Jump to content

Tennhetteeksplosjon i Hornady progresiv presse.


OlavM

Recommended Posts

En skytterkamerat ladet patroner på sin nye progresive presse fra Hornady, han hadde akkurat fyllt hetter i hettemagasinet og skulle plukke ut en hette som hadde blitt

klistret(kommet skeivt inn)og han stod da bøyd over pressa da det smalt. Hva eksakt skjedde kan jeg ikke si med sikkerhet, da jeg ikke kjenner til pressa, men fikk muntlig redgjørelse fra en kompis som skulle besøke han på sykehuset. I alle tilfelle,når røyken hadde lagt seg hadde han et hull gjennom overarmen, inngangshullet var en cm i diameter. Virker som tennhetterøret hadde virket som et løp og skutt ut ueksploderte hetter i stor kraft. Det var Federal hetter som ble brukt.

Håper det går bra med han, skal komme med oppdatering når jeg vet mer om hans tilstand.

Vinter er jo ladetid, så alle skytterkamerater, kjør sikre rutiner ved ladepressa!

Link to comment
Share on other sites

Høres ut som om tennhettemagasinet har oppført seg omtrent som en hagle.. ikke pent! Får håpe han gror skikkelig sammen igjen.

 

Da jeg sprengte et Lee-magasin ble jeg faktisk glad for at det er noe raklete plast-drit, eksplosjonen gikk sideveis, og blåste "renna" i fillebiter. Dette kombinert med få hetter igjen i magasinet hindret antagelig at mer en 6-10 hetter gikk på en gang.

Link to comment
Share on other sites

Et hetterør må betraktes som et ladd våpen. Ikke ha noe foran den farlige enden. Mange hetter stablet oppå hverandre forsterker konsekvensene hvis noe først går galt. Går en av, så går alle, har jeg inntrykk av. Selv har jeg ladd en del tusen skudd med Lee Autoprime uten at noe har gått av. Noen får hetteeksplosjon med Lee utstyr også. I de tilfellene jeg kjenner til er det da bare en enkelt hette som har gått av. Dette er bare en av grunnene til at jeg foretrekker Lees løsning (de har mye møkk også).

 

Vernebriller, skinnjakke og litt fingerspitzgefühl anbefales.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...