Jump to content

Åpne sikter til Air Arms TX200 MkIII


Motörhead

Recommended Posts

Jeg har en Air Arms TX200 MkIII jeg ønsker å bruke åpne sikter på.

Den kom helt uten noen siktemidler og jeg monterte på en Gamokikkert.

 

Men det som er med denne børsa er at den ikke har noen gjengepartier eller noe på tuppen av løpet.

Tror dere det går an å få gjort istand tuppen av løpet til montasje av sikte hos børsemaker for en hyggelig pris? Eventuelt fått det montert? (Tar imot forslag til eventuelle børsemakere i østlandsområdet).

Baksiktet er ihvertfall veldig greit. Skinnemontert.

 

Først og fremst vil jeg ha et helt vanlig åpent sikte. Men jeg har lest mye om dioptersikter. Og måten de fungerer på høres interessant ut. Men får man særlig oversiktlig siktebilde gjennom slike sikter?

 

Her er noen bilder av den så dere kan se selv.

IMG_5197.jpg

 

Og munningen. Uff. Fæl ripe det der.

IMG_5199.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Du kan antagelig finne løsninger vedrørende framsikte tild denne, men dette våpenet skal du bruke med kikkert....

Jeg har skutt mye med TX200 og liker den klart best slik den er. Det er sikkert mulig å borre hull og gjenge opp for så å feste et framsikte med et settskrue, men om det holder vil jeg tvile på.

Kjøpe en skikkelig kikkert, og kjøpe en annen børse med åpne sikter. Diopter gir deg et meget lite siktebilde, altså kun egnet for skiveskyting på 10-15 meter. Med kikkert på den der og litt trening klasker du femtiøringer på 50 meter.

Link to comment
Share on other sites

Hehe. Ja.

 

Jeg har nok innsett det etterhvert ja.

Spesielt når jeg ser at løpet ligger lavere enn bakparten, og dermed måtte ha blitt påmontert et latterlig høyt frontsikte.

 

Den kikkerten som er der nå er en vits. En billig Gamo som fulgte med ei billigbørse på impulskjøp.

Klødde jo i fingra etter å teste TX200'en og monterte det på den.

 

Jeg kødder ikke når jeg sier at kikkerten sklir bakover gradvis på skinna. Så mye at ene festet havner utenfor.

Noe jeg mistenker at rekylen fra fjæra gjør. Og jeg er på grensa til å flatklemme alubakkene som griper rundt skinna strammer jeg til noe hardere nå.

 

Neste kikkert skal ihvertfall ha stål mot stål. Eller skrus fast i de tre gjengede hullene på baksiden.

Eller kanskje skru en picatinnyskinne fast i sistnevnte.

 

Noen bra kikkerter å anbefale forresten? Som er kjent for å tåle luftbørser bra.

Ellers så skal jeg nok ta et kjapt søk og se etter slike tråder.

 

Skyteavstanden varierer fra 15 meter og til.. tja.. la oss si 50?

 

Forresten. Jeg er enig med deg om at TX200 er en bra redskap. Kommer nok aldri til å selge den.

Link to comment
Share on other sites

Øl skal oppbevares i glass 8) Har aluminuimsmontasjer på alle mine fjærgeværer med optikk, deriblandt en tx200. De tre hullene på airarms'er og HW'er er der for rekylstoppskruen i montasjene. opplever uansett sjeldent at montasjer glir på tuben.

 

Avfetting og riktig montering sørger i de fleste tilfeller for at det holder bra, det eneste fjærgeværet jeg har som VIRKELIG er brutalt mot montasjer er BSA's supersport. Med riktig fjær knekker den kikkerter og moser montasjer..

Link to comment
Share on other sites

Fikk nå fikset problemet med at kikkerten sklir. Og det var et ganske brutalt tilfelle av skliing også. Skjøt et skudd i en vedkubbe i stua mens jeg studerte festene. Og den seg bakover en god halv cm.

 

Tok dremelen fatt og slipte opp kantene på festene og klemte til det jeg turte.

Nå sitter det dønn fast som det skal. Får ta en tur opp i skauen og sikte det inn igjen når jeg får anledning.

 

Det får duge inntil jeg får skaffet skikkelig kikkert.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...