Jump to content

Lading av 8X57 I


trevis

Recommended Posts

Har en mauser i det gamle mauserkaliber 8X57 I. Har noen kuler Sellier&Bellot 12,7 g (190 gr) 8,09mm (.318) SP. Har også krutt N 140 som jeg tror kan brukes i denne sammenheng. Hetter CCI LR. Tror også at det kan brukes vanlige hylser 8X57 IS og diesett for dette kaliber. Kan noen gi meg en resept på en forsiktig begynnerladning og likeledes en antydning om hvor mye denne eventuelt kan økes. Ladebøker sier at ladning til I-kaliberet må reduseres 10 - 15% i forhold til kaliber IS.

Link to comment
Share on other sites

Det kan hende at trykkstandarden er lavere for I, kaliberet. Men er det en Mauser i god stand, tviler jeg ikke på at den tåler trykket i en IS, uten problemer. Hvorfor skulle den ikke det? Hvis jeg har skjønt det riktig, er jo grunnen til at IS, bare er litt større fordi de skulle trekke opp riflene til den større diameteren.

 

Eneste problemet jeg kan tenke meg, er at riflene ikke er dype nok til å greie å overføre nok dreiemoment til å få snurr på kula, like fort som hastigheten øker.

Link to comment
Share on other sites

Er det ein sivil M98 det er snakk om?

 

Hylsene kan sikkert brukast, men eg trur du vil få dårleg hold på kulene viss du ikkje trimmar ned diameteren på ekspanderen. Lee dier pleier å vera trange i halsen, eg ville kjøpt det. N-140 toler bra at du reduserer ladningane ein del. Mine erfaringar er frå S-patrona, men eg vil tru det går fint å redusera S-ladningar for rifla di med 10%. Eg ville ha testa, td. med ein kulehammar, at kulene får nokonlunde skikkeleg hold i hylsehalsen. Er det noko som gjer at du må ha maksimalt med hastigheit i desse patronene? Viss det er den vanlege S&B-blyspissen med Scharfrand og ein heil kladd med bly som stikk ut, slik som for S-kula, så ville eg ikkje ladd så heise hardt. Først fordi denne konstruksjonen ekspanderer friskt nok og vel så det i moderate hastigheiter, og dessutan fordi blykjernen har lett for å sleppa. Kløyv ei kula så ser du kva eg meiner. S&B hylser er mjuke og strekkjer seg lett, eg har sett dei krabba over to tideler på ein smell i eit romsleg kammer. Viss du berre skal skyta på skiver så er min erfaring at pappen dauar av svært så moderate ladningar. Men dette er no berre mine nattlege tankar om gamle våpen og obskure patroner. Du kan og velja å gå ut hardt, og så auka på.

 

Uansett hadde det vore greitt å høyra om du får ladd gode patroner med IS-dier. I-dier kostar, og kan vera tricky å få tak i.

Link to comment
Share on other sites

Takk for svarene jeg hittil har fått på mine spørsmål. Jeg har mange jern i ilden og har foreløpig ikke tid for lading. Men lysten er der så om en tid ------. Samler foreløpig grunnleggende informasjon.

Fakta:

Har to sivile mausere i I-kaliberet. Begge er slanke og pene å se til. Begge er fra tiden før 2. verdenskrig, kanskje fra 20-

årene.

En er laget på "Gewehrfabrik Danzig" (gotisk skrift), veier 2950 gram, 600 mm løplengde, drøyt 16 mm tykk ved

munningen, snellertavtrekk og åpne sikter. Orginalt klaffsikte er desverre fjernet, bare sporet i løpet viser hvor det har

stått. Erstattet med hullkornsikte merket "Norma" montert bak på låskassen foran hevarm. Orginalt forsikte med stolpekorn

montert på lang solid fot er fremdeles på plass. Nydelig oljet stokk med kinnklaff. Fremste remfeste er loddet på løpet.

Orginalt forsikte med stolpekorn på solid fot.

 

Den andre er laget av "Geco", veier 2875 gram, 525 mm løplengde, 15 mm tykk ved munning, åpne sikter med klaffsikte

på solid fot foran. Pen, nesten uskadet oljet stokk. Mye gammel olje som trolig skjuler et livlig og vakkert mønster under.

(Skal forsøke å gjøre en jobb her. Har lest noe stoff av "raudnakke" her på Kammeret som jeg vil støtte meg til. Jeg gleder

meg. Må forresten kontakte "raudnakke" for å kjøpe noe av hans lurium for stokkbehandling. Håper han ikke er utsolgt. Har

allerede anskaffet filer fra Biltema og kniv fra Mora).

 

Spesielt "Geco" er i meget god brukbar stand mekanisk. Begge kan bli helt nydelige våpen etter heldig renovering. Venter meg spesielt positive reaksjoner hos "Geco". Vinterarbeide.

Har fra tidligere et diesett 8X57 IS fra RCBS. Vil forsøke og bruke det. Må vel prøve å få til en sterk krymp med dette slik

at kula sitter godt nok.

Link to comment
Share on other sites

Er det rett å mistenka at desse mauserane ikkje har vore skotne med på ein del år? I så fall ville eg sett grundig etter at jarnet ligg godt i stokken, særleg bak med tangen. Der sprikk dei lett når treverket krympar og rekylen gir jarnet rennafart mot treverket. Når det gjeld krymp ville eg ikkje satsa mykje på at RCBS sine settedier gjer nokon god jobb. Det har dei ikkje gjort for meg verken i S-kaliberet eller andre kaliber. Eg ville kosta på meg ei Lee Factory Crimp i alle fall. Men fortel i alle fall om opplevingane dine her i tråden!

Link to comment
Share on other sites

DISSE VÅPNENE ER SIKKERT PRODUSERT ETTER WW1.

 

TYSKERNE FIKK IKKE HA SÅ MENGE MILITÆRVÅPEN OG EN MENGDE BLE PUSSET OPP OG OMGJORT TIL SIVILE VÅPEN.

 

DE ER SOM REGEL BYGD PÅ M98 MEKANISMER AV FORSKJELLIGE FABRIKAT OG VAR I UTGANGSPUNKTET BEREGNET FOR 8X57IS.

 

KONGSBERG HAR BRUKT AV DISSE LÅSEKASSENE TIL SINE MAUSERUTGAVER.

 

TRYKK 8X57I = 3300

TRYKK 8X57IS = 3400

 

TIL SAMMENLIGNING ER

 

TRYKK 6,5X55SE = 3300

TRYKK .30-06 = 3500

TRYKK .308 WIN. = 3600

 

 

THOR

Link to comment
Share on other sites

Nå var det gjerne i sivile våpen at man fant den gamle 8x57 I etter første verdenskrig, og kvaliteten var som regel helt grei.

 

Når det gjelder lading av denne gamlingen i RCBS ladesett til 8x57 IS så skulle det gå ganske greit om man først skrur av ekspanderknappen.

Eller var det Hornady man kunne gjøre det trickset med?

Kanskje må man fjerne hele utstøteren og heller finne en alternativ løsning for å ta ut de gamle tennhettene, uansett vil dien være trang nok til å gi hylsehalsen fullgodt grep på de litt mindre 8x57 I kulene om man presser dem uten ekspanderknappen.

Man må bare passe på at kulene sitter riktig og entrer halsen pent når man skal presse dem inn.

 

Litt mer fiklete, men ikke såpass at det forsvarer å kjøpe nytt diesett i riktig kaliber.

 

Kaliberet i seg selv kan sikkert lades opp på 8x57 IS nivå uten problemer såfremt det er en god M/98 mekanisme det er snakk om, men i utgangspunktet har den samme ytelsen som 8x57 IRS som jo holder til det meste på den nordlige halvkule. :)

Link to comment
Share on other sites

Takk for alle de gode tipsene jeg hittil har fått. Håper på enda flere.

rp15oryx nevner dette med tørt treverk etter at våpenet har ligget i mange år uten å ha vært i bruk. Fare for crasch

mellom tangen på låskassen og treverk. Hva vil du råde meg til å gjøre i denne sammenheng? Legge inn hardtre, eller montere rekylbolt, eller andre løsninger? Har lite lyst til å montere rekylbolt og dermed gjøre en forandring på våpenet i forhold til det orginale.

Setter også stor pris på opplysninger om trykk og historikk fra Mentor. Praktiske opplysninger fra Stykkjunkeren om ladeteknikk kommer godt med. Har hetteuttakerdie fra Lyman slik at jeg kan ta ut ekspander og utstøter fra RSBS-dien.

Link to comment
Share on other sites

Høres ut som det er et par interessante rifler du har der!

 

Jeg tillater meg å stille et dumt spørsmål: Vet du med sikkerhet at kaliberet faktisk er 8x57 I og ikke IS? Jeg spør fordi kalibermerkingen på eldre tyske våpen ofte er sparsom og kan vanskelig å tyde. Dessuten er det ikke helt uvanlig å komme over våpen i 8x57 I som på et eller annet tidspunkt har fått riflingen trukket opp til 8,18 mm eller deromkring. Dersom du ikke allerede har fått målt ("slugget") løpet, vil jeg anbefale at du gjør det.

Link to comment
Share on other sites

  • 5 weeks later...

Jeg har imellomtiden fram til nå vært opptatt med andre ting og har ikke tenkt så mye på lading. Men nå ------

Synes det er riktig å prioritere i fremdriftsfasen fra nå av. Jeg vil først sette våpnene i stand til skyting. Ser begynnende sprekkdannelser i kolbehalsen bak tangen på begge våpen. Rekyl er sannsynlig årsak til dette. Det må gjøres noe med dette før skyting som tidligere nevnt.

Innlegging av hardtre bak fremste skjefteskrue eller montering av rerkylbolt er de botemiddeler jeg vet om. Kan demontere en rerkylbolt fra en kassert Wehrmackt-stokk og legge den inn bak fremste skjefteskrue. Jeg har også et stykke hardtre av valnøtt som jeg kan bruke hvis denne løsning blir aktuell. Og det bør den kanskje bli, da vil det orginale utseende på våpnene bli beholt. Intet blir synlig utenpå.

Men så er det da. Jeg er ingen børsemaker, ei heller videre dreven i den edle idrett som stokkmakerkunsten er. Har tidligere reparet småfeil i treverk på kolber, tilogmed laget en banestokk til min kjære Krag. Svinheldig med den. Men det er lenge siden. Tror sannelig at jeg vil forsøke igjen. Jeg vil være svært takknemlig for tips og gode råd fra de som eventuellt leser dette i Kammeret.

Begynner med å spørre dere. Hvor stor skal hardtreklossen være, og hvilken form bør den ha? Hvis den skal limes, hvilket lim? Skal den også skrues fast? I hvilken retning bør klossens veder være montert i stokken for best mulig¨å stå i mot rekylen? Hvordan bør sprekken i treet bak tangen på låsekassen repareres?

Link to comment
Share on other sites

Jeg har samme utfordringen i en mauser med kaliber 8x60. Kan bekrefte stykkjunkerens vurdering med praktisk erfaring.

Ta bort ekspanderknappen og lad som normalt. Normale ladninger kan normalt brukes, men start litt forsiktig, som du alltid skal gjøre med hjemmeladning.

Jeg holder på med å slipe opp en sizerdie for å kunne presse ned vanlige 8 mm kuler til riktig dimensjon, men jeg har noen PBP kuler som jeg fikk laget i riktig dimensjon, slik at det ikke er et hasteprosjekt med å lage kuler.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har imellomtiden fram til nå vært opptatt med andre ting og har ikke tenkt så mye på lading. Men nå ------

Synes det er riktig å prioritere i fremdriftsfasen fra nå av. Jeg vil først sette våpnene i stand til skyting. Ser begynnende sprekkdannelser i kolbehalsen bak tangen på begge våpen. Rekyl er sannsynlig årsak til dette. Det må gjøres noe med dette før skyting som tidligere nevnt.

 

Du ersannsynligvis klar over at det ikke skal være kontakt mellom baksiden av tangen og treverket i kolbehalsen? Disse sprekkene er som oftest symptomer på at innlegginga av låskassen er litt for rom, og tangen vil da virke som en meisel mot endeveden bak tangen for hvert skudd..

 

Den vanlige måten å unngå dette på er å legge etpar lag kontorteip på baksiden av tangen når man bedder. Rekylbolter er effektivt for å hindre at brønnen til rekylklakken bankes så rom at dette blir et problem, men bedding hjelper godt på og..

 

Av lim forslår jeg en god 24timers epoxy..

Link to comment
Share on other sites

Takk igjen for råd og tips.

Med smergelpapir og terpentin fra Biltema, red-oil og sikkativ fra Raudnakke er stokken nå gitt en aldeles nydelig og glatt overflate. Fjernet litt tre på kolben slik at det nå er god plass for tangen bak på låsekassen.

Tror jeg kanskje ikke skal gjøre mere med tilpassing, bedding eller eventuell rekylbolt før jeg ser hvordan det går ved en prøveskyting med milde ladninger.

 

Har begynt i laderommet med sammensetting av patroner uten fegnhetter og krutt. Hadde fra tidligere pressede og klargjørt brukte hylser Norma for annen mauser 8x57 IS. Presset disse igjen, nå uten ekspanderknapp (tok ut hele stammen fra RCBS-dien). Det forunderlige inntraff. Hylsehalsen fikk mindre innvendig dimensjon som akkurat passer til mine Sellior & Bellot kuler 196 grains. Heldig, for kulene har rette vegger også lengst bak (ikke boat tail). Nå kan jeg bare sette kulen oppe på hylsen og ballansere den i dens vei opp i dien. Etter at jeg begynte og forstå at det også måtte smøring til i hylsehalsen blir resultatet tilsynelatende helt topp. Kulen entrer den trange hylsehalse uten videre problemer. Settedybde er foreløpig 8 mm. Har ennå ikke kontrollmålt friflukt, Bare sammenlignet med mål fra patron med spisskule 8x57 IS.

Kulene sitter meget godt. Brukte RCBS Bullet Puller for uttrekking uten å sette merker i kulene.

 

Har tidliger ladet for IS-kaliberet med gamle Raufoss militære kuler tatt ut av den kjente Raufoss "klikkammunisjon" fra ca 1950-tallet. Kom da fram til at 46,5 grains N-140 var godt brukbart. Vil gå ned ca 10% til 42 grain.

Dette er 1 grain under det Våpenjournalens ladebok nr 2 har kommet til er god resept for Krag elgrifle i kaliber mauser moderat.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Som er tips så går det an å sette inn ekspanderen fra et mindre kaliber, hvis du har det. Selv bruker jeg ekspanderen til 5,6x52r i 6,5x55 diesettet mitt når jeg lader på progresiv presse. (Boat tail kuler) Det fungerer bra og da blir det ikke noe ekstra jobb for å fjerne hetta. Du får gode jaktkuler i .318 fra Rhino, de har dem på Landrø i Lillestrøm.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...