Jump to content

Kuletenger Anbefaling


S.O.N
 Share

Recommended Posts

Har lest innlegget om kulestøping, og sett en video om emnet.

 

Så at man kan få kuletenger laget i Stål, Aluminium og Messing (tror jeg det var).

Videre, så kan man få tenger fra 1-6 kulestøp.

 

Spørsmålet er:

1. Er Aluminium tenger like egnet som ståltenger ?

2. Blir nedkjøling og hardhet like jevnt på en tang som har mange slotter som en som har noen få ? (vil tro at dem kulene i midten i tanga har senere avkjøling en dem som ligger ytterst)

Link to comment
Share on other sites

Spørsmålet er:

1. Er Aluminium tenger like egnet som ståltenger ?

2. Blir nedkjøling og hardhet like jevnt på en tang som har mange slotter som en som har noen få ? (vil tro at dem kulene i midten i tanga har senere avkjøling en dem som ligger ytterst)

 

 

1.Ja alutenger er like godt egnet som ståltenger ,men en aluminiums tang ( Lee) er mye lettere å skade ved hardt bruk (kulene sitter fast i forma og du banker på blokkene for å få de til å slippe)

Jeg har bare ståltenger til de kalibre jeg støper.Har stål tenger på 10 kuler.

Alu tenger er mye raskere å få opp tempraturen på.Også lettere at den blir for varm.

2.Har ikke merket noen forskjell på hardhet på ei 2 hulls tang opp mot ei 10 hulls.

Slipper alle mine kuler rett i et kar/bøtte med kaldt vatn.

Med min 10 hulls Cramer kuletang støper jeg over 400 kuler på 10 minutter.

Da må allt være opplina med ekstra nedsmelta bly i en kasserolle så det bare er å fylle på bunntappegryta når den går tom.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har mange både alu og ståltenger.

 

Bruker stort sett bare alu-tengene pga pris og at de støper 6 og 6 kuler av gangen.

At ei alutang ikke skal være holdbar i lengden er jeg ikke enig i, har flere 6-huls som er mer enn 20 år gamle og har støpt over 100`kuler i hver av dem.

Les bruksanvisningen og følg den, så varer de lenge.

Et stort pluss er at de ikke ruster slik stålblokker fort kan gjøre om en ikke oljer dem inn når de ikke brukes

 

Vanlig tilgjengelige stål-tenger får du bare med 1-2-3 og 4 hull, mer enn dobbelt så dyre (noen 3 ganger så dyre), + at tang og håntak er veldig tungt å jobbe med i lengden.

 

Jeg føler at tyngre kuler i grove kalibre (kal 44-45-50) får bedre og jevnere kvalitet fra ståltenger :wink:

Link to comment
Share on other sites

De beste tengene er etter mine erfaringer de med en messing/bronselegering. SAECO (Santa Anita Engineering Corporation) sine tenger har/hadde en slik legering.

 

Alutenger kan være ok, og er lette å arbeide med i forhold til stål/messing-tenger, særlig hvis det er "gang-molds", som vil si noe slikt som 5 eller flere cavities.

Ulempen er at alu-tenger slites raskere, og krever nitid forsiktighet unlder støpning. Selv da kan man lett få slitespor på toppen av tangen. Disse ser ut til delvis å ha sammenheng med at antimonkrystaller i "spruen" skraper mot aluminiumen på toppflaten av tangen. Antimon-krystaller er relativt harde. (Vær oppmerksom på at hardheten av aluminium avtar når temperaturen stiger).

 

Alu-tenger fra LEE kan avvike betydelig fra oppgitte mål. Noen er bortimot ubrukbare (alt for store diameter, selv med lavt-Sn og SB-innhold). Men du kan være heldig å få en LEE-tang som har riktige mål.

Noen har vært det, men ikke alle.

 

Høykvalitets alu-tenger fikk man tidligere fra NEI (North East Industries- Tooldyne).

Vet ikke om de er i drift lengere.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Må ikke kulene uansett kjøres gjennom en size die etter støping, slik at

om dem er for store, så blir dem trimmet til riktig diameter ?

 

Er dem perfekt på mål, så er jo det bra. Det var med henblikk på slikt

jeg tenkte at stål vs. aluminium kanskje gir forskjelligt resultat og at

variasjonene er mest på aluminiumstenger.

 

Har også sett dem SAECO tengene på midway. Får begynne og se på

utvidelsekoeffisientene mellom alu, stå og messing.

Link to comment
Share on other sites

. Får begynne og se på

utvidelsekoeffisientene mellom alu, stå og messing.

 

Det er viktigere med jevn støpe temperatur og homogene blyblandinger om du skal støpe jevne kuler :?:

 

 

-har aldri hatt problemer med LEE`s støpeformer, at de slites fort.

 

Vent med å kutte spruen til den er kald nok så får du ikke riper slepemerker på toppen av forma, Karlstad :wink:

Link to comment
Share on other sites

Jeg er ikke helt enig i at termostaten på Lee grytene fungerer greit. De fungerer greit hvis man holder nivået i gryta likt i løpet av støpe-økta, men hvem gjør vel det?

 

Min erfaring er at temperaturen øker betraktelig etterhvert som gryta tømmes. Min løsning var å kjøpe inn en PID kontroller med thermocoupler, slik at temperaturen holdes likt gjennom hele støpe-økta.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har forstøpte barrer som jeg etterfyller gryta med hele tiden. Disse er ferdig fluxet slik at jeg slipper å grise med dette i selve støpegryta. Bruker en kjele og en 1000watts kokeplate til å rense skrapbly og støpe barrer. Når jeg støper gryta (nesten)tom, så skrur jeg termostaten ned noen hakk ettersom nivået synker. Man kan se det på kulene, når de får en litt frostet overflate, så er det på tide å skru ned termostaten. Har brukt LEE-gryta mi lenge, den er tjent inn og vel så det. Det beste er at jeg synes kulene mine ser bedre ut enn de jeg får kjøpt uten at jeg har merket at presisjonen er noe bedre. Jeg har kjøpt kuler med både rynker og støpeskjegg, når jeg lager sånne kuler, så havner de i støpen igjen.

 

- Øivind

Link to comment
Share on other sites

Jeg er ikke helt enig i at termostaten på Lee grytene fungerer greit. De fungerer greit hvis man holder nivået i gryta likt i løpet av støpe-økta, men hvem gjør vel det?

Min uthevning.

 

Jeg gjør det, har rene små barrer som jeg hele tiden etterfyller gryta med. Det går bra uten å få store variasjoner i temp. :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg er ikke helt enig i at termostaten på Lee grytene fungerer greit. De fungerer greit hvis man holder nivået i gryta likt i løpet av støpe-økta, men hvem gjør vel det?

 

Jeg gjør det, har rene små barrer som jeg hele tiden etterfyller gryta med. Det går bra uten å få store variasjoner i temp. :)

 

Jeg bruker samme teknikk, det gir jevn temperatur og jevne fine kuler med lik vekt :D

 

Har gryta ca 2/3 full :wink:

Link to comment
Share on other sites

. Får begynne og se på

utvidelsekoeffisientene mellom alu, stå og messing.

 

Det er viktigere med jevn støpe temperatur og homogene blyblandinger om du skal støpe jevne kuler :?:

Ja, enig med deg der.

 

-har aldri hatt problemer med LEE`s støpeformer, at de slites fort.

..jøss.....

 

Vent med å kutte spruen til den er kald nok så får du ikke riper slepemerker på toppen av forma, Karlstad :wink:

Nja, og nei.

Med relativt høy antimon-gehalt, som jeg bruker, vil venting (avkjøling) av spruen forverre situasjonen. Da blir angimonkrystallene enda hardere, pga. avkjølingen.

Har prøvd det meste der, serru, men ikke blitt kvitt problemet med striper i toppen av alu-blokker. Det vil si jeg blir kvitt det ved å gå over til lignende kulekonstruksjoner støpt i støpetenger av andre legeringer, som stål, bronse/messing.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...