Jump to content

Vanligste kalibre på jaktfelt


Øyvind Johansen

Recommended Posts

Guest graahund

Har brukt 6,5 i konkuranse nå i 50 år og kommer ikke til og bruke noe annet. Først med Krag, siden med div. andre våpen i jaktfelt. De siste årene med Sauer jaktmatch og kommer heller ikke til og bytte ut denne. :D

Link to comment
Share on other sites

Hva med å være litt inkluderende?

Er det fritt kaliber så er det det. Synes det grenser til mobbing, og er lite inkluderende å drive å banke på dette med grove kalibere og bremser. La nå folk skyte med det de har - ingen skytedisipliner har så stor rekruttering at de har råd til å drive å hetse og psyke ut folk som vil prøve!

Om alle holder på sånn så prøver de vel ikke jaktfelt da, de som har slike rifler.

 

På langholdstreffene er det MYE bremser å se, særlig på 338ene, men også på mindre rifler - og ja, bakblåsten fra 90+grs N570 gjennom Vektor-bremsen - den merker du... Men so what, det er gøy når det smeller er det ikke?

Det er mer klaging her på at en kanskje kan risikere å få en 338 på laget på jaktfelt, enn jeg har sett tilsammen på banen blant folk som ligger mellom 2 av disse... Skuffet, er jeg.

 

(jeg kommer til å stille med brems på .223en - bare på ren faen!)

 

K

Link to comment
Share on other sites

du kan jo stille med hva kaliber du bare vil,er jo ikke snakk om mobbing for det. men rekylbrems er det jo grunder for ikke er tillatt. at ting er tøft er ikke nødvendig vis bra? har tinitus på et øre og trenger ikke mer. har brukt 300winmag selv men er ikke det jeg nødvendig vis velger og bruke på et jaktfelt stevne ,men ei gjeste opptreden med den er greit.hva andre velger er samme f for meg.velkommen er du

Link to comment
Share on other sites

I høst skaut æ siste jaktfeltstevnet før elgjakta med min Marlin i 45/70. Fikk store øyne fra de fleste. De hadde aldri sett så store hull i blinken. Fikk spørsmål om jeg ikke hadde andre våpen å skyte jaktfelt med. Jeg svarte at jeg kunne godt tatt 308 w ller 6,5-ern og muligens fått et par treff mer, men hvorfor skulle jeg det når det var Marlin jeg skulle bruke helga etter når elgjakta starta.

 

296ljk3.jpg

 

Hare knestående på i overkant av 100 meter

 

Så at yttertreffet kom, men er bra fornøyd med de fire innafor innersirkelen.

 

Kula var ei heimestøpt kule på 410 grain lada til 1900ft/s i en marlin 1895ss med 22" løp

 

kbdi4y.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 7 months later...

Du må bruke et kaliber som er godkjent for storvilt, altså fra .222 Remington og oppover. 22lr brukes av rekrutter, men fra 14 års alder i hovedløypa brukes kaliber godkjent for storvilt (kaliber minimum godkjent for rådyr).

 

Georg.

Link to comment
Share on other sites

Vet ikke om vi snakker om samme type jaktfelt vi nå....

 

Men her er i alle fall reglementet for Buskerud og Oppland Jaktfelt Karusel:

 

UTSTYR/ BEKLEDNING:

 

•Våpen: Klasse Jakt A, -B og -C:

 

•Våpentype: Egnet våpen, dog ikke mindre enn kaliber 222.

 

•Våpen m/siktemidler: Vekt ikke over 5 kg. INKL MAGASIN OG EVT.REIM

 

•Avtrekksvekt: Minimum 1,0 kg. Nytt fra 01.01.05

 

•Kikkert: Max forstørrelse 12 x.

 

• Aspiranter: cal 22. Jaktbekledning, våpen max 4,5 kg, kikkert max 12x.

 

 

 

•Bekledning: Klasse Jakt A, -B, og -C:

 

•Vanlig jaktbekledning.

 

•Det er IKKE tillatt å benytte polstrede skytejakker o.l. utstyr som har til hensikt å virke støttende på armer rygg eller føtter.

 

•Albuebeskyttere og reim for støtte er ikke tillatt.

 

For de øvrige klassene (unntatt aspiranter) er det fritt utstyr, med begrensning i avtrekksvekt og kaliber som beskrevet ovenfor.

 

Kilde: http://www.jaktfelt.com" target="_blank" target="_blank" target="_blank

 

Jeg må i alle fall forholde meg til reglementet i de jaktfelt karusellene og stevnene jeg deltar på i min omegn og de er som skrevet over. Jeg kan ikke skyte stevner i mitt nærområde med 22lr i alle fall. Mulig det er anderledes andre steder.

 

Georg.

Link to comment
Share on other sites

Da er det eget regelverk for Buskerud og Oppland Jaktfelt Karusel. Regelverket til NJFF sier som følger:

8.2 Våpen og siktemidler for rifleskyting

8.2.1 Rifler

Alle våpen, kaliber og siktemidler som er tillatt brukt til jakt i Norge tillates brukt.

D1 skyttere kan benytte fritt våpen og kaliber.

(Se ellers spesielle regler for hver enkelt øvelse).

17 JAKTFELTSKYTING

<...klippe klippe...>

17.6 Våpen og siktemidler

På jaktfelt er det tillatt å bruke kaliber 22.LR. Se for øvrig pkt. 8.2.1.

Hvorvidt .22LR er hensiktsmessig når de fleste stevnene har minst ett hold på mellom 150 og 200m er en annen sak...

Link to comment
Share on other sites

Ikke bare BOJ cup'en som har dette reglementet.

 

Her er Hadelandscup'en sine regler:

 

JAKTFELTSKYTING

 

Det skal skytes 3 skudd mot til sammen 10 forskjellige skiver / dyrefigurer fra forskjellige standplasser, påoppgitte avstander, skytestillinger og skytetider med egnet våpen, dog ikke mindre kaliber enn 222 Rem.

Skytetid skal være 2 minutter med unntak av max 1 hold.

 

Osv. Bla bla...

 

Kilde http://www.jaktfeltcup.com/stevneregler.html" target="_blank

 

Hjelper lite å vifte med regelverk for NJFF/NM på disse stedene i alle fall. Så da kan man vel konkludere med at på deler av østlandet bruker man minimum .222 og tar evt. med salongrifla på NM hvis man ikke synes utfordringene er store nok fra før.. :wink:

 

Georg.

Link to comment
Share on other sites

Med tanke på at det deltok ca 750 personer på NM i jaktfelt 2011, samtidig som det normalt er et sted mellom 3-400 detagere på hvert av de 10 stevnene i BOJ og Hadeland/Land Jaktfeltcup, så er det vel muligens slik at reglene på disse stevnene ikke oppfattes som riv ruskende gale. :D

Link to comment
Share on other sites

Det spørs vel (som andre også er inne på) om det er det store poenget med 22LR på vanlig jaktfelt-hold?

 

Slik jeg ser det virker det egentlig rart å forby 22LR (ettersom jeg ikke tror noen med 22LR vil ta opp mye plass på podiet uansett) al den tid man samtidig skyter elg- og hjortefigurer med .222?? Det virker litt lite konsekvent og jeg skjønner ikke rasjonalet bak.

Link to comment
Share on other sites

Med tanke på at det deltok ca 750 personer på NM i jaktfelt 2011, samtidig som det normalt er et sted mellom 3-400 detagere på hvert av de 10 stevnene i BOJ og Hadeland/Land Jaktfeltcup, så er det vel muligens slik at reglene på disse stevnene ikke oppfattes som riv ruskende gale. :D

Hvorfor i hule følger ikke de reglene til njff?

Link to comment
Share on other sites

Det er jo bare å bruke det kaliberet man har i jaktrifla. Jeg har skutt jaktfelt i vinter med 338 RUM og 458 win mag, og det er like moro hver gang. :) Men nei, jeg får ikke like mange treff som jeg ville gjort med 6,5x55, men nå bruker jeg nå RUM og win-mag på jakt, så da synes jeg det er mer fornuftig å bruke de for å få treningen. Og så er det mer moro å skyte med også.

Link to comment
Share on other sites

BOJ ble startet opp i 1998 og Hadeland/Land jaktfeltcup ble startet opp i 2000. Nå har jaktfelten som sport utviklet seg enorm siden den gangen, spesielt på utstyrsfronten, men også på kvaliteten til skytterne. At reglene er som de er i disse cupene er nok en konsekvens av at en så feil og mangler ved NJFF sine regler. Jeg vet ikke sikkert, for jeg var ikke involvert i denne prossessen. Det jeg vet er at Hadeland/Land jaktfeltcup har kopiert BOJ sine regler hele veien, nettopp forsi det er veldig mange skyttere som deltar i begge disse cupene.

 

5 skudd pr skive er nevnt tidligere, og er nok den største forskjellen. Dette er etter min mening en høl i huet regel hos NJFF. Dette drar med seg store ulemper, samtidig som det ikke genererer særlig fordeler. Ved hjelp av noen dobbelthold på et 3 skudds stevne har du løst store deler av det økte mannskapsbehovet i forhold til et 5 skudds stevne.

 

22LR er nok ikke særlig aktuelt på noen av stevnene her på Østlandet, siden det stort sett alltid er med minst et hold på over 200m, da faller en 22LR brukbart igjennom skulle jeg mene. Nå er vel avstandene i snitt kortere på stevner i regi av NJFF, så hva de driver med skal ikke jeg legge meg opp i! :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

kupper denne tråden her litt pga at jeg har ett spørsmål angående kaliber til jaktfelt. Er det slik at jeg kan stille med rifle i eks vis 22 mag eller 17 hmr der de andre, iverfall der jeg kommer fra der det nesten bare jaktest hjort, stiller med 6,5 .308 og 30-06 ?

 

Dette spørsmålet er stilt på generelt grunnlag.

Såvidt meg bekjent, er det kun NJFF som har regler på landsbasis.

Reglene for ovenfor nevnte cup`er, er kun regler for disse stevnene. Hvorvidt de er bedre eller dårligere enn NJFF sine regler, vil jeg ikke begi meg utpå her. Hvorvidt det er hensiktsmessig eller ikke å skyte med .22 er heller ikke noe tema.

 

Det kan være så mange skyttere på disse cup-stevnene som helst. Men siden spørsmålet ikke var hvorvidt man kan skyte med cal .22 på cup-stevnene, så kan man heller ikke henvise til disse reglene å si at "slik er jaktfelt". Reglene for disse to cupene er spesielle regler for spesielle stevner, og må sees som akkurat det.

 

Så svaret på spørsmålet må bli at man kan skyte med cal .22 (NJFF-regel), men dersom man skal stille på ett av stevnene i disse nevnte cup`er, så må man opp til minimum .222

 

Mvh Dagl

Link to comment
Share on other sites

Dagl, det du skriver er riktig. NJFF følger nordiske regler på godt og vondt og er den eneste landsdekkende hva gjelder regler. Skal can skyte i et stevne i regi av NJFF eller et stevne der disse reglene blir benyttet så kan han jo helt klart skyte med 22LR. Men meg bekjent finnes det ikke maken til disse 10 stevnene i disse to cupene jeg har nevnt tidligere hva gjelder antall deltagere. Meg bekjent er det omlag 100 deltagere i et gjennomsnittsstevne som arrangeres av NJFF, enten det er på Vestlandet eller på Sørlandet. Nordover kjenner jeg lite til. Skal can derimot delta på et av disse 10 stevnene som da faktisk er blandt landets største enkeltstevner, så er svaret nei til å benytte 22LR. Grunnen til den store deltagermassen på disse cupene er jo helt klart at de arrangeres i det tjukkeste Østlandet, med det store antalle skyttere og jegere som finnes her.

Link to comment
Share on other sites

Meg bekjent er det omlag 100 deltagere i et gjennomsnittsstevne som arrangeres av NJFF, enten det er på Vestlandet eller på Sørlandet.

 

Gjennomsnittet på deltakarar er langt lavare enn 100! Difor vert det for komplisert/dyrt å ha 10 standplassar a 3 skot på eit vanleg stevne for eit lite lag/alminneleg stevne. På våre kantar er det 20-40 deltakarar.

 

Elles synes eg det ikkje er så smart å ha eigne lokale reglar. Det gjer det for komplisert. NJFF er einaste forbundet som har jaktfelt på programmet, kvifor då ikkje bruke desse reglane? Og NJFF sine reglar opnar for å bruke 3 skot pr. figur (reglane pkt 17.2.: MINST 6 standplassar). Då ser eg ikkje noko poeng i å ha spesielle lokale reglar!

Link to comment
Share on other sites

litt rundt det med og bruke 22kal på ei ordinær jaktfelt løype vil bli vanskelig da det vil bli umulig på di holda som er over 80-100m.men det finnes alternativ med og ha egene skiver på kortere hold for di som har 22kal på di holda over 80m.eller rett og slett egen standplass med all skyting fra en stand plass slik det gjøresa i boj cup. og at det njff sitt regelværk som liksom skal være det som burde følges kan sikkert diskuteres,

Link to comment
Share on other sites

Gjennomsnittet på deltakarar er langt lavare enn 100! Difor vert det for komplisert/dyrt å ha 10 standplassar a 3 skot på eit vanleg stevne for eit lite lag/alminneleg stevne. På våre kantar er det 20-40 deltakarar.

 

Nettopp ved å benytte noen dobbelthold, så slipper du unna med nesten tilsvarende antall dugnadsarbeidere som ved 5 separate standplasser. Veldig ofte er det 6 standplasser på disse cupstevnene, så da trenger du faktisk hele 2-3 dagsverk ekstra ved et stevne over en dag. Om det er færre enn 50 deltagere antar jeg dere klarer dere med en dag. :D 3 skudd oppleves som vesentlig mer jaktrelatert, mindre anstrengende ved stående skyting, og ingen trenger å lade etter. Men, det viktigste argumentet for 3 skudd er at du nesten slipper unna alle problemer knyttet til å finne et raggete hull på litt kortere hold. Dette er et stort problem på stevner der 5 skudd er plassert i en klyse på 40m, sittende. På siste NM så var 4 av 6 hold innenfor 66m. De 2 siste var på 135m og 166m. Da sier det seg selv at du vil oppleve problemer når de beste kanonene dukker opp med sine egenskaper på standplass! Det er ille når gode skyttere blir anvist skivebom fordi de ikke kan se flere enn 4 hull, når det er sittende skyting på svært korte hold. Slik jeg ser det burde flere få øynene opp for populariteten disse stevnene faktisk har, med sine egne regler. Det arrangeres jaktfeltstevner i regi av NJFF i området her også, men disse er vesentlig dårligere besøkt. Hvorfor skal ikke jeg ha sagt, men en kan jo begynne å lure.

Link to comment
Share on other sites

som arnstein sier så er deltagelsen mye større i boj,og det er jo maaange jegere som skyter i cupen her.på hedemark siden som er under njff styret så er det ikke et jaktfelt stevne nesten som bikker 100 deltagere,og her er det mye større andel sporter skyttere i forhold til boj. på denne siden så virker det nermest umulig og få med jegere på skyting i det store og hele.di er rett og slett gode eller for gode til og delta? njff har vistnok uttalt at di skal satse på skyting nå,nå har jeg prata med mange rundt om i hedemark av di personene som virkelig er med der det skjer,og det er en pessemistisk holdning hva angår forbundet vårt. her må forbundet komme på banen og bli med i en dugnad og se om vi kan gjøre noe for og få flere jegere på banen.dette er vel litt avsporing av emne egentlig.

Link to comment
Share on other sites

Etter mitt syn så burde NJFF kopiere regelverket til boj/hadlandscupen, syntes det er et bedre regelverk. Er ikke bare kaliber som er forskjellig de har også forskjellige alders krav i klassene. De som har fylt 65 år kan sitte å skyte alle stevne i cupene på østlandet, men de må stå i njff stevner, der er kravet 70år. Det samme gjelder i yngre junior, der han til sitte til å med 16 i cupene, mens det er 15 i njff. Alders krava må være likt, uansett regelverk, blir for dumt ellers!!!!

Ser ingen fordeler med å bruke 22Lr på jaktfelt annet enn at det er billig, men er folk så gjerrige så kan de holde seg hjemme.

Å her på østlandet som det er mye variete hold fa 30-250, så skal du være ivrig med kneppingen på kikkert hvis du ska bruke 22lr. Jeg trur nok at de fleste bruker 6,5 på jaktfelten men finnes også mange andre varrianter.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...