Jump to content

hvor kjøper man knivmakerutstyr?


steffen

Recommended Posts

  • 1 month later...
vet noen om hvor man kan kjøpe cordura reimer?

 

Tenker du på en spesiell type nylonwebbing eller cordurastoff?

Noen spesiell tykkelse, bredde eller farge?

Har vært borte i sy/stoffbutikker som har cordurastoff, men de har sjelden webbing.

Jørn Jensen har vanlig nylonwebbing, men den er ikke noe imponerende. Skinnlåven har vel også noe, men ikke sett den.

Har ikke funnet noe webbing i Norge de siste 15 årene jeg er fornøyd med, men finnes sikkert.

 

www.shelby.fi har både webbing og stoff, men vanskelig å vite hva som er forskjellene med de forskjellige typene.

www.diytacticalstore.com har også endel forskjellig.

Link to comment
Share on other sites

jeg er ute etter to typer.

2-3 meter reim til lårreimer(ikke le, kniven er veldig stor) rundt 15mm bred, trenger ikke være særlig tykk.

noe ala div strammereimer på ryggsekker.

 

en tykkere, solid reim rundt 40mm bred til beltehemper.

 

det aller letteste hadde vært om jeg kunne brukt paracord til lårreim.

da hadde jeg sluppet og bestille kun et par meter cordura reimer fra langt borte et sted.

så kunne jeg brukt sort eller mørkebrunt lær til beltehemper, da lyst lær kommer til å se feil ut på en kydexslire.

 

 

 

tusen takk for hjelpen, skal kikke på linkene.

Link to comment
Share on other sites

På kniver med 20-25 cm bladlengde hjelper lårreimer med å holde den på plass, men disse er som regel bredere enn 15 mm. De jeg har sett er 25 til 30 mm eller mer. Har en Siebert prototype fra en kunde liggende. Den har lårslire med bånd på 37 mm. Båndet man får i norske butikker er fullt brukbart, det er bare ikke helt den kvaliteten jeg vil bruke.

 

Til beltehempa kan du bruke bilbelte. Clas Ohlson selger noe vinsjbånd av samme type, og prisen er helt grei siden man slipper å ta det inn fra utlandet: http://www.clasohlson.no/Product/Produc ... d=57389929

Dette er 50 mm bredt.

Om du ikke skal sy, bare bolte, kan du sjekke dykkerbutikker og webbingen de bruker til blybelte. Dette er veldig stive greier og koster rundt 50,-/m.

Link to comment
Share on other sites

Om en skal sy en (eller noen få) slirer; hva trenger en av tråd, nåler osv? Er jo et helt villt utvalg bare i nåler jo :shock:

Om du skal sy i lær, er faktisk tanntråd et utmerket alternativ. Men det "riktige" er vel lintråd satt inn med bivoks. (Dra tråden gjennom en klump med bivoks noen ganger) Nålen er en vanlig synål i litt kraftig utførelse. I tillegg trenger du en Stanley-kniv for å skjære ut emnet, og en syl til å stikke opp hullene for stinga. For å få lik avstand mellom stinga, lønner det seg å bruke et slags "tannhjul" (husker ikke navnet) for å markere hullene. Læret bør være fuktig når du syr og sitte på malen/kniven når den ferdigsydde slira tørker.

Det er noen år siden jeg tusket i faget, så det er sikkert noe jeg har glemt....

 

Forøvrig mener jeg å erindre at det meste av mitt knivmakerutstyr, samt lær, ble kjøpt hos Jørn Jensen.

Link to comment
Share on other sites

Om en skal sy en (eller noen få) slirer; hva trenger en av tråd, nåler osv? Er jo et helt villt utvalg bare i nåler jo :shock:

 

Tenker du på en norsk slire i rårandslær, eller "amerikansk" type?

Trådtykkelsen på lintråden er på norske slirer 18-3 eller 18-4, til amerikanske med sidesøm ser det gjerne bedre ut at tråden er tykkere og jeg bruker 18-6.

Om du kjøper nåler samtidlig som tråd er det bare å be om noen som passer.

Jeg kjøper som regel hos Jørn Jensen, men skinnlåven har nok det samme.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...