Jump to content

Tips til forrett


GS Terje

Recommended Posts

Hvis du har vært flink og sanket sopp tidligere,

så kan jo kremet skogsoppsuppe være tingen :)

 

Rens og børst soppen godt. Hakk den og stek i smør med finhakket løk. Stek til væsken (fra soppen) har kokt inn. Rør inn hvetemel og spe med varm kraft. Tilsett matfløte. Kok opp og la trekke 6-7 minutter til fyldig konsistens. Smak til med salt, pepper og sherry. Dryss over klippet gressløk før servering.

 

http://www.matoppskrift.no/sider/oppskrift23862.asp

Link to comment
Share on other sites

En meget enkel og sosial forrett er ovnstekt camenbert med urter, hvitløk og rips/rognebær-gele.

 

 

Du tar en camenbert,det må være den typen som kommer i en rund tre-eske. Pakker ut osten og legger den oppi tre-esken uten lokk.

Del opp 1-2 hvitløsfedd i små båter, stikk så disse ned i osten litt rund om kring. Hell på litt olje på toppen og dryss over litt tørka urter (timian, oregano e.l) Stek osten på ca 150-200 grader til "inmaten" i osten er flytende.

 

Sett osten midt på bordet sammen med godt brød og rips/rognebær-gele og la gjestene dyppe brødet i osten og legg på en bit gele oppå der igjen. Smaker fantastisk godt!

Link to comment
Share on other sites

Lettvint forrett:

Kamskjell og sjøkrepshaler (eventuellt scampi)

 

Kutt opp gulerøtter i fine tynne strimler.

Finhakk purreløk og litt hvitløk samt en chili.

Fres dette i olje til nesten mørt, og legg det i over en bolle eller tallerken inntil videre.

Stek krepsehaler (scampi) i olje til nesten gjennomstekt (scampi fås også kjøpt ferdigstekt og dypfryst)

Kutt kamskjellmusklene i skiver og la den være med i panna de siste par minuttene.

Ha oppi de ferdigstekte grønnsakene.

Smak til med revet ingefær og litt salt.

 

Hele jobben tar ca ti minutter og smaker herlig sammen med vilt.

Serveres med en god og kald halvtørr hvitvin, feks Weingart Mittelrhein 2009 Riesling.

Link to comment
Share on other sites

Da har du skog og fjell til hovedrett og dessert. Til forrett anbefaler jeg noe fra sjøen: Litt gravlaks, sennepssaus, flatbrød og salat.

 

Vel bekomme.

Gravlaks er et godt tips. Men han skal ha middagen i morgen, og gravlaks er noe man ikke kjøper. Det er noe av det enkleste man kan lage. Laksefillet, sukker, salt og dill, og så et par dager i kjøleskapet.
Link to comment
Share on other sites

En russisk klassiker: Kaviar med rømme og løk:

 

- Rist noen loffskiver og stikk ut rundinger med et glass, gjerne i munnfullstørrelse

- Ha på litt rømme og ei teskje løjrom. Llimfjordskaviar eller lodderogn funker også utmerket. Bruk ulike farger, fex. rød og svart.

- Dryss over litt finhakket rødløk

 

Hvis du ikke gidder å riste loff, funker det greit med melba-toast. Til nød Ritz-kjeks. Lag det til rett før servering, ellers blir toasten bløt og kjip.

Link to comment
Share on other sites

En forerett du kan lag i dag for å spare tid er smart. Samt at den kan oppbevares i kjøleskapet på et fat.

Men så er s.målet hvor mange er det til middag?

Et vikingeskip til forrett er godt,dekorativt og lett å lage.

Ta en honningmelon eller en kantelopemelon å del i to. Rensk ut steinene.

Del melonen i båter.

Legg båtene på et fat ta en grillpinne,en slik for grillspyd,i tre. Del den i to,å sett denne på melonbåten som en mast. Ta så en eller annen type for spekeskinke,strandaskinke el.l å tre på masten som et seil. Slik seil som var på vikingeskipene.

Del en rund reddik i skiver,å fest 2 av disse skivene på hvær side av båten slik som skjold. Disse festes lettest med en tannstikke. Men pass på at det ikke er tannstikker med mentolsmak :roll:

En superdekorativ forett som garantert slår godt ann blandt gjestene..samt at den smaker kjempegodt. Søtt og salt er bestandig en vinner.

Link to comment
Share on other sites

Melon og spekeskinke er kjempegodt sammens.

 

Men den der vikingskipsaken har jeg sedt før og det er noe av det mest harry jeg har sedd servert i mitt liv.

Dessuten blir det kanskje litt mye melon i forhold til spekeskinke. Du kan jo selvfølgelig lage flere seil da.

Men slik mat er jo mest egnet som sommerkos sammens med noe kaldt i glasset.

 

Pass på at du bygger opp smakene gjennom retten, slik at ikke forreten blir den som huskes best. Om du skjønner hva jeg mener. Ellers så har du jo ganske heavy mat med en kremet skogsoppsaus og multekrem og da kan det jo være godt med en lett forett.

 

Krabbesesongen er jo i full gang nå. Om du føler deg trygg nok på kjøkkenet kan du jo diske opp med en krabbemousse/terrine med sitron, chili og gressløk, servert med en sprø fennikkelsalat med en lett sennepsvinaigrette eller mangosalsa. Da har du ihvertfall noe fra sjøen og med i måltiddet :)

Link to comment
Share on other sites

Kjøp deg noen store scallops (kamskjellmuskel) skjær de i tynne skiver mens de enda er halvfrossene og legg 5-6 skiver utover et pent lite fat. Lag deretter en skarp syrlig Dressing, eksempelvis bland medium chilli, honning og limesaft med litt olivenolje og drypp ca en halv liten teskje på hver skive. Pynt rundt med noe "egnet materiale"

 

Det blir ikke mye på fatet men poenget er at smaksløkene skal pirres før du serverer den gode rypa di!

 

Garantert suksess om det skal kurtiseres i løpet av kvelden ;-)

Link to comment
Share on other sites

Helt og komplett uenig.

Eneste er om du fryser selv. Har til nå enda ikke opplevd å få kjøpt gode frosne kamskjell i butikk eller fådt det inn på noen av de restaurantene jeg har jobbet på. Selvfølgelig er det jo en ok vare om du skal posjere, lage tartar eller bruke dem i en terrine eller pudding.

Du må gjerne si noe annet, men her vet jeg at jeg har rett. Og det er ikke ofte :)

Link to comment
Share on other sites

Kamskjell egnar seg ikkje særlig bra for nedfrysing, og blir uansett ødelagt konsistens på etter tining. Sjølvsagt det beste å tine over lang tid i kjøleskap, men resultatet blir heller trist i forhold til ferskvare.. Men det kan alikevel bli eit akseptabelt resultat, med riktig bruk av varme og ikkje minst tidsperspektiv..

 

Tja forretten som eg har likt best, var rugdebryst og portobellosopp, med saus kokt på rugdeskrog og tranebærsaus..

 

Matnytt13.jpg

 

Kan kikke i denne tråden her, på litt bilder av det måltidet eg laga, og der viser det kva eg gjorde med forretten, mest sannsynlig ikkje gjort på samme måte som ein kokk ville ha gjort det, men knallgodt blei det iallefall.. :)

 

http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=5&t=13394

Link to comment
Share on other sites

Frosne kamskjell kan også brukes, men da som ceviche er de best . Skjær skiver av de og ha på limesaft og sitronsaft, samt finrevet skall av de , og la det ligge og marinere en stund , og urter som en liker sammen med god olivenolje også etterpå for å få blanda det hele bra .

 

Carpaccio er også bra. men ferske kamskjell er best .

 

Apropos hva er kg prisen på Løyrom, fikk det servert forrige helg på en tilstlening og det var utrolig godt, aldri smakt det før .

Link to comment
Share on other sites

Sashimi! Salma laks er utmerket. Skjær den i løvtynne skiver, ha over litt sushi-eddik, soya saus, salt og skvis en lime over. Wasabi (Japansk pepperrotpure, sterke saker!) og syltet ingefær slik man bruker til sushi er godt tilbehør. La det står litt før du serverer det. Rå laks av god kvalitet er snadder! Kan servere det med baguetter til, eller bare som en liten appetittvekker.

Link to comment
Share on other sites

Jeg vil foreslå hummer. Ikke så dyrt hvis du kjøper amerikansk som finnes på de fleste kvivi/rema butikker. De er ferig kokt. Kløyver de bare på langs. Plukker ut innholdet i hodet. Legger her inn kuler med lodderogn. Finnse tre forskjellige farger. halv skive som er ristet og litt salat. Da har du en forrett som tar seg fin ut på bordet når gjestene kommer. Rød hummer med hvit,svart og rød lodderogn sammen med grønn salat. Vi anta at dette vil koste ca 50 kr pr pers.

Link to comment
Share on other sites

Ville valgt sjømat som forrett til kjøtt.

Har hatt stor suksess med denne:

 

-Kutt bort skorpa på skiver med fint eller halvgrovt brød, gjerne noen dager gammelt. 5x8 cm. skiver er passe. 1 skive pr. pers.

-Svi/rist skivene litt på begge sider på tørr stekepanne til de har fått gyllen farge, evt. juks med brødrister.

-Skjær røkelaks i ca. 3 cm. brede stykker, omtrent like lange som brødskiva, 1 stk. pr. pers.

-Fres røkelaksen på over- og underside på stekepanna med litt smør til den får litt skorpe på begge sider. Skal ikke være helt gjennomstekt, så bruk relativt (ikke brenn laksen) høy temp og kort tid.

-Legg et salatblad på hver brødskive.

-En klatt rømme oppå salatbladet.

-Hakket rødløk oppå rømmen.

-Røkelaksen oppå rødløken.

-Litt nykvernet svartpepper over det hele.

-Servér øyeblikkelig mens laksen er temperert.

 

Hele greia tar 10 minutter å lage og smaker himmelsk.

Enkelt, kjapt og rimelig å lage.

En frisk Riesling er ikke feil som munnskyllevann.

Link to comment
Share on other sites

Frosne kamskjell kan også brukes, men da som ceviche er de best . Skjær skiver av de og ha på limesaft og sitronsaft, samt finrevet skall av de , og la det ligge og marinere en stund , og urter som en liker sammen med god olivenolje også etterpå for å få blanda det hele bra.

 

Her er vi enige ang forrett, noe lignenede forslag fra meg lenger opp, men "ekspertene" mener frossne kamskjell er totalt ubrukelig, så dette kan vi ikke finne på å servere :roll:

Trådstarter spør etter en enkel forrett til en privat sammenkomst, ikke hva han skal servere øverigheten på en finere resturant, tror nok ikke han mister vennene sine om han benytter frossne råvarer :P

 

Sansynligvis de fleste her på forumet er hobbykokker, og da er det viktig at de som har den respektive utdannelsen som kokk, ikke tar motet fra en som ønsker å gjøre et verdig kulinarisk forsøk. Her er det viktigste at man får det beste ut av det den vanlige menigjegerogfisker mann enkelt klarer å skaffe.

 

Takk for denne gang.

Link to comment
Share on other sites

Frosne kamskjell kan også brukes, men da som ceviche er de best . Skjær skiver av de og ha på limesaft og sitronsaft, samt finrevet skall av de , og la det ligge og marinere en stund , og urter som en liker sammen med god olivenolje også etterpå for å få blanda det hele bra.

 

Her er vi enige ang forrett, noe lignenede forslag fra meg lenger opp, men "ekspertene" mener frossne kamskjell er totalt ubrukelig, så dette kan vi ikke finne på å servere :roll:

Trådstarter spør etter en enkel forrett til en privat sammenkomst, ikke hva han skal servere øverigheten på en finere resturant, tror nok ikke han mister vennene sine om han benytter frossne råvarer :P

 

Sansynligvis de fleste her på forumet er hobbykokker, og da er det viktig at de som har den respektive utdannelsen som kokk, ikke tar motet fra en som ønsker å gjøre et verdig kulinarisk forsøk. Her er det viktigste at man får det beste ut av det den vanlige menigjegerogfisker mann enkelt klarer å skaffe.

 

Takk for denne gang.

 

 

Det er vell ikke på noen måte kjappere å bruke frossne kamskjell heller.

Og kan du tilberede et frosset kamskjell så kan du ihvertfall tilberede et ferskt et.

Det er jo fortsatt en enkel forrett, bare trehundreognittitre ganger bedre + at du mest sansynlig får et norsk produkt og ikke no skvip som ble plukket av fattige barn i indonesia eller noe slikt.

 

At du beskylder meg for å ta fra noen motet syns jeg er direkte latterlig.

Man blir vell ikke motløs av å bruke en bedre råvare? ikke blir du blakk av det heller.

Dra å kjøp deg en pølse på statoil du :)

 

Over og ut.

Link to comment
Share on other sites

Ser du har misforstått meg grundig ja :lol:

Ja, jeg er enig i at ferske kamskjell er den beste råvare, det er derfor jeg dykker etter mine selv, men ser du hva tråstarter skriver så skal han servere dette "i morgen" og på denne tiden av året er det vel ikke alle som drar ut på nattdykk for å plukke kamskjell. Ei heller er det like enkelt å finne ferske skjell til salgs på så kort varsel alle steder i landet. Derfor er det etter min mening frossne kamskjell som er det beste alternativet på så kort varsel,Om trådstarter da bestemte seg for kamskjell noe som er tvilsomt etter denne seansen.

 

Ellers er pølsa på statoil god nok til å stille sulten den til riktig tid, men kanskje ikke egnet for å servere til venner på en hyggelig kveld. :roll:

Link to comment
Share on other sites

Heisan igjen.

 

Takk for mange gode tips !!! :D

 

Jeg fikk aldri tak i løjrom, her i Grenland går det mest i pølser, pizza og pils....

Løsningen ble brochetta bestående av ristet loff, mozzarella, tomat, pesto og olje.

3 min. i ovnen på 225°.

Kjempegodt!

 

Fulgte på med ryper og multekrem...

Ble en fin kveld :D

 

Terje

Link to comment
Share on other sites

Om man bor langt ut på landet så kan det fort bli et problem da. Men de aller fleste ferskvaredisker har dem inne da.

 

 

Du kan jo prøve rømmegrøt med fjellrøye som forrett da, garantert en hit :D

 

http://webtv.tv2.no/webtv/sumo/?progId=469969

 

Denna kjøper i hvertfall jeg :D:D

 

 

 

Hehe, det er bra :D

Er for øvrig sjefen min der, sammens med en av kokarkjærringan fra årets kull :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...