

Lagavulin har en god kompis av meg, men eg savner den i samlingen.

Jim Beam synes eg e en "god" Bourbon whiskey, med spesielle aromiske samker som gjør den intresann.

Ser nå at Amrikanerene begynne al lage flere sorte med lengre lagring, og spesielle produksjons måter, dette er vel for å ta noe av "Singel Malt" markedet.

 

 

 

MADMADS

Link to comment
Share on other sites

Da har det komt to tilskudd til min "lille" Whisky/whiskey samling.

 

Lagavolin 16 år SM, en gammal kjenning, men nå endelig i samlingen min (come to papa). :mrgreen::mrgreen:

 

:mrgreen::mrgreen::mrgreen::mrgreen::mrgreen::mrgreen::mrgreen::mrgreen::mrgreen:

 

 

The Arran 10 år SM, :shock: ny og ukjent for meg, med en skarp (litt beisk) smak, god men spesiell. :D

 

Vil komme tilbake med en mer utfyllende testing :wink: av denne, da samksløken mine var "litt sliten" når denne ble inntatt.

 

I løpet av kvelden hadde vi en smaksrunde :

 

Glenlivet SM 18 år.

Glenmorangie 10 Years Old

Glenngoyne 10 CS (57,1 %) litt i sterkeste laget for de fleste.

Laphroaig Quarter Cask

Lagavulin Single Malt 16 Years Old

Glenfiddich Solera Reserve 15 y.O.

The Arran 10 år SM

 

(NB! det var ikke små glass :roll: )

 

Var "litt sliten" i går, luktet malt når eg gikk på do.

 

MADMADS

Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...
Guest graahund

Må være ærlig og si at jeg har vel ikke hørt om en sjettedel av disse, men fin samling må det være når man ser på alle smilene :D

Link to comment
Share on other sites

Jeg ser der er mange på din liste som er blant mine favoritter. Jeg kan anbefale deg The Arran Bourbon Single Cask, den er på 57,4%, men med en liten desj vann så smaker den fortreffelig. (Ikke som Arran 10yrs, en helt annen whisky)

Ellers kan du med trygghet prøve The Macallan Whisky Maker's Edition.

 

Har nettopp kjøpt meg en Glen Garioch Founders Edition, fra Oldmeldrum utenfor Aberdeen. Den er også en høydare!

Link to comment
Share on other sites

Selv om du har utnevnt deg selv som Islay-mann, så ser jeg med glede at du har flere smil bak både Balvenie og Glenlivet enn alle øyboere... Prøv Dalwhinni også om du liker dem milde runde. Ellers er svenskenes Mackmyra også jækelsk god, samt en av få irske SM, nemlig Bushmills, kan trygt anbefales.

 

Islay blir stort sett for tjæreaktig for meg, men the Arran er jo god da...

Link to comment
Share on other sites

:thumbup: Ai ai ai, her var det mye godt du! Moro at du er alteter. Selv er jeg "oppvokst" på lavbudjsettswhisky og syns det meste av polets whisky er veldig bra. Er ikke så begeistra for røyksmaken i halvdyr singlemalt. Det det går mest av er rimelige arter som Jameson, Lord Calvert, Upper ten, J&B, Four roses, Famous grouse, Ballentines, Jack, Jim Beam, Vat 69 og the fat trout. Vanskelig å kåre en favoritt. Jim er nydelig med sin godterismak, Vat 69 har litt nostalgi med seg, men Jameson, ballentines og famous grouse er nok best på smak.
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Jeg synes at røykfulle whiskyer - som etterlater brannlukt av tomme glass - blir for kraftfulle.

 

Derfor liker jeg best milde scotch`er - og irske.

 

Nå har jeg nettopp avsluttet en røykfull whiskykveld :D - og må dempe med cola zero :?

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Har fått spørsmål av kjente om eg ikke kan sette opp et forslag til en god Whisky og whiskey samling,

og (det vangligste) anbefale 10 "gode" forskjellige flasker.

 

Her er mitt forslag:

 

(Topp 3 (Svært gode,men dyre flasker))

 

1. Glenlivet 18 år SM

 

2. Balvenie 15 år Singel Barrel

 

3. Lagavulin Single Malt 16 Years Old

 

4. Macallan Elegancia 12 år SM

 

5. Glenmorangie 10år SM

 

6. Balvenie 10 år SM

 

7. Glenlivet 12 år SM

 

8. Bowmore 12 år SM

 

9. Bushmills Malt 10 år Whiskey SM

 

10. Highland Park 12 år SM

 

Mange gode flasker som ikke kom med :roll: , har prøvd å styre bort fra de man ofte kaller "tjerebrente kaistolper"

 

Vil ellers anbefale 3 andre "billig" Whiskyer og Whiskeyer

for mer allsidig samling:

 

- Thullamor Dew (En Irsk (fra republikken) Whiskey som Irene selv sies at de foretrekker(ikke Jaminsone(blandet med kaffi :roll: ))

 

- VAT 69 (En Whisky (Blend) med en artig historie (det ble blandet 100 ulikr fat, etter "grundig" uttesting ble fat nr.69 valgt,

derav navnet VAT 69.Dette var på 1860 tallet, derfor litt morsomt mede "gammal" smak, men dog ikke den beste.)

 

- Jack Daniel Tennesse Whiskey (Alle BØR ha en slik i samlingen, bourbon (mais Whiskey) fra USA, har sin egen smak).

 

 

Som sagt, bare et lit forslag, mange andre har andre preferanser, men denne burde duge.

 

MADMADS

Link to comment
Share on other sites

Bra utvalg du har der :D

PErsonlig er jeg meget svak for Bowmore, men det er en annen sak :winke1:

Av Blendet må jeg slå et lite slag for en som heter Mc Allen, den er meget bra (til å være blended).

Upper Ten er heller ikke å fnyse av, den har faktisk mye malt i seg.

Eneste jeg "sliter med er amerikansk Whiskey, de fleste smaker dårlig hjembrent med sukkerkulørt :twisted:

(ta den Maral)

det meste av skotsk/ Irsk er godt, men hva som er best blir ganske subjektivt da :winke1:

 

Mvh.

Griffon

Link to comment
Share on other sites

Et greit utvalg det der. Jeg ville valgt litt annerledes, men ingen trenger å skjems over å fylle skapet slik.

Tillater megå forstyrre tråden din ved å sette opp en alternativ, men delvis overlappende liste :wink: Kun skotsk for min del. Og whisk*y fremstilles kun på steder der det snakkes gælisk, alt annet er etterligninger 8)

 

OBS! Ikke nødvendigvis i prioritert rekkefølge.

 

1. Laphroaig Quarter Cask SM - jeg velger å ta med en skikkelig tjærebredd fra Islay, min favoritt av normaltappinger

2. Talisker 10 Y.O. SM - mildt røykpreget fra Skye

3. Glenmorangie Cellar 13 SM - utsøkt Northern Highlands

4. Highland Park 12 Y.O. SM - pur nytelse fra Orknøyene

5. Cragganmore 12 Y.O. SM - litt røffere en de andre fra Speyside, men min favoritt fra dette distriktet

6. Macallan 12 Y.O. SM - uten sidestykket det beste utgangspunktet for å begynne å like whisky, rund og fyldig Speyside

7. Dalwhinnie 12 Y.O. SM - myrpreget Lowlands

8. Springbank 12 Y.O. SM - stjerneeksempel fra Campbelltown

9. Edradour 10 Y.O. SM - Eastern Highlands, og Skottlands minste destilleri, vanskelig å oppdrive...

10. Dimple's 15 Y.O. Blended - for å vise at det også finnes svært god blended whisky

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Et greit utvalg det der. Jeg ville valgt litt annerledes, men ingen trenger å skjems over å fylle skapet slik.

Tillater megå forstyrre tråden din ved å sette opp en alternativ, men delvis overlappende liste :wink: Kun skotsk for min del. Og whisk*y fremstilles kun på steder der det snakkes gælisk, alt annet er etterligninger 8)

 

OBS! Ikke nødvendigvis i prioritert rekkefølge.

 

1. Laphroaig Quarter Cask SM - jeg velger å ta med en skikkelig tjærebredd fra Islay, min favoritt av normaltappinger

2. Talisker 10 Y.O. SM - mildt røykpreget fra Skye

3. Glenmorangie Cellar 13 SM - utsøkt Northern Highlands

4. Highland Park 12 Y.O. SM - pur nytelse fra Orknøyene

5. Cragganmore 12 Y.O. SM - litt røffere en de andre fra Speyside, men min favoritt fra dette distriktet

6. Macallan 12 Y.O. SM - uten sidestykket det beste utgangspunktet for å begynne å like whisky, rund og fyldig Speyside

7. Dalwhinnie 12 Y.O. SM - myrpreget Lowlands

8. Springbank 12 Y.O. SM - stjerneeksempel fra Campbelltown

9. Edradour 10 Y.O. SM - Eastern Highlands, og Skottlands minste destilleri, vanskelig å oppdrive...

10. Dimple's 15 Y.O. Blended - for å vise at det også finnes svært god blended whisky

 

Vet at du HP er på "the dark side" , så førstevalget er ikke noe "BOMBE", er faktisk enig at Dimpel er den beste Blend Whsikyen som er (som eg har smakt).

 

MADMADS

Link to comment
Share on other sites

Vel Madmads, eg huskar godt den Balvenie 15 Singel barrelen som eg smakte av deg. Bestilte ei flaske på polet her sist veke, til ein som slutta på jobben i dag. Fekk melding i kveld om at den var testa den kom som nr2. av den beste han hadde smakt, så han var rimelig fornøyd. Har ikkje orka å kjøpt den sjølv, delvis pga andre pengeslukende prosjekt, men faktisk så var det ein meget interessant sak, så den skal handles inn, vær du sikker.. :)

Link to comment
Share on other sites

High Power; liker du ikke Bowmore? :shock:

Jo, selvsagt liker jeg Bowmore :mrgreen:

Men der er andre Islay-whiskyer jeg liker bedre, deriblant Laphroaig, Ardbeg og Ileach. Men totalt sett er det få destillerier som ikke leverer topp vare på den øyen, det er vel bare Buannahabhain (med forbehold om skrivefeil...) som virkelig utmerker seg i negativ retning.

 

Men nå tror jeg jeg skal hente et glass og ta meg en Smokey Joe, en vatted Islay malt som viste seg å være et svært så velsmakende bekjentskap :D

Link to comment
Share on other sites

He, he, Madmads... :mrgreen:

 

Jo eg har ein liten klunk i kjellaren av den eine typen, den som tar beina bort frå kroppen først og så våkner du opp der du huska du satt i går.. Men dessverre så prøver eg å få kroppen ned i matchvekt til jakta, så eg må væra litt snill gutt ei stund framover.. Untaket er i sommerferien, då eg skeie litt ut.. :)

Link to comment
Share on other sites

Rekna med det blei eit Bergenstreff i vår her, men det har ikkje blitt, så me får sjå om me ikkje kan fikse det. :)

 

Det er ikke" Bergens treff", det er "seminar" om jakt og jaktsikkerhet :mrgreen: , det sier eg til samboeren ( hun tror ikke helt på meg da eg tok med meg så menge whiskyflasker sist :shock::roll::roll: ).

 

Men kjekt var det :lol::lol:

 

MADMADS

Link to comment
Share on other sites

Fin tråd å lese frå fin by med fiiin whisky... :wink:

Så enig, så enig :D

Destilleriet er vel verdt et besøk !

Bodde forøvrig på samme hotell da jeg var der.

 

Men neste gang jeg er i Skottland skal jeg ta en tur utom Islay og se til landeiendommen min der, en kvadratfot myr som Laphroaig skjærer torv på :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

  • 9 months later...

Har etter etter et alvorlig/stygt armbrudd endelig kunne begynne å smake på Whiskyene mine igjen. Brukt en del piller som ikke må kombineres med % ikke vann. Fikk påskrudd en "tofot" (ekstern fiksjon)med skruer og stifter langt inn i aremen i et par uker som ikke var noe behagelig, etter gratis kost, losji og dop på Haukeland sykehus i noen dager.

 

Har nå oppdatert min lille samling med:

 

Bunnahabhain darach úr SM, en god Whisky som eg fikk til min børsdagpresang (som eg feiret med operasjon på Haukeland Sykus)

Spesiallaget Whisky som er laget taxfree salg, god Whisky men føler dan mangler noe for åt den skal være så "spesiell"

 

Highland Eagel BL, (også en presang), ingen stor smakopplevelse, som High Power sa: "ser ut som Whisky, lukter som Whisky, men eg gidder ikke å smake på den". Den smaker også som en "form" for Whisky, men INGEN stor smaksopplevelse. Styr unna denne, så sant du ikke skal kjøpe en Wisky til en som du ikke ....

 

Chivars Regal BL 12 år, En god blend Whisky som de fleste liker. God og fyldig, men ikke så god som Dimpel.

 

Dalwhinnie SM 15 år, dette var en virkelig godsak, kan anbefale denne til alle. En av mine nye favoritter?

En "litt" mild Whisky med god fylde og smak. Definetivt en Whisky for de som liker "milde" Whiskyer.

 

Ser som sagt at stadig flere destelerier lager "spesial" tappinger av ekstr utvalgte fat, lagerhus, fatkombinasjoner etc.

Føler dette har blitt en trend som eg ikke helt liker, har bestemt meg for å kjøpe de mer tradisjonelle "faste" tappingene , som er egentlig er destelerienenes egen "smak" og sjel.

 

MADMADS

Link to comment
Share on other sites

Syntes "spesialene" var fryktelig morsomme da de kom, men interessen har dalt etter møte med prisene og produkter som er littegrann, men ikke så, annerledes enn utgangspunktet.

 

Dalwhinnie, Lagavolin, Ardbeg og Caol Ila er mine listetopper (de to siste skal helst nytes høyt til fjells).

 

Mangler du Upper Ten i samlingen din? Kanskje en opplevelse du bør unne deg - når du er helt restituert :)

Link to comment
Share on other sites

@MADMADS: Godt å se at du er på beina og jobber seriøst med å miste fotfestet igjen 8)

Ser at Highland Eagle svarte til forventnningene... :lol:

Bunnahabhain har jeg aldri klart å bli fortrolig med, det er noe som ikke stemmer med den. Per-S mumler noe om en bismak av mugne vaskefiller når den nevnes. :roll:

Chivas Regal 12YO fremholder jeg stadig at er markedets mest overprisete whisky, en middelmådig blend priset som en god single malt, men markedsføring kan de :wink:

Dalwhinnie, der er du inne på noe. Et godteksempel på at de kan kunsten i the Lowlands også. Som du sier, mild, fyldig og smakfull, og med lang og kompleks ettersmak - et sikkert kjennetegn på kvalitet :thumbup:

Jeg snublet forresten over en behagelig overraskelse sist jeg var på polet: Robert Burns Single Malt. Var først skeptisk - det er den billigste SM jeg har sett på polet, MEN den er produsert av Isle of Arran Distillers for The Robert Burns World Federation. En whisky produsert på spesifikasjon fra en organisasjon for hyllest av Skottlands nasjonaldikter kan vel ikke være dårlig ? Ganske riktig, den var alt annet enn dårlig. Atypisk for et kystdestilleri som Arran, den smaker mer som en Speyside eller Northern Highlands. Tror nok den vil være godt egnet til å bringe MADMADS ut av balanse :mrgreen:

Ad spesialtappinger, så hopper jeg vanligvis over "special finish" tappinger, men kjøper gjerne årgangstappet eller single cask. Disse ivaretar det enkelte destilleriets egenart, men er vlagt ut for spesialtapping basert på høy kvalitet.

 

@Grimner: Ardbeg og Caol Ila nytes minst like godt ute i havgapet eller på hytten etter en dag i hjortelien som høyt til fjells :wink: Personlig ville jeg byttet ut Lagavulin med Laphroaig, helst Quarter Cask, i listen din.

Link to comment
Share on other sites

@MADMADS: Dalwhinnie, der er du inne på noe. Et godteksempel på at de kan kunsten i the Lowlands også. Som du sier, mild, fyldig og smakfull, og med lang og kompleks ettersmak - et sikkert kjennetegn på kvalitet :thumbup:

 

Vet ikke hvor MYE Whisky du har drukket i kveld, men pa flasken min som står foran meg nå, ops!

Det kom noe i glasset mitt :mrgreen: , står det at Dalwhinnie er en "Singel Higland Malt".

 

Er enig i at Chivas er en over priset Blend, men hvis du få rnorn til å kjøpe den på "salg" på Taxfrien for den til ca 250,- kr, er den grei nok.

 

MADMADS

Link to comment
Share on other sites

Hmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmm...

Måtte kikke etter i skapet nå. Viser seg at jeg forvekslet den med en Glenkinchie - etikettene er omtrent like, flaskene er like og eskene er omtrent like. Samme eierkjede, markesføres i samme serie. Uansett, gode er de begge to.

Må forøvrig medgi at jeg ikke har drukket whisky i kveld. Kan til nød si jeg har drukket sats, sitter her med et glass skotsk øl.

Det begynner forresten å skorte på tid hvis vi skal rekke å desimere kråkebestanden rundt hytten din før fredingen.

Link to comment
Share on other sites

Eneste Wiskey jeg husker er "Medley’s Bourbon Whiskey"

Gikk ned som saft..

 

kentucky-whiskey.jpg

 

Jeg drakk meg noe in i h..... pære kanon på Nachspiel etter laksefestivalen på Grong mange år siden med den.

Var dritings langt ut på dagen.

Har arr etter den festen enda.. Memorys. :D

 

Kan ikke huske åssen den smakte desverre!

Link to comment
Share on other sites

Per-S mumler noe om en bismak av mugne vaskefiller når den nevnes.

Derfor drakk jeg en Arran modnet på parfymefat (bourbon).

Specialedition av maltjuice kjøper jeg vanlighvis ikke, unntaket har vært McCallans reproduksjoner av tidligere typer.

 

Hvorfor kjøpe noe som kansje er godt når det står noe ved siden av som jeg vet er godt?

Link to comment
Share on other sites

Masse godsaker som er nevnt her :mrgreen:

 

Er selv svoren West Coast mann med Lagavulin, Ardbeg og Laphroaig som favoritter, men innimellom dukker det opp godbiter fra andre steder også.

Siste åpenbaringen er Old Pulteney fra Wic, helt nord på fastlandet, også kalt The Yachtsmans Whisky.

 

En serdeles hyggelig åpenbaring, finnes bla i taxfree på Gardermoen :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Fin samling du har der. Ser det er stadig de samme whiskyene som blir nevnt nedover siden her, men det får meg til å reagere på at Caol Ila kun blir nevnt en eneste gang. For meg er Caol Ila 12 en av de beste whiskyene om jeg skal dømme det etter min egen personlige smak. Hva syns dere om denne?

 

- Berserk

Link to comment
Share on other sites

@Berserk-kniv: Jeg er helt på din side, men MADMADS driver stadig og sprer rykter om at jeg tilhører the dark side... Min favoritt er nok Laphroaig Quarter Cask, men Caol Ila og Ardbeg deler 2. plassen. Driver du litt øyhopping, så kommer det mye godt fra Skye (Talisker) og Arran også.

Link to comment
Share on other sites

Fin samling du har der. Ser det er stadig de samme whiskyene som blir nevnt nedover siden her, men det får meg til å reagere på at Caol Ila kun blir nevnt en eneste gang. For meg er Caol Ila 12 en av de beste whiskyene om jeg skal dømme det etter min egen personlige smak. Hva syns dere om denne?

 

- Berserk

 

Det er utvilsomt en god Whisky som eg definerer på "the Dark side", med en god og fyldig smak.

En kamarat av meg definerte å drikke denne var som å dette i en myrvann i sjøkanten.

Dessverre er det ikke så mange som setter pris på disse Islay-whiskyene. Eg synes at Bowmore er en godbit i dette området. Lagavolin er vel den som er enklest å like av disse, men det trengs en trenet "tunge" for å sette pris på disse.

 

MADMADS

Link to comment
Share on other sites

Har nylig vært i York, England og var innom en butikk "the whiskey shop" som er en kjede slik som eg har forstått.

Gjekk til innkjøp av The Dalmore 15, fra "north highlands. Kan ikke få anbefalt denne nok. pris på ca 500kr.

Desverre seg eg at dei vinmonopolet har er kun 18 og oppover til rundt 1000,-

Link to comment
Share on other sites

Heisann.

Dalmore er et ganske så stort og kjent merke, men jeg har desverre kun smakt den som er 12 år. De to er jo forskjellige i smak også. Den har de faktisk på polet, om man ser på nettsiden, og man kan bestille den der. Det er ganske lenge siden jeg smakte den, men det er klart en fin whisky. Ganske lett og fin, og ikke så krevende. Det som jeg syns er litt synd med Dalmore, er at jeg har intrykk for at de fokuserer mer og mer på snobberi enn selve whiskysmaken. Fokuset har blitt mer rettet mot gammel og dyr whisky. Jeg har ikke sammenliknet en Dalmore nå, og en som ble laget for mange år siden, så kan ikke si noe om påvirkning av smak i praksis.

Men jeg syns den er litt for dyr til 545 kr. Syns man få bedre whisky for pengene enn akkurat den. Mitt syn på ting selvsagt.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...