Jump to content

.22 hornet, blyspiss og ryper?


steffen

Recommended Posts

hva tror dere om .22 hornet med blyspiss til vilt som ryper, ender, duer etc?

(da tanken er å ha en sekkerifle som kan brukes på rype til rev med en ladning)

blir det bare søl?

 

jeg har tatt utgangspunkt i federal sin V0 på fabrikkammo, og bc fra 45gr hornady blyspiss:

V0 820ms

50m 745ms

100m 674ms

150m 609ms

 

den er jo betraktelig tregere enn .222, men jeg er fortsatt litt usikker.

jeg kommer ikke til å lade til den, alternativet er .22wmr

Link to comment
Share on other sites

Tja, jeg tror hastighet er det vesentlige da det gjelder fuglespreng. Svenskene bruker mye match-kuler, feks Lapua Scenar, på toppjakt. Dette er jo en hullspiss, men de sverger til at dette er skikkelig medisin i moderate hastigheter. Vet ikke helt hvor lett en blyspiss vil fragmentere ift hullspisskuler, men det er kanskje omtrent det samme?

 

Eneste måten å finne det ut på (hvis ingen har prøvd akkurat den ammoen i 22 Hornet på fugl før) er vel å finne ei kråke e.l og teste ut.

Link to comment
Share on other sites

Har brukt 22 hornet til jakt på skogsfugl med finsk spets. Har siste to sesonger brukt scierra varminter 45 grain blyspiss med hastighet(ca 650m/s) med flott resultat. Tipse om denne kula fikk jeg av svenske skogsfugljegere. Det viser seg at selv om den heter varminter så ekspanderer den lite og kontrollert( i min hastighet ihvertfall).

Når du ikke lader selv er det fmj som gjelder. Den blyspissen du refererer til får du problemer med i den hastigheten på korte/moderate avstander,og spes.hvis du treffer i bein.

Link to comment
Share on other sites

Nedenfor her ser du utdrag fra to stk pm jeg har fått fra Makkieboy her på forumet, ang hans kombi i kal 20/76 og 22 Hornet.

Og det svarer vel greit på spm ditt :wink:

 

Utdrag fra PM1:

Jeg bruker SP 45gr (1210), med 10,5gr N110 bak, NB jeg har selfølgelig ikke magasinlengde begrensinger, og mitt kammer tillater og bruke en COL på 45,0mm. dette gir en hastighet i min Sabatti med 60cm pipe på 815m/s ved 0 grader C.

Innskutt mitt i på 135 meter, er jeg maks 2,5cm over/under fra 30-150 meter. Alt under dette blir hagla brukt.

 

Denne kula holder forbausende godt sammen, og ødelegger lite på alt jeg har prøvd meg på, dvs hare, rype, due, kråke, ravn, måse og gås.

Husk at BC er dårlig på denne kula, så reel hastighet på kule er fort nede i under 650m/s ved innslag i vilt.

Mens effekten stort sett er knall og fall.

 

Utdrag fra PM2:

Ellers er jeg kjempefornøyd med børsa, som også har fått gås på samvitet. Død i smellen, med Horneten, og man kunne spise helt intill hullet, selv med blyspiss (45gr sierra, jeg bruker denne til alt, også ryper).

Link to comment
Share on other sites

en annen ide er tikka t3 i 6,5x55, forutsatt at jeg kan bruke helmantel på rev.

den veier kun 2,8kg og er ikke så altfor lang heller.

lapua har dessuten en fabrikkladning med 100gr scenar i 800ms

 

fordel: flatere kulebane og mindre vindavdrift.

ulemper: rekyl, dyrere ammunisjon og over dobbelt så dyr i innkjøp

 

synspunkter?

Link to comment
Share on other sites

lapua har dessuten en fabrikkladning med 100gr scenar i 800ms

 

Skytterlaget har også en 100 grs i 800 ms (Norma?). Denne får du for en femmer-og-litt ferdigladet (og hylsene er knall til senere hjemmelading). Burde være utmerket både på fugl og rev. Snøen har kommet her nå, så Saueren får seg nok en luftetur i løpet av helga ..

 

800ms er vel en sannhet med modifikasjoner. Hvis jeg husker riktig så er dette i ei 74cm pipe (Høggern får korrigere), så i ei 60 cm så blir det litt lavere en dette.

 

dobbelt så dyr i innkjøp

Dobbelt så dyr som hva? Jeg er ikke spesielt fan av T3, men tror du skal lete lenge etter bedre "bang for the buck" en denne. Kjærringa (unnnskyld, Frua) har en slik og den er fanken meg ikke dum.. Hvis du er bekymret for rekylen så kapper du løpet og setter på demper. Da får du betraktelig mindre rekyl og også lavere hastighet på blyklumpen (noe som bare er en fordel hvis du skal jakte pip-pip).

Link to comment
Share on other sites

Ok. Da er jeg med. Jeg vil nok allikevel påstå at du får en bedre rigg med T3'n - dvs dersom budsjettet strekker til. Da kan du også bli med på elgjakt (vet ikke om du har rifle fra før som dekker dette bruksområdet)

 

22wmr kan også være litt kilen å få til å gå skikkelig. Min er veldig kresen, men så er det en Marlin da. 6,5 er relativt lett å få til å høl-i-høl.

Link to comment
Share on other sites

jeg kommer nok ikke til å jakte storvilt.

har forsåvidt en .300 weatherby som står å støver ned, og den blir i hvertfall ikke brukt etter jeg la hjemmeladingen på hylla.

1000kr for en pakke ammunisjon...

 

denne tråden ble bare rot, pga av min ubestemmelighet.

det begynte med at jeg vil ha et lett og kort salonggevær til og stappe i sekken på turer hvor jakt ikke nødvendigvis er første prioritet.

så fant jeg ut at måtte ha en .22wmr siden den er lovlig til hare, storfugl og rev.

.22 hornet hadde jeg en stor fasinasjon som 13åring oppslukt i våpenkataloger, uten engang å ha sett verken patron eller rifle i kaliberet.

tikka i 6,5 virket som en presis og langtrekkende rifle, men samtidig lett og levelig totallengde.

 

jeg skal være enig med deg i at tikkaen er nok det beste valget på turer hvor man bærer rifla og jakt er hovedfokuset.

men som sekkebørse på turer med et par overnattinger, litt fisking, pølsegrilling, avslapping og kanskje litt jakt, så heller jeg mot en lett og kort .22wmr

 

men hvilken skal jeg kjøpe? kommer neppe til å skaffe begge.

tiden vil vise.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...