Jump to content

border terrier, nybegynner


hond43

Recommended Posts

heisann, er inne på tanken om å anskaffe meg ein hund og har funnet ut att muligens border terrier hadde vert ein topp hund til meg, er ute etter ein jakt/tur kompis, hovedsaklig til mink kanskje.. og ein grei familie hund,

er dette ein grei nybegynner hund? er det noen som har gode råd og tips om rasen?

på forhånd takk :)

Link to comment
Share on other sites

Hei, er selv fersk Border Terrier eier. Har en hannhund som er nå 14 måneder gammel. Jeg/vi er meget fornøyd med han. Har gått en blodsporkurs i sommer og litt hi trening sein sommer/høst. Veldig god temperament, lite støy, stor hund i liten kropp. Det eneste negativt, mor i huset synes at godgutten har vel stor jaktinstinkt :D

 

104.jpg

 

 

buddy.jpg

Link to comment
Share on other sites

Vi har en Border i heimen og. Det er en knakende kjekk kar på snart 5 år. Han er en kar som er lett og like, og går fint sammer med både folk og fe. Siden dette er bikkja til ØKH, får han ikke praktisere i hi, men han får være med på småviltjakt. Jager hare med los i noen minutter, og liker godt å være med på fuglejakt. Han er utholdene, og klarer fint å være med på langtur. Som du ser på bildet, fungerer han også flott som trekkhund :wink: I allefall nok trekkraft for ei jente på 7-8 år...

 

DSC_0127.JPG

Link to comment
Share on other sites

har lest ein del om forskjellige raser og var borderen eg fant ut att måtte være den hunden som passa meg best, nåken som har prøvd å ha den med på sjøfugljakt? er skjærgårdsjakt som er mest aktuelt for meg, har lest att den skal være ein god allround jakthund, bør eg frykte for naboens kalkuner og gjess feks viss uhellet sku vær ute? bør kunne gå grett ilag med svigers sauer også;)

Link to comment
Share on other sites

ser på allehunderaser.com att den kan bjeffe mykje og høylytt, stemmer det?

Ikke min erfaring! Og jeg har vært borti de siden 1993

Er på border nr.3 nå og kjenner ikke det problemet. Gutta jeg har hatt/har er det jaggu ikke mye lyd i hverken ute eller inne.

Etter å ha hatt tysker i 13 år så havna det en border i hus igjen. Hadde glemt hvor lettvint og behagelig de er å ha :D

Kjenner mange bordere og der det er ett "problem" så er det jaggu mere førerfeil enn feil på bikkja!

Uoppdragne bikkjer er uoppdragne uansett rase er vel min erfaring!

Link to comment
Share on other sites

Både katter, kalkuner og sauer vil få en losende hund rundt seg hvis du ikke lærer den at den ikke skal "ta" de. Zorro bor sammen med en katte som vi fikk i våres, de går bra overens. Han vet at den katta er "søstra" hans og den får være i fred, selv om det kan gå litt hardt for seg av og til når de leker :o Alle andre katter blir jaget så det griner etter, hvis han kommer seg løs ute etter løskattene her vi bor.

 

Det er en rase som er lettdressert, og hunden kan du forme akkuratt som du vil.

 

Jeg ser på borderen som en rase med to personligheter, en hjemme der han er veldig rolig, og en på jakt. det er som å slå av og på en bryter.

 

Link to comment
Share on other sites

Det med bjeffing er ukjent for meg og. Vår lille kompis er iallefall ikke plagsom på det viset. Når det gjelder sau, mener jeg det det har mye å si at du introduserer den for slektas sauer så tidlig som mulig. Hvis den tidlig vender seg til sau blir det ikke fullt så spennende. Borderen vår syntes det var kjempespennende med sau de første gangene vi var på aversjonsterapi, og var faktisk vanskeligere å avvenne enn vorstehen min. Nå viser han imidlertid liten eller ingen interesse for sau. Men hva han hadde gjort hvis han hadde kommet over sau på skauen - det har jeg ingen garanti for.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...