Jump to content

Kjøpe klær fra Cabela's, trenger info


Seppala

Recommended Posts

Hei! Jeg vurderer å kjøpe en jakke derfra, og har googlet litt for å finne info om folk som har handlet derfra. Slik kom jeg over denne siden, og lurer på om dere anbefaler å kjøpe klær derfra?

Jeg har også forstått det slik at det er forskjellige selskaper som ordner med sendingen, hvilke er billigst, best, raskest osv?

Tar gjerne i mot andre tips også:)

Link to comment
Share on other sites

har kjøpt fra cabelas flere ganger.. er som oftest bra klær.. bare ikke kjøp de for store.. går ned en størrelse jeg... bestill flyfrakt vis du vil ha det fort, hvis ikke bestill surface eller hva det nå står.. som er billigere, er du heldig kan det hende du får det send by air uansett.. har ikke opplevd noe krøll jeg..

Link to comment
Share on other sites

Bestillte noe klær derfra for noen år siden, og valge surface for å få prisen ned. Tror det tok mellom 3-4 uker før jeg fikk varene. Men du kan benytte deg av http://www.jetcarrier.com da går det raskere, og er som regel billigere enn flyfrakt direkte fra Cabelas.

 

Når det gjelder størrelser så har denne funka for meg http://www.cabelas.com/custserv/custserv.jsp?pageName=SizingCharts

 

-olan

Link to comment
Share on other sites

(Fjernet totalt unødvendig sitering. Jegermeistern.).

 

Velger jeg da jetcarrier fra cabela's nettside, eller er det noe jeg må gjøre utenom?

 

Jeg bestiller veldig sjeldent klær o.l. fra utlandet så jeg er litt grønn akkurat på det området, spør og graver, å må ha det inn med teskje;)

Link to comment
Share on other sites

Det har vært litt fram og tilbake, men sist gang jeg bestilte varer der, så var toll og moms bakt inn i den prisen de trakk på konto.

Raskeste levering er 20% av kjøpesummen. Dyrt...? Tja, prøv å handle tilsvarende her i landet :lol:

Varene leveres på døren hjemme.

 

Har handlet mye i fra Cabelas, og er storfornøyd med service og varer.

Måtte bytte til en str. mindre, da jeg som en ovenfor her oppdaget at XL der ikke er det samme som XL her, men det tok bare noen dager, så hadde jeg ny vare i posten. Tror faktisk ikke at de hadde fått min i retur enda :)

 

Det tar som regel like mange dager å få varene igjennom en si'rompa toll her, som det tar for varene å bli frakta fra USA til Europa. Paris for mitt vedkommende. Fra lageret til Cabelas til Paris, tok det 2 og en halv dag. Tollen brukte 3 dager.

Link to comment
Share on other sites

Det har vært litt fram og tilbake, men sist gang jeg bestilte varer der, så var toll og moms bakt inn i den prisen de trakk på konto.

Raskeste levering er 20% av kjøpesummen. Dyrt...? Tja, prøv å handle tilsvarende her i landet :lol:

Varene leveres på døren hjemme.

 

Har handlet mye i fra Cabelas, og er storfornøyd med service og varer.

Måtte bytte til en str. mindre, da jeg som en ovenfor her oppdaget at XL der ikke er det samme som XL her, men det tok bare noen dager, så hadde jeg ny vare i posten. Tror faktisk ikke at de hadde fått min i retur enda :)

 

Det tar som regel like mange dager å få varene igjennom en si'rompa toll her, som det tar for varene å bli frakta fra USA til Europa. Paris for mitt vedkommende. Fra lageret til Cabelas til Paris, tok det 2 og en halv dag. Tollen brukte 3 dager.

 

Ang str, jeg bruker S/M. Tenkte på å bestille M slik at jeg har plass til evt tykk genser under jakken, men er da lurt å bestille S? Hvis jeg har forstått riktig..?

 

Hva valgte du av leveringmetoder, den som var rask? Og hvor dyrere, sånn ca ble det?

Link to comment
Share on other sites

Ang str, jeg bruker S/M. Tenkte på å bestille M slik at jeg har plass til evt tykk genser under jakken, men er da lurt å bestille S? Hvis jeg har forstått riktig..?

Jeg måtte gå fra XL til L. Om S og M er like store der borte som her er jeg jaggu ikke sikker på.

 

 

Hva valgte du av leveringmetoder, den som var rask? Og hvor dyrere, sånn ca ble det?

Valgte ingen. Brukte det som var standard. 20% av kjøpesummen + momsen her.

Det er bare å kjøre igjennom en bestilling, så kommer totalsummen opp før du godkjenner.

Link to comment
Share on other sites

Tusen takk for info alle sammen! Nå er varen bestilt, håper jeg har gjort alt riktig og at det ikke tar så alt for lang tid:)

 

Men jeg lurer på en liten ting til:) På min ordreseddel som jeg fikk tilsendt på mail står det at jeg har betalt for duty & VAT, shipping & handling, og selvfølgelig produktet. Får jeg noen flere utgifter? Som jeg skrev tidligere er jeg litt grønn på det her med å handle på nett, også det å skjønne hva alt betyr. Jeg valgte den fraktmetoden der "alt" var inkludert hvis jeg har forstått det riktig. Er det noen som skjønner hva jeg spør om, å kan svare meg? :)

Link to comment
Share on other sites

Hvis du valgte "alt betalt" alternativet (noe du tydeligvis har gjort), skal det ikke være mer å betale og pakken hentes på posten.

Jeg har benyttet denne muligheten de par siste gangene jeg har kjøpt fra Cabelas, og det fungerer fint.

 

Takk for svar!

Okei, men jeg fikk beskjed om at pakken ble levert til min adresse, forsto det sånn at jeg fikk den i postkassen. Men om jeg må hente den på posten, er det da sikkert at jeg ikke må betale noe for å få den ut? Har nemlig gjort det før, men da har jeg jo ikke handlet fra Cabela's da.. Mulig det er forskjellig fra sted til sted, ikke vet jeg:) Men jeg forsto det jo slik som du sier, bortsett fra det med at jeg må hente pakken på posten, men er likevel usikker.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
  • 3 weeks later...

Ikke helt korrekt vel, det er ikke Toll pluss MVA.

 

Sum varer og frakt (evt med tilleggsavgift for handel internasjonalt), + 25% toll (her er MVA "innbakt" , og beregnes av totalsum vare pluss frakt). I tillegg er det en fortollingsavgift på ca kr 275,- litt ettersom hvordan varen er sendt.

Link to comment
Share on other sites

Reglene er slik at du i utgangspunkter skal betale moms (mva) på alle varer som du importerer til Norge. Av enklel het skyld slipper du dette på forsendelser under 300? kroner. I momsgrunnlaget skal også frakten inngå! Men når varene skal tolles inn i Norge har du krav på å slippe mva i det landet du kjøper varen. De fleste dropper dette da det medfører ganske mye papirarbeid! Tror heller ikke Cabelas gidder å hjelpe deg med dette?

 

Tollvesenet skal også leve og beregner seg et salær for å gjøre jobben. Dette varierer i størrelse og er avhengig av kjøpesummen.

 

Men nå er det ikke bestandig en pakke blir stoppet og moms blir beregnet. Opplevde det senest rett før jul da en pakke fra Kina kom rett på døren med DHL uten at den hadde vært innom tollmyndighetene. :D:D

Link to comment
Share on other sites

Ikke helt korrekt vel, det er ikke Toll pluss MVA.

 

Sum varer og frakt (evt med tilleggsavgift for handel internasjonalt), + 25% toll (her er MVA "innbakt" , og beregnes av totalsum vare pluss frakt). I tillegg er det en fortollingsavgift på ca kr 275,- litt ettersom hvordan varen er sendt.

 

Toll og mva er to forskjellige ting. Mva, merverdiavgift er på 25%. Dette må betales på alle varer med vareverdi over 200kr. Frakt ikke medregnet. Når vareverdien overstiger 200kr skal mva på 25% betales av både vareverdi og frakt. De aller fleste varer er tollfrie. Klær er et av unntakene. For tollpliktige varer må du betale toll i tillegg til mva. (hvor i prosessen toll kommer inn, før eller etter beregning av mva vet jeg ikke)

 

edit:

Fortollingsgebyr kommer i tillegg og varierer etter hvem som står for fortolling.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...