Jump to content

Riflekikkert til toppjakt !


videlgen

Recommended Posts

Kom i samtale med en fuglejeger her om dagen, og vi diskuterte riflejakt på fugl.

Rifla hans er grei, men en kikkert med avstandsmåler for fugl hovedsaklig, sto på hans ønskeliste. GOD kvalitet !

(Toppjakt Sverige)

Noen som kan gi tips eller anbefale noe merke ?

Pris var visst uviktig i utgangspunktet..

Link to comment
Share on other sites

Swarovski Z6 3-18x50 er et fint sikte om man har mye peng, men til såpass pris burde man fått med lys, Z6i kommer med lys og samme forstørring, men liker ikke den klumpem bak på det siktet som er lysbrytern tenker jeg.

http://www.wingevapen.no/index.php?do=c ... &topcat=11" target="_blank" target="_blank

 

Zeiss sin 4-16x50 er et fint sikte og har alt, men veier betydlig mer enn sine swarovski brødre.

http://www.wingevapen.no/index.php?do=c ... &topcat=11" target="_blank" target="_blank

 

Nightforce har jeg etter sterk påvirkning fra mye lesing her på kammeret fått for meg at er bra sikter :lol:

http://jaktfall.no/index.php?nr=90&idkategori=691" target="_blank" target="_blank

Link to comment
Share on other sites

Toppjakt foregår i dagslys, og aldri om jeg hadde kjøpt en 50mm til det, om det ikke var andre ekstra bruksområder og argumenter. 50mm kikkertene er som regel mye større enn 40mm.

42mm holder til å skyte tiur på 500m i tidlig skumring om en skal skjele til det vi drev på med i helga - og toppjakt handler om å gå, stille, og gå oppmerksomt - en trenger en kikkert som IKKE er svær og i veien.

Så til toppjakt, en god, skarp kikkert med objektivdiameter 32-42mm (mesteparten av min egen toppjakt var med en 2-7x32) og forstørrelse som omfatter 6-10x. Dvs. 2.5-10, 3-12, 3-18, 4-16 etc..

Viktigere er egentlig en god håndkikkert som er lett å se i.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Er ganske sikker på at de ikke har Zeiss på West Edmonton mall, det er en våpenbutikk der, men utvalget var veldig begrenset. På Wholesale sports kan de ha, men de er ikke spesielt billig. De holder til her: 12610 Saint Albert Trail

Edmonton, og det er ganske greit å finne frem.

Link to comment
Share on other sites

Sjekk vekta på Diarange...

 

Kjekk kikkert, men å slenge på en kilo med sikte!? På toppjakt går en gjerne rundt i flere timer, og vekt kan jo ha noe å si da.

 

Kjøp heller en grei Zeiss til halve prisen og kjøp en egen avstandsmåler attpå... Da sparer du fort mange tusen kroner i tillegg.

Link to comment
Share on other sites

Jeg var i en kjempe stor jakt og fiske butikk i Edmonton i 2008. Sparte ihvertfall mange lapper på den kikkerten jeg kjøpte da. Skulle kjøpt med flere hadde jeg hatt mere penger :) Husker ikke hva den het, men mye mulig det var den som nevnes over her. Spør noen lokale så veit de sikkert det. Veit ikke åssen kursen er nå heller?

Link to comment
Share on other sites

JTJ: Hadde vært utrolig kjekt om du husket navnet på den butikken :-) Da drar jeg dit starks :-)

 

rolf: Er du kjent her i Edmonton? Kanskje du kjenner til en bra våpen(fiske) utstyrsbutikk?

 

M67: Må si at 2-7 x 32 høres litt spett ut! Med orrfugl på 200, blir vel fugelen vanskelig og plassere i korset. Enig med mm, men er uansett greit med en lyssterk kikkert. Børsa bæres på ryggen, så har lite/ingenting å si!!

 

Gordon setter: Er ikke kikkert med lys jeg vil ha. Det har jeg, og finner den mindre egnet til min jakt. Jeg søker derimot kikkert med avtandsmåler!!

Link to comment
Share on other sites

Har en zeiss diarange og er super fornøyd med den. Eneste er at den veier mer en vanlige sikter.

Kjøpte i tillegg en nikon med avstandsmæler i fjor som skal vere ca det samme som burrisen, men problemet med den var at den ikke altid ga måling, spesielt når det ble mørkere ute.

 

Zeissen gir alltid måling uansett om du ser eller ikke.

Har du råd, så gå for den.

 

Espen

Link to comment
Share on other sites

@paulsenpåtur

Er litt kjent i Edmonton og Calgary, og begge steder er det Wholesale Sports, og de er de eneste av noe størrelse som jeg kjenner til. Cabelas kommer til Edmonton høsten 2011. På West Edmonton mall er det en pistolbane med våpenbutikk, der er det litt å se på. Der er også en butikk som heter Supply Sereant som har en del kniver, lykter, uniformer og annet sæsj.

Link to comment
Share on other sites

Fant kvitteringen nå og det er den Wholesale sports som Rolf prater om som jeg var i. Jeg kjøpte en Leica 10x42 håndkikkert med innebygget avstandsmåler. Betalte rett i underkant av 11000kr. Jeg mener ihvertfall at det er billig :) Det var også noen som kjøpte med seg swarovski riflekikkerter som var ca 40% billigere enn her i Norge den gangen. Litt lettere viss du veit hva du vil ha, så kan du se hva det koster her hjemme først.

Link to comment
Share on other sites

Må si at 2-7 x 32 høres litt spett ut! Med orrfugl på 200, blir vel fugelen vanskelig og plassere i korset

Det er kanskje det, men 4x virka også, før når kikkertsikter var 4x40. (og skulle nå plukke en orrhane greit ned på 200m med diopter også om det knep :wink: )

Normale trådkors dekker vel 3-4cm på 200m... Tror jeg skjøt kråker på over 200m med det oppsettet, .22Hornet osv.. Ikke anbefaler jeg det, og ikke anbefalte jeg 2-7 heller, men problemet er at skal en ha de syke forstørrelsene, dvs. +20-25x så MÅ en ha stort objektiv, og helst dyrt glass - ellers blir det grøt, eller i beste fall megatrang utgangspupill. Og uansett stort og tungt. Men alt er smak og behag.

 

På min "to-go" rifle for fuglejakt sitter det en 3-18x42, den står default på 10x, til jeg bestemmer meg for å skru. Retiklet er MP8 mildot, og innafor 200m er det strengt tatt ikke nødvendig med LRF, da en med trening greit ser hvilket avstandsområde en er i når en ser fuglen i siktet, etter det blir det ikke nøyaktig nok. Jeg måler likevel, for ordens skyld.

Det er IMO en nær optimal kikkert for fuglejakt, bortsett fra at den er litt stor og tung.

 

Avstandsmålere i riflekikkerten mener jeg er noe forbanna tull - du må sikte med rifla på det du skal måle avstanden til, det er en jævlig uting!

I tillegg er det tungvint, når en går på ski, og kan ha en bitteliten måler i brystlomma istedet, som dessuten har mye større synsfelt, og om den er av anstendig kvalitet kan brukes som håndkikkert også... JEg har rifla på sida av sekken når jeg jakter på ski, den er rask å hekte av, men litt plundrete å få på plass igjen.

Jeg har iallefall LRFen, parat alltid, rifla tar jeg fram når jeg skal skyte noe - ikke når jeg skal måle avstand :roll:

 

K

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

For et års tid siden var jeg i samme situasjon. Planla å kjøpe en riflekikkert for toppjaktsbruk. Fikk titte gjennom en Leupold VXIII 4,5-14x50. Fant et tre 204 meter borte, målt med laser, og siktet. Uten å se på hva jeg gjorde, vred jeg på forstørringen frem og tilbake og fant noe som kunne være helt greit. Så deretter etter på hva jeg hadde stilt den på. 9x.

 

For min del gjorde det at jeg kjøpte en 3-9x40 (Zeiss Conquest). Følte ikke behov for noe større.

 

2,5-10x50 bør holde fint det. Du ser greit fuglen på 200 meters hold. Det er ikke for mye, men det er en smakssak.

 

Selv kjøpte jeg en Nikon Monarch 5-20x44 i sommer og satte på rifla i stedet (likte ikke dorulleffekten på Conquesten)! Var jo kjekt med høy forstørring likevel da... Men nødvendig? Ikke egentlig nei...

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Jeg har ei Remington, Mountain Rifle fra customshop, 30-06. Kikkertsikte Leupold VariX3, 1.75-6. QR montasje. Har også åpne sikter. De blir mest brukt. Elgjakt. Nå får jeg oppgradert en BRNO 30-06. Får på svingmontasje, eller heter det hakemontasje? Uansett, kikkerten skal enkelt kunne tas av/på uten flytting av treffpunkt. Flytter gammelkikkerten over til BRNO'n.

Nå drar jeg over til USA i slutten av feb. Tenkte da å skaffe ny Leupold. Som jeg kan bruke til toppjakt, og elg på litt hold.

Og en håndkikkert. Alt Leupold. Vil ha konkrete forslag. Forøvrig høres M67 sine innspill fornuftige ut.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...