Jump to content

223 vs 6.5x55


Ozzythehunter

Recommended Posts

Heisann

 

Vi er noen kompiser som skal begynne å jakte litt, og det store samtaleemnet nå er hvilket kaliber man skal velge.

Det har vært mye frem og tilbake, men vi har havnet mellom 223 og 6.5x55

Det har vært diskutert alt fra hva som bråker mest, kulebaner, pris på ammo til hva som er mest rekyl i.

Det blir nok gått mest på småvilt og toppjakt, men fremtia vil kanskje bringe oss på større dyr..... hvem vet.

 

Vi lurer derfor på hva dere ville valgt og hvorfor?

 

 

Hilsen Ozzy

Link to comment
Share on other sites

Gjorde den bommerten selv å gå for en 222rem da jeg skule ha første rifle, plutselig ble jeg bed med på

elgjakt, surt da at man har for lite kaliber. Har nå solgt 222en og kjøpt en 6,5 istedet, med lydemper

på denne er rekylen minimal og skuddsmellen dempet kraftig, 223 kan du eventuelt kjøpe som en xtra

rifle til småviltjakt selv om 6,5 dekker dette ganske bra også.

Link to comment
Share on other sites

Med 6,5x55 får du ett kaliber som er lovlig på elg,hjort og rein. Det har du ikke mulighet til med .223. Du får et våpen som er presist, tyngre kule enn i .223 noe som kan være bra i forhold til toppjakt og da skyting på lengre hold. Du får også ett kaliber hvor kulene har god BC.

6,5x55 har også lavere hastighet på kula (generelt sett) enn det .223 har noe som jeg opplever gir penere slakt. Det også om man bruker gode kuler. Godt utvalg av kuler i 6,5 til hjemmelader, men også mange og bra ferdigrullet. Pris på patroner er heller ikke avskrekkende.

Link to comment
Share on other sites

Næh, jeg gidder ikke mer Vet|us. Argumentene jeg eventuelt har å komme med er gjentatt ad nauseam i andre tråder, noe fakta uten så himla mye argumentasjon fins her, om noen er interessert: http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=43&t=16762&hilit=sm%C3%A5vilt+og+langhold&start=0

 

Til trådstarter vil jeg igrunnen bare si, skyt nå for all del opp med 6.5x55en din, Tikka T3 selvsagt, i tilfelle du blir bedt med på storviltjakt - det blir jo nybakte jegere hele tida...

 

 

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

Uten å skulle fornærme M67, så vil jeg personlig si at en rifle i 6,5x55 som første kjøp er et fornuftig valg, kanskje også en anelse snusfornuftig. Rekylen vil aldri være noe argument for å kjøpe noe mindre første gangen. Det er et veldig greit kaliber å trene mye med nettopp for å få erfaring i starten. Min første rifle var i 243 Win, så jeg gikk elegant i samme felle, måtte jo ha flere børser etter hvert. (Uten at det bare er negativt). De fleste som blir bitt av basillen får raskt flere skytejern i skapet, så om den første rifla blir en 223 er jo ikke det kritisk. Uansett, så er det lite i veien for å se på alternativer til Tikka T3 med plaststokk!!!

Link to comment
Share on other sites

Oh damn, her kommer mange til å få smekk på lanken av M67 når han ser tråden.. :mrgreen:

 

Hvorfor det?

 

Les hans prosjekttråder om 223 og hans generelle poster i tidligere tråder som omhandler 6,5x55 vs 223!

Mye lærerikt der. Jeg er imponert over 223's egenskaper. Men hadde nok valgt 6,5x55 selv som første børse.

Link to comment
Share on other sites

prosjekttråder om 223

Nettopp. All ære til M67 (har lært masse av trådene til den fyren), men en 223 med 1:7 Lilja løp står det vel ikke flust av hos forhandlere rundt omkring? Så gjør som flere andre skriver; Kjøp en 6.5 (ja, det er gørrkjedelig), skyt masse og begynn etter dette med "spesialprosjekter". En 6.5 gjør alt det en 223 gjør, men ikke omvendt (sorry M67, men jeg har enda ikke sett at du har klart kravet til anslagsenergi til storvilt med 223 :) ).

 

Misforstå meg rett. Har sjøl en 222 Rem, og vil ikke bytte den ut for (nesten) noe i verden. En 6.5 er dog behagelig ukomplisert å starte med, og man kan jakte alt som norges skoger har å oppdrive.

Link to comment
Share on other sites

Typisk eksempel på "hva-skal-jeg-kjøpe-som-førstegangsrifle-om-jeg-kanskje-skal-jakte-storvilt-i-fremtiden"-problematikk.

 

Det sier seg selv det. Da må han jo velge bort .223! Ingen vits å diskutere det engang. Den ene er godkjent til storvilt, den andre er det ikke. Enkelt og greit.

 

Tenk litt på hvor store mulighetene faktisk er til å få jaktet storvilt, hvor stor lysten er til å jakte storvilt og hvor langt frem i tid dette kan komme til å bli. Det går faktisk an å kjøpe ei rifle til senere og.

Link to comment
Share on other sites

I siste utgave av jakt, så tar de opp dette temaet. Konklusjonen der, var 6,5 til førstegangsrifle.

 

Men, om man ønsker seg 223, så for all del. Det er jo ingen som sier at man ikke kan kjøpe storviltrifle senere. Diskusjonen om rekyl skjønner jeg ikke. Ihvertfall ikke opp til 6,5x55 med småviltladninger.

Link to comment
Share on other sites

Næh, jeg gidder ikke mer Vet|us. Argumentene jeg eventuelt har å komme med er gjentatt ad nauseam i andre tråder, noe fakta uten så himla mye argumentasjon fins her, om noen er interessert: http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=43&t=16762&hilit=sm%C3%A5vilt+og+langhold&start=0

 

Til trådstarter vil jeg igrunnen bare si, skyt nå for all del opp med 6.5x55en din, Tikka T3 selvsagt, i tilfelle du blir bedt med på storviltjakt - det blir jo nybakte jegere hele tida...

 

 

 

 

K

:lol::lol::lol:

Link to comment
Share on other sites

I dag når de fleste velger lyddemper på sine rifler, så er det ikke noe vits i å gå for noe annet en 6,5x55 til den bruken du setter opp her.

Før var smell og rekyl et argument for å velge et mindre kaliber en 6,5x55 f.eks 22 hornet, og selvfølgelig følelsen av å skyte spurv med kanon, men synes når smellet er dempet på linje med en salongrifle uten demper, og rekylen er borte at du skal gå for en 6,5x55, men dette fordrer demper da.

Så kan du heller kjøpe andre rifler i andre kaliber etterhvert som lommeboken tillater det.

 

Mitt argument for å sitte med en Sako A1/vixen i kal 222, er nå kun vekt, har ennå ikke funnet noen rifle i kal 6,5x55 som kommer ned på samme vekt som en sako vixen.

Link to comment
Share on other sites

Ja bra den artikelen i jakt vømmøl, enig med deg når det gjelder rekyl på de nevnte kaliber, syns

ikke det er store puffen på en 6,5 og 223en er nestn ikke merkbar. Med demper på så blir rekylen enda

mere redusert, noen rifler er ferdig gjenget for demper for eks browning a-bolt og etterhvært kommer

x-bolt i 6,5 den også ferdig gjenget. Syns iallefall det er bedre utvalg av ferdigladede kuler som egner seg på

fugl i 6,5 en det var til 222en jeg hadde, vet ikke hvordan det er til 223.

Link to comment
Share on other sites

Heisann.

 

Takk for gode svar. Her var mye godt lesestoff i både hva dere har skrevet, og i linker dere har lagt med. Mye lærerikt :P

 

Tror valg av våpen blir Tikka T3 Lite Stainless 6,5X55, og med Classic Diavari 2,5-10x50 kikkertsikte med lys....Høres dette fornuftig ut??

 

Så kommer neste spørsmål... Har forstått at jeg burde ha lyddemper... Hva skal jeg velge her da? Dette kan jeg hvertfall ingenting om, så her blir alle råd mottatt med stor takk...

 

 

mvh O.

Link to comment
Share on other sites

A-Tec Maxim, Hausken, std (eller lengre utgaver), Shutz&Larsen Hardcore TMD 45 (gjerne nye Twister, men der er knall tilbud rundt om på forige modell som absolutt ikke er dårlig, ser bare litt annerledes ut).

 

Selv bruker jeg en og samme demper på alle løp til systemrifla mi, en A-Tec TMM-4 (brukes til 308w, 6.5x55, og 22-250r, med tre forskjellige støtteforinger).

 

Edit: Anbefalt gjenge, er etter mitt syn M14x1mm, M15x1mm, opp til M18x1mm. Velg den største som passer med munningsdiamteren på børsa di. Hvofor x1 og ikke x1.5 i gjengestigning? Er møkk lei av dempere som skrur seg opp under skyting, og skrur heller noen ekstra tørn når demper skal på eller av, for å slippe usikkerheten med dette. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Når det gjelder demper holder jeg en knapp på a-tec maxim, vil ellers anbefalle deg å ta en

tit på browning a-bolt, den tror jeg du vil like, se på http://www.nordskog.com" target="_blank" target="_blank" target="_blank

Hvordan vil du si denne er i forhold til Tikka T3?

 

Angående lyddemper....Vil A-Tec Maxim til ca 2500,- være så mye bedre enn f.eks Schultz Larsen HARDCORE TMD 45 til ca 1500,-?

Hva er det man får igjen for å legge en tusenlapp eller tre ekstra i en lyddemper?

 

Ellers må jeg få si at jeg liker forumet her godt... man finner mye interessant lesestoff her, hvertfall for meg som er fersk på området

 

Takker for alle svar :D:D:D

Link to comment
Share on other sites

Det er en del mindre plastløsninger på browningen en det tikaen har, syns også den har en bedre

synt stokk en det som er på tikaen, den er også ferdig gjenget for lyddemper. Ikke så lenge siden

jeg kjøpte rifle i 6,5, sto også for meg mellom tika og browning, var å kjente å klåde lit på begge

riflene og det ble det en browning a-bolt med a-tec maxim av. Den er også ferdig beddet fra fabrikk

noe som er et plus når det gjelder presisjon.

Link to comment
Share on other sites

"må ha lyddemper" er med respekt å melde tøys.

Lyddemper på jaktrifler er et ekstra hjelpemiddel for de som er tilstrekkelig opptatt av fordelene de gir opp mot ulempene de medfører. Rekylforskjellen på de kalibrene som er nevnt her rettferdiggjør ikke montering av demper. For all del, lyddemp gjerne børsa di, etter at du har tenkt skikkelig gjennom hva det innebærer. Til det er gjort bør du heller bruke pengene på et godt hørselvern og ammo.

Link to comment
Share on other sites

"må ha lyddemper" er med respekt å melde tøys.

Lyddemper på jaktrifler er et ekstra hjelpemiddel for de som er tilstrekkelig opptatt av fordelene de gir opp mot ulempene de medfører. Rekylforskjellen på de kalibrene som er nevnt her rettferdiggjør ikke montering av demper. For all del, lyddemp gjerne børsa di, etter at du har tenkt skikkelig gjennom hva det innebærer. Til det er gjort bør du heller bruke pengene på et godt hørselvern og ammo.

Jeg skrev ikke "må ha", jeg skrev "Har forstått at jeg burde ha lyddemper"

Jeg har forsåvidt også tenkt gjennom hva jeg vil bruke lyddemperen til.. dempe lyd :wink: ..

 

Spøk til side... lyddemper vil jeg ha for å ikke lage mer støy til f.eks en bonde man har fått lov til å jakte hos... + at jeg tror det er en grei barriere for egen hørsel i tillegg til formstøpte øreplugger.

 

Skal nok få råd til noen få patroner etter dette også..

 

Kanskje dumt spørsmål, men vilke ulemper er det ved lyddemper? vekt kan jeg tenke meg, men er det andre ting jeg ikke har fått med meg

 

hilsen O

Link to comment
Share on other sites

Tikkaen er kanskje ikke beddet fra fabrikk, men min samler en femskuddsserie på 2 klistrelappr da.

Dette er riktignokk i i kal 308win.

Jeg har lest blant annet denne testen og ble ikke overbevist om å kjøpe Browning.

http://www.klikk.no/produkthjemmesider/jakt/article291006.ece

så jeg tror nok enda det blir T3 6.5 med zeiss kikkert, men er jo forsatt litt usikker på hvilken type lyddemper jeg skal kjøpe.

 

Hilsen O

Link to comment
Share on other sites

Ulemper ved demper: flere mulige feilkilder, treffpunktforandringer med og uten er vanlig. Om demperen ikke er skikkelig tilskrudd vil treffpunkt være helt i det blå. Det hender også at dempere "popper", altså flyr av i skuddøyeblikket. Rekylen beskrives som minneverdig.. Mer skjelden kan de rett og slett gå i lufta. Med fare for folk i nærheten.

Skal ikke overdrive, dette er ikke forferdlig ofte, men noe som hender med såpass mange at det absolutt bør vurderes.

Du har rett forresten, du skrev ikke 'må ha' det var min overdrivelse. Motebildet krever dempere for tiden. Forsåvidt fint, men de krever altså litt omtanke. Siden du lurer på et såpass grunnleggende spørsmål som forskjellen på .223 og 6,5x55 ville jeg gjerne nevne det. Når alt dette er sagt, så er jeg i tenkeboksen for demper selv. I en 222 med 60 cm pipe.

Link to comment
Share on other sites

Demper ja, - kan være mye som er nevnt ovenfor. Dog skal det nevnes at de som har eksplodert (ikke ploppet), er eldre konstruksjoner (t.d. A-tec TMM-5). S&L Hardcore hadde endel som ploppet (delte seg og demperen forsvant fremmover) i begynnelsen (feil i produksjonen, som alle fikk ordnet gratis). Treffpunkt endringer er normalt mellom med og uten demper (Hva pokker forventer en seg når en henger ca 0.5kg på enden av løpet?), men er man på jakt, så står demperen på. Endret balanse (aldri til det bedre), er en annen negativ bivirkning. Den normalt værste negativie bivirkningen, er at mange kapper løpene sine så korte som det går, uten å tenke over om rifla noengang skal brukes uten demper. Skal man kappe ett løp for å forbedre balansen med demper, må man nesten tenke seg litt om. Skal børsa kun brukes med demper? Eller skal den også brukes uten? Hvor kort kan jeg kappe uten å miste for mye anslagsenergi? Hva skal børsa brukes til? Det sier seg selv at en 308w til hundfefører børse kan kappes til 40cm og alltid brukes med demper uten at dette er noe problem, men enn om en har tenkt å skyte dyrene på noe lengre hold? Eller av og til uten demper?

 

Fordelene er da desto kjekkere. Hørselen din blir ødelagt etter kun få smell uten demper eller hørselsværn på en storviltrifle, fordelen med minsket rekyl er absolutt en faktor som er godt å ta med seg (fører blandt annet til at folk flest tar bedre avtrekk med bedre presisjon som følge). Ellers så har vi faktorer som at en ikke forstyrrer gud og hverman på samme måte som uten der det er nært til bebyggelse, man blir heller ikke blindet av munningsflammen ved jakt i skymingen. Og man hører oftest anslaget i dyra, som om man er litt heldig ikke skjønner hva som foregår.

 

For meg er dog muligheten til å skyte skudd uten hørselsværn, verdt uendelig myemer enn eventuelle bakdeler (er saftig hørselskadet p.g.a. bruk av hagle i ungdommen, en smell og det er piiiip i dagesvis :( ).

Jeg har valgt å kappe 308w løpet til 48cm, men har beholdt 6.5x55, og 22-250 løpene ukappet (har systemrifle ja). Dette gjør at alle løpene mine også fungerer uten demper.

Link to comment
Share on other sites

Det sier seg selv at en 308w til hundfefører børse kan kappes til 40cm og alltid brukes med demper uten at dette er noe problem, men enn om en har tenkt å skyte dyrene på noe lengre hold? .

 

Da må man bare lade selv, og vite hva man gjør. Jeg kjøpte meg nettop en ny T3 Lite SS, kappet denne til 40 cm, før den var prøveskutt, og er storfornøyd. Dette ble gjort akutt etter siste besøk hos bedriftslegen, der min hørselskade og tinitus ikke er på bedringens vei.

 

Med en 165Gr Nosler Accubond, klarer jeg ca 765-770 m/s denne har en BC på ca .475

Denne komboen skyter like flatt som tilsvarende jakt-fabrikkladninger fra feks Norma eller Remington i normale pipelengder. Man må bare vite hva man holder på med.

 

Har ingen betenkligheter med å skytet på opp mot 300-350 meter med denne kombinasjonen, og storviltkravet overholder den med 275 jule i overskudd.

At børsa i tillegg blei ca 3 cm kortere med demper enn orginal uten, gjør meg heller ikke noe.

Vekt og balanse er topp med hausken demperen,og jeg har montert/flytta rembøylefestet, helt frem på enden av stokken, dette medfører at børsa ytterliggende kommer 7 cm lavere på skuldera. Demperen ligger i høyde med øret, når den bæres i rem over skulder, og går som et uvær......

 

Løp og kjøp :mrgreen::mrgreen::mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Hallais igjen.

 

Takker for mange gode svar i løpet av helga. Fantastisk :-)

 

Jeg vet ikke helt om jeg ble klokere eller fikk enda mere spørsmål, men det er vel en del av en slik prosess :P:P

 

Rifle og kikkert har jeg forsåvidt nesten bestemt meg for, men så var det dette med demperen.

Ut fra hva som er skrevet i tidligere innlegg så er det ukappet rifleløp med 1mm stigning på gjengene som jeg ser for meg, men hva demper lyden best... må jeg gå på en dyr eller er det greit nok med en billig?

Link to comment
Share on other sites

Jeg ville glatt valgt en 6,5x55 !

223 og liknende kaliber er i mine øyne ikke dugende til så mye her i Norge. Har selv jaktet med .222 i en del år, og etter sprengte vilt selv med helmantel ble jeg bare irritert. Selvfølgelig kan det fikses med å lade ned kuler til lavere hastighet..men dog. Hvorfor ikke bare kjøpe 6,5x55 når den gjør alt .223 gjør, bare bedre? Og uten å sprenge rypa selvfølgelig. Eneste aberet er vel pris per smell. Mange kan sikkert si meg imot her, men nå sier jeg bare min mening hvorfor han burde kjøpe 6,5 kontra .223. Skulle du primært jaktet rev, så ville jeg kansje anbefalt .223. Og predatorjakt generelt, det kaliberet blir brukt til på over dammen :wink:

 

 

Jeg kjøpte .17 hmr som første rifle. Angrer ikke et sekund. Jeg viste at jeg bare kom til å jakte på smått småvilt, den er helt perfekt til det formålet. Neste rifle blir sansynligvis 6,5x55 :) Til det .17 hmr`en ikke fikser. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Hei :D

Har både .223Rem. og 6,5x55 men bruker for det meste 6,5x55. Opplever 6,5x55 som det beste alround kaliber, fra rype, storfuggel til rødrev. Jakter ikke storvilt. 6,5x55 har mindre vindavdrift og har meget godt utvalg av fabrikkladd amo og ladekomponenter til den som lader selv og det har for så vidt .223 rem også. Men min erfaring er at 6,5x55 ikke ødelegger mere kjøtt en 233rem gjør ved jakt på rype eller annet småvilt med helmantel. Jeg anbefaler dere å gå til anskaffelse av 6,5x55 den er god nok til det meste av jaktbart vilt i norge. Har i mange tilfeller opplevd at fabrikkladd amo i 223rem med utgangshastighet over 900m/s ødelegger/sprenger rypene og stortsett alle fabrikkladde helmantel ligger mellom 900 - 950 m/s i utgangshastighet i min Tikka .223Rem. varmint. For å gjøre den mer anvendelig til jakt på småvilt som skal spises så lader jeg patronene slev til 223Rem. Lader selvfølgelig og 6,5x55.

Link to comment
Share on other sites

Har du ikke bestemt deg for demper vil jeg råde deg til å vurdere demperne fra Schultz & Larsen. Hardcore TMD45 er utrolig mye demper for penga. Har "sammenlignet" den gamle versjonen, den nye, kalt twister, en A-tec CTM4, en Hausken medium og en Hausken standard. Uten måleutstyr er det vanskelig å høre forskjell på standard Hausken, A-tec CTM4 og de to S&L-demperne. Kan høres ut som om A-tec CTM4 demper minst av disse fire, men den er også lettest. Hausken medium demper mindre, men er også mest hendig.

 

De to S&L-demperne og Hausken standard demper ca like mye. Reklamen sier at S&L Twister demper mest, men det vet jeg ikke..

 

Det som tydelig skiller er prisen. S&L-demperne får du til mellom 1000 og 1500kr. Resten av demperne koster mellom 3000 og 3600kr.

 

I tillegg kan du kjøpe til moduler til S&L for ca 100kr stykket, og i prinsippet bygge så lang demper du vil. Jeg har en gammeldags Hardcore og en ny, og modulene går om hverandre.

Link to comment
Share on other sites

Kan absolutt anbefale S&L TMD45 til 6,5x55. Har skutt en del skudd gjennom min nå og er knallfornøyd. Bra demping (som flere skriver er det vel i praksis ikke den STORE forskjell på de fleste A-TEC (Maxim, TMM-4), Hausken standard og S&L. I denne kategori av dempere ser jeg absolutt ingen grunn til å kjøpe noe annet enn S&L.

 

A-TEC CTM-4 er sikkert kjekk dersom vekt (eller utseende) er et meget stort issue og du er villig til å betale litt i form av dårligere demping og mer penger. Og ja, superdempere som Hausken Whisper eller en Hausken med ekstra front og bakstykker etc demper såklart bedre; men koster også omtrent som en god budsjettrifle eller mer.

 

Jeg har 14x1,5 gjenger og pipe gjenget fra S&L-fabrikken. Virker som god pasning på disse og jeg har aldrig opplevd at demperen har løsnet selv om jeg bare skruer den forsiktig fast; hverken med 100+ skudd på bane eller etter en dag med trasking i skogen. Snarere tvert om, etter en haug med skudd på banen kan demperen sitte ganske godt fast. Kan ha noe å gjøre med at toleranser på gjengene er perfekte ettersom demper og pipe er fra samme produsent; har tidligere registrert i en annen tråd at diverse produsenter tolker toleransene litt forskjellig og at det kan være en ide å heller gå for gjengestigning x1 for å slippe at demperen løsner.

Link to comment
Share on other sites

Har fått ett godt tilbud på en A-TEC TMM4, kan dette være greit nok?

Hørsel gidder jeg ikke spare penger på uansett, men er denne greit nok tror jeg at jeg går for den.

Personlig tror jeg ikke den er BEDRE enn Hausken eller S&L, ikke heller dårligere. En del nyere designs (bl.a. S&L og A-TEC Maxim) har stål på innsiden af bafflene hvilket skal øke holdbarheten dersom du skyter mye; men til jakt og vanlig trening kan jeg ikke tenke meg det har mye å si.

 

Dersom du får denne til 1500,- er det jo samme pris som for en S&L som for alt praktisk vel er (minst) like god; dersom den koster mer får du avgjøre om du synes utseendet er verdt de ekstra pengene mot det mer spesielle utseende på S&L.

Link to comment
Share on other sites

Heisann..

Da har jeg endelig bestemt meg.....

 

Det blir Tikka T3 SS 6.5x55 med A-TEC TMM4 lyddemper og ett Zeiss Classic Diavari 2,5-10x50 kikkertsikte med lys.

 

Briste eller bære.... Det får være greit nok til å begynne med, man får sikkert mer erfaring etterhvert når man får brukt utstyret litt. Så kan man heller bytte ut litt etterhvert som man ser hva man egentlig skulle kjøpt.

 

Takk for gode svar og god hjelp til en stakkars amatør som har mer iver enn vett.

 

Hilsen Stein

Link to comment
Share on other sites

Gratulerer med en knallgo bruksbørse i et fint "allroundkaliber". om du får samme presisjon i din som jeg fikk i min T3 Lite i 308win så tror jeg du blir meget fornøyd. Min samler en serie på 5 skudd innenfor 1,5 klistrelapp :)

 

Begynn å lade selv også, så kan du skyte enda mer for samme summen :)

Link to comment
Share on other sites

Takk Oddgeir.

 

Gleder meg til å få det.. kikkert er i posten og rifla ligger på butikken og venter på at jeg i slutten av mnd skal bli ferdig med jægerprøven.... uutholdelig ventetid..

 

Tror jeg for en gangs skyld har tenkt litt logisk... T3 SS er ikke det fineste våpenet, men jeg tror det tåler litt røff behandling, og er sikkert godt nok til meg ... Jeg skal jo ikke bruke det til penisforlenger heller da..skal jo ut å ligge i skjul :P

 

Man får heller se på penere våpen senere når samvittigheta for stort pengebruk har gitt seg litt...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...