Jump to content

Rådyrforing


synningfella

Recommended Posts

Rådyr er avhengig av vann ja di bruker for mye energi når di omdanner snø til vann. Gullerøtter og poteter inneholder masse fuktighet lite næring i gullerøtter,men det virker veldig bra på rådyr.

Jeg har hørt at rådyr ikke liker poteter noe særlig, stemmer det? Jeg har ihvertfall bra mengder med poteter jeg kan fore med hvis de spiser det!

Link to comment
Share on other sites

Poteter og gulrøtter bør deles i to før de legges ut som rådyrfor, både for at de skal bli mer "håndterbare" for rådyret og at de skal lukte mat og ikke bare jord.

Udelte poteter kan bli liggende til de spirer igjen uten at dyra oppfatter at det er spiselig.

En annen ting er at rotfrukter gjerne blir for hardt å tygge når de er frosset...

 

Når det gjelder vinterfor til rådyr er nok tørt høy det beste.

Ensilert gress/rundballer etc. kan bli for hard kost om man ikke har startet med det tidlig i sesongen, altså sensommer/høst.

Kommer man utpå senhøsten og tidlig vinter er det en fare for at rådyret ikke klarer å "omstille" fordøyelsesapparatet til dette foret og man risikerer at dyrene faktisk sulter ihjel med vomma full av mat.

Link to comment
Share on other sites

Hei,

 

Liker rådyr annet enn potet/gulrot eventuelt tørrfor?

 

Vi har en ordning med frukt (pærer, epler, banan, appelsin, druer) på arbeid, og det blir endel "til overs" som jeg gjerne kunne ha satt ut til rådyra.

 

Er det noen som vet om slike frukter går unna? Er jo litt "fremmed" frukt for rådyra...

 

Mvh

Rune

Link to comment
Share on other sites

Foring har vel både positive og negative sider.

Der jeg bor har vi nå erfart de negative sidene.

For noen få år siden var det noen som begynte å legge ut div for til rådyrene. Etter hvert kom det rådyr trekkende fra andre områder. For 2 år siden var det 40-50 rådyr å se samtidig. I det samme området er det gaupe, og nå finner man rådyrkadaver over alt, og det er knapt nok et rådyr å se (gjelder store deler av kommunen). Det har flere ganger blitt observert at gaupene er fremme ved foringsautomatene på dagtid og tar rådyr.

Men nå vet ikke jeg om det er gaupe der hvor du/dere forer :wink:

Link to comment
Share on other sites

Jeg har hørt at rådyr ikke liker poteter noe særlig, stemmer det? Jeg har ihvertfall bra mengder med poteter jeg kan fore med hvis de spiser det!
I Nedre Eiker er det en jordbruker som forer kun med poteter så vidt jeg veit. Det er flokker med et titalls rådyr på jordene der oppe på vinterstid.
Hei, Liker rådyr annet enn potet/gulrot eventuelt tørrfor?

Vi har en ordning med frukt (pærer, epler, banan, appelsin, druer) på arbeid, og det blir endel "til overs" som jeg gjerne kunne ha satt ut til rådyra. Er det noen som vet om slike frukter går unna? Er jo litt "fremmed" frukt for rådyra...

"Våre" rådyr lot appelsiner, bananer og druer ligge urørte vinteren igjennom. Det var de eneste fruktslagene som bare ble tråkket ned. Om det var fordi de hadde nok av grønnsaker og andre frukter (epler og pærer) skal ikke sies for sikkert, men jeg tror det var smaken de ikke likte. :)

La meg nevne for ordens skyld at all frukt og grønnsaker de fikk servert var finhakket og førsteklasses vare.

Link to comment
Share on other sites

Pelletert kornavrens trekker til seg fuktighet frå lufta med mindre det ikkje er for kaldt, den er godt egnet som rådyrfor.

Når det gjelder foring i områder med mykje gaupe så speller det ingen rolle, gaupa tar det den skal ha, foring eller ikkje.

I området eg forer er det mykje gaupe,så eg har satt automatene i nærheten av ein åker, da har de ein liten mulighet til ein

rask retrett iallefall.

Det kan vere lurt å sette opp fleire automater så de svakeste dyra også kommer til, det kan gå hett for seg når 8-10 dyr

står sammens og eter frå ein eller 2 automater

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Vår foringsplass etablerte vi i fjor da vi skjønte at vinteren kom til å bli tøff og at en stadig passering av fylkesveien tok hverfall 4-5 rådyr hver vinter. Litt seint ute var vi, men etter kort tid hadde vi 4-7 dyr fast på plassen hver dag. I Mars mnd hadde vi opptil 13 dyr innom.

 

I år har vi startet foring før, og har nå 4 dyr fast på plassen, Jeg vet det går ei geit mad tre kalver i området, men denne har ikke latt seg friste med tileggsforing..

 

Vi holder godt øye til dyra med viltkamera, vi ser også at utviklingen av bukken går rette vegen :D I fjor fikk denne et vanvittig gevir !

1zdu0lx.jpg Dene karen kan være samme fra ifjor, men sikker er jeg ikke.

Link to comment
Share on other sites

Har du en gulrotbonde i nærheten, så spør om å få kjøpe rimelig vrakgulrot.

Godt forslag.

En gårdbruker i traktene til bror min legger ut store mengder sekunda gulrot, i tillegg til at han ofrer en rundball eller to. Mye rådyr, men elgen vil han rangen i matfatet.

Tiltak for å forsøke å holde disse hjortedyrene mer borte fra veg og begyggelse.

Link to comment
Share on other sites

vi har hatt 23 rådyr på foringa i flere uker nå. Vi forer med vrakgulrot, poteter, rundball og havre/bygg. viktig med for med foktighet i, ikke bare tørt korn og høy! Da slipper rådyra å spise søn, og bli avkjølt på den måten.

 

Hvis man ikke vil ha elgen der, er det viktig å ikke legge ut mye for på en gang, men fore litt hver dag. Da blir det ikke så mye mat for elgen å hente, så da holder den seg ofte unna.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...