Jump to content

Turtips. Sammenleggbar teltovn 3kg


Miztu!

Recommended Posts

Hei

 

Tenkte jeg skulle tipse turglade folk om en genial (etter min mening) ovn til bruk i lavvu. Jeg hadde sikla lenge på denne før jeg kjøpte og var spent på bruksverdien.

 

j0foy8.jpg

 

Det dreier seg alså om en sammenleggbar lavvuovn i TYNNE titanplater. Ovnen veier ikke mer en 3 kg, inkludert pipe.

Det er nettopp pipa som gjør den så lett å ta med seg.

 

Pipa er et langt rektangel, der du ruller fra den korte siden for transport (blir da en sylinder på ca 40 cm) og fra langsiden når ovnen skal brukes (min utgave blir da ca 3 m, med en diameter på ca 15cm).

 

Alt passer inn i en bæreveske som glatt går inn langs ryggen i en storsekk. (annslår målene på veska til 40cm bred, 60 cm høy, og 7-8cm tjukk)

23vx0.jpg

Min type (lagre) rommet stokker på albue-fingerspiss lengde (jeg er ca 190 med normalt lange armer) og fyringsluka er ca 20*15cm

205rie.jpg

Lett å fyre i, naturlig nok svært god trekk, plass til 1 5l kjele og en kaffekjele oppå samtidig. Ingen røyk i teltet, godt og varmt (selvfølgelig blir det "av og på" varme som alle tynngodsede ovner gir)

2v12rnn.jpg

Link til produsent i USA https://kifaru.net/stoves2009.html" target="_blank" target="_blank

pris inkl toll og frakt ca 4000

 

Legger ved noen bilder, 1. av en kamerat som bærer veska tilbake til bilen, 1. der man ser selve ovnen, og 1. stemningsbilde tatt m lang lukkertid. Ovnen ble ikke SÅ rødglødende, bare litt :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg har "Large" versjonen. Trodde jeg måtte opp i det for å få lang nok pipe, men ser det nå at jeg har mer en nok til å kappe en halv meter om nødvendig.... Men samtidig veier jo ikke en halvmeter av dette stoffe noenting, og det kan være gvreit å ha til siden.

 

Likte dessuten at jeg har muligheten til å sette på to gryter samtidig.

 

Varmeskjold er neste prosjekt ja.......... Etter å ha smelta over en nylonstropp lagde jeg en provisorisk sak av alu.teip (sånn til å fikse eksosanlegg med) og en ullsokk. Det hjalp litt, men ikke nok. Ser vel for meg et lett skjold som kan henge i toppen, pipa kan jo ikke bære noe vekt pga det tynne godset. HAr ikke planen klar enda. MEN ovnen ble hardt fyra i 5 dager og lavvun brant ikke opp.

Link to comment
Share on other sites

Den så bare helt knall ut. Har lurt litt på det med lavvu ovn, men synes de har vært for store og tunge. Dette er jo genialt. Kanskje du kan sy en trekant av bomull, eller få kjøpt en sånn del som levrandøren bruker som rørgjennomgang. Kan kanskje festes med borrelås på reimene i toppen :?:

Greit å få glørne litt opp fra toppen med lengde på pipa.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...