Jump to content

.375 H&H som allround kaliber


.475 A&M

Recommended Posts

Jeg gjør det. Første året/sesongen jeg bruker 375 H&H. Har ikke fått felt dyr ennå, så jeg har ikke noe særlig erfaring ennå. Har jaktet i mange år med 6,5 x 55, og hadde lyst til å prøve noe litt grovere. Skulle egentlig ha 9,2 x 62, men kom over denne riflen jeg nå har, og har ikke angret på det. Kamrer lett ved ladegrep, tross stor kule, så er det veldig god presisjon(på bane ja) og veldig lett i lade pressa, når en skal lage amo. Disse kona 375 H&H hylsene er som å lade i smør. Har alltid hørt om 375 H&H, så det er spennede å få utforske dette kalibret. Jeg bruker forøvrig Barnes 270 GR TSX, og den gir veldig bra presisjon i mi rifle.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ladet,skutt og brukt kaliberet noen år nå men aldri testet på rådyr, vet at det går fint det men føler det er hakket grovt og slepe med seg i heia. Har skutt noen elg med kaliberet og det har for min del bare vært knall og fall. For dere som skyter hjort med kaliberet, hva er erfaringene der? Hvilken rifler har du kaliberet i joggen?

Link to comment
Share on other sites

Eg har ei rifle i .378wby som eg har brukt eindel og skote mykje med på banen. Eg har brukt denne som einaste rifle på jakt i fleire år utan at eg har skote så mykje vilt med den. Har skote hjort, rådyr og bjørn med den. Fungerer utmerket til dette. Det viktigaste er gode kuler. No har eg brukt Woodleigh 300grain Protected Point og den gav minimalt med ødelagt kjøt på hjorekalven eg skaut. På rådyr brukte eg Sierra 300grain Game king med godt resultat, har kun skote 1 rådyr med rifla. Det er nok ikkje verdens beste kule. Alt har vært knall og fall.Største ulempen med rifla er at den er ganske tung, veg mellom 4,5 og 5kg.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Jeg har ei Weatherby Mark V De luxe i 375 H&H. Tror den veier 3,8 kg riflen, og det er passelig. Kan tenke meg at med den Zeiss kikkerten og Hausken Titan demperen, at den veier 4,8 kg, og det er greitt å bære i skogen. Om ei rifle veier mellom 3 og 4 kg er greitt for meg, for jeg skyter best med tyngre våpen. Har som nevnt ikke lagt ned dyr med den ennå, så er litt spent på resultatet der. Har spørt flere med 375 H&H og lignende "grove" kaliber hva de synes om å bruke til hjorte og rådyr jakt, å har fått stort sett bare positive tilbake meldinger ang skuddreaksjoner og kjøtt ødeleggelser. Har brukt 6,5 tidligere(å bruker ennå og), å den kan ofte gi mye kjøttødeleggelser den. Men synes den er grei å bære i skogen, men av og til hadde jeg tenkt å eks kunne hatt en Remington seven på 2,7 kg og litt over metern lang.

Link to comment
Share on other sites

Bruker en Sako hunter 75. Det er en 9,3x62.

Valget var at jeg fikk 5 skudd i magasinet.

Jakter elg, hjort og rådyr med denne. 285 grs mega kuler gir fine slakt.

 

Skulle jeg brukt 375 ville jeg valgt tyngre kuler. godt over 300 grs. Rekylen er der men den er ikke avskrekkende.

Slakta blir fine med tyngre kuler og redusert fart.

Link to comment
Share on other sites

Har hatt en Sako helstokk i 375H&H i et par år nå. Bruker den til elg og rådyr, og er godt fornøyd med effekten av dette kaliberet. Har foreløpig bare brukt 300 grains Trophy Bonded, men kommer til å prøve 270 grains Swift neste sesong.

 

Hadde ikke rifla vært så sabla tung så hadde det vært stas å skutt seg en rein med børsa også :D

Link to comment
Share on other sites

Jeg er i tjømda for å tømme skapet for endel våpen (Sako 22 LR, Winchester bøyle i 45 LC, Remington 7 med kortere løp enn dagens - og som har Remington`s originale glassfiberstokk, og ikke dagens plaststokk :? - samt mye annet bra av rifler, hagler og håndvåpen. Men har ikke bestemt meg helt for hvor mye som skal bort.)

 

Et våpen kommer ikke i salgsannonsen - og det er en Sako i 375 H&H.

 

Den har vært med på alle mine utenlandsjakter siden begynnelsen på -80 (når jeg har jaktet med rifle :wink: ) - og ikke minst - har den vært med på masse her hjemme.

 

Med et løp som er Mag-Na-Port`et, EAW svingmontasjer med en 1-4 S&B, og en større Zeiss til skumring - samt at den ene montasjen er omgjort slik at høyden blir 7 mm lavere, og en glassfiberstokk som er etter mine mål - synes jeg at dette er Mega-riflen :) i skapene mine.

 

Iløpet av årene har jeg prøvd masse kuler - men har endt opp med hva jeg startet med (Hornady 300 gr. RN).

 

Lette kuler - kan gi ganske så flat kulebane, og med 400 gr. FMJ - kvir jeg meg ikke for noe vilt i verden.

 

Dette er all-round kaliberet !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...