Jump to content

Mårjakt 2010/11


Mikkelrev

Recommended Posts

Det jeg reagerer på er hvordan conibearen din er festet til buret. Så hvidt jeg ser hviler den på to spikere med fremste bøyle- i nedkant. Stemmer det?

Jeg ser for meg noe feilfunksjon når den skal smekke sammen, kan den da slå riktig over måren? Personlig liker jeg best å plassere burene/kassene på en skrå- eller horisontal stokk. Jeg lager helst kasser av bord, evt med netting i bakenden. Slissene i sideveggene til fjærene lager jeg så smale (trange), at conibearfella "sitter" litt, ikke mer enn at fjærene slår fritt- men nok til at den er fast og stødig, og ikke "rakler" når måren vil inn gjennom. Jeg ser for meg at det ville vært den beste løsningen om kassa skal henge vertikalt, som din, også. Og da uten disse spikerne.

 

Hugs også at disse slissene i sideveggene skal være så dype at den innerste fjæra skal slå fritt, ett godt sykke i alle fall- ellers spretter conibearen fram (ned i ditt tilfelle) som ett prosjektil, og du får fella bak på kroppen på måren. Med C 160 gir jeg fjæra 2-4 cm klaring, da sitter fella med dobbeltslag bak hodet, og ved frambeina. Da ser det ut til å være kort prosess, og sikker fangst.

 

EDIT: Ser jo at slissene i nettingveggen er dype nok- men er tvilende til måten conibearen er festet og stabilisert.

Link to comment
Share on other sites

Det spikerfestet bør du endre så fort som mulig. Det vil hindre fella i å slå!

Flere måter å feste på. Den ene er slik rapp beskriver ovenfor. En annen er å bruke spiker mellom bøylene slik at fella "klemmer" seg fast rundt disse. Det går også an å feste et trestykke som fella klemmer rundt. Jeg foretrekker, i likhet med rapp, også å sette fellekassene på skrå eller vannrett, men vet at mange også setter dem slik du har gjort.

 

Vil ellers anbefale tråden om mårfangst som du finner i delforumet om fangst og feller. Blar du tilbake finner du også fjorårets tråd. Masse tips der.

 

Plasseringen til fella ser forøvrig fin ut. Like ved mårspor og det ser ut til å være et dalsøkk med ur der også, noe som ofte er bra.

Link to comment
Share on other sites

Takker for raske tilbakemeldinger. Fella ble fixa sent i går kveld/natt. Har dekket den til med grankvister etc. Fella står i utkanten av ei ur hvor det er mye mårspor. Har også sett mår der i sommer, fikk en inn på lokk en kveld jeg satt og lokket på reven, så mår er der. Hadde helst lyst til å feste felle på en fallstokk men det kunne jeg ikke finne i det området. Ellers så tror jeg den står fint. Den er godt festet så det er ingen bevegelse i selve kassen.

Link to comment
Share on other sites

IMAG0028.jpg

IMAG0032.jpg

Måtte å sjekke felle i kveld. Og der hang det jaggu en stor mår :D . Hanmår på 1,78 kg og 77 cm. Fornøyd med dette, første natta med dette oppsettet og så var det jaggu fangst. Vingen som hang til innflagging var borte. Fella har aldri vært dyet, litt rust var det på den. I kveld så drysset jeg noen dråper med anisolje på fella og litt rundt. Ny vinge får jeg henge opp til helga.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...