Jump to content

Turklær i naturmaterialer


evert

Recommended Posts

Jeg hater klær i syntetmaterialer. Gore-tex, alt mulig plastgreier som skal puste og være vanntette, jeg svetter og fryser i dem, også lukter de vondt.. nok om det, la oss være litt positive!

 

Jeg digger ull og bomull, og går helst med det både på tur og til hverdags.

 

Bomullsanorakken min begynner å bli sliten, og jeg vil skaffe meg en ny. Antar at kammerfolket har en samlet kunnskap om hva som finnes av slikt derute. Det jeg er på utkikk etter er anorakk og bukse i relativt kraftig bommulslerret. Noe syntetmaterialer iblandet for å øke slitestyrke kan akspeteres, men prosenten bør være lav.. Noen som kan anbefale noe?

Link to comment
Share on other sites

Godt å sjå at det finns nokon som ikkje har gløymt bomullsbekledning. Til sitt bruk har den faktisk sine fordeler.

Denne er visst ganske ny http://www.bergans.no/produkter/default ... l%20Anorak" target="_blank" target="_blank

 

Ellers har Bergans ein modell som heiter Finse anorakk,men det er faktisk ei jakke. Her er Norrønas anorakk http://www.oslosportslager.no/produkt/n ... 22549.aspx" target="_blank" target="_blank Dette er faktisk eit veldig godt tilbud! Dei har også ei jakke som er ganske lik anorakken . Norrøna kallar det anojakke.

 

Bergans og Norrøna har også nokre andre lignande tynnare jakker og anorakkar,men dei er meir til enklare bruk.

 

Har sjølv Norrøna Arktis anojakke og tilsvarande bukse. Ver obs på at jakka (og anorakken?) er ganske stor i størrelsen. I alle fall var den det då eg kjøpte jakka i 2002/2003. Eg kunne klart meg med ein størrelse mindre enn normalt.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Tamarack har Rover jakke fra Outdoor Innovation, dobbel Ventile, bra detaljer, vann,vindtett. Tamarack sender til Norge - god service, trekker fra VAT.

Snowsled, god service... hyggelige folk.

Hiltrek har også bra ting.... har Ventile Poncho fra dem...pustende... lydløs....

Har handlet fra dem alle, ... anbefales.

Link to comment
Share on other sites

Liker dei svenske vadmålsbuksene godt, i tillegg til M75-buksa. Billige er dei au. Har du eit sett regntöy i sekken så er du dekka til dei fleste forhald. Er heller ikkje vidare imponert over GoreTex og liknande. I visse situasjonar kan det fungere bra, men stort sett gjeng det greitt med desse to...

 

MMMIL%2004412.jpg

 

produkter%5C4-buksebig.JPG

 

Kjöper på: www.forsvarsbrukt.no

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Fantastisk bra kjøp. evert. Min er fra 93 og begynner å bli rufsen men like god. Har heldigvis andre å veksle med.

Til vått vær (og ellers hele året) bruker jeg en av de svenske vinterkamojakkene som er farget brun og innsatt med bivoks med litt ullfett, strøket på med gammalt strykejern. Passer også som padleanorakk/spruttrekk på heimesnikra vestgrønlandsk kajak av trespant og linduk.

Ellers går det mye i feltbukser i ull og bomull - naturstoff er digg!

JJ

image212.jpg

Kan med fordel brukes sammen med litt selskinn, her under vinterskyting med Jarmann. Hvem tror du frøs?

:wink:

201001120025044b4bb35063bfa.jpg

Link to comment
Share on other sites

Fjällräven har også noen fine anorakker og bukser i bomull som virker ganske kurant; og de har også i hvit!

 

Selv har jeg hvit Norrøna arktis bommulsdress for vinterjakt som jeg kjøpte i 2001....denne lages vel ikke lenger i hvitt.

Godt fornøyd med den, men jeg er faktisk litt misfornøyd med vindmotstanden i den....faktisk foretrekker jeg derfor bomull-/polyesterblanding slik som Fjellreven bruker. Tørker fortere, gjør det også da.

 

 

 

Ellers, når jeg gjelder ULL (som jeg har en fetish for) er det noen "snevrere" merker som er verd å ta en titt på for skikkelig kvalitetsmaterialer;

-Filson

-Ibex

-Jagdhund -Kjøpte nettopp deres vadmelsnikkers fra Norteam http://www.norteamengros.no/shop/shopdi ... n%2FVadmel Perfekt til bruk i skogen når man har høye støvler (hel bukse "fyller" jo bare støvlene unødvendig og blir klumpete og jævlig). Kvaliteten overgikk mine forventninger og anbefales varmt. Tenker jeg etter hvert kjøper tilhørende jakke.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...