Jump to content

søk...hva kan jeg forvente?


Beago

Recommended Posts

Dachsen er kjent for å ha elendig søk ( hundens utslag fra fører før den kommer i fot er det som er søk) så alt fra 5 til 30 meter er vel normalt.

Bassetrasene er også veldig beinkjære før de får lukt i nesa og mange av dem har utslag som en handveske.... kun for spesiellt interesserte eller til bruk i meget viltrike områder.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har meget stor erfaring med de fleste jakthundraser. Selvfølgelig finnes det individuelle forskjeller men i grove trekk er det en sannhet det jeg hevder.

 

Nå er det en del hundeeiere som ikke klarer å forstå forskjellen mellom søk og fot, kanskje derfor du er uenig med påstanden min..

Link to comment
Share on other sites

Min erfaring her er som med så mye annet når det gjelder unghunder, å skynde seg langsomt! Bruk mye tid i skogen med hunden din og la den bli trygg. Søket kommer etterhvert. Veldig fint at du bryr deg om akkurat dette. Har sett alt for mange hunder som blir satt på ferske spor hele tiden og derfor blir "bortskjemt" og aldri får et godt søk. Moro med unghund :D

Lykke til!

Link to comment
Share on other sites

De som opplever dårlig søk på dachser og basseter vet ikke helt hva de driver med under skogstilvenning og innjaging hevder jeg, så det slår mer tilbake på hundeeier enn hunderasene. :wink:

 

Det går an å få til "stolsekksøk" på basseter iallfall, dvs sette seg på stolsekken med en kaffekopp og la bikkja slå ut som en støver. Dachser har jeg liten erfaring med.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...