Jump to content

Starte egen skytegren?


Carl Volt

Recommended Posts

Først må du bestemme deg hvilken godkjent organisasjon du skal starte denne skytegrenen i. Sannsynligheten for at du får starte en ny organisasjon er tilnærmet lik null. Skal dog innrømme at det tydeligvis er marked for en organisasjon for skyttere som i hovedsak skyter sikkerhetsmerker, tall over skiver, colabokser, skiverammer og ølflasker.

Link to comment
Share on other sites

Har vurdert det og starte et nytt skytterlag også. Men det virker litt shady og starte egen klubb og skyttergren så og si samtidig.

 

Og ja, det hadde blitt en forening/klubb som hadde drevet med litt mer "useriøs" skyting på blikkbokser og slikt ettersom jakt, praktisk og blink er dekket ganske godt i Norge allerede

Link to comment
Share on other sites

tja. onkelen min er med i Useriøs MC som den lokale klubben kalles. de lagde klubben for å kunne kalle seg en klubb men ville ikke ha så mye papirarbeid. altså holde det på det litt "useriøse " slaget.

hva slags poeng tenkte du med det å lage en ny gren? er det for å kunne søke til politiet om våpen med begrunnelse i at "skyter aktivt i Rallkatt skyting" eller er det mer for å kunne samle folk som syns slik useriøs ( uhøytidlig er vel et bedre ord) skyting er vanvittig morro?

om det er det siste så er jeg med tvert. det å kunne være et gjeng på skytebanen og bare kose seg med den skytingen som en ønsker er mange ganger det som gjør skyting skøy.

klart, noe av det som jeg gjør er jo trening for å kunne bli bedre skytter. men det er usigelig skøy å bare brenne av det raskeste en kan , bare fordi jeg har lyst :D men vil tro at mye av slik uhøytidelig skyting kan foregå innenfor rammene av de forbundene som er. DFS har feks både felt og bane og skogsløp. mye kan kombineres der. de andre forbundene vet jeg ikke så mye om. men jatakk til mer morroskyting :)

Link to comment
Share on other sites

Har ikke felt bestemt meg hva slags gren enda, men en av ideene er en slags løype hvor man bever seg samtidig som man skyer, men da med jaktvåpen. Klart dette er noe som ligger langt frem i tid, så det er ikke sikkert at det blir noe av det, men det hadde jo vært mulig og sendt en søknad til de rette instanser.

Link to comment
Share on other sites

Problemstillingen din går egentlig ikke på nye forbund/klubb etc, men mer på banereglement.

 

De aller fleste baner forbyr nettopp slik uhøytidelig skyting, og regelverket til t.d. NSF forbyr faktisk uhøytidelig skyting på blikkbokser/glassflasker i form av organiserte tilstellininger (regelverket forbyr vel all slik skyting på baner knyttet til eller i regi av NSF).

 

Så først må man nesten finne en bane som både er egnet, og som tillater denne typen organisert skyting.

 

Husk at når vi som ellers er skikkelig seriøse :wink: skal leke oss litt, så skjer knappest slikt i regi av klubb. Men nesten uten untak i privat regi på passende privat grunn.

 

Derimot er det mange muligheter for alternativ skytetrening, om man kutter ut blikkbokser og glassflasker.

T.d. Er balonger, fallfigurer o.s.v. ting man kan bruke i trenings og konkurranse øyemed.

 

P.s.

Bevegelse og ild med skarpladd våpen, gir fort ett enormt sikkerhetsproblem (se hvordan praktiskfokene praktiserer dette, de er steinharde på sikkerhet, og det må man være med denne type aktivitet). Før man overhode vurderer noe slikt, bør man ha deltatt i praktiskskyting. Slik at man i det minste har ett grunnlag som gjør en i stand til å vurdere risikoen på det man ser for seg. Deretter er nok USA stedet for å studere den type aktivitet, der er det garantert noen som driver med noe ala det du ser for deg. Og som har utarbeidet hvordan slikt bør foregå for å kunne ivareta sikkerheten.

Link to comment
Share on other sites

Bevege seg i en løype med jaktvåpen er allerede dekket opp, jaktsti i NJFF.

 

Ellers så er jo NFPS et sted hvor det skytes i forskjellige stillinger, vinkler og forbi hindere osv. Med både rifle og pistol. IPSC har jo også hagle, noe vi ikke har i Norge pr i dag.

 

IDPA har jo også noe slikt, men ikke i Norge. Og bra er kanskje det... :roll:

Link to comment
Share on other sites

Har ikke felt bestemt meg hva slags gren enda, men en av ideene er en slags løype hvor man bever seg samtidig som man skyer, men da med jaktvåpen.

Vi har jo skogsløp med skyting i DFS. Av sikkerhetsmessige årsaker (og litt praktisk i forhold til medbringelse av våpen) skal nå våpna ligge på standplass, ikke bringes med i skogsløp (i motsetning til skifelt). I skogsløp/skifelt regnes løpstida, og en får tidstillegg for eventuelle bom.

 

Sørflatanger skytterlag gjennomførte i 2002 og 2003 et forsøk med "Jegerskogstur", skogsløp med skyting med jaktvåpen, mot dyrefigurer. Deltakerne bar med seg våpna, og tok seg fram langs ei løype der det var 5 felthold. En fikk tidstillegg for yttertreff og bom. Det var en reportasje fra løpet i "Skyttertidende" sommeren 2002.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...