Jump to content

Benelli Nova Bomkjøp?


alsvigen

Recommended Posts

Jeg fikk benellien min i posten i dag som jeg kjøpte fra en kar på finn.no. Problemet var bare at våpenet hadde 61 cm slug løp, ikke vanlig løp. Jeg hadde allerede kjøpt en poly-choke til tusenlappen fra USA som skulle passe benellien, men pipa har ingen gjenger for trangboring eller noe så den passer naturligvis ikke. Selgeren sa ingenting om at hagla hadde slug løp og ikke vanlig løp. Føler meg litt lurt. Mitt spørsmål er: Hva gjør jeg nå?

Link to comment
Share on other sites

Kontakt selger. Som tidligere nevnt er ikke en slughagle å anse som en vanlig hagle. Her burde det helt klart kommet frem at det var et slugløp på den.

Dette er lovregulert av Kjøpsloven (siden det er privat kjøp)

 

§ 17. Varens egenskaper.

 

(1) Tingen skal være i samsvar med de krav til art, mengde, kvalitet, andre egenskaper og innpakning som følger av avtalen.

 

(2) Dersom annet ikke følger av avtalen, skal tingen:

(a) passe for de formål som tilsvarende ting vanligvis brukes til;

(b) passe for et bestemt formål som selgeren var eller måtte være kjent med da kjøpet ble inngått, unntatt når forholdene viser at kjøperen for så vidt ikke bygde på selgerens sakkunnskap og vurdering eller ikke hadde rimelig grunn til å gjøre det;

© ha egenskaper som selger har vist til ved å legge fram prøve eller modell;

(d) være pakket på vanlig eller annen forsvarlig måte som trengs for å bevare og beskytte tingen.

 

(3) Tingen har mangel dersom den ikke er i samsvar med kravene i paragrafen her.

 

 

§ 30. Innledende bestemmelse.

 

(1) Dersom det foreligger mangel og denne ikke skyldes kjøperen eller forhold på hans side, kan han etter §§ 31 til 40 kreve retting, omlevering, prisavslag, heving og erstatning samt holde kjøpesummen tilbake etter § 42. Hans rett til erstatning faller ikke bort ved at han gjør gjeldende andre krav eller ved at disse ikke kan gjøres gjeldende.

 

(2) For andre feil ved selgerens oppfyllelse gjelder reglene om mangler så langt de passer

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en av samme sorten, men med vanlig lang pipe m/choker.

 

Har lenge vurdert å fått meg en slugpipe, og sådan fått et kortere-hendigere våpen.

 

Så mitt forslag må være at du får deg ei vanlig pipe, og har dobbel anvendelighet for børsa.

 

 

Evt. selger slugspipa til meg :lol:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...