Jump to content

Tjuvjakta 2010


mork

Recommended Posts

Er vel sannsynlig de har derevet denne sporten en stund da det er funnet slakteavfall/blod flere andre plasser i bygda de siste sesongene som ingen kunne gjøre rede for.

Er andre leiejegere i området som også oppfører seg tvilsomt. De er "svartelistet" i andre bygder mhp hjortejakt pga cowboyfakter.

Tror folk kommer til å følge med fremover, så hvis noen som leser dette føler seg truffet, kan det være en ide å oppføre seg heretter!

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 134
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Jeg ser at det er mye spredt fokus i denne saken, og klaging på dette. Men kansje man burde huske at det er to saker i en vi diskuterer her?

 

Sak 1 er 3 personer som har tyvjaktet på annenmanns grunn. Og det er absolutt ikke er bra (det er vel alle enige i ?).

Noen som fikk med seg at dette attpåtill var en skadeskyting?

Der såg moldemannen en skadeskutt hjort. Hjorten var skadeskutt i hodet, og moldemannen måtte avlive den.Tjuvjegerne stakk av da de merket de var oppdaget,

 

Jeg kan derimot for egen regning legge til at jeg i motsettning til enkelte, skiller mellom ulovlig jakt på egen grunn og tyvjakt (som jeg kaller det når en jakter ulovlig på annenmanns grunn).

 

 

 

Sak 2 er politiets uttalelser, og nyhetsmedias dekkning av saken. Uttalelser og dekning som virker stigmatiserende på jegerstanden, og skyttere generelt.

 

Jeg er ikke for å frikjenne idioti og vannkunne, når det får slike vidtrekkende negative følger som her (etthvert avisoppslag med grove feil om lovlighet av våpen etc. har alltid en eller annen form for negative følger for norske våpeneiere).

 

La meg sitere:

– Utstyret er ubrukbart til alt annet enn tjuvjakt, hevder politibetjent Ingar Solberg, som legger til at det her er snakk om til dels svært dyrt utstyr. Riflene var også svarte - den ene malt, noe som gjør dem nær usynlige i nattemørket.

Nøyaktig hva nevnte Solberg har sagt kan man jo ikke vite, men dette virker som en direkte sitering fra politiet. I såfall får en håpe at dette ikke ett av Solbergs lyseste øyeblikk.

 

Hvilket utstyr dette gjelder:

Med lys

Ei nyere rifle av typen Remington ble også beslaglagt. Denne hadde også lyddemper, men både den og siktet var godkjent. Under våpenet var det imidlertid tapet fast en lommelykt. Bruk av lys på denne måten er forbudt.

Fakta feil, vi kan ha så mye lys vi vill på riflene våre. Men vi kan ikke slå det på ved jakt, om ikke gjøkene har tilstått at de hadde på lykta under jakt/tjuvkjakt. Er dette på ingen måte noe straffbart forhold.

 

Rifla som ble brukt:

En ett-skudds Star Baikal rifle, utstyrt med lyddemper og ulovlig infrarødt sikte - i jaktsammenheng, ble brukt da dyret ble felt. Ammunisjonen som ble brukt, var også ulovlig.

 

Prosjektilet var ei helmantelkule, som dermed ikke ekspanderer som vanlig jaktammunisjon. Ei tung kule, med en liten kruttladning, gjør også at den får underlydshastighet. Dermed blir det best effekt av lyddemperen. Det høres kun et lite «piff» i det skuddet går av.

 

Men på grunn av den begrensede kruttladningen vil ikke kula nødvendigvis drepe dyret når man treffer det i bogen. Ved skudd mot hodet, som også er ulovlig, er det normalt sett nok til å drepe.

Kaliber ikke opplyst, prosjektilet er ikke ekspanderende (noe som forøvrig er ett tullete krav når en kommer ett stykke over normal kalibrene). Men ja, dette er i likhet med alle andre rifler, ei rein tjuvslakt børse med dette nattsiktet påmontert (noen som vet kaliberet på denne rifla?).

 

Men at skudd mot hode ikke er lovlig? Vell det blir nok snart ikke lovelig med slike oppslag i avisa. Nok ett sitat som virker komme fra politiet (håper ikke det er tilfellet, men hvor ellers har media det fra?).

Link to comment
Share on other sites

Er det ulovlig å skyte /jakte med nattkikkert på dagen? Kan jo hende noen "tenner" på det grønne call of duty lyset.

458 socom med rette kuler er fullt lovlige på jakt. Mangler bare litt anslag om den er ladet til sub. En 6,5x55 med kappet løp og lydemper er like ulovlig, da den også mangler litt anslag.

 

Har noen bilder liggende fra i fjor. En grunneier som skjøyt en 14 tagger hjort i billyset, midt på natten, hentet slaktet med traktor, og brukte en helt vanlig rifle med trestokk og uten demper. Men det gjør ikke alle som har traktor, firhjulstrekker, rifle med trestokk, eller er grunneier til tjuvjegere.

 

Det finnes noen av oss som synes kalibre og firehjulstrekkere er moro.

Link to comment
Share on other sites

Måten du svarer på nå vingemuttern gjør at jeg tviler sterkt på åssen du bedriver din jakt på. Kan virke som det ikke finnes noe som heter ulovlig jakt???? Etter din mening

 

Må si meg enig med karo her.

Ingen vits å vri og vrenge mer på dette, gutta jaktet ulovlig, brukte ulovlig urstyr, og ble tatt ferdig med det :!:

Link to comment
Share on other sites

Måten du svarer på nå vingemuttern gjør at jeg tviler sterkt på åssen du bedriver din jakt på. Kan virke som det ikke finnes noe som heter ulovlig jakt???? Etter din mening

 

Det er vel en viss prinsipiell forskjell på om man skyter dyr man har kvote på på ulovlig vis (kunstig lys, etc), og på å skyte dyr som går utenfor alle kvoter. Det første er brudd på Lov om jakt og fangst av vilt og muligens andre lover avhengig av forholdene, det andre er atskillig grovere brudd på Lov om jakt og fangst av vilt, brudd på Våpenloven, og brudd på Lov om forvaltning av naturens mangfold.

 

Min kanskje noe enkle oppfatning av saken: I det første tilfellet tenker jeg "jaha ja, det der er jo ikke helt heldig", i det andre tilfellet ringer jeg politiet.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er faktisk litt på linje med Vingemuttern her.

 

Jeg synes det er himmelvid forskjell på disse gutta, og en bonde som skyter en av hjortene han har på kvota i traktorlyset, mens den er i ferd med å gnage på rundballene som ligger på hans jorde.

 

Det ER forskjell på å snyte litt på skatten, og å rane et postkontor...

Link to comment
Share on other sites

Måten du svarer på nå vingemuttern gjør at jeg tviler sterkt på åssen du bedriver din jakt på. Kan virke som det ikke finnes noe som heter ulovlig jakt???? Etter din mening

 

Det er vel en viss prinsipiell forskjell på om man skyter dyr man har kvote på på ulovlig vis (kunstig lys, etc), og på å skyte dyr som går utenfor alle kvoter. Det første er brudd på Lov om jakt og fangst av vilt og muligens andre lover avhengig av forholdene, det andre er atskillig grovere brudd på Lov om jakt og fangst av vilt, brudd på Våpenloven, og brudd på Lov om forvaltning av naturens mangfold.

 

Min kanskje noe enkle oppfatning av saken: I det første tilfellet tenker jeg "jaha ja, det der er jo ikke helt heldig", i det andre tilfellet ringer jeg politiet.

Om tilfellene er like er det vel ikke brudd på våpenloven i noen av dem?

Forskjellen om man skyter på egen "jaktrett" eller uten "jaktrett" er om man har jaktrett eller ikke. Om du har jaktrett i området så bryter du en regel mindre om du jakter ulovlig ellers. Det er fortsatt ulovlig å jakte med kunstig lys eller nattoptikk, det er fortsatt ulovlig å jakte med kuler som ikke holder kravet, osv.

Slik jeg forstår denne tråden nå så mener enkelte at det er greit å tøye strikken litt.

"Takk" for at dere skriver ting som gjør at resten av resten av verden får inntrykk av at jegere er noen som syns det er greit å strekke strikken i hva som er lovlig eller ikke.

Om utenforstående leser på kammeret kan de fort konkludere med at skyttere og jegere har liten respekt for lover og regler og syns det er helt greit å strekke strikken og lete etter smutthull i lovverket.

 

Regner med noen hisser seg litt opp nå.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er enig med deg TikkaT3, men: "det vil nok føre til domfellelse" :wink:

 

De fleste ser en stor og vid forskjell på de to tingene TikkaT3 nevner.

Om noen "henter" et rådyr for mye i egen skog, så er det knapt noe man nevner, eller glemmer seg på harejakt og skyter en Tiur i januar, men skjer det fra bilvinduet om kvelden så kommer nok Sørlendingen med sitt misbilligende "Javel", eller en annen kommentar.

 

Om noen henter en hjort på den måten i annen manns skog, utenom jakkttid da slås nok 02800 fortløpende. Jeg tror annen manns skog er verre enn utenom jakttid?

Jeg ringer heller ikke til politiet om naboen koker hjemmebrent til seg selv (om jeg får litt), men begynner han å selge amfetamin til ungene så skal det nok få konsekvenser...

 

Det er bare å innse at etikk og moral ikke er 100% på linje med lovverk (noen er jo 100% klare for å skyte ulv, det er vel tjuvjakt?), og også at det fins både små og store lovbrudd.

 

Høggern, det er ikke brudd på våpenloven hverken å jakte med lys, jakte med lyddemper, jakte for dårlig ammo, wtf. eneste som evt. er brudd på våpenloven er om de har for korte løp eller ikke har registrert våpnene.

Alle tingene jeg og TikkaT3 nevner er ulovlige, er en uting,og burde ikke skje, men du må vel være enig i at noe er verre enn annet?

Jeg synes ikke det er "greit" at folk skyter det de vil, eller skyter rovdyr de måtte komme over. Men jegere, grunneiere og bønder har det til felles at jakt der en ikke har jaktrett er ILLE. Dette tror jeg er gammel tradisjon også, fra før jakttider ble oppfunnet, det var likevel "min og din mark", krypskyting ble regnet som grovt tyveri, og før kunne det være fra både krone og kors - da vanket nok straffen.

 

I det gamle england f.eks.hvor vi henter mye av vår jakttradisjon (utover ren høsting for å overleve):

dog draw

stable stand

back berond

bloody hand

var bevis nok på krypskyting og da slet man

 

When a poacher was caught, penalties could be severe. Cnut, England’s Danish king, permitted every freeman to hunt on his own lands but poaching in the royal forests was severely punished. For a first offence a freeman lost his liberty, and a villein his right hand. Being caught a second time was likely to mean death. Some poachers were killed out of hand when caught in the act. An under-keeper to Thomas, second Lord of Berkeley slew one Clift stealing deer, with a forker out of his crossbow. Another of Thomas’ servants found a man netting hares in his master’s wood and killed him with an arrow. It was perhaps because of poachers that Smythe’s game keeper promised to always have in readiness one able bow of yew and a sheaf of arrows, with a bracer and shooting glove, a sword and a dagger.

 

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

Jeg er enig med deg TikkaT3, men: "det vil nok føre til domfellelse"

He he 8)

 

Vi er veldig enige, bortsett fra at et ekstra dyr ( ihvertfall elg/ hjort) og jakt på eget vald utenom jakttiden tror jeg ikke er særlig utbredt blandt grunneiere/ lokale jegere, og er heller ikke allment akseptert.

Ikke skyting av hjort i billysene heller, men her kommer etterfølgende handlinger inn. Om biljegeren setter seg på den lokale kafeen og skryter av at han har felt en stor kronhjort, og det så kommer fram at han har skutt den på jordet i billysene, sliter han med omdømmet i mange tiår. Bonden som skyter hjorten som ødla vinterforet sitt, som han hadde kvote på, blir nok ikke sett på som den største jegeren i kommunen, men heller ikke den største forbryteren...

 

Jeg synes ikke dette er så hakkende gale. Faren for å miste omdømmet som jeger er nok betydelig mer avskrekkende enn muligheter for å bli ferska av politiet.

Link to comment
Share on other sites

Det er bare å innse at etikk og moral ikke er 100% på linje med lovverk (noen er jo 100% klare for å skyte ulv, det er vel tjuvjakt?), og også at det fins både små og store lovbrudd.

 

Høggern, det er ikke brudd på våpenloven hverken å jakte med lys, jakte med lyddemper, jakte for dårlig ammo, wtf. eneste som evt. er brudd på våpenloven er om de har for korte løp eller ikke har registrert våpnene.

Alle tingene jeg og TikkaT3 nevner er ulovlige, er en uting,og burde ikke skje, men du må vel være enig i at noe er verre enn annet?

Poenget er vel ikke om det er "værre enn noe annet" poenget er vel at vi som jegere bør vise at vi følger lover og regler.

Siden grunneieren i prinsippet ikke eier viltet som er på hans mark, han har bare jaktrett å om det gjelder dyr det er kvoter på så eier han jaktrett til x-antall, så har han vel ikke lov til å skyte flere dyr enn han har lov til uansett. I tillegg er lover og regler til for å følges.

Så selv om det er sedvane å skyte flere dyr enn man har jaktrett på enkelte plasser (som det høres ut her), så er det fortsatt lovbrudd. Det er jo en grunn til at det er kvoter på enkelte dyr.

Link to comment
Share on other sites

Det som er rart er at disse karene gjør dette og i tillegg har leid jaktrett i bygda. Det er jo jakt til jul i Sunndal kommune også. Skulle ikke forundre meg om karene hadde fått tak i dyra sine på lovlig vis om de hadde prøvd litt hardere. De evner jo ikke å se hva slags konsekvenser denne type handlinger kan føre til.

 

Jeg håper de mister retten til å bære våpen for all tid. Og at det nærmeste de kommer jakt og fangst er musefelle i kjellern hjemme.

Link to comment
Share on other sites

Å skyte på annen manns grunn uten tillatelse er vel brudd på våpenloven? Faktisk er det vel brudd på våpenloven hvis du bærer på våpen uten at du har noen skjellig grunn eller tillatelse til det?

 

Herunder kom poenget mitt, som jeg burde ha poengtert bedre :lol: : De tre tjuvjegerne er tatt på fersk gjerning, og har brutt flere lover. Jeg håper de blir tiltalt for alle lovbruddene, og at straffen blir deretter. Tror feks at brudd på loven om naturmangfold kan straffes relativt hardt. Om retten kan bevise at det har skjedd med overlegg (noe jeg synes det er belegg for å tro), blir nok straffen desto hardere.

 

Bonden som skyter i kunstig lys må også gjerne bli tiltalt og få ei bot for min del, men etikkgradienten min er såpass ullen at jeg ikke uten videre vil anmelde det til politiet.

 

Hvis noen vil ta mitt innlegg der jeg sier at jeg ikke vil anmelde det jeg anser som et mindre grovt lovbrudd (dog like fullt et lovbrudd, og ikke noe jeg ville gjort) og bruke det som bevis på at jegere "tøyer strikken", så får de gjerne gjøre det. Tror noen har nevnt noe om dette før en gang, et eller annet om å kaste den første steinen...

Link to comment
Share on other sites

Fy f... så mye tull der er skrevet i deler av denne tråden. Jeg trodde vi bodde i en rettstat og ikke i Texas for 130 år siden.

Det kan virke ganske åpenbart at disse karene har gjordt noen lovbrudd men inntil de har godtatt et eventuelt forlegg eller saken er pådømt i retten så synes jeg folk bør la være å dømme opp, ned og i mente. Når opplysningene som kommer ut åpenbart endrer seg hele tiden så bør man være forsiktig med å dømme.

Jeg tror også at disse folkene får en straff men la oss vente å se før enkelte her setter seg så veldig høyt til hest og tror de er Gud.

 

Måtte rettferdighet skje.

Link to comment
Share on other sites

  • 7 months later...

Jeg håper de mister retten til å bære våpen for all tid. Og at det nærmeste de kommer jakt og fangst er musefelle i kjellern hjemme.

 

Ja-er det noen som vet hva som ble slutten på denne saken? Er det fallt noen dom?

 

 

Det en kan observere har det ihvertfall ikke så langt blitt lagt noen hindringer i veien for videre våpeneie og jakt ....

Link to comment
Share on other sites

Ikkje att eg har noko med straffeutmåling på slike lovbrudd, men på sunnmøre er det en standard straff på brudd på viltloven, og den gjelder visst på Nordmøre også. heilt forskjellige situasjoner samme straff.

 

1. hjort skutt fra vei,fra uregistrert bil med uregistrert innsmuglet cal 22lr. skytter mangla alle andre papir også inkl førerkort= 10,000,-

 

2. Kolle skutt på bukkeløyve,meldt inn som bukk pga han visste han fikk bot viss den ble oppgitt..... =10,000,-

 

3. Han som skaut 4 hjort på noen sekunder..... = 10,000,-

 

4. skadeskutt hjort på langs av bygdevei med manglende ettersøk = 10,000,-

 

Så ka som blir straffa for å tjuvskyte fra bil denne gangen blir spennende??

Link to comment
Share on other sites

nr 3 på den lista har ikke noe med tjuvjakt å gjøre; han hadde alt på stell. Desverre virket videokameraet også..

 

 

Det er kanskje slik at en trygt kan drive privat, mobilt hjorteslakteri, komplett med annonsering av kjøttsalg i lokalavisa; bota er jo inntjent på en helg.....

Link to comment
Share on other sites

Det var ikke tjuvjakt spesiellt, men att brudd på viltloven ser ut til å ha samme straff uansett hvilken grad lovbruddet er.

Og nr 3 gjorde ikke noe galt i mine øyne, tabbe å legge ut filmen men det var ikke skytteren som gjorde.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

Den herremannen i TK skriv fortsatt svært knotete. Alt eg kan hugse å ha lest om denne episoden har vore ganske dårleg skrevet. (Eg antek at det er den same journalisten som har skrevet det meste). Kunnskap om jakt og våpen er kanskje ikkje påkrevd for ein god journalist, men han bør i det miste beherske det norske spraag betre enn dei fleste av oss. Eg blir oppgitt. Dette er veldig håfftåppikk av meg, men det er altså slike ting som får begeret til å renne over for ein grinete student midt i eksamenskjøret. Kven skulle trudd det? Sukk.

Link to comment
Share on other sites

Det var ikke tjuvjakt spesiellt, men att brudd på viltloven ser ut til å ha samme straff uansett hvilken grad lovbruddet er.

Og nr 3 gjorde ikke noe galt i mine øyne, tabbe å legge ut filmen men det var ikke skytteren som gjorde.

 

Å plaffe ned både nummer 3 og 4 før man har forsikkret seg om at 1 og 2 er vandret er idiotisk. Om du hadde 5 skudd og den siste ikke gikk av så hadde dette blitt et ettersøk dersom et av skuddene satt dårlig. Uforsvarlig og de som har slike holdninger kan glemme å jakte på min grunn.

Link to comment
Share on other sites

Om du hadde 5 skudd og den siste ikke gikk av så hadde dette blitt et ettersøk dersom et av skuddene satt dårlig.
Uten sammenligning forøvrig; Vil det si at at du mener det er uforsvarlig å jakte med en enkeltskudd rifle eller tom. en dobbelrifle? Skjønner ikke helt hva du mener her...Mener du hvis den siste patronen hadde klikket? (Det skjer forresten uhyre skjelden)
Link to comment
Share on other sites

Uten sammenligning forøvrig; Vil det si at at du mener det er uforsvarlig å jakte med en enkeltskudd rifle eller tom. en dobbelrifle?

 

Uforsvarlig er det vel ikke, men man bør kanskje vere ekstra sikker før man sender avgårde ei kule når muligheten for et kjapt oppfølgingsskudd er mindre (enskuddsrifle)..

 

Sjangsen for at man bommer på oppfølgingsskuddet er MYE større enn at patronen "klikker" så det skal man ikke bekymre seg så mye for!

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
  • 3 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...