Jump to content

prisnivå på brukt rifle


Hedmarkingen

Recommended Posts

Kommer helt an på hva slags rifle det er... Du får sjekke Finn.no. Du kan uten videre gå ut fra at de fleste rifler har frittliggende løp. Men finner du en bra rifle til OK pris må du jo ikke takke nei bare fordi den ikke er gjenget da.. Det koster ikke mer enn litt under tusenlappen å kappe og gjenge.

 

Det går ikke an å gi et godt tips når du ikke skriver mer enn at du skal ha en rifle i det og det kaliberet. Det finnes jo ørten forskjellige typer med ditto forskjellig pris og egenskaper... lett, tung, lang, kort, glatt ladegrep, magasinløsning, stokkmateriale osv.. Hva skal du bruke den til? Hvor mye kan du betale?

Link to comment
Share on other sites

Kommer helt an på hva slags rifle det er... Du får sjekke Finn.no. Du kan uten videre gå ut fra at de fleste rifler har frittliggende løp. Men finner du en bra rifle til OK pris må du jo ikke takke nei bare fordi den ikke er gjenget da.. Det koster ikke mer enn litt under tusenlappen å kappe og gjenge.

 

Det går ikke an å gi et godt tips når du ikke skriver mer enn at du skal ha en rifle i det og det kaliberet. Det finnes jo ørten forskjellige typer med ditto forskjellig pris og egenskaper... lett, tung, lang, kort, glatt ladegrep, magasinløsning, stokkmateriale osv.. Hva skal du bruke den til? Hvor mye kan du betale?

 

tenkte på 8000 - 9500 maks.

Helst fiberstokk eller laminat med feste for 2-fot.

Magasin og stivt løp.

Den skal brukes til metallsiluett/blinkskyting.

Link to comment
Share on other sites

Den skal brukes til metallsiluett/blinkskyting.

 

Hvilken rifle øvelse i metallsilhuett har du tenkt å bruke den til?

Husk å lese regelverket grunndig før du bruker mye penger på ei rifle, lett å gå i fella på vektkrav i de internasjonal øvelsene f.eks :)

Link to comment
Share on other sites

"Jeg vurderer bruktpriser dithen at de bør ligge rundt halvparten av nypris "

 

Hvis de er helt standard - og ikke gjort en ting med - kan det være et utgangspunkt.

 

Jeg har kjøpt og solgt endel rifler/håndvåpen - og har faktisk betalt/fått mer enn hva de samme ville kostet ny.

 

Men det har selvsagt vært gjort endel med våpenene.

Link to comment
Share on other sites

Den skal brukes til metallsiluett/blinkskyting.

 

Hvilken rifle øvelse i metallsilhuett har du tenkt å bruke den til?

Husk å lese regelverket grunndig før du bruker mye penger på ei rifle, lett å gå i fella på vektkrav i de internasjonal øvelsene f.eks :)

 

Grov rifle

Skytes internasjonalt med 2 øvelser (Produksjon og Silhuett).

Full størrelse på figuren (1/1).

Avstander; Kylling-200 m, Gris-300 m, Kalkun-385 m, Bukk-500 m.

 

samt blink ( DFS baner ) og langhold.

Jeg er også medlem i kortpangklubb, de har ikke MS på programmet sånn offisielt.

Men jeg er medlem i MS forbundet, avd Eidsvoll.

Link to comment
Share on other sites

Grov rifle

Skytes internasjonalt med 2 øvelser (Produksjon og Silhuett).

Full størrelse på figuren (1/1).

Avstander; Kylling-200 m, Gris-300 m, Kalkun-385 m, Bukk-500 m.

 

samt blink ( DFS baner ) og langhold.

Jeg er også medlem i kortpangklubb, de har ikke MS på programmet sånn offisielt.

Men jeg er medlem i MS forbundet, avd Eidsvoll.

 

Jeg har fått med meg at du er medlem i Eidsvoll, og håper å se deg på banen etterhvert også, du er i allefall velkommen.

 

Klippet inn fra regelverket for Grov rifle (dere finner det på metallsilhuett.no under regelverk og internasjonalt)

B. Produksjonsrifle (Standard jaktrifle)

 

Denne øvelsen skytes med en rifle med minimum kaliber 6 mm (.243). Enkeltskudds rifler med en annen konstruksjon enn boltmekanisme må ha todelt skjefte (separat forskjefte og kolbe). Alle andre rifler må være av repetertypen og skytes ved å lade fra magasin eller klips og inn i kammeret.

• Magasin eller klips som har kapasitet på minst 5 patroner: - må lades med 5 patroner

• Magasin eller klips som ikke har kapasitet til fem skudd: - må lades med det antall som er mulig, deretter etterlades med det antallet som er nødvendig for å fullføre 5 skudd serien.

 

Regelverkets hensikt er å beskrive en vanlig jaktrifle som produseres av større produsenter og som er, eller var, tilgjengelig for salg over disk. Det er skytterens ansvar å sørge for dokumentasjon som kan kreves for å fastsette at våpenet oppfyller disse reglene. Spesial produserte rifler er ikke tillatt. Følgende spesifikasjoner skal oppfylles:

 

a) Maksimum vekt:

4,2 kg (9 pounds 4 ounces 67 grains) inkludert sikter.

 

b) Sikter:

Alle typer sikter (åpne eller kikkertsikter) er tillatt. Kikkertsiktet kan ikke være høyere enn 38 mm (1 ½") over riflen, målt fra toppen av låsekassen til undersiden av kikkertsiktes mellomrør. Kikkertsiktet kan heller ikke være plassert til siden for senterlinjen av løpet. Enhver sikte-innretning programmert til å avfyre skuddet er forbudt. Når kikkertsikte er montert kan de åpne siktene taes vekk fra våpenet.

 

c) Avtrekk:

Kan justeres men kan ikke byttes til en annen type eller fabrikat. Minimum avtrekksvekt er 0,907 kg (2 pounds). Avtrekk som fungerer som "Release trigger" (et avtrekk som løser ut tennålen når avtrekkeren slippes) er ikke tillatt. Hvis et avtrekk er gjenstand for tilfeldig avfyring, skal stevneleder kreve at avtrekket justeres eller at en annen rifle benyttes. Riflen må være utstyrt med en sikring som fungerer.

 

d) Skjefte:

Skal være overensstemmende med det fabrikklagde skjeftet som fulgte med våpenet. Tilleggsutstyr, avtakbare eller permanente er ikke tillatt. Reimbøyler og reim er tillatt, men reimen kan ikke brukes som støtte for armene under skyting. Skjeftet kan ikke hules ut utvendig. Skjefter med tommelhull er ikke tillatt. Bedding og montering av ikke anatomisk rekylkappe og avstandsstykker er tillatt. Skjefte kan kortes eller bygges på etter behov.

 

e) Løp:

Skal være av jaktvåpentype. Hvis et løp byttes skal det nye løpets dimensjoner og utførelse være lik originalløpet. Kammring som ikke er fabrikktilgjenglige for våpenet er forbudt. Re-kroning av løpets munning er tillatt. Det er tillatt å kort inn løpet for å fjerne en feil i munningen, såfremt det å fjerne en del av løpet ikke endrer våpenets vekt i en slik grad at våpenet faller inn i en annen vektklasse en det ville vært i dersom løpslengden hadde vært uendret.

 

f ) Magasiner:

Hvis et magasin er lavere enn avtrekkerbøylen kan det ikke bli brukt av skytteren for å støtte riflen.

 

 

Når du har tenkt å bruke rifla til både Grov rifle Produksjon og Silhuett så må du jo kjøpe en rifle som går i produksjonsøvelsen. Rifler som kan brukes i Produksjon kan også brukes i Silhuett, men ikke motsatt. Vektgrensa er viktig å huske på (max 4,2kg), men det skal også være orginalt avtrekk (fra fabrikk) (men det kan justers for inngrep og vekt) og stokken kan ikke endres på. Løpet skal være av "jaktvåpentype". Det er jo en litt unøyaktig beskrivelse egentlig, men leser man videre ser man litt mer hva som menes. Løpet kan kappes, men det er ikke tillatt å kappe det i den hensikt å få våpenet inn i en lavere vektklasse.

 

Det vil igjen si at dersom du ønsker å gjøre mye med rifla, eller kjøper en rifle som det er gjort mye med så vil det være ei Silhuettrifle. Det inntrykket jeg har av ditt bruksområde så vil jeg anbefale å kjøpe ei Silhuettrifle først, så kan du kjøpe ei Produksjonsrifle når du har prøvd MS Rifle skytingen litt og sett om det er noe du vil satse videre på.

 

I tillegg har jo NMF flere nasjonale rifleøvelser, og jeg vil anbefale deg å lese litt i regelverket om disse øvelsene. Det kan jo hende det er de øvelsene som passer best for deg.

 

Selv har jeg en Sauer 202 i kaliber 6,5x55 som jeg bruker til både Produksjon og Silhuett. Fordelen med å ha ei rifle til begge øvelsene er at man bruker den samme innskytingen, man blir mer vant med det våpenet og man slipper å skyte med to forskjellige rifler i de to øvelsene.

Bakdelen er at jeg har en lettere rifle enn jeg kunne hatt til Silhuettøvelsen, jeg har tyngre avtrekk enn jeg kunne hatt til Silhuettøvelsen (minimum avtrekksvekt for produksjonsøvelsen er 907gram).

 

Til Fin rifle Produksjon og Silhuett har jeg to forskjellige rifler, og jeg har ennå ikke funnet ut om det er optimalt å ha to forskjellige til Produksjon og Silhuett eller om det er optimalt å ha en felles rifle for de to øvelsene.

 

Ønsker deg lykke til med valget av rifle, og hvis du lurer på noe om regelverket må du gjerne ta kontakt. Hvis jeg ikke vet det selv så vet jeg i allefall hvem jeg skal snakke med (internasjonalt) for å få en riktig tolkning :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...