Jump to content

Glemte at riflen var ladet


Kvamsgutten

Recommended Posts

Hei :)

 

Fikk høre en historie gutt i bygden. Han er 20år og første året som jeger.

Han skulle hjem fra elgjakt og hadde glemt og tatt ut patronene og riflen var ladd, selvfølgelig sikret.

Men da han kom hjem så hadde han liksom " viftet " litt med rifla, og rundt i garden var det små unger og voksne folk.

Han hadde sikkert pekt løpet litt mot folk mens han gikk med rifla.

 

Da han kom inn så fikk han se at riflen var ladd og fikk seg en skikkelig støkke. Han begynte og svette og ble faktisk litt redd.

Så han lurte på om han skulle selge riflen itilfelle det kunne skje igjen.

 

Det synes jeg var litt strengt, men på en annen side. Hva viss det skjer engang til og det går av et skudd, da er det jo forsent viss det treffer noen.

 

Så hva tror dere? En ny sjanse for han fikk høyt sannsynlig en så stor tankevekker at han ikke gjør det igjen eller selge?

Fordi han kom til meg og fortalte alt og jeg sa at ikke var sikker, men skal sjekke.

Link to comment
Share on other sites

Den grunnleggende opplæringa og første opplæringa jeg fikk som guttunge. Var at våpen alltid skal behandles som om det er ladd. Det er også grunnleggennde opplæring innen DFS og andre organisasjoner som praktiserer skyting. Det å vifte rundt og sikte på folk, selv om du tror at våpnet er tomt er en for meg helt uakseptabel oppførsel. Håper fyren lærte av sine feil, og endrer holdningen sin til skytevåpen.

Link to comment
Share on other sites

Alt dumt vi gjør og slipper unna med, reduserer sjansen for at vi gjør det igjen. Kalles vel erfaring...

At han tok det såpass innover seg vil vel bidra til at han innfører de rutiner som trengs for sikker våpenhåndtering. Han har jo skjønt at våpnet er farlig nå, så det er jo et langt skritt mot en fornuftig holdning til det...

 

Etter beskrivelsen så trenger han en grundig innføring i det. Det er det mange som gjør - og en kanikke forvente at folk skal skjønne dette av seg selv dessverre - derfor etterlyser jeg igjen en form for obligatorisk (eller frivillig, men lett tilgjengelig) opplæring i våpenbruk, ikke gjenkjenning av måker og vadere.

 

- det skal vær automatikk i det å tømme rifla - ikke noe en må "huske"

- dersom det å "vifte litt med børsa" er det høres ut som - så kvalifiserer det til en regelrett helvetes omgang kjeft, og helst litt juling - tar han det innover seg at man helt enkelt ikke gjør det så er det jo lært - og greit.

Om ikke kan han bare gi faen i å ha våpen.

 

Sikker håndtering er kokt ned til 4 enkle regler, av folk med tilsammen enorm erfaring, og skyting siden skytevåpen ble oppfunnet - ingen vits i å prøve å begynne å erfare alt selv... Bare å drille... ikke ladd, behandle som ladd, ikke pek, og finger vekk. Så er det null problem.

 

"Good judgement comes from experience, bur experience comes from bad judgement"

 

er dette beste læremåten som fins

FatDog, visse ting har for store konsekvenser til at det er praktisk at alle skal lære det av egen erfaring - men en lærer "bedre" av egen erfaring, som du sier

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

Lite kjekt å lese, sånt er utrulig farlig og det der stuntet trur eg nok han husker, til han går i grava. Du får trøste han med at til og med den beste kan gjere feil, men det viktigaste er at han lærer av det, og veit kva han IKKJE skal gjere ved neste anledning.

 

Heldigvis hadde eg ein nabo, som tok meg med på miniatyrskyting og det var omtrent Hitler sjølv, når det gjaldt sikkerheit, så fekk prenta veldig inn det der allerede i ung alder.. I tillegg fekk eg eit luftgevær i 10 års alderen, og det som eg gjorde heime der, var mindre bra, og selfølgelig ikkje så sikkert.. Men tok alikevel med meg lærdommen vidare til i dag..

Link to comment
Share on other sites

Forklar gutten at våpenet er farlig, men ikke hovedproblemet. Riktig farlig blir det når våpen behandles uansvarlig- det er vedkommende som trenger litt innføring i sikker og ansvarlig våpenhåndtering. Dette burde han selvfølgelig fått i god tid FØR elgjakta, men episoden bør i alle fall være en vekker som får han til å oppsøke råd og veiledning NÅ! Det er flust med erfarne jegere, og ett godt skyttermiljø i Kvam, så lærdom er lett å oppdrive. Snakk med elgjaktlaget han er med i, forklar situasjonen og jeg er sikker på han får en GRUNDIG innføring.

 

Behandle våpenet som det ALLTID er ladd, forsikre deg om at våpenet er tomt når det skal være- og vis dette tydelig med åpent sluttstykke etc. Aldri pek eller vift med våpen, UANSETT! Dette er helt grunnleggende og essensielt- og må inn tidlig (les FØR).

 

Hilsen annen Frøning ;)

Link to comment
Share on other sites

Det første han gjorde var og pratet med elgjaktlaget ( Det skal han ha for, det første han gjorde var og si det til laget )

Så han fikk forklart og fikk en grunnleggende hms innen jakt.

Men han selv var veldig redd det skulle skje igjen, men jeg tror siden han er så redd for at det skjer igjen så husker han det!

Link to comment
Share on other sites

Synes det høres ut som han lærer fort. Og når han da i tillegg lærer hva som er riktig også, så bør det gå fint. Alle har vært ferske- og følelsen av å kunne bære ett våpen kan kjennes både hysterisk morsomt og forferdelig tungt. Nå har han opplevd noe som satte en støkk i han, og med lærdommen han får fra sine elgjaktkolleger kan det godt være han blir den sikreste elgjegeren i Gudbrandsdalen også!! Ønsk ham lykke til, og oppmuntre ham til å stå på- med stort ansvar og ydmykhet for våpenet og sikkerheten.

Link to comment
Share on other sites

Ser ingen grunn til at han skal selge. av sine egne feil og tabber lærer en best. og han virket da voksen nok siden han fortalte om det.. .

klart det er forferdelig å tenke på hva som kunne skjedd. men det skjedde ikke.

nei ta geværet med og skyt en god stund,ha det morsomt mens han skyter og terp mye på å få inn vanen med å tømme geværet. og så husker han det nok for fremtiden .

Link to comment
Share on other sites

Våpen er ikke farlig.

Jo, det er det som er hele poenget. De bør kun brukes av folk som et visst minimum av opplæring. Var de ufarlige så trengte en ikke det. Gå tilbake til start!

 

K

 

En stol er også farlig om den ikke brukes rett....Kanskje vi skulle ha kurs på å bruke en stol også? Har sett mange med hull i bakhodet etter falling av stoler.

Link to comment
Share on other sites

Må vel da vere en fin praksis og ikke ha sluttstykke i under transport.

Følges dette skal våpnet i teorien vere tomt på vei ut og på vei inn.

Men at sluttstykke står mest muligt i for og ikke miste det , rote det vekk eller glemme det er vel ikke en uvanlig praksis.

Link to comment
Share on other sites

hei ssp1 . i utgangspunktet ikke så dårlig ide, forutsatt at man ikke jakter alene.

 

beste jeg vet om er når man kommer ut av området man jakter på så tar man

"TØM VÅPEN ,KONTROlLÈR" som det het i forsvaret mens det eksisterte.

magasin ut /tømmes der det ikke kan tas ut, Sluttstykke ut /hektes i bakre stilling der det ikke kan fjernes fort og greit . sjekkes for patroner , pakkes bort i veske lignende. Verre er det ikke .

sluttstykket pakkes i samme lomma hele tiden, slik at jeg ved å klappe på lomma kjenner om det er der. (er litt uheldig med å miste ting desverre )

Syns reglene man lærte i forsvaret dekker det meste. og de måtte vi jo kunne på rams.

det sitter så i at selv inni en butikk der selgeren satte sammen et våpen foran øynene på meg sjekket jeg våpenet før jeg prøvde å sikte (i ufarlig retning) med det.

Link to comment
Share on other sites

Syntes gutten er tøff og ærlig som går ut med det som har skjedd. Kanskje andre også lærer litt av hendelsen. Den som rakker ned på gutten kan fort få igjen så det svir. Det kan skje hvem som helst!!!

 

Det har vært nevnt at tømming av våpen skal være en automtisk sak. I mitt tilfelle var det da det slo feil. Var rett å slett blitt for bekvem med våpen og trodde jeg ikke knapt kunne gjøre slike feil. Hadde jo tross alt blitt opplært av DFS osv, osv. Er vel snart tjue år siden jeg dro av et skudd innendørs med rifla nå men husker det som om det var i går. Hadde vært på jakt. Snudde meg vekk og tømte magasinet. Puttet patronene i lommen og holdt inne avtrekkeren og lukket hevarmen. (Hadde blitt innprentet med det var skadelig for våpenet å klikke. Vet bedre nå) Et par uker senere skulle jeg til våpenmaker for å få justert avtrekket. Stod derfor utenfor våpenskapet og åpnet og lukket hevarmen uten å dra tilbake sluttstykket. I hodet mitt var jo våpenet tomt. Dro litt i avtrekkeren for å kjenne på krypet jeg ville ha bort. Kan love det smalt godt. En patron hadde ikke blitt med ut.

 

Alt gikk heldigvis bra denne gangen. Etter opptelling i jaktbuksa var det bare 4 patroner. Burde vært 5.

Lærte lite sikker våpenbehandling. Det kunne jeg jo egentlig fra før, men lærdommen om at alt kan skje selv om en tror en kan det, den sitter ganske mye bedre.

 

Ser ingen grunn til å sitte inne med historier om vådeskudd eller nestenulykker. La folk lære av hendelsene uten nødvendigvis å kappe hendene av for det.

 

Har vel sikkert skutt opp mot 100000 skudd opp gjennom tidene og har hatt til sammen to hendelser der jeg har hatt en uggen fornemmelse av at dette ikke var bra. Har ikke tro på at noen kan skyte så mange skudd uten at det har vært noe å sette fingeren på.

 

Kom heller med dine egne historier om nær skuddet opplevelse så andre kan lære av det. Mulig det allerede finnes en tråd om det.

 

Mvh

 

35 VRM

Link to comment
Share on other sites

for å kverulere litt så vil jeg påstå det motsatte. et våpen er ikke farlig. det er ikke noe forskjell på et våpen ( i dette tilfelle et skytevåpen) som blir brukt til det det skal brukes til og feks ei sag eller ei presse av noe slag som blir brukt til det den skal. men begynner man gjøre andre ting med våpenet enn det som er beregnet, eller for den del med ei sag så kan det oppstå en farlig situasjon. Det er ikke noe mer farlig å avfyre et skytevåpen som er rettet inn i et kulefang av korrekt utførelse enn det er å sage over ei grein som er rett foran deg.

men sikter du eller avfyrer mot usikret bakgrunn eller bruker kniven som dartpil mot den åpne døra eller veiver villt rundt med saga så oppstår der farlige situasjoner. så våpen i seg seg er ikke farlige, det er bruken og situasjonen som utgjør det farlige her.

Link to comment
Share on other sites

Du endret den fort ja Høggern, så fort at jeg ikke klarte å quote deg.

Skulle til å kommentere deg, og si at også vedkubber, kjevler, kjøkkenkniver og katter er farlige. Kanskje ikke bare når de ligger der, men når de håndteres feil, eller rettere sagt av feil personer.

Link to comment
Share on other sites

Det virker som om han har lært ei viktig lekse. Så lenge han husker dette for all fremtid, så ser ikke jeg noe problem i å anbefale karen å beholde rifla og komme seg ut på jakt igjen. Klart, det er skremmende å oppdage slikt i ettertid, men vi skal tross alt huske på at det gikk bra og hans reaksjon på det hele sier vell egentlig oss ganske mye om hvordan han er som person.

Link to comment
Share on other sites

BRM, det er vel ingen som har påstått at ei sag ikke er farlig? Det fins mange ting som er farlige, og hvor mye erfaring eller opplæring som trengs for å bruke dem avhenger delvis av hvor stort skadepotensial tingen har.

Skytevåpen har svært stort skadepotensial, og det er veldig lett å utløse det. Det er f.eks. mere jobb (og vanskeligere å gjøre ved et uhell) å drepe seg med håndsag enn med hagle...

 

Å mene at skytevåpen ikke er farlige blir litt rart, synes jeg - hvorfor lar vi da ikke ungene leke med dem, ladde? De er jo ikke farlige?

 

K

Link to comment
Share on other sites

holdt inne avtrekkeren og lukket hevarmen. (Hadde blitt innprentet med det var skadelig for våpenet å klikke. Vet bedre nå)

 

Viktig lærdom. Om utstrakt tørrtrening medfører slitasje skal jeg ikke dra opp nå, men er det én ting jeg har lært fra praktisk så er det klikk i sikker retning. Tøm våpen, kontroller, trekk av.

 

Guttungen (f*en, begynner å bli gammel) det er snakk om er det absolutt håp for. Han har tabbet seg grundig ut, men har forstått rekkevidden av sine handlinger og fått seg et sjokk. Det han trenger er kyndig veiledning og drilling. Og husk, man kommer lenger med et vennlig ord og et tupp i r*va enn bare et vennlig ord :mrgreen:

 

Vi har alle gjort feil på dette punktet, de som har full kontroll er de som vet de har gjort det. Har selv opplevd å fumle med en halvauto på gutterommet for plutselig å oppdage at det kom et skarpt skudd ut av kammeret. Bortimot 20 år siden nå, men jeg husker det fremdeles.

 

Kunne vi klart å sette opp en "Kammerskole" i våpenhåndtering som var generell nok til at den ikke kom i direkte konflikt med noen skytegren? Altså både rifle, hagle og pistol, gratis på Kammersmellen så vi både kunne lokke til oss nybegynnere og gi gamlegutta en oppfriskning?

Link to comment
Share on other sites

tja Høggern. dikkert fordi at enkelte ting har våre myndigheter bestem at ikke skal kunne bli kjøpt på den lokale butikken. slik har vi det med en god del, slik som apoteker, vinmonopolet . Og det er kanskje ikke alle som liker det. men en plass er grensen satt.

 

M67 . i fjøset her henger det ei sag. den er lang og uhyggelig skarp. den har beskyttelse på bladet for at ikke noen skal kutte seg på det om de kommer borti. men på alle de 30 årene som den har hengt der, så har den aldri skadet noen. men tar jeg den ned derfra og går på butikken og veiver bland folket der med den, da vil de jeg treffer skades. altså er det min handling som gjør en ellers ufarlig ting farlig. å snakke om ladde våpen som leketøy er som å snakke om åpne bensinkanner og tente stearinlys , det er heller ikke noe en lar folk leke med .

men for å si det igjen. hadde bare lyst å kverulere litt. syns bare det er så mange som sier at den eller den tingen er så farlig. i mine øyne er det bruken av tingene som utløser faren. Det er svært få ting jeg kan se som jeg blir redd for om det bare ligger /står der. men så snart noen eller noe kan gjøre noe med det så blir ting anderledes. om jeg som liten lekte på traktoren til pappa og satte den i fri slik at den kjørte over og drepte en nabo ( det skjedde heldigvis ikke da . ) så vil utfallet for han ha blitt det samme som om jeg lekte med hagla og skjøt og tok livet av noen.

Så nok kverulering fra min side for i kveld :D

 

Hva tenkte du på Fulmen. å lage et slags kurs eller? syns det hørtes ut som en bra ide. slik at en kan bruke det til å lære opp oss og andre som trenger det til sikrere våpenbruk uten å tenke på om en skyter det eller det eller på den eller den banen.

Link to comment
Share on other sites

Hva tenkte du på Fulmen. å lage et slags kurs eller?

 

Jepp. Et kurs som dekker alle våpen, alle grener. Ikke full opplæring selvfølgelig, men noe som dekker det grunnleggende. Åpent fra 14 år, gjerne lavere. Kanskje invitere speidergrupper etc til å delta? Skal vi snakke om å tjene jakt og skytesport vi snakke om rekruttering, og hva kan være bedre enn å starte med korrekt våpenhåndtering (og selvfølgelig noen prøveskudd)?

Link to comment
Share on other sites

BRM, det er vel ingen som har påstått at ei sag ikke er farlig? Det fins mange ting som er farlige, og hvor mye erfaring eller opplæring som trengs for å bruke dem avhenger delvis av hvor stort skadepotensial tingen har.

Skytevåpen har svært stort skadepotensial, og det er veldig lett å utløse det. Det er f.eks. mere jobb (og vanskeligere å gjøre ved et uhell) å drepe seg med håndsag enn med hagle...

 

Å mene at skytevåpen ikke er farlige blir litt rart, synes jeg - hvorfor lar vi da ikke ungene leke med dem, ladde? De er jo ikke farlige?

 

K

 

Men siden øksa ikke er så farlig lar du kanskje unga leke med den da? Eller hva med ei skarp sag? Er fort gjordt for de små og ta ei puls åre og følger du ikke med da er det like farlig som å la de leke med ladd våpen.

Link to comment
Share on other sites

tja. man kunne da feks startet med revolver så pistol så rifle og så brekkvåpen. ta de enkleste reglene. gå gjennom karakteristikkene og hvordan en sjekker våpenet på de forskjellige typene. så gå over til hvordan en lader og tømmer våpen og hvordan en faktisk skyter med de. husker selv første gang jeg holdt i ei hagle av brekktypen. ikke kunne jeg se om den var ladd, ikke kunne jeg åpne den for å se, følte meg litt usikker da.

og så avslutte med praktisk skyting. gjerne på store flotte blinker slik at folk faktisk treffer. ingenting er morsommere enn det :D

Link to comment
Share on other sites

riktignok så sagde jeg med motorsag. men treet falt over linja slik at de som jobba i en stolpe ca 500m unna holdt på å dette ned pga rystningene. kunne jo like gjerne hendt med å brukt øks ;)

 

i tillegg så er det ikke våpenet som skader på 200 m men prosjektilet for å kverulere enda litt til 8)

Link to comment
Share on other sites

riktignok så sagde jeg med motorsag. men treet falt over linja slik at de som jobba i en stolpe ca 500m unna holdt på å dette ned pga rystningene. kunne jo like gjerne hendt med å brukt øks ;)

 

i tillegg så er det ikke våpenet som skader på 200 m men prosjektilet for å kverulere enda litt til 8)

 

:mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

God ide Kvamsgutten :lol: mitt problem om en kan kalle det slik er at jeg rett og slett elsker og diskutere og ser nesten på det som en slags sport ;) så skal slutte nå. skal ut og prøveskyte den nye CZ 'en min i morgen tenkte jeg så da er det snart natt på meg.

 

Men for å snakke litt ån tåpik. Håper han elgjegeren ikke tar skrekken av det som han opplevde. men at han vil huske det og så gjøre ting på en annen måte .

ingen liker å oppleve guffne ting. men som jeg sa tidligere, slikt lærer man av (iallefall de fleste av oss )

God natt folkens

Bjørn

Link to comment
Share on other sites

holdt inne avtrekkeren og lukket hevarmen. (Hadde blitt innprentet med det var skadelig for våpenet å klikke. Vet bedre nå)

 

Viktig lærdom. Om utstrakt tørrtrening medfører slitasje skal jeg ikke dra opp nå, men er det én ting jeg har lært fra praktisk så er det klikk i sikker retning. Tøm våpen, kontroller, trekk av.

 

 

I begg to differ..

 

Bedre å finne en skarp patron i kammeret :oops: enn å avfyre den ved å klikke.

 

På "vår" skytebane har det meg bekjent vært to vådeskudd de siste årene, begge ved "klikk"

Heldigvis er bildører lette å reparere :?

 

Ved bytting av standplass, skifte av magasin i ene tilfellet. Dette skjedde også på landsskytterstevet ved FLERE tilfeller i sommer.

 

Situasjonen blir bare farlig når en skarp patron kamres. Jeg ser helst att den ikke blir avfyrt. Klikk i sikker retning smeller godt :!:. I usikker retning kan det smelle enda bedre.

 

Sjekk ALLTID kammer og magasin, SPENN NED i sikker retning.

 

Som nevnt tidligere i tråden, glem ikke leksa du lærte i militæret. TØM VÅPEN OG KONTROLER!!

Link to comment
Share on other sites

Bedre å finne en skarp patron i kammeret :oops: enn å avfyre den ved å klikke.

På "vår" skytebane har det meg bekjent vært to vådeskudd de siste årene, begge ved "klikk"

Sorry, ikke alle kjenner drillen til praktisk. Kontrollen skjer med våpen pekende i skyteretning (mot bakstopp), et "vådeskudd" blir da i samme retning som et kontrollert skudd.

 

glem ikke leksa du lærte i militæret.
Var aldri inne :mrgreen:

På den tiden var det uvanlig, nå er det vel normen. Så man kan ikke basere seg på forsvarets drill lenger.

Link to comment
Share on other sites

Dette vil jeg si er et typisk eksempel på dårlig våpenopplæring eller sløvskap. Siden han fikk den reaksjonen som beskrevet, vil jeg tippe på det siste. (disse ord er ment som konstruktiv kritikk) Siden hele situasjonen gikk som det gikk, så er det en hard lærepenge - noe som han ikke vil gjøre en gang til.

Det er en fin egenskap å ta ut sluttstykke fra våpnet når jakt og skytesituasjoner er slutt for dagen - da er ikke et våpen farlig lengre.

Spesielt vil jeg si at våpen som kun har avtrekkersikring er ekstremt farlige hvis de ligger ladd under transport. Sikringen på slike våpen er ikke optimale, og skudd kan gå av ved harde slag ol.

 

Alt for ofte hører man om vådeskudd, og det finns ikke noe unnskyldning for det. Har selv opplevd vådeskudd 3 ganger på skytebane, pga sløve skyteledere, en gang holdt det på å gå galt - det sto om noen cm. at en skytter i nabobåsen ble truffet, men han slapp med skrekken. Det er aldri noe godt ved slike opplevelser, og det setter en støkk i alle som er tilstede.

 

Så folkens - alle som en - dette er en "lærdom" ingen vil oppleve - så ta ut sluttstykket og pakk det bort en sikker plass. Neste gang kan det være DU som glemmer deg.

 

RWA

Link to comment
Share on other sites

Bedre å finne en skarp patron i kammeret :oops: enn å avfyre den ved å klikke.

På "vår" skytebane har det meg bekjent vært to vådeskudd de siste årene, begge ved "klikk"

Sorry, ikke alle kjenner drillen til praktisk. Kontrollen skjer med våpen pekende i skyteretning (mot bakstopp), et "vådeskudd" blir da i samme retning som et kontrollert skudd.

På bane med håndvåpen i kontrolerte former er dette fin praksis.

For Hvermansen på jakt, allene eller med andre anbefaler jeg det ikke.

 

glem ikke leksa du lærte i militæret.
Var aldri inne :mrgreen:

På den tiden var det uvanlig, nå er det vel normen. Så man kan ikke basere seg på forsvarets drill lenger.

 

Selv om du var heldig og slapp klar skal vi aldri glemme forsvarets drill. Tøm våpen, kontroller. Skal være ALLE mans drill ved ALL håndtering av våpen.

 

Vådeskudd skjer ved at avtrekk tas. ALDRI TA AVTREKK uten at du har planer om å lage hull i det som er foran våpenet..

 

Tørrtrening er selvsagt god trening, dette skal jo enhver kunne gjøre så mye og så ofte en vil, men ALDRI uten: Tøm våpen, kontroller :!:

 

Denne "drillen" er ikke bare en "floskel" fra forsvaret, det er akkumulert erfaring over flere hundre år. Det er pur visdom, la oss verdsette det og spre det gode budskapet :!:

Link to comment
Share on other sites

pass på , kverulanten er våknet . :lol:

 

1 Ta eller over ta aldri et våpen, ditt eget eller andres uten straks å forvisse deg om våpenet

er ladd eller ikke.

2 Legg eller sett aldri fra deg et ladd våpen.

3 Sikt eller pek aldri på noen , våpenet ladd eller ikke. Eneste unntak er på instruktørens

ordre eller når du er i strid.

Sikt eller pek aldri på noe våpenet ladd eller ikke , eneste unntaket er under trening eller ved

konkurranser og jakt.

4 Tro ikke at et sikret våpen kan behandles som om det ikke er ladd.

5 Husk at kulen har stor gjennomslagskraft selv ut til 3500-4000m og kan drepe på dette hold.

Husk bakgrunn ved all våpenbruk.

6 Vådeskudd er unødvendig.

Vis våpenkultur.

 

Dette er sikkerhetsreglene til forsvaret om håndvåpen. på to punkter har jeg laget et nytt forslag. de er uthevet med rødt. mine forslag tror jeg er mer rettet mot sivil skyting og samtidig ganske så like de militære slik at de skal være lette å huske.

for min del som er i HV så er de militære noe jeg hører ofte. og de fungerer.

 

De militære kommandoene for våpenbruk som er mest relevante for oss er .

1 Tøm Våpen

Ved ordre tøm våpen tar en ut magasin/tømmer det , sjekker kammer for patron før en spenner ned i ufarlig retning. står altså igjen med et tomt og nedspent våpen. sluttstykket er i og lukket.

 

2 Tøm Våpen Kontrollèr

Ved ordren tøm våpen kontrollèr så gjør en det samme som tøm våpen, bortsett fra at en ikke spenner ned. altså en stopper med sluttstykket i bakre stilling eller fjernet , brekkvåpen brukket. slik at andre kan kontrollere at du har tømt våpenet ditt.

 

3 Tøm Våpen Kontrollèr, gjør klar til visitasjon.

Samme som nr 2 men der en også gjør eventuelle magasiner klar slik at andre kan se at de er tomme. brukes mest på standplasser ved siste skyting eller når anvisere skal frem .

 

dette er forsvarets komandoer, lett omskrevet for å være passende til alle våpentyper. men jeg syns at følger man disse så går ikke ting galt.

Link to comment
Share on other sites

pass på , kverulanten er våknet . :lol:

.......

dette er forsvarets komandoer, lett omskrevet for å være passende til alle våpentyper. men jeg syns at følger man disse så går ikke ting galt.

Du forfekter at våpen ikke er farlig. Hvorfor mener du da at man trenger sikkerhetsregler siden du sier våpen ikke er farlige? Her mener jeg at du motsier deg selv.

Link to comment
Share on other sites

Du gir deg ikke Høggern :D

vi trenger slike ting fordi at når vi bruker en ufarlig ting som et våpen, så kan vår bruk skape farlige situasjoner med ting som i seg selv ikke er farlige. og i tillegg for at andre som er rundt oss skal kunne føle seg mere trygg ved vår være måte. jeg føler meg mer trygg om jeg møter en jeger som brekker haglen for å vise at han ikke vil skyte meg enn en som kommer med hagla til skuldra i nærstridsposisjon. hagla er ikke farlig. ikke patronene heller. men om den andre jegeren kombinerer sin handling med to ellers ufarlige ting så kan det bli en farlig situasjon.

Link to comment
Share on other sites

da han kom hjem så hadde han liksom " viftet " litt med rifla, og rundt i garden var det små unger og voksne folk.

Han hadde sikkert pekt løpet litt mot folk mens han gikk med rifla.

FY FY FY FY. Men det har han allerede skjønt selv, ellers ville han ikke ha tatt så på vei.

 

Da han kom inn så fikk han se at riflen var ladd og fikk seg en skikkelig støkke. Han begynte og svette og ble faktisk litt redd.

Så han lurte på om han skulle selge riflen itilfelle det kunne skje igjen.

Hvorfor det? Hadde ikke bekymret meg det grann, personer som reagerer som han. Glemmer ikke den leksa der på noen og 70 år eller så. Han har tydeligvis tatt det hele til seg, og da har han også lært!

 

Det synes jeg var litt strengt, men på en annen side. Hva viss det skjer engang til og det går av et skudd, da er det jo forsent viss det treffer noen.

Så hva tror dere? En ny sjanse for han fikk høyt sannsynlig en så stor tankevekker at han ikke gjør det igjen eller selge?

 

Han har tydeligvis tatt det hele til seg, og da har han også lært! Ingen grunn til å selge, tvert i mot. Der har vi nok en av de kommende av de mest sikkerhetsbevisste en kan tenke seg.

Min erfaring er at det kun er folk som selv har blitt skremt (enten av seg selv eller andre), som virkelig får tingene prentet inn i hjernebarken. Og selv de er ikke imune mot å tabbe seg ut og gjøre feil (forskjellen er at med de så blir feilene som oftest fanget opp i rutinene, før man har kunnet gjøre noen skade. Ja ut over sommerfuglene i maven da :oops: )

 

Du kan med god samvittighet si til gutten, at det han har gjort ikke var bra (poengter at det var feil ved håndtering av løp i sikkerrettning som var det værste).

Vis han at om han er i tvil, så finnes det bombesikkre måter å forsikkre seg om at alt er 100% trygt (ta ut sluttstykket, og i den forbindelse vis ham at der finnes gode sluttstykke futeral for beltebruk o.l å få kjøpt om han ønsker).

 

Viss ikke han er kjent med drillen "Tøm våpen, kontroller", vis ham denne. Og lær ham at den skal han benytte hvargang han tar i rifla. Hvergang, uten untak. Også ved våpen ut av våpenskapet, når en tar rifla fra raket på skytebanen, når en tar i mot sitt eget eller andres våpen fra andre, om man i det hele har lagt det fra seg noe sted, og tar det opp igjen. HVER ENESTE GANG, UTEN UNTAK. og så kommer reglene om sikker rettning o.s.v. Men først og fremst, skal tøm våpen kontroller sitte så i ryggmargen, at en blir bortimot fysisk dårlig om man blir forhindret fra å gjøre dette når en tar i våpenet.

 

På samme måte skal det også være med våpen i sikker rettning, og at avtrekkeren er hellig (skal aldri røres uten at det skal smelle/spennes ned, og da kun i sikker rettning).

 

Dette er tingene jeg mener at jegerprøven ikke er strenge nok på, det skal bankes inn att det aldri er flaut å kontrollere om ett våpen man tar i er tomt. Det må bankes inn at å ikke gjøre det er flaut, flaut flaut, og vanvittig dumt. Alltid, og uansett.

 

Uffda, tok visst litt av der. Men etter noen uhell og svært uheldige opplevelser opp gjennom årene (både selvforskylt og ellers), begynner man å bry seg litt om slikt. :?

Link to comment
Share on other sites

@BRM

Argumentasjonen din er ekstremt haltende. Det du forfekter er det stikk motsatte av våpenkultur (som du også trekker fram). Du tar rollen som kvervulanten for å få fram et poeng. Problemet er at det ikke finnes noe poeng. Et våpen er noe mer enn stål, plast og trevirke. Tar vi utgangspunkt i at et våpen er en vanlig "dings", har vi samtidig glemt vårt forhold til 2. og 3. part og alle mulige scenarioer som vi ikke har innflytelse over.

 

Samtidig vil argumentasjonen falle totalt på steingrunn i et seriøst jaktlag eller i forsvaret.

 

Det komiske er at BMR's argumentasjon er lett å finne igjen hos barn som får håndtere et våpen for første gang. Uten tanke for konsekvenser og et svært begrenset erfaringsgrunnlag kan det faktisk virke logisk at et uladd våpen er ufarlig. Overskriften på denne tråden bør vel være en vekker i så måte.

 

Guttungen som kom hjem fra elgjakt med ladd våpen synes jeg bør finne seg en annen hobby.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...