Jump to content

Kruttvalg - Raskt eller Tregere ?


S.O.N

Recommended Posts

Jeg leste enplass at kruttladnigen kan betraktes som en masse sammens med kula.

Hva som ligger i det er jeg ikke sikker på. Men det slår meg at mange velger å bruke

raske kruttyper der valget også kunne vært en tregere. Ser bort fra at man skal

ha det så tregt at man får munningsflammer og slike ting.

 

Eksepelvis er jo 9.3x62. Jeg har presis samma hastighet, hylseutvidelse og presisjon med N150 krutt på en 286 mega kule, som fabrikk ladnigene til Lapua. Og hylsefyllingen er perfekt. Likevel så ser jeg mange velger 140 krutt. I et tidligere innlegg så såg jeg noen fylte hylsa med like mye 140 krutt som jeg bruker med 150 krutt. Skjønner at vist man kapper løpet og

setter på demper, så kan det vere riktigt å gå til raskere krutt, men vist ikke så funker jo

150 kruttet utmerket.

 

I 9x19 så virker det som mange bruker 310 og 320 krutt, mens ladebøker og annen info

heller mot 330, 340 og 350 krutt.

 

Er det noe teknisk fordel med raskere krutt der valget kunne vært å bruke et tregere krutt

med tilfredstillende hastighet, hylsefylling og uten munningsflammer ?

Link to comment
Share on other sites

Ja. I noen sammenhenger kan valg av et raskere krutt gi gjevnere hastigheter. Jeg kan ikke forklare hvorfor, men i enkelte ladebøker oa finnes det beskrivelser av at en ladning mot max-trykk med en fyllingsgrad rundt 85% ofte vil kunne gi svært jevne hastigheter. Mange er opptatt av 100% fylingsgrad fordi det jf en vanlig teori "skal" gi gjevne hastigheter. Min erfaring er at å arbeide ut i fra 85% regelen gir mye gjevnere hastigheter, men selvfølgelig da ikke like høye hastigheter som med et krutt som passer til 100% eller høyere fyllingsgrad. Jeg har konsekvent fått mye jevnere hastighetsmålinger med en lavere fyllingsgrad en med full hylse i patroner med "vanlig" arbeidstrykk.

 

Videre er det praktiske fordeler med en lavere fyllingsgrad. Hvis man er ute etter å lade enkelt og raskt er det greit å slipe å forholde seg til komprimerte ladninger.

Link to comment
Share on other sites

Eg ladde 9mm med blykuler og 320 i ein del år. Pistolen var ein Smith 3913, og det var ikkje noko poeng å få mest mogeleg drep ut av han. Ladningane var ikkje meir enn det som skulle til for å få kulene til å gå, og pistolen til å lada om. Eg tykte 320 gav jamnare resultat med slike ladningar enn 330 og 340, som eg og har prøvt. Ein kompis ladar for ein velbrukt Smith 39, og han må ha 330 eller 340 for å få samlingar, sjølv om me lenge brukte dei same kulene (Kulegrossisten 122 CN).

 

Eg trur ikkje det er rett å sei at den erfarne skyttar brukar det eine eller det andre kruttet. Den erfarne heimeladar brukar helst det kruttet som gir det resultatet han er på jakt etter.

Link to comment
Share on other sites

Eg trur ikkje det er rett å sei at den erfarne skyttar brukar det eine eller det andre kruttet. Den erfarne heimeladar brukar helst det kruttet som gir det resultatet han er på jakt etter.

 

 

Jepp det er helt rett :P

 

Skal du bare ha hull i pappen så er raskt krutt, lett kule, svakeste rekylfjær vegen å gå :mrgreen:

Ønsker du max pressisjon, må du glemme kulevekter, kuleform, kruttyper og COL

Da er det kun testing og atter testing benk som gjelder.

 

Snakket med en bekjent i helga som hadde testskutt en CZ Shadow på let etter den beste pressisjonen han kunne få i det våpenet... etter MANGE forskjellige ladninger... er forløpig beste resultat på under 35mm :D .. ved bruk av 330 krutt :mrgreen::mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Vel....det kom ikke så mange tekniske forklaringer som jeg hadde håpet på. Forutsetningen var jo samme hastighet og kulevekt med henholdsvis tregt og raskt krutt, ikke hvorvidt man endrer krutt med kulevekt.

 

Skal sjekke om det er merkbart det med presisjon og jevnhet. 223 og 9.3 skulle vere to gode kandidater for en slik test.

 

9.3'n med 286 grain kule @ 700 m/s går jo med både 140 og 150 krutt, og

223'n med 55 grain kule @ 950 m/s går jo med både 130 og 140 krutt.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...