Jump to content

Hvordan finne riktig høyde/lengde på kolben?


S.Arnesen

Recommended Posts

Kan noen gi meg en innføring i hvordan man finner den rette høyden/lengden på kolben? Har en baikal o/u som jeg er relativt greit fornøyd med. Denne ble kjøpt på xxl for 6-7 uker siden og har etter det spist straks 900 saga trap ammo og 10-15 jaktpatroner av ulikt merke.

 

Har sittet å søkt på forumet her nå for å finne en Guide eller lignende for å finne ut hvordan kolben min er, og hvordan den burde være, men ser ikke ut til å finne stort :oops:

 

Takker på forhånd for hjelpen :)

Mvh S.Arnesen

Link to comment
Share on other sites

Eg mener du måler lengden ved at du ligger kolben i albukroken og da skal skyte fingeren passe med avtrekk. høyden finner du ut av å trykke skinnet inntil kolden og da skal du se litt av løpet og kornet, noen sier du bare skal se kornet med det er litt smak og behag:)

Håper dette hjelper deg:)

 

Ray

Link to comment
Share on other sites

I teorien er det som står over korekt.

Men ta haglen med på en bane å få en kvalifisert innstruktør til å se på det.

 

Lengden på haglen er og avhengig av hvor mye kjøtt du har på skulderpartiet. Kapp aldri en kolbe før du er sikker på at den er for lang, du finner neppe det ut ved å prøve kjappt i en butikk.

Link to comment
Share on other sites

Hallo.

Er nok det lureste å få noen med erfaring til og hjelpe deg.

Men det første som skal inn i ryggmargen, er å kunne hive opp hagla likt hvær gang.

Dette kan du trene på hjemme, eller best av alt, masse lerdue knusing:)

Når det gjelder hvor mye av skinna en skal se, så er det mange meninger.

Personlig har jeg en høy kolbe, dvs. Hvis jeg legger 2 kronestykker bakerst på skinna, så tangerer kornet akkurat over det øverste kronestykket.

Dette fører til at hagla skyter høyt, og at jeg kan ha viltet/lerdue i synet hele tiden.

Lykke til.

Link to comment
Share on other sites

For å finne korrekt lengde på kolben stemmer det nok normalt bra å legge hagla inn i "albuekroken" (med overarmen loddrett inntil kroppen, og underarmen 90 gr og rett fram). Da bør avtrekkeren være omtrent der du har ytterste "leddet" på pekefingeren. Detaljer som spiller inn her er selvsagt avstand fra pistolgrep til avtrekker (dvs hvor kraftig / bratt grep du har) og om avtrekkeren er justerbar i lengderetningen.

 

Høyden på kolben er ikke like enkel å si akkurat hvordan skal være. Ved god kinnkontakt skal du helst ikke se rett inn i baskylen / toppleveren, du bør minimum se kornet (ellers må du opp og "dekke" målet). Hvor mye av skinna du skal se derimot avhenger av hva du skal bruke hagla til. På lerdueskyting er det sannsynligvis mest normalt å se litt av skinna (tipper at "snittskytteren" kan legge en 20-kroning bakerst på løpet og fortsatt se kornet), men dette avhenger av hvilken gren du skyter. På jakt liker mange å ha ganske "flat" skinne, dvs kun se kornet. Når du i tillegg tar med i betraktningen at hagler / løp kan gå i forskjellige høyder er derfor svaret for å finne høyden: prøveskyt på papir. Skyt med den trangborring og ammo du har til hensikt å bruke på 25-30 m avstand. Minst 1/2-parten av svermen (gjerne 2/3) bør sitte over siktepunktet, da man ofte skyter på stigende mål (f.eks på jegertrap). Husk å ha lik kinnkontakt som når du skal ut å skyte...

 

I tillegg til høyde (drop) og kolbelengde har du også vridningen på kolben (cast-off for rex-skyttere / cast-on for links-). De fleste mener at man skal ligge midt på sikteskinna med montert hagle, mens vi på hagleinstruktørkurs fikk beskjed om at man faktisk skal ligge på høyre side av sikteskinna (for høyre-/rex-skyttere, vel og merke). Dette kommer selvsagt litt an på hvor hardt man "ligger på" i butikken eller hjemme. Men typisk har de fleste nok hardere kinnkontakt ved tørrtrening enn i praksis.

 

Hvis man har helt flat skinne (kun ser kornet), og ligger langs høyre side av sikteskinna, når man klemmer hagla mot kinnet så det nesten gjør vondt tror vil jeg tro at hagla passer OK til jakt og lerdueskyting.

 

Og så har man selvsagt "pitch" da, men det er nok for spesielt interesserte.... Dette går på vinkelen på bakenden på kolben, i forhold til siktelinjen. Dette er det ikke så mange som tenker over (verken skyttere eller våpenselgere antakelig...), men det spiller faktisk inn. Pitch'en har noe å si for hvor lett du kan montere hagla til skulderen, samt hvilken retning (høyde) pipa da får. Og hvordan rekylen føles i skuldra.

Link to comment
Share on other sites

I gamle bøker om hagleskyting skrevet før de fleste her var født. Sto som følger " da hagla ligger montert ved kinnet skulle en blyant legges på toppen av låskassa det eneste du da skulle se var kornet" dette var nok for å kompansere for høyde.

Pitch har faktisk ganske mye å si for hvordan hagla legger seg da du kaster opp.Bane hagler er vanligvis en god del "rettere" enn jakt hagler. Cast-off er nok ikke et tema på billige hagler de er stort sett helt rette det gjelder også de fleste Amerikanske hagler.

Link to comment
Share on other sites

takker for tipsene :) Var på banen i går og der fikk jeg en kar til å se på hvordan jeg holdt hagla. Ser ut til at jeg må file bort litt av stokken for å komme litt lenger til høyre for kornet. ligger også litt lavt på kolden, så driver å vurderer om jeg skal kjøpe "strømpe" med innlegg for å få høyere kolbe, elelr om jeg skal prøve å lage meg justerbar kolbe. får man ikke slike "do it yourself" kit med det man trenger av mekanismer til det?

Link to comment
Share on other sites

Till Valdez. Föler meg rimelig sikker på at det IKKE stod :"MONTERT ved kinnet" om det var en litt gammel bok du siterer fra. På den tiden gjorde man sikkert ett "anlegg", når man skulle skyte(flere gjör det fortsatt).--"Montering" ved kinn eller andre kroppsdeler, forekom ikke og er med all tydlighet ett rel. nytt fenomen. :) Boken du tenker på kansje er Arvid Knöppels: Jaktskytte-Konsten med HAGELGEVÄR. --Bör leses av alle som er opptatt av emnet. Litt Off-Topic. :) Mvh.

Link to comment
Share on other sites

Dæven det lurte jeg på for 20 år siden og :D

Men jeg stolte på egen innsikt og ved hjelp av et speil, og vips hadde jeg en kolbe som var ALT for kort :lol:

Etter en vond høst så måtte jeg til børsemaker'n og justere ,viser seg at kolben faktisk var for kort. :oops:

 

Minnes dette hver gang jeg tar frem den gamle star'n som er dobbelt skjøtet bak :cry:

Ikke et smykke akkurat men klarer jo ikke og sliten ut heller..

Link to comment
Share on other sites

Kolben er for KORT om du ved anlegget slår tommelen i nesen ! Kolben er for LANG om den haker/fastner i klærne ved anlegg ! Skjelden at noen (voksen) virlelig behøver en kolbe lengre enn 370mm, eller kortere enn 340mm. Når gjelder høyden blir ting litt mer delikat,og må helst prøveskytes på pappir. Hvor mye "overskott" man vill ha er en smaksak. En "fyrstikkhøyde" på baskylen vill som regel gi bra resultat, om man ikke ønsker et meget høyt overskott. Dette varierer selvsagt mellom olike geværer (høyde på spång etc.) og må som sagt prøves.--Selv vill jeg ha et gevær som skyter dit jeg sikter/peker, d.v.s. at jeg vill se kornet over en tillnærmet strøken skinne og uten noe overskott. Denne skytestilen betyr at jeg må "dra" kornet GJENNOM målet. Dette er va som "funker" best for egen del. Da vet jeg at en "bom" er min egen feil, og kan ikke skylde på våpenet.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...