Jump to content

223 vs 6.5x55


Ozzythehunter

Recommended Posts

Gratulerer, du har nettopp kjøpt en praktisk, til dels presis og god rifle, som ellers er totalt uinteressant og drit kjedelig!

Ingen tvil om det. Sannsynligvis er den meget presis, de fleste T3er er det. Tikka T3 blir aldri feil.

 

 

Så OT:

Du ville ikke høre på M67 med flere nei......

Siden du måtte ha med den, Kammerherren, (det er heldigvis ingen plikt til å høre på råd?) så må jeg nevne at den lille håpløse automatdvergen slo ( 8) ) 4 stk .308Win, 4 stk 6.5x55 og 4 stk 338LM, og alle andre oppmøtte, i en liten 30 skudds presisjonskonkurranse i helga. Det var rett nok på nokså kort hold, bare 500m - så på langt hold er den nok ubrukbar.

Av 16 som forsøkte å treffe et lite mål @530m (sirkel Ø25cm) med ett skudd (ikke ulik en jaktsituasjon), var det en .308, en 6.5x55 og en .223Rem som traff - de andre traff ikke.

For å si som et visst blad, "vi tester der andre tror", og tro kan du gjøre i kjerka!

 

Mer seriøst: Grunnen til at en middelmådig skytter vant over flere langt bedre skyttere, var ganske enkelt at det er veldig enkelt å skyte bra med et lite kaliber som lager lite smell og lite rekyl. Det er igrunn hevet over tvil

 

 

 

Uansett er 6.5x55 et bra valg, det kan liksom ikke bli feil.

Og, Ozzythehunter, nå har du en unnskyldning til å komme deg på storviltjakt snart. Det er gøy.

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

Takker M67.

 

Jeg er glad jeg valgte det kaliberet. Jeg er allerede bedt med på elg og seljakt til neste år... så det kan bli spennende. :o

Har også en drøm om å dra litt lengre sørover på dådyrjakt..

Men i første omgang er målet å få ut våpen, skyte litt på bane for å bli vant .. og kanskje starte forsiktig på gås :roll:

 

En av de store grunner til at jeg tar opp denne hobbyen igjen er at jeg ikke kommer meg ut i naturen uten å ha ett mål. Jeg får meg liksom ikke til å gå en tur ...bare for å gå en tur, men har man en børse på ryggen så har man jo en unnskyldning for å gå i timesvis.

 

Jeg jobber turnus offshore så jeg har rimelig mye fritid, så hvorfor ikke tilbringe litt tid i skogen med noe godt i sekken og børsa klar.

 

Gleder meg som en unge.

 

Hilsen O

Link to comment
Share on other sites

Heisann

 

Vi er noen kompiser som skal begynne å jakte litt, og det store samtaleemnet nå er hvilket kaliber man skal velge.

Det har vært mye frem og tilbake, men vi har havnet mellom 223 og 6.5x55

Det har vært diskutert alt fra hva som bråker mest, kulebaner, pris på ammo til hva som er mest rekyl i.

Det blir nok gått mest på småvilt og toppjakt, men fremtia vil kanskje bringe oss på større dyr..... hvem vet.

 

Vi lurer derfor på hva dere ville valgt og hvorfor?

 

 

Hilsen Ozzy

 

Hvis det hovedsaklig er snakk om småvilt og toppjakt, ville iallefall jeg gått for en mellomting, nemlig 243. Ellers er vel kanskje 6.5x55 det beste allround-kaliberet. Kan fint brukes på alt fra rype til elg. Bare å bruke rette kula.

Link to comment
Share on other sites

Hvis det hovedsaklig er snakk om småvilt og toppjakt, ville iallefall jeg gått for en mellomting, nemlig 243. ...

Da har du ikke tatt prisen på ammo med i din betraktning. Jeg har selv .243 i ene rifla, men jeg var allerede hjemmelader da jeg kjøpte denne. Men enig i at det er et supert kaliber.

Link to comment
Share on other sites

243 win vil eg si er et dårlig valg for en første valgs børse. De samme gjelde 25-06 som også (dessverre) i holder storvilt kravet. Vet at i USA og GB er disse bruk på hjortejakt med gode resultater, men da de ikke klarer 9 grams kulevekt, faller de liksom mellom to stoler. Hvis du skal kjøpe amrikansk våpen ville eg heller valgt 260 rem (6,5x51) enn 243.

Har selv veldig sansen for 25-06 som kaliber.

 

 

Som førstegangsvåpen for de som skal ha noe til allsidig bruk blir nok 6,5x55 vinneren.

 

 

MADMADS

Link to comment
Share on other sites

243 win, er en 6mm kule i en 308 win hylse. Så det er nok krutt bak kula om man bare vil. Jeg har både 6,5 og 243. Synes ikke 243 har mindre rekyl enn 6,5. Annerledes kanskje, kjappere, men ikke mindre. Men dette kommer helt an på hvordan de er ladet.

Problemet er mangel på rimelige treningspatroner i forhold til 6,5. Lader du selv, er ikke det et problem.

Link to comment
Share on other sites

ja (ble du forvirret nå?)

Nåja.. Det kommer helt an på hastighet og kulas BC. Det er ingen regel som sier at 243 automatisk har mindre vindavdrift enn 6,5x55.

Når det gjelder kjøpeammo fra Norma, så er det vel heller sjelden at 243 har mindre vindavdrift enn 6,5x55.

Kort fortalt; lang og tynn kule flyr bedre enn stuttfeit tyngre kule.

Dette taler jo til fordel for 6,5x55 da. Den er ikke mye stuttfeit.

Link to comment
Share on other sites

Var igrunn slik jeg og tenkte da topic er 223 VS 6,5x55 og .243 (6mm) blandet seg inn. Var hellig overbevisst om at 6,5 ville være mindre vindutsatt enn både 223 og 243 uansett ladning/bc.

 

Nå går jeg stødigere med sidevind når jeg er ute og promenerer med fruen.. Jeg har vel igrunn dårligere BC og større egenvekt enn hun (i grunn et stuttfeit kaliber i forhold).. men vindavdriften er merbart mindre på meg tiltross for samme fart :mrgreen:

 

Skal forsøke øke farten og BC (dvs Northug drakt) på neste luftetur med sidevind for oss begge og sjekke resultatet da.

 

God helg!

Link to comment
Share on other sites

Det er ingen regel som sier at 243 automatisk har mindre vindavdrift enn 6,5x55.

Når det gjelder kjøpeammo fra Norma, så er det vel heller sjelden at 243 har mindre vindavdrift enn 6,5x55.

Nei det er det ikke, du har rett der. Som du sier er det ingen regel som sier at .243 automatisk har mindre vindavdrift enn 6.5x55 - men det er en regel som sier at den automatisk har mindre rekyl...

Verden består heller ikke bare av kjøpeammo fra Norma

 

Den er ikke mye stuttfeit.

Nei det kan du si, men det spørs hva du sammenligner med, jeg foreslår at du legger tre kuler ved siden av hverandre.

.224 90gr Berger VLD

.243 115 Tubbs DTAC

.264 139gr Scenar

Og forteller meg hvilken som er mest stuttfeit. Jeg pleier å måtte dobbelsjekke at det virkelig ER Scenarboksen jeg har tatt fram, når jeg fisker ut en neve av de korte butte kulene...

 

OTen her endrer lite på forholdet mellom bruksområde .223 og 6.5x55, det er mer allmenutdannelse for våpeninteresserte - selvfølgelig kommer det an på BC og hastighet.

Det kommer helt an på hastighet og kulas BC.

Det er hele poenget, og en hardt ladet .243 kan skipe avgårde f.eks. 115 DTAC en god del fortere enn en 6.5x55 kan bli kvitt en 139 Scenar, og de har omtrent samme BC, om ikke DTACen har noe høyere... Berger sine kuler er også kvasse, Bruker du lettere 90-100gr kuler i .243en er det litt verre,

Med kommersielt tilgjengelige kuler vinner .243 denne duellen hver gang. Det er en grunn til at 6mm kalibrene (de fleste redusert fra .243 volum) er så populære, og uten tvil mestvinnende, til konkurranseskyting i USA, @600 og 900 yards.

Vanvittig OT, så beklager, men der har du det Hoterhals

 

K

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Hei.

 

Takk til alle for all hjelp med valg av utstyr.

 

Etter litt kosejobbing i kveld fikk jeg montert på optilock, kikkert, tofot og lyddemper. Takk til norseman220 som hjalp til med innstillinger.

 

Her er noen bilder av dyret ferdig oppsatt. Litt dårlige bilder.. fikk liksom ikke frem den flotte farga i stokken, syns fargen passet utrolig bra til det rustfrie løpet.

 

Slik ble resultatet:

 

2501i85.jpg

 

1424h80.jpg

 

347tzmf.jpg

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Gratulerer med ny børse. Kjempeflott...

 

 

Min mening er att til småvilt ville jeg bruke både 223 og 6,5x55.

6,5`n kanskje litt for stor til visse typer småvilt, men lader man selv er det jo ingen case...

Samtidig mener jeg 6,5`n er litt i snaueste laget til elg. Der ville jeg gått for noe grøvere. F.eks 3006, 8x57Js(mn favoritt)

 

Konkl: Ei rifle i 222, 223, 22-250 til småvilt

Ei rifle i 3006, 8x57JS, 9,3-57/62 til elg og større... :)

Link to comment
Share on other sites

Gratulerer med ny børse. Kjempeflott...

 

 

Min mening er att til småvilt ville jeg bruke både 223 og 6,5x55.

6,5`n kanskje litt for stor til visse typer småvilt, men lader man selv er det jo ingen case...

Samtidig mener jeg 6,5`n er litt i snaueste laget til elg. Der ville jeg gått for noe grøvere. F.eks 3006, 8x57Js(mn favoritt)

 

Konkl: Ei rifle i 222, 223, 22-250 til småvilt

Ei rifle i 3006, 8x57JS, 9,3-57/62 til elg og større... :)

 

Tja.. vi får se.. får prøve litt med dette kaliberet, så får man kanskje begynne å drømme om andre ting når man ser behovet.

 

Var og hentet dyret på sjappa i dag... den var betalt... men så fikk jeg jo prøvd den med KKC stokken.. og da røk æ enda nån lappa på budsjettet ..

Link to comment
Share on other sites

Tja.. vi får se.. får prøve litt med dette kaliberet, så får man kanskje begynne å drømme om andre ting når man ser behovet.

 

Var og hentet dyret på sjappa i dag... den var betalt... men så fikk jeg jo prøvd den med KKC stokken.. og da røk æ enda nån lappa på budsjettet .

 

 

:wink: Lett for og bli slik...

Ikke no imot det..... :lol:

Link to comment
Share on other sites

Puh... va nu enda godt æ kjøpte den stokken..har hørt at den skal være ganske god å skyte med ;-)

 

Gleder meg som en unge til å få testet dyret ...tenke vi skulle prøve i dag, men det har blåst stiv kniv heile jæla dagen...

 

Sitter å studerer gjenginga som er utført på løpet mitt.. fantastisk arbeid.. har jo sett noen eksempler på at det ikke har vært så bra da.. hmm ..kanskje dette skulle vært i en annen tråd.

Link to comment
Share on other sites

Det er bra folk er forskjellige - jeg er så sjeleglad jeg er kvitt KKC-stokken.

 

K

 

Ja vi er nok forskjellig.... Orginalstokken passer meg overhodet ikke, alt for kort og alt for lav, mens nystokken passer perfekt etter innstilling.

Kjærringa derimot kan ikkje bruk KKC-stokken, men synes orginalstokken passer perfekt..

 

Men nu e det nu sånn at det e mæ, å ikkje ho den skal passe......så orginalstokken skal få stå loftet å støv ned før min del :-)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...