Jump to content

Hvor mye forandrer trykket seg etter temperatur?


Glenn_G

Recommended Posts

Jeg har nå testet mange ladninger med SMK 168grains molycoat kuler i .30-06spr med N160 krutt, temperaturen var rundt 0-2 grader. Jeg testet ladninger fra 49,0grain til 60,9 med 0,3grains steg. 60,9 ble i hardeste laget og gav tungt hevarmsløft så jeg gav meg der, da var farten irriterende jevn med snitt på 883m/s. Vil jo legge meg under dette og rundt 59,9 ser ut til å være perfekt med 879m/s. Alt over dette ga veldig liten hastighetsøkning men mye mer trykk.

 

Spørsmålet er hvordan denne ladningen vil oppføre seg i varmere vær? Vil gjerne lade slik at samme ladning kan brukes året rundt.

(Kan kanskje legge til at 59,6grain gav 870m/s)

Link to comment
Share on other sites

jeg pleier ikke tyne 3006 så i det kaliberet vet jeg ikke(der lades bare snille koseladninger). Men jeg har mye erfaring med både 308w og 6,5x55 i alle temperaturer. Jeg utarbeida ladninger i 1-3 minus grader for et par år siden, som et eksempel var ammo med 50 grs av en ladning helt grei i den temperaturen. Når jeg skjøt dette ut over vinteren funka det fint fra 0 til -28 grader, men når det ble mye plussgrader ble hevearmen tung å ta opp. 49 grs ladningen (ellers alt annet likt) var grei fram til 25 plussgrader uten å merke noe på hevearmsløftet. Så hvor mye man må redusere er kansje forskjellig fra våpen til våpen, ladning til ladning, men 2% var nok i det tilfellet.

Dette er bare erfaringer med ellers lik ladning som er skutt med et spenn på over 50 grader ;)

Link to comment
Share on other sites

Etter erfaringer da jeg ladda begge de to omtalte ladningene så var det lite ekstra å hente (ca 15-20 msek mer) på 1 grs mer krutt i patronen, og personlig syns jeg fordelen av noe mer punch i kaldt vær må vurderes opp mot feks faren for å kunne blande/bytte patroner med de problemstillinger det medfører.

Så jeg ville vel vurdert "helårspatroner" som et godt alternativ.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...