Jump to content

Tips til 22lr førstepistol


Motörhead

Recommended Posts

Hei. Som nevnt tidligere så er jeg på vei til å bli en skytter jeg også.

 

Jeg tenker jeg vil bruke 6mnd perioden til å etterforske grundig hvilken pistol som kan være noe for meg.

Prøveskyte andre sine våpen så mye jeg kan.

Slik at jeg starter sporten med et bra utgangspunkt.

 

Jeg har relativt store hender og lange fingre, så et stort grep er nok det beste for meg.

Til sammenlikning har jeg en Umarex Beretta 92FS CO2 luftpistol med ganske klubbete grep med treskjefter. Og den sitter bra i hånda mi og er behagelig for meg å skyte med. Så den er kanskje en god pekepinn å gå etter på størrelsen på grepet.

 

Og gjerne en pistol som kan bygges om mellom ulike kalibre, men ikke noe kriterie.

En ting som teller for meg er kapasiteten på magasinet.

Og mulighet for lyddemper originalt er heller ikke noe minus.

 

Bruksområde? Rent allround. En som er grei til flere programmer i et stadie der jeg vil utforske denne sporten litt og bli kjent med meg selv som skytter.

 

Budsjett? Tja. Kanskje en 3 - 5000 kr. Om jeg sikter litt for lavt så øremerker jeg mer midler til kjøpet.

 

Ikke nødvendighvis et spesifikt våpen, men forslag til flere som kan være interessante modeller taes takknemlig imot.

Link to comment
Share on other sites

Om det ikke gjør noe så vil jeg også komme med spørsmål ang. .22 til førstegangskjøp.

Jeg driver å vurderer selv og har mer eller mindre konkludert med enten en Ruger Mk.3 eller en Browning Buckmark URX.

Klart at det er opp til brukerens smak og behag, men jeg inbiller meg at Browningens grep er hakket bedre å holde i.

Bortsett ifra dette er det stor forskjell mellom disse? Er de like driftsikre? Kresne på kuler? Vanskelig å vedlikeholde? etc.

Jeg gidder ikke å spørre om de er treffsikre fordi jeg er ikke så god og regner med at det ligger mer i skytteren enn i pistolen. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Har søkt litt om samme emne jeg også. Det virker uansett som å være utrolig vanskelig å finne nøytrale meninger om våpen, for det er alltids dårlige erfaringer med forskjellige produkter. Det er mange som kjøper den dyreste, beste pistolen, og tror det gjør at man automatisk skyter bedre. Noe som ikke nødvendigvis er sant. Jeg snakker litt med erfaring fra bueskyting også. Det er mange tråder rundt om her på forumet med omtrent samme liste som jeg har under her, der folk ubegrunnet sier at man kan halvere lista, og legger inn sin egen halverte liste uten noe mer konklusjon. Noe som gjør det vanskelig å forstå hvorfor modellene blir utelukket. Vanskelig å få tak i reservedeler? Passet den ikke i hånda? Gikk ikke ammoen du hadde fra før godt i den? Uansett.. Det hadde vært fint om man kunne laget en "sticky" om dette temaet, siden det ser ut som at det er et gjengående emne, som dukker opp flere ganger i uka. Fint om folk som da har erfaringer med pistoler poster i denne sticky tråden, og man får redigert til en fin førstepost! :)

 

Har samla ei liste over interessante pistoler, som jeg prøver å finne info om.

 

"normale pistoler"

 

- Browning Buckmark URX

- Smith & Wesson m41

- Hammerli X-Esse

- Ruger mk III

 

Matchpistoler:

 

- Walther GSP/SSP

- Hammerli SP20 RRS

- Feinwerkbau AW93

- Pardini HP

- Benelli MP90

- Morini CM22

Link to comment
Share on other sites

Bare et lite tips som kan vere lurt å sjekke........

 

Har vært vitne til at en skytter ble diskvalifisert på stevne der det var noen mål som

var for store, men jeg hugser ikke hva det var, men jeg mener det var avstanden mellom siktene, eller så var det en box den ikke gjekk ned i. Om det var en av Ruger sine eller om det var en Browning kan jeg ikke hugse. Det var iallefall den typen som ser ut til å ha et ekstra langt løp av desse Ruger/Browning variantene.

 

Når det gjelder valg av matchpistol vs. en billigere, så har det ingenting med hva man

'tror' man skyter bedre med. Det blir rett og slett mere intressant å skyte med noe som

sitter godt i neven og poengene blir iallefall ikke noe dårligere av den grunn.

 

Tipset er å legge litt penger i noe som er litt bra, og om det heter Pardini, Walter, Hammerli eller feinwerkbau er bare et spørsmål om hva som føles best i neven. Dem er alle annerkjente konkuransepistoler som funker rimeligt greit. Dem fleste har sine 'ting' liksom som må passes på, enten det er puss eller småjusteringer, men det gjelder dem fleste.

Link to comment
Share on other sites

@ shun; Nøytrale meninger er det kanskje vanskelig å finne men meninger er det mange av her. På den korte tiden jeg har vært medlem her har det poppa opp ganske mange tråder ala denne. Så du har kanskje et poeng om å lage en sticky guide til første våpen. Men om man gidder å bruke litt tid på søkefunksjon her, samt litt googling så bør det gi en grei pekepinn på hva som fungerer bra. Eller ikke fungerer i det hele tatt. Det vanskligste (men kanskje morsomste) er jo delen med å få prøvd de aktuelle kandidatene.

Link to comment
Share on other sites

Skal du starte med pistolskyting vil jeg si det ligger to meget gode våpen her som har topp pressisjon og det viktigste meget fungsjonssikker og prisene er også gode, mulig dem er med på litt pruting også . Hvorfor jeg anbefaler disse er at jeg kjenner typene godt og er uslitelige. Se her :

 

http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs ... e=25252714" target="_blank

 

http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs ... e=24719216" target="_blank

Link to comment
Share on other sites

Jeg fikk prøve Browning Buckmark og Benelli MP90 på trening igår. Hammerli X-Esse har jeg skutt mest med, og får gode samlinger. Dette våpenet trives jeg med, kunne tenkt meg å prøve "sport" utgaven av det. Jeg klarte ikke å få samling med Browning'en og Benelli'en var slitsom å skyte med på grunn av vinkelen på skjeftet, sikkert bare en vanesak, men fikk tendenser til krampe (!). Fikk en bra samling med Benellien allerede fra første serie. Skal prøve å få lov til å teste Pardini neste trening.. :)

Link to comment
Share on other sites

Takk takk.

For langsiktighetens skyld så blir det isåfall et høytstående geværskap. Kanskje sveise til noen fester\opphengskroker eller en hylle i toppen for håndvåpen.

 

Men over til førstegangskjøp. Eller kjøp generelt.

Det burde nesten vært mulighet for leie av våpen. Eller en testbane med noen demomodeller slik de opererer med flere steder i USA.

Så en virkelig kan prøve en testmodell før en kjøper en lagermodell.

Tenk å kunne tatt en kveld, vist frem våpenkortet for relevant kaliber og plukket ut et titalls våpen som kunne vært interessant å testa dem mot en blink.

Kanskje mot et honorar per våpen så våpenet vil tjene seg inn hos forhandler når det blir utslitt.

 

Man er jo så redd for å brenne inne med et kjøp mang vil angre på. Men er godt å ha et forum som dette der man kan høre på "gamlegutta" og hva de anbefaler og hvilke erfaringer de har.

Link to comment
Share on other sites

.......Man er jo så redd for å brenne inne med et kjøp mang vil angre på...........

Hvorvidt du vil angre kommer an på dine ambisjoner. Vil du trene på bane og skyte banestevner (noe man må om vinteren), så kan det ikke bli feil å kjøpe en Matchpistol. Om det heter Pardini, Hammerli, Walther eller Feinverkbau spiller mindre rolle så lenge den føles bra i hendene hos deg.

 

Er det Feltstevner på våren sommeren og høsten, så kommer man langt med billigere alternativer som Ruger, Browning og lignende (men man må likevel skyte inne på vinteren på bane........).

 

Er penger et kompromiss, så er en Brukt Matchpistol helt ok å kjøpe, eller alternativt en ny Hammerli x-esse med anatomisk skjefte. http://www.carl-walther.de/index.php?co ... roduct=203

 

Det siste er jo at denne x-esse oftest nå blir modifisert til Spesialpistol. Det vil si at om du senere vil avansere til ny matchpistol, og ha spesialpistol, så har du allerede gjort invisteringen. Må bare ha en børsemaker til å kappe løpet og at du skifter ut skjeftet med den enkle varianten til x-esse.

Link to comment
Share on other sites

Da var kurset gjennomført og jeg har meldt interesse for medlemskap i klubben (men fikk beskjed om at det allerede bare var å anse meg selv som et medlem og komme og skyte. Så skulle resten falle på plass innen kort tid).

 

De pistolene jeg prøvde til mengdetreningen var en Walther SSP 22lr og en Hämmerli X-esse 22lr. Av de to synes jeg SSP'en hadde mye problemer. Fikk veldig mye feed jam. På slutten skjedde det omtrent på hver serie.

Men utenom det en fin pistol å skyte med når det først smalt. Og grepet var komfortabelt.

Kan jo hende den var dårlig vedlikeholdt også da i og med at det var et klubbvåpen, og Hämmerlien var en av instruktørene sin personlige pistol og sikkert har fått mye mer stell og vedlikehold.

 

På dag to skjøt jeg X-esse. Med standardgrep.

Jeg synes denne var mye bedre å skyte med. Så kanskje dette er pistolen for meg.

Avtalte et kryssbytte med nabomannen et par serier med en Ruger Mk3. Helt grei den også.

 

(Og en CZ 9mm jeg ikke fikk med meg modellnummeret på og en .38 revolver. Alt gikk så fort da vi bare fikk skutt en serie med hver av dem).

 

Jeg regner med at jeg nå har muligheten til å prøve ut ulike redskaper.

Så da takker jeg for mye tips.

 

Selvfølgelig skjønner jeg at man egentlig ikke kan spørre andre om hva en god pistol er (utenom å skille møkk fra gull).

I og med at en stor del av faktoren beror på personlige preferanser.

 

Men jeg har nå fått litt mer kunnskap om mulige pistoler jeg bør sjekke ut.

 

Jeg fikk også svar på noe jeg lurte på om klubbskyting. Og da dette med å skyte fritt utenom program.

Der svaret var at de ofte arrangerte 5 minutters runder der en kunne skyte så mange skudd man orket før anvisning.

Noe som passer meg fint, selv om programskyting var ganske moro det også.

Link to comment
Share on other sites

....... Av de to synes jeg SSP'en hadde mye problemer.....

Da er det noen som har brukt for mye olje igjen..........lærer aldri.

 

SSP'n skal gå 99.99% tørt. Man skal bare vite at det har vært olje på flatene, man behøver ikke se det engang. Har aldri noe tull og skyter lett etpar tusen skudd uten å pusse når man gjør det slik.

 

Men er det før mye olje, så kan den pakke seg til etter noen hundre skudd.

Link to comment
Share on other sites

I klubben min fikk vi i stand en seanse med den lokale våpenpusheren som tok med seg et knippe aktuelle pistoler så de nye som var i markedet for førstegangskjøp fikk prøve litt av hvert. Ellers er min erfaring at skyttere gjerne låner ut grompistolen for en prøveserie eller to til folk som er interessert.

 

Jeg synes det er helt umulig å gi generelle kjøpsråd, annet enn at en må finne ut abisjonsnivå og legge opp budsjett etter det. Å kjøpe billig og dårlig først som du må bytte i en bedre kvalitet som står bedre i stil til hva du faktisk trenger, blir dyrt i lengden. Jeg ser i diverse tråder at noen er opptatt av utseende. I mine øyne og i forhold til mitt bruk er dette helt irrelevant, men det er meg da... 8)

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Tenk litt på hva slags ambisjoner du har.

Har du ambisjoner om å hevde deg i toppen, så er det nok en fordel å legge noen lapper i en matchpistol.

 

Selv så har jeg ikke andre mål enn å ha det gøy. Derfor bruker jeg heller penger på ammunisjon.

Personlig så har jeg mest morro de gangene jeg er "heldig" og klarer å slå en som skyter med "rørtang".

Selv så har jeg en Ruger Mk II og en Ruger Single Six(Single action revolver). Den siste er absolutt "gromjenta" til pappa. :wink:

 

Driftsikre er de begge to. Mk II -en har, så vidt jeg kan huske, hatt 3 funksjonsfeil på i de årene jeg har brukt den. Kanskje en 10 -15 000 skudd.

Single six har aldri hatt funksjonsfeil.

 

Enkelte program er vanskelig å gjennomføre med single action. Hurtig f. eks :P

Men har faktisk skutt NAIS for en del år siden, med den revolveren.

 

Har forresten en Feinwerbau AW 93, som jeg bruker innimellom, når det skal skytes fort :)

Link to comment
Share on other sites

De to jeg har konkludert med at jeg liker meget godt er Pardinien (må notere meg eksakt modell neste gang) og Ruger Mk3.

Føltes som jeg hadde mye bedre kontroll på de to. Rugeren var dessuten meget velbalansert etter min smak.

 

Så så langt så er det en av disse jeg ville kjøpt hvis jeg fikk tillatelse idag :)

 

Men hvordan er Mk3'en å feltstrippe for vedlikehold?

 

Mekanismen er jo pakket inn i et "rør" så og si.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
De to jeg har konkludert med at jeg liker meget godt er Pardinien (må notere meg eksakt modell neste gang) og Ruger Mk3.

Føltes som jeg hadde mye bedre kontroll på de to. Rugeren var dessuten meget velbalansert etter min smak.

 

Så så langt så er det en av disse jeg ville kjøpt hvis jeg fikk tillatelse idag :)

 

Men hvordan er Mk3'en å feltstrippe for vedlikehold?

 

Mekanismen er jo pakket inn i et "rør" så og si.

 

Si ifra neste gang du er på trening så kan vi demontere Rugeren sammen, enkelt når du kan det. Men sånn er det jo med alt.

Ta også å gribb tak i andre med eget våpen og spør om å få teste, ingen som sier nei da.

 

Lars

Link to comment
Share on other sites

Det siste er jo at denne x-esse oftest nå blir modifisert til Spesialpistol. Det vil si at om du senere vil avansere til ny matchpistol, og ha spesialpistol, så har du allerede gjort invisteringen. Må bare ha en børsemaker til å kappe løpet og at du skifter ut skjeftet med den enkle varianten til x-esse.

 

Jeg vurderer denne som førstepistol, men trodde jeg måtte kjøpe med symetrisk grep og evt kappe løp hvis jeg vil bruke den som spesialpistol.

Hvis det er kurant å få tak i å montere symetrisk grep på sports modellen virker jo sportsmodellen "bankers" som første våpen. Er dette noe norske forhandlere skaffer enkelt?

 

Edit: Ser jo at det er en betydelig prisforskjell på STD- og Sport modellen. Har lest meg fram til at avtrekk og grep er forskjellig på disse modellene. Så da lurer jeg på om avtrekket er SÅ mye bedre at man bør legge i de 2000,- ekstra som Sport modellen koster. Så kommer kapping av løp og nytt grep hvis den skal gjøres om til spesialpistol. Det blir en ganske dyr spesialpistol.

Link to comment
Share on other sites

Det er justerbart anatomisk grep og bedre sikter på Sport'n. Min hadde et korn som kunne snues i tre bredder. Bortsett fra dette, er min personlige mening at Sport'n er overpriset i forhold til Standard. Avtrekket kan jeg ikke uttale meg om fordi jeg ikke har prøvd STD, men avtrekket var godt på den jeg hadde.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Jeg kan vel følge opp her og informere om at jeg gikk for en Beretta 87 Target. Dette var fordi at det var gode sikter, god vekt og balanse og ikke mist for ett grep. :shock: Mange mener det er litt lite, og kan vel være enig i det, men når jeg har det i hånda så er det som om noen har brukt super lim eller borrelås mellom meg og pistolen. Sitter som støpt! 8)

Link to comment
Share on other sites

Ruger MK2 eller MK3 med bull barrel.

Det finnes mange costum deler å få, så en kan modifisere og skru til en blir blå om en vil det.

Min går iallefall som ei symaskin, stopper aldri så og si. Det eneste den ikke liker er subsonic ammo.

Bortsett fra det så sluker den alt det den får av for.

 

https://www.volquartsen.com/ har en del oppgraderinger til ruger MK2 og MK3, tror at midway har en del fra de.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
Da ble det en minimalt brukt Hämmerli x-esse sport på meg som første våpen :D

Nå har jeg skutt et par hundre skudd med nypistolen :D

Våpnet føles og ser bra ut. Jeg skyter så bra som jeg tror det er mulig for meg å skyte på dette tidspunktet med våpnet. Jeg skyter faktisk ganske greit på hurtigpistol også, selv om rekylen kjennes litt mer enn den gjør på en nymotens matchpistol.

 

Noe jeg stusset på med en gang er at skuret er veldig trangt, selv når smaleste korn er valgt forran. Jeg sliter også litt med at løpsvekta flytter litt på seg under skyting. Etter 60-70 skudd i dag hadde den flytta seg en liten millimeter bakover. Da tror jeg den stopper i ramma på pistolen... Er litt usikker på om dette har noe å si, men jeg ser helst at det er litt luft mellom loddet og ramma. Loddet må tas av hver gang sluttstykket skal av for puss, så locktite er ikke noen løsning.

Link to comment
Share on other sites

Ingen mulighet for å ta dremelen fatt og slipe til en litt større avstand på skuret? Om skuret selvsagt kan sidejusteres og korrigeres senere. Bare fine og små justeringer med slipeskiva av gangen.

 

Så lenge det er sentrert i forhold til forsiktet så vil det jo fungere like fint (og bedre om du da sikter bedre med det).

Link to comment
Share on other sites

Blå locktite er ypperlig til slikt. om du skal ha ekte Locktite, heter den 242 eller 243 og er ganske dyr.

De fleste nettbutikker som selger radiostyrte helikoptre har billig Locktite som fungerer perfekt til slikt bruk.

 

Denne typen heter gjengesikring, gjengetape er som navnet abtyder en tape, og brukes for å tette rørgjenger...

 

Litt sent ute her, men min første pistol var en Unique DES69 som var ett veldig bra våpen i forhold til prisen, den hadde jeg 2-3 år og vant faktisk en hel del med den.

Link to comment
Share on other sites

Gjengesikring var det ja! Har brukt det med hell på andre ting også. Min flaske er rød, men den er sikkert fem år gammel, så fargen kan ha endret seg.

 

Flasken er rød, det stemmer. Alle Locktite sine flasker med gjenge-produkter (fryktelig mange) er røde, det er fargen på innholdet jeg snakker om.

Locktite er forøvrig en produsent, så det blir vel mer korrekt å si blå gjengesikring. Du får også gjengelåsing, det er for skruer som ikke skal opp igjen.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...