Jump to content

Type Lavo har du??


Finskspets

Recommended Posts

Jeg har tenkt og kjøpe et Bison Tinde 8 lavo til sommeren,men kunne hvert artig å hørt hva slags lavo du/dere har, litt hvorfor du har den???? type ovn du har......

 

 

Grunnen til at det blir et bison lavo er at en test i villmarksliv ikke var så himmla dårlig og så får jeg en grei pakkepris....skal ikke bæres langt av gårde med min lavo....

Link to comment
Share on other sites

Jeg har frisport 8-mannslavvo.

 

Blitt lite brukt de siste årene - kjøpte vel akkurat den typen fordi duken er litt spesiell: Behandlet på innersiden slik at faren for at bålgnister svir hull blir mindre, er varmereflekterende, samtidig som fargen er lys, slik at det ikke blir så stappmørkt inni der. :P

 

Helt OK lavvo, ingen ting å klage på :)

Link to comment
Share on other sites

Har dårlig erfaring med de billigste lavvoene. Duken strammer seg i sola slik at stanga står helt bøyd og i heftig spenn. Og i våt tilstand blir det motsatt effekt.

 

Med lavvoer får du ofte det du betaler for. Venor og Frisport er gode lavvoer som jeg har prøvd, men vet det er endel andre gode også.

 

Må huske på at vinden får godt tak i en lavvo så jeg ville kanskje vurdert en med litt tykkere duk hvis den ikke skal bæres. Har en kamerat som tok en telefon til Venor og snakka med Ellen. Angra ikke på det selv om han ble loppet for seks lapper.

Link to comment
Share on other sites

Hehe har en hjemmelaget...

 

Den består av:

 

Noen passe plank som er bundetfast i toppen.

Noen meter tau.

Noen spiker og små plank.

Og 2-3 litt store tykke presseninger fra en byggehandel.

 

Alt i alt kostet saken 5-600kr. 8)

 

Til varme har jeg en gammel kulegrill som er gravd delvis med i bakken og som jeg lager bål i...

Link to comment
Share on other sites

Jeg kjøpte en slik Rondane som dem selger på Gooba.no ga 866,- for den så jeg forventet meg ikke så mye, men ble positivt overrasket når den kom. Har kun hatt den oppe en gang for å se, så jeg veit ikke åssen den er i bruk når det regner, men førtse inntrykket var bra.

 

:D

Link to comment
Share on other sites

Har en helsport 4-6 manns av "xxl versjonen" som er noe enklere enn varanger- versjonen.

 

Jeg har bare benyttet min med primus hittil, men har vært med på tilsvarende lavvo og bålfyring.

Erfaringen min er at disse lettvektstypene er best når termometeret er på plussida.

 

Er jo en fordel at de går an å bære med seg ut i terrenget. En dunge kvister og et reinskinn så har man en ok liggeplass for noen dager.

Link to comment
Share on other sites

Har en helsport 4-6 manns av "xxl versjonen" som er noe enklere enn varanger- versjonen.

Sånn har jeg også, med bunnduk + mosquito-nett som jeg henger opp i taket. Brukes stort sett i den varme årstiden, så jeg bruker bare primus i den. Enkel lavvu, men utrolig mye for penga!

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en Helsport Varanger 8–10-manns. Litt bedre dørløsning enn XXL-versjonen. Men XXLs modell i samme størrelse er sikkert også bra. Det viktigste er at man kjøper en lavvu og kommer seg ut på tur!

 

Jeg valgte Helsport bl.a. fordi lavvuene deres har en god varmekilde-løsning: bålbøtta. Mitt tips er å kjøpe bålbøtte, og da helst Helsports egen, i stedet for den store vedovnen.

 

Lykke til. :)

Link to comment
Share on other sites

Det viktigste er at man kjøper en lavvu og kommer seg ut på tur!

 

Jeg valgte Helsport bl.a. fordi lavvuene deres har en god varmekilde-løsning: bålbøtta.

Det første du sa der er det beste jeg har lest i dag :):)

Men så var det "bålbøtta"

Finns det bilde av den, eller hvor finner jeg den.

Søkte på google men fant ikke noe :oops:

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ingen lavvuer selv, men har brukt noen eid av en speidergruppe jeg er leder i.

 

Div Helsport: Gode og lette lavvuer, veldig fine om man skal bære lett. Men litt lite solide, tåler lite gnister. Er ikke stor fan av åpne bål i disse lavvuene. Har også brukt disse med helsport ovn, og de blir da et svært levelig sted å bo.

 

Div Venor enstangslavvuer: Store og solide lavvuer. De kan bæres, men de er i den tyngste enden av skalaen. Veldig deilige å bo i over lengre perioder. Etter min erfaring tåler de store mengder juling.

Disse er brukt i all slags vær, med ovn eller bål, i alle årstider med stort hell.

Dette er mine absolutte favoritt lavvuer.

 

Har også brukt en STOR tipi av ukjent fabrikat. Er god til sitt bruk (huse mye mennesker), men må kjøres frem til leirstedet.

Link to comment
Share on other sites

Å kalle Venors lavvuer bærbare, synes jeg er i overkant freskt. Min erfaring er at det er bedre å referere til dem som slepbare. Men for all del, liker man å bære/laste så tungt, er det ingen som hindrer en!

 

Bål-utfordringen løses i hvert fall enkelt ved bruk av bålbøtte. ;) Husk å bruke lokket på bøtta. Lokket er forresten et utmerket sted å koke kaffe. :)

Link to comment
Share on other sites

Har ikkje lavvo sjølv, men har likevel sovet ein god del netter i lavvo likevel. Til trådstarter vil eg anbefale brenne hemmande ytterduk. Utrulig greit, både når ein benyttar ovn eller når man fyrer bål på utsida. Personlig er eg stor fan av "Helsport Varanger" modellen. "Reinfjell" er også grei so lenge ein ikkje treng innerduk eller bunnduk. Varanger har i tillegg myggnetting langs åpninga.

Link to comment
Share on other sites

Joda de er tunge og slepbare, men det går ann å bære dem, særlig hvis man er flere og deler på opppakningen (noe man gjerne gjør, ivertfall på speidertur). Men de er ikke noe for lange turer i fjellet osv.

 

Men såklart skal jeg bære lett og ikke bo på samme sted over lengre perioder tar jeg heller med en Helsport lavvu eller bare en enkel lett duk.

 

Hmm, hvis bålbøtta er en god patent lurer jeg på om jeg skal få speidergruppa til å investere i en. Men speidere er fæle til å fyre :twisted: så vi får se hvordan den duger.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en Frisport Andersnatten til 8 pers. Uten ovn foreløpig. Har brukt den et par ganger, og synes den fungerer fint. Har da hatt bål inni, som er godt omkranset med steiner. Fyrer man med tørr, godt opphugget ved, blir det veldig bra. Er meget fornøyd med denne.

 

I likhet med Helsport, har også frisport varianter for fyring. Både ovn, og såkalt "Rundbrenner". Dette er samme prinsipp som den før omtalte "Bålbøtta" til Helsport.

 

Mvh Dagl

Link to comment
Share on other sites

Frisport Skogshorn m/ekstrem duk (rip-stop) 8-10 manns.

 

Synes de bør være i den størrelsen. med bunnduk utbrettet så får du en skitten sone fra døra og inn til ildsted.

Sekker/bagasje innom dette. Da blir det fin plass igjen til 4-6 pers.

 

Fyrer med grillbriketter i "bøtta" dette gir en jevn og fin varme uten gnist. Kun en liten åpning i toppen er behøvelig. Brenner stort sett hele natten. Anbefales.

 

Hadde problemer med vanninntrengning der innfestingen av stroppene (for innertelt) er gjennomgående.

Dette ble reklamert på og fabrikken tok den inn for å forsegle skjøtene med aqua shore (?).

Kun lavo med ekstrem duk har disse gjennomføringene i og med at de er forberedt for innertelt. Dette gikk opp for fabrikken da de fikk inn min. Fikk med en tupe med "lurium" hvis det skulle bli problemer. God service.

 

Lavo gir en helt spesiell stemning, både i skogen og hjemme på plana. Ungene maser om å sette opp lavoen i helgene.

Link to comment
Share on other sites

Helsport Karasjok(eller Kautokeino??) 8-10 manns.

 

Helt grei og lett å bære med seg. Noen gnisthull har det blitt, uten at det har vært et stort problem. Stanga har også knekt en gang da lavvoen sto oppe over lengre tid, ca 1 mnd.

Link to comment
Share on other sites

Til alle som skal fyre med åpen varme i lavvo,

GRANVED :evil: er bannlyst, bruk bjørk eller furu, grana lager gnister og gløder lenge.

Egentig er det ikke lurt å fyre med gran i ovn heller, for det kan dale gnist fra pipa også.

Link to comment
Share on other sites

  • 7 years later...

Kjøpte Venor si 8-10 manns lavvo med innerduk, tung ja, men bedre lavvo til helårsbruk skal du lete etter er min mening. Vi bruker forsvarets gamle vedovn inne i denne, trenger 2 ekstra pipe element. Om vinteren er den suveren om du har en feltseng slik at du kommer litt opp fra snøen..

 

Har og ligget og båret 6-8 manns lavoen og den er betydelig lettere, suverene i bruk.

Link to comment
Share on other sites

Vi har brukt Venor lavvu i snart tyve år. Som sagt før i tråden, så er den ikke bærbar, knapt slepbar. Det var det beste vi hadde prøvd helt til vi prøvde gamme fra samme produsent og Reisateltet fra Nordtro. Da med innertelt og bunn.http://www.turbulent.no/bestselgere/reisatelt.html Topp komfort og stort trivselpotensiale. Hvis vi må bære teltet velger vi heller bærbare, normale telt fra Norrøna, Helsport eller lignende. Vinden i Finnmark er snillere med disse, og de er lettere å holde varme med enkle midler, både sommer og vinter.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...