Jump to content

Kort pipe, hastighet?


Jegern86

Recommended Posts

Heisann.

 

Jeg har en sauer 202 i kaliber 6,5. Har orginalpipe som er 60cm lengde på, samt en "uorginal" ca 20mm diameter pipe som er kappet ned til 53cm lengde.

Jeg var så heldig og få testet orginal pipa i kronograf en gang. Kula som jeg bruker (nosler 9.0g 850m/s) ga en hastighet på 843m/s i pipa.

 

Er det noen som vet og kan noen om hva forskjellen blir da i pipa på 53cm ? den korte pipa er tykkere, har dette noe innvirkning på hastigheten?

 

Spør om dette for at kortet pipa er gjenget til demper og jeg ønsker å bruke denne, men etter å ha lest litt blir jeg veldig usikker på om denne holder krav til storvilt. Jeg har vært hos 2 våpenbutikker og har fått følgende tilbakemelding : Nr 1 sier at det er dødssynd å kappe pipa, da holder ihvertfall ikke denne kravet til storvilt. Nr 2 sier at jeg taper noe hastighet men ikke som har innvrikning på normale holdt 0 - 200/300m

 

Hvordan kan det være så mange meninger om dette? Burde ikke disse butikkene ha samme fakta og gi meg ?

Link to comment
Share on other sites

Først forskjellige løp kan gi litt forskjellig hastighet.

 

Hvis du klikker deg inn på www.norma.cc så er det en generator der hvor du kan sammenligne, og leke med kulehastigherer og få opp energi tall på de forskjellige holdene. (den er faktisk ekstrmt bra, når en finner ut av alle mulighetene)

 

Endel tror jeg har vanskelig for å alseptere at kraft enders med kvadratet av hastighetes endringen.

Men det betyr ikke det samme som at dyret ikke detter.

Link to comment
Share on other sites

Jegern86 er du redd for å møte jaktoppsyn med kronograf i ryggsekken? Jeg hadde ikke giddet å tenke på om pipa oppnådde hastighet nok til å ligge over kravet. Går ut i fra at du kjøper ammoen du bruker. På pakken står det 850m/s. Den viser du til oppsynet ved et eventuelt spørsmål :shock: . Elgen stiller i hvert fall ingen spørsmål :lol: . Den synes vel det gjør vondt uansett om kula har 800 eller 850m/s :lol: . Må bare si at jeg skjønner ikke helt hvorfor man skal henge seg opp i denne teoretiske problemstillingen om man oppnår energikravet eller ikke.

Link to comment
Share on other sites

Heisann.

 

Jeg har en sauer 202 i kaliber 6,5. Har orginalpipe som er 60cm lengde på, samt en "uorginal" ca 20mm diameter pipe som er kappet ned til 53cm lengde.

Jeg var så heldig og få testet orginal pipa i kronograf en gang. Kula som jeg bruker (nosler 9.0g 850m/s) ga en hastighet på 843m/s i pipa.

 

Er det noen som vet og kan noen om hva forskjellen blir da i pipa på 53cm ? den korte pipa er tykkere, har dette noe innvirkning på hastigheten?

 

Spør om dette for at kortet pipa er gjenget til demper og jeg ønsker å bruke denne, men etter å ha lest litt blir jeg veldig usikker på om denne holder krav til storvilt. Jeg har vært hos 2 våpenbutikker og har fått følgende tilbakemelding : Nr 1 sier at det er dødssynd å kappe pipa, da holder ihvertfall ikke denne kravet til storvilt. Nr 2 sier at jeg taper noe hastighet men ikke som har innvrikning på normale holdt 0 - 200/300m

 

Hvordan kan det være så mange meninger om dette? Burde ikke disse butikkene ha samme fakta og gi meg ?

Begge butikkene har egentlig rett. den vil neppe klare kravet om du kapper mye, (at det er en dødssynd er vel å overdrive noe), du taper hastighet men det har ikke så mye praktisk innvirkning på under 200m (forutsatt normale løpslengder da)

 

Å at pipa er tykkere har ikke innvirkning på hastigheten, men forskjellige løp av samme lengde i samme kaliber kan ha forskjellig hastighet (forskjeller slitasje, indre diameter, osv)

Link to comment
Share on other sites

Et kort 6,5x55 løp smmeler litt ekstra og har litt ekstra munningsglimt med en del ammunition uten demper, men dyrene bikker uten å klage. Det som igjen er gromt og flott med kappingen ved at løpet blir kortere og noe tykkere er at det blir mer altetende på ammo ifht treffpunkt. Løpet er stivere og ikke så mye svingning i det.

 

Min mauser med kappet 17 mm match pipe har nesten ikke treffpunktendring på 100 meter med magtch eller 10,1 grms jaktammo. Det er godt og enkelt.

 

Igjen en 6,5 med demper er så og si rekylfri og meget behagelig å skyte med.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...