Jump to content

arvet en gebruder merkel suhl trenger info


galaxy

Recommended Posts

Det står også et 3 eller 4 sifret tall på nedre løp om det er en OU de forteller måned og år den er laget. Har du bilder hjelper det. Bøhler er ståleprodusenten Weichlot sier noe om stålkvaliteten (er ikke helt stiv i Tysk)

Gratulerer med ei fin hagle :D

Link to comment
Share on other sites

han som har hatt den er nok ikke ukyndig... men har nok vært bruks børse og aldri blitt tatt noe særlig vare på de siste tiårene.. er den verdt litt så vil jeg ikke gjøre noe med den selv... da sender jeg den til børsemaker.. meget tight i kassa... skulle tru den var ny der.. selv om det ikke ser slik ut... treverket.. er stygt..

Link to comment
Share on other sites

Kjøpte en likedan fra 1956 For noen år siden, i feilfri og 'ubrukt' stand. Betalte da 9000 kr, men har sett de opp i 14.000.

 

Det der er ei knallbra brukshagle du har. Med den årsmodellen er den lagd i Böhlerstål, noe som gjør den omtrent samme vekt som en Beretta ultralight, men med en laaaangt bedre balanse. Puss den opp og bruk den flittig!

Link to comment
Share on other sites

Ta en prat med Børsemaker Ola Gujordet i Kristiansund hvis du vil ha gjort noe med børsa. Merkelhagler er litt fiffige og bør ikke sendes inn til hvilken som helst blikkenslager.

 

Og skyt for all del ikke stål i denne hagla! Bismuth eller lignende går bra.

 

Legg gjerne ut noen bedre bilder, gjerne noen hvor kolben vises....

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

ok.. takk.. har bare lakt sammen 2+2.. han som har hatt den har vært i norgestoppen i leirduskyting... hagla har som moderne sporting hagler ikke automatisk sikring.. og ejektor.... og trudde kanskje 1958 var litt tidlig for ejektor.. men jeghar regnet feil før for og si det sånn.... se gjerne tråden om blånering hvis noen kan noe om det

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
  • 2 months later...

hvordan er vekta på disse eldre gebruder merkel o/u haglene? Jeg ser på brukte gebruder merkel 201E og 200E i kaliber 12/70 o/u og lurer på vekt, funksjonalitet, balanse, trekvalitet, kolbefasong og i det hele tatt, det meste.

Noen som har noen gode svar til meg? og heter disse gebruder merkel 201Eog 200E gebruder merkel suhl?

Link to comment
Share on other sites

Vekten ligger rundt 3,0 til 3,2 kg. Funksjonen er glimerende ( har brukt de i 40 år og aldri hatt noe tull). Jeg synes balansen

er meget bra,men jeg må vel kaller innhabil.Tre kvalitet er det ganske stor variasjon på,men tillpasningen er alltid bra. Kolbefasongen er typisk jaktbørse. De bruker å ha kolbelengde på 37,5 om ikke annet er bestilt de har også helt grei castoff/caston. De heter Gebrüder Merkel 201E 200E og er laget i byen Suhl.

Link to comment
Share on other sites

  • 9 months later...
hvis det står "Simson" i stedet for GbM på dem. Våpna er de samme.

Her tillater jeg meg å protestere. De har ganske lik profil på baskylen og ser ganske lik ut ved første øyekast, men Merkel 200e og 201e er en mer avansert konstruksjon med endel mer eksklusive detaljer, bl. a. signalstifter for spente haner og låsing med doble greenerbolter.

Link to comment
Share on other sites

Vekten ligger rundt 3,0 til 3,2 kg. Funksjonen er glimerende ( har brukt de i 40 år og aldri hatt noe tull). Jeg synes balansen

er meget bra,men jeg må vel kaller innhabil.Tre kvalitet er det ganske stor variasjon på,men tillpasningen er alltid bra. Kolbefasongen er typisk jaktbørse. De bruker å ha kolbelengde på 37,5 om ikke annet er bestilt de har også helt grei castoff/caston. De heter Gebrüder Merkel 201E 200E og er laget i byen Suhl.

 

200E fra tidlig 50 tall kunne veie helt ned i 2,8kg i kaliber 12 og 2,6kg i kaliber 16. Har selv hatt en i kaliber 16 fra -54 som veide 2,6.

Den var mye smekrere enn en -80 talls kaliber 20.

Link to comment
Share on other sites

hvis det står "Simson" i stedet for GbM på dem. Våpna er de samme.
Her tillater jeg meg å protestere. De har ganske lik profil på baskylen og ser ganske lik ut ved første øyekast, men Merkel 200e og 201e er en mer avansert konstruksjon med endel mer eksklusive detaljer, bl. a. signalstifter for spente haner og låsing med doble greenerbolter.
Simson har også signalstifter, og doble Greener-bolter (Kersten-lås).

 

Du tenker nok på den "økonomimodellen" som kom rundt 1980, den ble kalt "Simson" eller "Simson Suhl", og hadde enklere baskyle og låssystem. Jeg tenkte på de modellene der en må lese "den små skriften" for å se om heter GbM eller Simson.

Link to comment
Share on other sites

Jeg husker ikke modelbetegnelsen på Simson "200E" men fra ca. 1970 var de og Merkel helt like. Tidligere var de ganske forskjellige, f.eks. hadde Simson bare to skruer på hver side av forskjeftet. Mye av det samme gjelder sideliggerne. En Sauer eller Merkel model 8 heter i Simsonutgave 35/70. Der var det også forskjeller som gradvis forsvant.

For oss "gamlinger" var Simson litt gjevere.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...