Jump to content

Problem med skeive hylser


Mauser68

Recommended Posts

Har bedreve ganske mange timer siste veka, med hylsepleie av den fo***** kjedeligste sort. Har fått tak i litt forskjellige eingongskutte hylser. Ein del av desse kunne ikkje kamres i mi rifle, så eg bestemte meg for å samle sammen alle hylsene, for å heilpresse, rense, tørke, frese halsene, halspresse og sette tennhetter i 410 hylser, pokkern ta for ei drittjobb..

 

Men så til poenget, ein del av hylsene, spesielt enkelte Lapua og Norma hylser ( som forøvrig ikkje er skutt i mi rifle ) er rett å slett skeive. Når eg spenner dei opp i drillen og freser hylsehalsene, så er det ganske tydelig kast i hylsa. Dette vil jo medføre at ikkje halsen blir 100% rett frest av, men eg rekner med at dette går seg til, når eg skyter dei i mitt kammer, og tar jobben med halsen seinere.

 

Men kva har dette å sei på presisjon når eg skyter ? Er det ein årsak som kan påvirke presisjonen merkbart, sånn at første gongen eg skyter med dei hylsene, så vil det føre til meir spredning enn ei rett hylse, skutt i mitt kammer ?

Link to comment
Share on other sites

Hadde faktisk et lignende tilfelle men det var under pressing av hylser i 300 WM i et Lee diesett jeg hadde fått tak i brukt og jeg regnet med at det var fabrikasjonsfeil på FL-dia . Patronene ble litt treg og lukke men etter avfyring var hylsene rette. Jeg merket ikke problemer med pressisjon selv om det var betydelig kast i patronen . Dia havnet i søppla ny ble kjøpt og problemet løst . Hylsene dine retter seg nok de også så jeg tror ikke dette er problemer.

Link to comment
Share on other sites

Jeg fikk betydelig kulekast på patronene etter en runde i en RCBS nc-die. Fant ut at det måtte komme av at ekspanderknappen dro hylsehalsen skjeve på tur ut. Kulespissen vinglet opp til 2mm når jeg rullet dem på en glassflate. Dette førte til treg kamring, da kula tok i bommene på en side.

 

Merket ingenting spesiellt på presisjonen på 100m jaktskyting ihvertfall.

 

Det ble bedre med en lee collet-die, men ikke helt bra. Mistenker stemplet i lee-pressa til å ikke være i senter på diene også. Må vel bestille meg en ny presse om jeg ikke finner ut av det. 8)

Link to comment
Share on other sites

Tror ikke jeg hadde bekymret meg for skeive hylser. Jeg har en Sako hvor jengepariet i låsekassa er ekstremt skeivt, og det medfører at kammeret står i vinkel mot bolthode. Hylsene som kommer ut av denne rifla ser ikke ut :shock: . Typisk Sako :roll::roll:

Men likevel samler rifla jevnt under 1 MOA, så jeg klager ikke.

 

Du kan jo gjøre en test hvor du prøver samling med skjeve hylser kontra rette.

Link to comment
Share on other sites

Ja eg er usikker på grunnen til at dei er skeive, men eg heilpressa desse hylsene, før eg freste halsen på dei, så om det er ein grunn, det veit eg ikkje.

Men S&B hylsene og dei fleste Norma hylsene såg ut til å være dei beste der iallefall. Om det har med tjukkelse i godset, eller stivheita på messingen å gjere, det er eg usikker på, men Lapua hylsene var dei som var dei værste på det området iallefall..

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...