Jump to content

Klubbvåpen i 9mm. Hva bør vi velge?


rubs

Recommended Posts

Hei,

 

Jeg håper dere kan komme med gode innspill her.

Vi har planer om å kjøpe en pistol i 9mm som klubbvåpen slik at vi har litt mer å tilby våre medlemmer.

Våpenet kommer til å bli skutt med fabrikk ammo, blykuler inne og mantlede kuler ute.

Bruksområdet er i all hovedsak feltskyting og skyting på duellskiver.

Pris er selvfølgelig viktig i denne sammenheng, så ikke over 7000,- u/mva, men selfølgelig gjerne billigere :D

 

Hvilket våpen bør vi da velge, og hvorfor?

Link to comment
Share on other sites

Skal dere ha noe til de skyteformene du skiserer og til under 7000.- snaker vi da kun om brukte våpen.

1911 match utgaver eller lignende, HK-usp, Tanfoglio match modeller og opprocka(pimpa heter det vel nå..) andre pistoler med pressisjonsløp, stillbare sikter og div annet :D

 

Nytt, er det vel bare Glock som er noe å ha i klubbsammenheng, pga de funker alltid og er veldig "sikre våpen" i bruk :D

 

PS: vil anbefale dere å bytte ut blykuler ved innvendig skyting, til platerte kuler, så er inneluften med et trylleslag mye bedre :!::!::!:

Link to comment
Share on other sites

http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs/annonse?finnkode=21021866" target="_blank

 

sier pang hver gang, godt grep (iallefall for meg)

 

Står tydelig i første innlegget IKKE OVER 7000.-

Hvordan kan det missforståes :roll:

Da er den du linker til ikke et alternativ :wink:

 

6152 er da UNDER 7000kr,. eller tar jeg heeelt feil jeg, riktignok en del år siden jeg satt på skolebenken, men men.... :roll:

Link to comment
Share on other sites

Som altid prøver jeg å "pushe" M&P. rimlig i innkjøp Winge har til 5990 inkl MVA.

http://www.wingevapen.no/index.php?do=product&id=329

 

går som ei klokke med alt jeg har mata mine med så langt, aldri noe funksjonsfeil med fabrikkskudd. mere presis en de fleste klarer å skyte den..

 

En sikker vinner :D

 

(jeg burde starte i reklamebransjen, og nei Winge betaler meg ikke ,men får altid kjempeservice der)

Link to comment
Share on other sites

Her er mine valg dersom en har en grense på max 7000 kr:

 

Bra og billig: Glock 17. Ny koster under 5000 (uten moms).

 

Bra og billig: S&W M&P9 Har aldri prøvd denne, men har hørt mye bra om den. Hadde planer om å kjøpe en i .40S&W selv, men endte på en dyrere HK USP (vet ikke om det var så lurt, men jeg liker den..). Skulle gjerne prøvd en slik. Muligens en vinner.

 

Bra, litt dyrere: CZ75 SP-01 Shadow, helst Custom utgaven. Pedersen Vaapenlager har vel kjørt kampanje på denne slik at den skulle komme under 7000 uten moms. De fleste nybegynnere vil nok skyte bedre med denne en Glock, noe som er viktig for å stimulere interessen. Denne er definitivt en sikker vinner.

Link to comment
Share on other sites

Hei igjen dere,

 

Beklager rotet med pris uten moms.

Har snoket litt rundt på nettet i dag etter å ha lest igjennom deres svar her.

 

CZ75 SP-01 Shadow får mye skryt for driftsikkerhet, men folk synes ikke å være helt fornøyde med avtrekket.

Personlig liker jeg best singel action avtrekk, men i et klubbvåpen er jo og driftsikkerhet med minimalt med vedlikehold også viktig :wink:

 

Hva med Tanfoglio Combat sport? Noen som har erfaring med den?

Jeg ser at ved å øke budsjettet til 8000,- er en Tanfoglio Match innenfor rekkevidde.

Er det et bedre våpen enn CZ75 SP-01 Shadow, avtrekk, sikter?

 

I så fall er det kanskje verd å prøve å tyne budsjettet noe.

Link to comment
Share on other sites

CZ75 SP-01 Shadow Custom har fått avtrekks jobb. Denne kostet 7990 på kampanje fra Pedersen Våpenlager nylig. Vet ikke om denne prisen gjelder fortsatt, men det kan jo hende dere kan finsnakke litt med dem, siden dere er en klubb.

Jeg hadde helt klart valgt originalen forran en Italiensk kopi.

 

Jeg vet ikke hvordan det er med CZ eller S&W, men Glock og HK USP klarer seg i alle fall lenge uten vedlikehold...

 

En god 1911 hadde også vert tingen, men skal en ha en bra en i 9mm, så ryker prisen i taket.

(Disse trenger også noe mere stell).

Link to comment
Share on other sites

Her virker det som det er enighet om at det er CZ75 SP-01 Shadow som er løsningen for oss.

Hvor mye bedre blir avtrekket med en slik "Custom" vesjon som det er nevnt over?

Vil en vanlig vesjon få bedre avtrekk etterhvert som våpenet blir brukt, eller må det gjøres inngrep i det?

Som dere skjønner så er vi er fremdeles ikke helt i mål med valget vårt, så jeg tar gjerne i mot flere innspill fra dere.

Link to comment
Share on other sites

SP01 shadow har jo ett utmerket avtrekk ut av boksen. så vet ikke hvor du har lest at dette ikke er bra nok?

 

Man kan også bytte til en 13 lbs slagfjær da blir ihvertfall DA avtrekket mye bedre. men ikke mye å hente på SA.

 

er en grunn til at 90% av alle production skyttere bruker SP01. er en standard pistol med DA avtrekk.

Link to comment
Share on other sites

Bare et lite innspill til CZs hallelujagjeng her i tråden.

 

I klubben jeg tilhører har vi flere 9mm klubbvåpen. Jeg har lagt merke til at klubbens Clock34 er mest etterspurt. Det til tross for at vi har både CZ 75, 85 og Beretta 92 som begge strengt tatt er "bedre" våpen til konkurranse. Men førstemann til mølla vil alltid ha ut Glocken :!:

 

Det beste klubbvåpenet er det som blir foretrukket av brukermassen, mener jeg. Glocken har stor gøy-faktor. Dette er vesentlig for at skytteren skal ønske å skyte aktivt med et såpass grovt kaliber. Dessuten har Glock fordelen at du i feltløypa ikke kan gjøre feil. Pek og skyt. :)

 

Det er sjelden (i hvert fall hos oss) at medlemmer bruker klubbvåpenet i årevis - fenger det, så kjøper de heller sitt eget våpen. Derfor bør ikke klubben legge store penga ned i "tuna" grovvåpen. Skal nybegynnere ha glede av et godt avtrekk, snakker vi om doble prisen (14k+). Du er sjeldent heldig om du finner slike gromme militærfeltvåpen innenfor dette budsjettet

 

http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs ... e=24900008

Denne er mishandla og stygg som gjøken, og har trolig fått ligge en stund av den grunn. Som klubbvåpen gjør ikke utseendet noe. Bare det virker. Glock virker alltid. :mrgreen:

 

8000kr inkl. mva, 6400kr eks. mva.. Bør være prutbar.

Link to comment
Share on other sites

Håpte egentlig at det var spesialregler for Svalbard. :oops:

 

Sa ikke at det BARE skal være gøyfaktor, og det er fullt mulig å skyte fullt med en Glock i feltløypa. Bare ikke for en fersking. Men han klarer det ikke med en Pardini heller. Prøvde bare å nyansere. Desert Eagle spiser dessuten ikke bly, og er således uaktuelt i henhold til trådstarters kriterier. :lol:

Link to comment
Share on other sites

Kjøp en billig brukt CZ75 med justerbare sikter, eller en ny CZ75 SP-01 Shadow eller annen passende CZ75 modell (p.g.a. mva fordelen).

 

Avtrekket på den SP-01 jeg har prøvd litt, er greit nok fra boksen. Men kjøp den hos pedersen våpenlager med tunet SA avtrekk og justerbare sikter innstalert, ikke noe tull og alt ok. Da burde den fungere ypperlig i mange mange år som klubb våpen, Glock er fantastisk funksjonssikkre våpen, men noe dritt å lære folk å skyte med (å sette vansklighetsgraden på ett nivå det kreves ett par tusen skudd for å takle ett våpen er ren idioti). Ikke for det, man kan jo ha ett "tulle" våpen. For de som skal prøve hvordan det er når det smeller, men for å treffe i konkurranse må det litt mer til for ikke å bli for vanskelig (og jeg inkluderer 34'n i dette, selv om den går godt om man mesterer rekyl og avtrekk).

 

Seriøst, skal man ha noe som er ok, er jo en Sig X-six ikke å forakte (justerbar avtrekker, nydelig rekylkontroll etc, bare en feil med den).

 

Glock o.l. er for plinkere og spesielt intereserte. Eller for de som har seriøst bruk for noe som alltid fungerer, og aldri skyter på mål som er særlig mindre enn menneskestørrelse (t.d. militæret).

Link to comment
Share on other sites

Jeg vet ikke hvordan det er med CZ eller S&W, men Glock og HK USP klarer seg i alle fall lenge uten vedlikehold...

 

 

 

S&W M&P har jeg ikke hatt lenge nok til å vurdere å slite ut, men den har vært igjennom stresstesting i flere Amerikanske politienheter og der kommet ut som bedre en Glock mht slitesterkhet og politlighet. Ett sted jeg leste hadde de kjørt mangfoldige 10 000 skudd igjennom uten noe funksjonsfeil eller vedlikehold. Så jeg tviler på at den vanlige bruker klarer å slite den ut med det første iallefall.

 

Vedlikeholdet på den er såre enkelt og tar ikke mange minuttene for en grunnleggende puss av løp,rampe og tennstift samt smøring av mekanisme..

Link to comment
Share on other sites

Jeg kan ikke huske å ha hørt et vondt or om S&W M&P serien, og det er visst flere i USA som har byttet den gamle glocken med en slik.

Men går den like lenge som en Glock eller HK uten vedlikehold?

På private våpen er ikke dette et tema, men det kan fort bli det på et klubb våpen. Finnes det noen tortur test av S&W M&P?

Link to comment
Share on other sites

Det var imponerende lesing om M&P tortur.

 

Vi har bestemt oss for å satse på en CZ Shadow.

Den er bestilt, og vi håper å få den klar til skytingen neste torsdag.

 

Tusen takk for all hjelp og gode innspill. Dere har gjort et vanskelig valg enklere for oss.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...