Jump to content

Film fra SKOTTLAND


Roe

Recommended Posts

Da har jeg vært en tur til i Skottland

 

Ble rekordresultat denne gangen, skjøt 19 rådyr på en dag og landet på ca 25 i løpet av en uke.

Jakter på samme plass som alltid (Borders) men jakten administreres nå av en ny mann som heter Shaun Ryde og totalopplevelsen var noe helt annet. Istedet for å bo isolert i jaktterrenget, bodde jeg nærmere Selkirk og hadde alle fasiliteter mye nærmere. Shaun og fruen var forøvrig utmerket vertskap så jeg slapp å sitte alene i en skotsk fryseboks (aka steinhus) og hutre.

 

Etterpåklok har jeg litt vanskelig for å forstå hvorfor jeg noen gang forlot 6,5x55 . Årets fellinger var absolutt klokkerene; etter 5-6 år eksperimentering med diverse 6mm er jeg nesten tilbake der jeg startet: 6,5mm og 120-140gr kuler. Bruker Hornady Amax og dette slår dyra i bakken på perfekt vis uansett avstand. Har de siste par år brukt lyddemper og dette har nesten revolusjonert jakten min; viltet blir langt roligere og får nå mange dobbel og trippel sjanser.

 

Gjør nå all skytingen min med Blaser R93. Jaktpipen er en kort 6,5x284 som i praksis dupliserer en ordinær 6,5x55 med lang pipe: 140gr i 840 msek og 120gr i 880 msek. Ikke imponerende, men effektivt.

 

For dere som lurer på om Blaser ruster; ja så aboslutt. Montasje, pipa utvendig, skruene i stokken, boltutløseren... skal etterhvert få lakket denne rifla så den blir vedlikeholdsfri.

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...